Kauan kestää toipua pahasta masennuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masennus

Vieras
Kuinka usein pitää käydä psykologilla ja kuinka kauan?
Mä oon ihan loppu.
Tietääkö kukaan onko terveyskeskuksen psykologille pitkät jonot?
Entä paljon maksaa yksityinen psykologi?

Tuon arvioi yleensä psykiatrian erikoislääkäri. Kai se toipuminen kestää ainakin puoli vuotta...Usein kauemminki. Pitää ottaa aluksi se asenne, ettei ole kiire mihkään. Se mikä on pitkään tehnyt tuloaa, ei sekunnissa lähde. Mä Ite menin omallelääkärille ja sanoin sille että kirjoittaa lähetteen psykiatrian polille. Terveyskeskukseen ei ole luottaminen ja yleislääkärit ei tajua sit mitään niistä lääkkeistäkään, että pyydä ehottomasti lähete sinne psykiatriselle.

Yksityinen psykiatri maksaa n 60-120? käynti. Psykiatri on lääkäri, joka voi diagnosoida masennuksen ja määrätä siihen joko terapiaa, lääkkeitä tai molempia. Terapioita on monta erilaista. Yksi yleisimmistä taitaa olla psykoterapia. Kela myöntää psykoterapiaan kuntoutusrahaa kahdeksi vuodeksi, jollon omavastuu osuus jää 4-7? per kerta. Psykoterapiassa terapeuttia tavataan n 2-4 kertaa viikossa, parin vuoden ajan. On myös olemassa lyhyitä terapioita, mutta niistä en itse tiedä paljoakaan...

Mulla kesti pari vuotta tai pari kuukautta, riippuu miten lasketaan. Masennusta kesti (pahana) pari vuotta, mutta sitten kun päätin, että nyt toivutaan ja nyt alkaa olla vähän parempi olo, meni 4 kk siihen, että olin saanut taas elämäni raiteilleen ja aloin tuntea ja toimia kuten terve ihminen.

Kunnallisella puolella voi olla erittäin pitkät jonot. Suosittelen yksityisellä psykiatrilla käyntiä 6 kk, sen jälkeen psykoterapiaa... Lääkkeitä jos siihen on selvä tarve. Minulle niistä ei ollut hyötyä, sain oikean lääkityksen vasta siinö vaiheessa kun olin jo toipumassa, ja sekin loppui kesken sekaannusten takia (täytin 18, kukaan ei tiennyt missä minua hoidetaan).

Mä oon käyny kohta puoltoista vuotta psykologilla käsittelemässä masennustani joka kylläkin liittyy perheväkivaltaan..eli aikansa se vie. Mitä avoimemmin lähtee asioita käsittelemään niin "paranemisprosessikin" nopeutuu. Joillakin kestää puolisen vuotta että uskaltaa edes luottaa omaan psykologiinsa ja uskaltaa uskoutua hänelle kipeistä asioista.

Itse olen ihan julkisen puolen psykologin asiakas ja hän on ollut huippulöytö..toisinsanoen nostanut mut niin pohjalta että välillä hirvittää ajatella mitä oiskaan tapahtunut ilman hänen kannustustaan ja tukeaan!!

Jaksamista sulle!

mulla kesti pari vuotta, vikat 8 kk yritin toipua itekseen ku koulun kautta tullut terapia loppui eikä kunta kyennyt tarjoamaan jatkoa eikä kelalla mennyt kuntoutushakemus läpi joten totesin lopulta etten syö lääkkeitäkään jos ei hoitoakaan tipu.
Nyt sitten kauhulla odottelen koska masennus palaa, mahdollisesti synnytyksen jälkeen on kai suurempi mahdollisuus.
Kunnissa kun on nykyään se huono tapa että apua ei anneta ennen kuin on itsarin partaalla jota en kuitenkaan ollut, vaikka hyväkään ei ollut olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Yksityinen psykiatri maksaa n 60-120? käynti. Psykiatri on lääkäri, joka voi diagnosoida masennuksen ja määrätä siihen joko terapiaa, lääkkeitä tai molempia. Terapioita on monta erilaista. Yksi yleisimmistä taitaa olla psykoterapia. Kela myöntää psykoterapiaan kuntoutusrahaa kahdeksi vuodeksi, jollon omavastuu osuus jää 4-7? per kerta. Psykoterapiassa terapeuttia tavataan n 2-4 kertaa viikossa, parin vuoden ajan. On myös olemassa lyhyitä terapioita, mutta niistä en itse tiedä paljoakaan...

Mulla kesti pari vuotta tai pari kuukautta, riippuu miten lasketaan. Masennusta kesti (pahana) pari vuotta, mutta sitten kun päätin, että nyt toivutaan ja nyt alkaa olla vähän parempi olo, meni 4 kk siihen, että olin saanut taas elämäni raiteilleen ja aloin tuntea ja toimia kuten terve ihminen.

Kunnallisella puolella voi olla erittäin pitkät jonot. Suosittelen yksityisellä psykiatrilla käyntiä 6 kk, sen jälkeen psykoterapiaa... Lääkkeitä jos siihen on selvä tarve. Minulle niistä ei ollut hyötyä, sain oikean lääkityksen vasta siinö vaiheessa kun olin jo toipumassa, ja sekin loppui kesken sekaannusten takia (täytin 18, kukaan ei tiennyt missä minua hoidetaan).

Hmm vaihteleeko tuo "ikäraja" nuorten ja aikuisten välillä noinkin paljon, täällä siis rajana on 22. Vai olitko yksityisellä?

*muoks* kävinki miettii et onkoha yksityisillä mitään tommosia ikärajoja ollenkaan :o

Meni 2 ½v psykoterapiassa, muutaman kuukauden osastolla jaksoittain. Nyt olen onnellinen ja onnellisesti terve. Joskus näyttää toivottomalta masentuneena mutta älä anna periksi vaikka apu ei heti tuntuisikaan missään tai ajoittain olisi kamalampi olo.

Yhteistyössä