Kauan kinkku huoneenlämmössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Juu mielenkiinnolla minäkin tätä tiedustelen. Siis luuton viljapossun juhlakinkku täällä, ja siis ei pakaste. Kuinka kauan menee ennen kun sisälämpötila nousee sen pari astetta? Jääkaapista (eikös se ole 8 astetta, vai mitä ihmettä se onkaan) siihen 10 asteeseen.

kinkun sisälämpötilan todennäköisempi alhaisempi kuin jääkaapin "yleislämpötila"

Juu mielenkiinnolla minäkin tätä tiedustelen. Siis luuton viljapossun juhlakinkku täällä, ja siis ei pakaste. Kuinka kauan menee ennen kun sisälämpötila nousee sen pari astetta? Jääkaapista (eikös se ole 8 astetta, vai mitä ihmettä se onkaan) siihen 10 asteeseen.

Meidän jääkaappi on 4-5 C.

itse otan aamulla pyödällä huoneenlämpöön kinkun ja laitan illalla uuniin. mutta perussääntö on että kinkun sisälämpö on 4-10 astetta ennen uuniin menoa!

Okei, tässä se nähtiin :laugh: , en ole koskaan mitannut minkä lämpöinen meijän jääkaappi on, sielä on mittari pakkaselle, ja se on -20, mutta ei jääkaapille. Enkä taida tähän hätään löytää edes mittaria jääkaappiin...

Mutta jos tahdon laittaa kinkun uuniin klo 12 huomenna, milloin se siis tulis ottaa lämpenemään? riittääkö esim. Aamupalalla n. klo 8?

Huoneenlämpöön ennen paistamista

Ennen paistamista kinkku otetaan huoneenlämpöön. Kinkun sopiva sisälämpötila kypsennyksen alkaessa on +4 - +10 astetta. Sisälämpötilan voi varmistaa vielä kinkkuun painetusta paistomittarista ennen kinkun laittamista uuniin.

3. Ota kinkku huoneen lämpöön pari tuntia ennen paistamista, jotta sen sisälämpötila nousee. Ihanteellinen kinkun sisälämpötila on +4-+10 astetta ennen uuniin laittamista.

http://www.kotijakeittio.fi/ruoka/marisuosittelee/_a104205/kinkun+sulatus+ja+paisto/

Itse otan silti parin tunnin päästä kun aamulla uuniin menee.

Ahaa, tarvii vissiin iskeä mittari kylkeen, ja kattella sitten sen mukaan.. Siis nyt jääkaapissa olevaan.. Kannattaako ottaa muovi pois nyt vai vasta just ennen uunia? Olen tosi ummikko tämmösissä, mutta mies tahtoo kinkun ;)

Olen ottanut pois ennen uuniin laittamista.

Ahaa, tarvii vissiin iskeä mittari kylkeen, ja kattella sitten sen mukaan.. Siis nyt jääkaapissa olevaan.. Kannattaako ottaa muovi pois nyt vai vasta just ennen uunia? Olen tosi ummikko tämmösissä, mutta mies tahtoo kinkun ;)

Laitatko paistopussissa vai ritilän päällä kinkun?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Laitatko paistopussissa vai ritilän päällä kinkun?

Ritilän päällä, tahtoo semmosen murean, ei semmosta mehukasta ;)

Ei mulla ainakaan tavan paistomittari näytä noin matalia lukemia eli alta kymmentä astetta. Eikä muuten näyttänyt kuumemittarikaan kun sillä äsken koetin tuota sisälämpötilaa mitata. No eipähän ollut ainakaan possulentsua tällä potkalla. ;)