Missä/miten/kauanko säilytätte laskuja/kuitteja? PAPERIPULMA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärri

Vieras
Minkälaiset säilytys-systeemit teillä on tuolle paperimoskalle, jota väistämättä kertyy joka kaapin hyllylle? Tarkoitan siis puhelinlaskuja, sähkölaskuja, jne. laskuja? No joistakin saa nykyään sähköisen version, mut ei kaikista. Kauanko noita muuten pitää säilyttää, jos tulee jotain epäselvyyttä niiden kans?

Terveyteen liittyvät paperit ja kaikki siis tällainen säilytettävä paperisaaste käy nyt mun hermoille kun on noita rumia kansioita joissa niitä papereita on kilokaupalla ja osa on kaapissa levällään, miehellä pahvilaatikossa... ääääääh!

Eli: miten ja missä säilytätte tuollaiset paperit ja kuinka kauan niitä pitää säilyttää?

Takuukuitit takuuajan, paperireseptit niiden voimassaoloajan. Muita papereita en säilyttele. Puhelinlasku, sähkölasku, yhtiövastike, vakuutusmaksut, eläkemaksut...kaikki menee e-laskuina. Paperireseptitkin on pian historiaa. Ai joo, onhan mulla tietty portfoliossa tutkinto- ja työtodistukset tallessa.

*muoks* Niin ja säilytän paperit yhdessä lipastonlaatikossa.

Mä olen niin antiikkinen kapistus, et mulla ei ole sähköisenä vasta kun puhelinlasku ja sitäkin mietin et pitääkö siirtyä takaisin paperiversioon, kun en muista maksaa sitä sähköistä versiota!! Ukolla taitaa olla enemmänkin laskuja sähköisessä muodossa.

"Saako" nuo puhelin- ym. laskut heittää mäkeen kun on maksanut ne, nehän näkyy tiliotteella?

Alkuperäinen kirjoittaja ärri;29231565:
Mä olen niin antiikkinen kapistus, et mulla ei ole sähköisenä vasta kun puhelinlasku ja sitäkin mietin et pitääkö siirtyä takaisin paperiversioon, kun en muista maksaa sitä sähköistä versiota!! Ukolla taitaa olla enemmänkin laskuja sähköisessä muodossa.

"Saako" nuo puhelin- ym. laskut heittää mäkeen kun on maksanut ne, nehän näkyy tiliotteella?
Miksi EI saisi? Kun ei kaikille niitä edes tule paperina :)

Mä olen laittanut e-laskut menemään automaattisesti eräpäivinä, niin mun ei tarvitse erikseen niitä maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärri;29231579:
Niin ja kai teilläkin kuitenkin on vakuutus/terveyspapereita, tai jotain? Mitähän nyt heittäisin malliksi tähän...
Vakuutuskirja on aina vuodeksi kerrallaan. Heitän edellisen silppuriin, kun uusi tulee. Ja laitan sen uuden lipastonlaatikkoon. Terveyspapereita mulla on jokunen resepti ja olen sen verran hajamielinen, että pidän ne nykyisin käsilaukussa. Onpahan sitten mukana, kun menen apteekkiin.

Maksetut paperilaskut ovat olleet yhdessä työpöydän laatikossa, mutta nyt vasta isäntä sen siivosi ja laittoi kaikki roskiin. Ei niitä tarvitse säilyttää, jos laskun on tarkistanut ja oikeaksi todennut, maksuhan näkyy tiliotteessa, jos sitä joskus pitää esittää. E-laskuina tulee suurin osa laskuista onneksi jo, ja nehän näkyvät ja säilyvät verkkopankissa.

Takuukuitit säilytetään tyttären tekemässä puuarkussa :D Terveyspapereita ei juurikaan ole tarvetta säilytellä, nehän näkyvät tk:ssa ja sairaalassa ja siirtyvät luvalla paikasta toiseen joko paperisena tai sähköisenä. Tosin meillä ei ole kenelläkään perussairauksia, joiden vuoksi pitäisi esim. olla selvillä senhetkisistä hoitolinjauksista, vaan lääkärissä käynnit ovat olleet kertaluonteisia.

Viimeksi muokattu:
Niin, mitä niillä laskuilla oikein todistaisi, kun ei niihin mitään leimaakaan tule, kuten joskus muinoin. Ja tosiaan tuolla pankissa voi ne laittaa menemään itsekseen.

Kaikki maksetut laskut menee roskiin. Ei niillä tee mitään. Jos joku laskua karhuaa niin karhulaskussa on viitenumero ja viitenumero tulee myös kun maksaa laskun niin löytyy kyllä nettipankista, jos on maksanut.

Mä olen kyllä niin lahopää että tulisi maksettua jo maksetut laskut toiseenkin kertaan jos niitä säilyttäisin. Eli heitän jo maksetut laskut aina pois. Muuten kodin kirjanpito epikriiseineen sun muineen on mapitettuna sisällön mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Määä;29231606:
Niin, mitä niillä laskuilla oikein todistaisi, kun ei niihin mitään leimaakaan tule, kuten joskus muinoin. Ja tosiaan tuolla pankissa voi ne laittaa menemään itsekseen.

