Kauanko hernekeittoo pitää keittää jos ei liota etukäteen herneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liota herneitä vedessä yön yli. Kaada liotusvesi pois, huuhtele herneet ja valuta. Mittaa vesi kattilaan. Lisää herneet ja savupotka. Hienonna sipuli. Lisää sipulikuutiot ja liemikuutiot. Anna kiehua miedolla lämmöllä 2-3 tuntia. Nosta savupotka pois kattilasta ja erottele siitä liha. Paloittele liha ja lisää palat keittoon. Mausta keitto pippurilla ja meiramilla. Anna keiton kiehua hetki ennen tarjoilua. Tarkasta maku. Tarjoa keitto sinapin ja ruisleivän kanssa.

http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/ruokaohjeet/ideakeittion-hernekeitto

Hernekeitto on perinteinen pohjoiseurooppalainen ruokalaji. Se valmistetaan kuivatuista herneistä ja savustetusta sianlihasta. Herneitä liotetaan yli yön ja keitetään kunnes ne hajoavat. Mausteina voi käyttää mustapippuria, meiramia ja sinappia, vihanneslisukkeina sipulia ja porkkanaa. Nopeasti valmistettavaa purkkihernekeittoa saa nykyään myös lihattomana.

Koska hernekeiton raaka-aineet ovat edullisia ja helposti kuljetettavia, eikä se vaadi paljoa käsityötä, se on suosittu suurten joukkoruokailutapahtumien ruokalaji.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hernekeitto

No meikäläisellä kun on kunnollinen puulla lämmitettävä leivinuuni käytössä niin hernerokkakin tehdään niin että kun uuni lämmitetään päivällä niin illalla laittelen kattilaan herneet ja vettä ja kattila yöksi uuniin. Aamulla on hernerokka valmis kun vain heittää sekaan lihat ja mausteet... :p

Olen keittänyt ilman liotusta ja siinä meni TOSI kauan, en muista miten pitkään, mutta päiväruuaksi oli muuta laitettava, kukaan ei jaksanut soppaa odottaa... Eikä muuten ollut edes yhtä hyvää, kuin liotetuista herneistä.

Alkuperäinen kirjoittaja -k-:
Olen keittänyt ilman liotusta ja siinä meni TOSI kauan, en muista miten pitkään, mutta päiväruuaksi oli muuta laitettava, kukaan ei jaksanut soppaa odottaa... Eikä muuten ollut edes yhtä hyvää, kuin liotetuista herneistä.

Voin kuvitella. Samalla vaivalla laittaa herneet likoamaan ja keittää huomattavasti vähemmän aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörikokkaaja:
Jos ei herneitä liota, pitää keittää n. 10 tuntia

tosi amatööri juu , ei tarvii keitellä kymmentä tuntia .
varmasti onnistuu ilman liotustakin :attn:

Taidat puhua jalostajan hernekeitosta. :D

mä olen ite tehny ruokani yli 20 v , valmisruokia ei täällä näy muuta kun äärimmäisessä hätätapauksessa :wave:

Kyl vaan tarttee, jos haluaa et kaikki herneet on täysin kypsii. Semmosii ihanan lötköi, ei mitään al dente.

mä olen ite tehny ruokani yli 20 v , valmisruokia ei täällä näy muuta kun äärimmäisessä hätätapauksessa :wave:

OK OK, kunhan huulta heitin. :|

OK OK, kunhan huulta heitin. :|

no kyllä mä sen tiesin jo :D

Yhteistyössä