Yksityinen psykiatri maksaa n 60-120? käynti. Psykiatri on lääkäri, joka voi diagnosoida masennuksen ja määrätä siihen joko terapiaa, lääkkeitä tai molempia. Terapioita on monta erilaista. Yksi yleisimmistä taitaa olla psykoterapia. Kela myöntää psykoterapiaan kuntoutusrahaa kahdeksi vuodeksi, jollon omavastuu osuus jää 4-7? per kerta. Psykoterapiassa terapeuttia tavataan n 2-4 kertaa viikossa, parin vuoden ajan. On myös olemassa lyhyitä terapioita, mutta niistä en itse tiedä paljoakaan...
Mulla kesti pari vuotta tai pari kuukautta, riippuu miten lasketaan. Masennusta kesti (pahana) pari vuotta, mutta sitten kun päätin, että nyt toivutaan ja nyt alkaa olla vähän parempi olo, meni 4 kk siihen, että olin saanut taas elämäni raiteilleen ja aloin tuntea ja toimia kuten terve ihminen.
Kunnallisella puolella voi olla erittäin pitkät jonot. Suosittelen yksityisellä psykiatrilla käyntiä 6 kk, sen jälkeen psykoterapiaa... Lääkkeitä jos siihen on selvä tarve. Minulle niistä ei ollut hyötyä, sain oikean lääkityksen vasta siinö vaiheessa kun olin jo toipumassa, ja sekin loppui kesken sekaannusten takia (täytin 18, kukaan ei tiennyt missä minua hoidetaan).