No tää on kyllä totta. Jotenkin kai sitä on niin vanhanaikainen että ei osaa luopua noista. Näkee niistä papereista ainakin ite sen et on maksanut laskun. Mulla on tapana nääs aina kirjoittaa siihen laskuun se päivä jolloin oon maksanu. Mutta ehkäpä nyt alan vaan heittelemään harakoille noi laput, ärsyttää niin paljon.

Mä nakkelen ne tuommoseen kopiopaperi laatikkoon sen suuremmin miettimättä. Laatikon täytyttyä kansi päälle ja varastoon. Hävittelen polttamalla sitten kun alkaa tuntua etten tarvitse sieltä mitään. Aika monesti on käynyt niin että olen tuolta varastosta jonkun lapun joutunut etsimään vaikka aikaa olisi jo kulunut ihan hyvä tovi.

Maksetut paperilaskut ovat olleet yhdessä työpöydän laatikossa, mutta nyt vasta isäntä sen siivosi ja laittoi kaikki roskiin. Ei niitä tarvitse säilyttää, jos laskun on tarkistanut ja oikeaksi todennut, maksuhan näkyy tiliotteessa, jos sitä joskus pitää esittää. E-laskuina tulee suurin osa laskuista onneksi jo, ja nehän näkyvät ja säilyvät verkkopankissa.

Takuukuitit säilytetään tyttären tekemässä puuarkussa :D Terveyspapereita ei juurikaan ole tarvetta säilytellä, nehän näkyvät tk:ssa ja sairaalassa ja siirtyvät luvalla paikasta toiseen joko paperisena tai sähköisenä. Tosin meillä ei ole kenelläkään perussairauksia, joiden vuoksi pitäisi esim. olla selvillä senhetkisistä hoitolinjauksista, vaan lääkärissä käynnit ovat olleet kertaluonteisia.
Julkisen sektorin sairaskertomukset on tosiaan niiden yksiköiden digiarkistoissa ja löytyvät sieltä, jos on tarvetta. Epikriisit yms olen skannannut ja ne on viety sähköisinä yksityisen lääkäriaseman järjestelmään. Lisäksi mä pidän verenpaineseurantaani Excelissä, jonka saan siirrettyä yksityislääkäriaseman asiakasportaalin kautta omiin terveystietoihini. Sielläpä on sitten, kun työterveyslääkäri tai joku muu lääkäri (tai minä itse) niitä tarvitsen.

Juu, kaikki laskut ja kuitit vain roskiin. Mitä kirjanpitäjä niillä tekee - pohtii yrittäjä.

Ehkä ajattelen, että yksi syy, miksi nuorilla on niin paljon maksuhäiriöitä liittyy mutkan kautta tähän nykyyiseen tapaan maksaa kaikki kortilla ja hukata laskut johonkin bittiavaruuteen. Ei ole koskaan käsitystä, paljonko on rahaa käytettävissä. Vanhemman polven ihmisille oli jotenkin selvempää varmistaa, että lasku on paperilla ja siitä maksusta tosite. Oman talouden hallinta oli aivan eri tasolla kuin nykynuorilla.

Olen myös työni puolesta huomannut, että nuori yrittäjäpolvi näyttää hukkaavan sen saapuneen e-laskun aika helposti. Karhutessa tulee aina sama vastaus, että ei ole laskua tullut tai se on hukkunut. Kolmeenkin kertaan joutuu lähettämään saman laskun tai siitä karhun.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä2;29231758:
Juu, kaikki laskut ja kuitit vain roskiin. Mitä kirjanpitäjä niillä tekee - pohtii yrittäjä.

Ehkä ajattelen, että yksi syy, miksi nuorilla on niin paljon maksuhäiriöitä liittyy mutkan kautta tähän nykyyiseen tapaan maksaa kaikki kortilla ja hukata laskut johonkin bittiavaruuteen. Ei ole koskaan käsitystä, paljonko on rahaa käytettävissä. Vanhemman polven ihmisille oli jotenkin selvempää varmistaa, että lasku on paperilla ja siitä maksusta tosite. Oman talouden hallinta oli aivan eri tasolla kuin nykynuorilla.

Olen myös työni puolesta huomannut, että nuori yrittäjäpolvi näyttää hukkaavan sen saapuneen e-laskun aika helposti. Karhutessa tulee aina sama vastaus, että ei ole laskua tullut tai se on hukkunut. Kolmeenkin kertaan joutuu lähettämään saman laskun tai siitä karhun.
No yrityksen laskut on ihan eri asia. Jotenkin ajattelin, että nyt puhuttiin yksityishenkilöiden henkilökohtaisista laskuista eikä firman laskuista.

