kauan asiakirjoja pitää säilyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
kauan täytyy säilyttää oikeudenkäynti papereita. siis joissa on tuomio kirjattu ex:lle pahoinpitelystä??'
entä asuntokauppa papereita (kauppakirja ym )
tiliotteita pitää ilmeisesti säilyttää 5v....

Asunnon kauppakirja on hyvä säilyttää siihen saakka, kun on myynyt sen. Ilman papereita, joilla osoitat omistavasi kyseisen asunnon, voi olla vähän paha myydä asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asunnon kauppakirja on hyvä säilyttää siihen saakka, kun on myynyt sen. Ilman papereita, joilla osoitat omistavasi kyseisen asunnon, voi olla vähän paha myydä asuntoa.

joo tarkoitinkin et olen myynyt asunnon pois, niin tarviiko papereita enää säilyttää.....

ei tarvi säilyttää yksityishenkilön yhtään, ne on pankissa tai muissa, mistä ne on "saatu", talletettuna jonkun tietyn määrän vuosia. Terveyspaperit pitää säilyttää ainakin (oliko ollut) 50 vuotta.

Asunnon- yms kauppakirjat pitää tietty säilyttää, jotta voi todistaa, että kauppa on tehty, ja, mitä kauppaan kuului, mutta noi oikeudenpäätökset sun muut on kyllä muistissa ilman että yksityishenkilö niitä säilöö sen enempää.

Mutta hyvähän se on niitä säilöä, voi ite tarkistaa tietoja ilman, että pitää virallisia tahoja vaivata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

joo tarkoitinkin et olen myynyt asunnon pois, niin tarviiko papereita enää säilyttää.....

ei tarvi. Ja onhan asunnon myynnistäkin ilmoitettu johonkin, jotta se on laillinen, ja tehty (ainakin kiinteistöistä tehdään) lainhuudatus, jolla selviää, kuka asunnon omistaa. Ja jos asunto on lainan takauksena, on osakekirjat ja kauppakirjan kopio pankissa tallessa siihen saakka, että lainaa, jonka panttina on, ei enää ole.

Oikeuspapereilla et tee mitään. Ne saa jokainen halukas ohikulkija oikeuslaitokselta itselteen. Kannattaa tuhota, muistuttaa vain sinua turhaan menneistä.

Tiliotteet pysyvät pankissa. Ei niihin ole tarvetta palata ellei ole jotain epäselvyyksiä, esim. sinulta karhutaan pari vuotta vanhaa pankkikorttimaksua minkä olet maksanut jo. Pankista löytyy selvitys, maksaa vähemmän kuin se karhuttava lasku.

Asuntopaperit kannattaa säilyttää niin kauan kuin asunnon omistaa. Entisen asunnon papereita ei tarvitse.

Mä olen tyhjentänyt kuolinpesän missä oli siististi mapeissa KAIKKI. Veropaperit melkein 40 vuodelta, tiliotteet, kaikki entiset asuntojen kauppakirjat, palkkakuitit, ikävätkin paperit töistä, kaikki. 30 vuoden työpaikan pöytäkalenterit, vakuutusmaksut, kaikki.

Papereista ehkä noin 5 oli säilyttämisen arvoisia.... Onneksi mies voi avata heidän tietosuojaroskalaatikkonsa töissä niin sain kaadettua kaikki sinne. Huh huh.

Yhteistyössä