Mulla on yhdessä lipaston vetolaatikossa kansio, jossa on välilehtien avulla eroteltu puhelin, netti, vakuutus, sähkö ja yhtiövastike laskut. Revin niitä pois sitä mukaa kun kansio alkaa täyttyä. Säilytän niitä lähinnä siksi, että voi arvioida seuraavan laskun eräpäivää tai jos tarvii seurata muuten niitä, voishan ne heittää poiskin.

Samassa vetolaatikossa on koulu- ja työtodistukset. Ja kansion välissä on myös kirjekuori jossa säilytän vakuutuskuitit niin kauan kuin vakuutusta on voimassa.

Mä säilytän kaikki kansioissa tmv. omilla paikoillaan. Säilytän myös maksetut laskut, kirjoitan laskuun minä päivänä se on maksettu jotta se on helppo tarkistaa myös tiliotteesta/nettipankista tarvittaessa. Tämä siksi, että jos tulee jotain perintäkirjeitä tmv jostain ikivanhoista laskuista niin tiedän mistä löydän kuitin jos perintä on aiheeton tmv. Ja näitä aiheettomia perintäkirjeitä on tullut pari kertaa, että ei ole mennyt hukkaan systeemi. Saapuvat laskutkin säilötään palkkapäivään saakka omassa kansiossaan, etteivät jää jonnekin ties minne pyörimään jolloin unohtuvat herkästi. Takuukuiteista yritän muistaa aina ottaa kopion johon niittaan sen alkuperäisen kuitin kun niistä katoaa se muste.. nekin säilön sitten omaan paikkaansa. Meillä on myös säilössä palkkakuitteja ym vuosienkin takaa. Eipä niitä mihinkään enää tarvitse, mutta olkoot nyt vielä varmuudeksi säilössä. Eiköhän me jonakin päivänä jouduta noista papereista osa pois heittämään, mutta toistaiseksi ei ole kuin pari laatikkoa ja 4-5 kansiota, eivät juuri siis vie tilaa..

Mulla ei tule kuin yksi lasku sähköisenä ja meinaan joka kerta unohtaa maksaa sen siksi. Miehelle tulee pari laskua, mutta muistuttaa niistä aina erikseen. En voi sietää noita sähköisiä järjestelmiä, mä tykkään budjetit ja kaikki kirjoittaa käsin paperille ja tulostan sähköisetkin laskut mielelläni paperiversioiksi talteen..

Terveisin asun savimajassa ja käytän kivisiä työkaluja, ugh.

Mä säilytän kaikki kansioissa tmv. omilla paikoillaan. Säilytän myös maksetut laskut, kirjoitan laskuun minä päivänä se on maksettu jotta se on helppo tarkistaa myös tiliotteesta/nettipankista tarvittaessa. Tämä siksi, että jos tulee jotain perintäkirjeitä tmv jostain ikivanhoista laskuista niin tiedän mistä löydän kuitin jos perintä on aiheeton tmv. Ja näitä aiheettomia perintäkirjeitä on tullut pari kertaa, että ei ole mennyt hukkaan systeemi. Saapuvat laskutkin säilötään palkkapäivään saakka omassa kansiossaan, etteivät jää jonnekin ties minne pyörimään jolloin unohtuvat herkästi. Takuukuiteista yritän muistaa aina ottaa kopion johon niittaan sen alkuperäisen kuitin kun niistä katoaa se muste.. nekin säilön sitten omaan paikkaansa. Meillä on myös säilössä palkkakuitteja ym vuosienkin takaa. Eipä niitä mihinkään enää tarvitse, mutta olkoot nyt vielä varmuudeksi säilössä. Eiköhän me jonakin päivänä jouduta noista papereista osa pois heittämään, mutta toistaiseksi ei ole kuin pari laatikkoa ja 4-5 kansiota, eivät juuri siis vie tilaa..

Mulla ei tule kuin yksi lasku sähköisenä ja meinaan joka kerta unohtaa maksaa sen siksi. Miehelle tulee pari laskua, mutta muistuttaa niistä aina erikseen. En voi sietää noita sähköisiä järjestelmiä, mä tykkään budjetit ja kaikki kirjoittaa käsin paperille ja tulostan sähköisetkin laskut mielelläni paperiversioiksi talteen..

Terveisin asun savimajassa ja käytän kivisiä työkaluja, ugh.
No mä käytän sentään 9 vuotta vanhaa Nokian kännykkää, että ihan uutuuksiin en ole hurahtanut :D Laita se sähköinen lasku menemään automaattisesti tililtä eräpäivänä. Mä nimenomaan tykkään nykysysteemistä, kun laskut menee e-laskuina suoraan verkkopankkiin ja pankki velottaa ne eräpäivänä tililtäni. Mun ei tarvitse tehdä muuta kuin huolehtia, että tilillä on katetta.

Tällainen riittää:

p3043669.jpg

Ja lopuille tämä:

bonfire.jpg

Tigerista olen ostanut semmoisen monilokeroisen kansion jossa on pankkipaperit, lainapaperit, työkkärin paperit yms lokeroituna.
Laskut säilytän siihen asti että ne maksan ja sitten revin roskiin/vien poltettavaksi.

Yhteistyössä