Katsooko sosiaalitoimisto itse maksetun vuokravkuuden menona vai miten..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janelle_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

janelle_

Vieras
Olemme avopuolisoni kanssa kumpikin työttömiä ja nykyiseen asuntoomme olemme saaneet sosiaalitoimistosta vuokravakuuden, tai siis sen paperilapun että korvaavat jos muuttomme jälkeen on jotain korvattavaa. Vakuus ei siisole rahallinen kun eivät vissiinkään rahaa koskaan vakuuteen myönnä.
Tuon vuokravakuuden kanssa sai taistella tosissaan että se saatiin ja muutimme tähän nykyiseen vasta muutama kuukausi sitten.
Nyt olemme saaneet unelma-asunnon ja haluamme muuttaa koska tässä nykyisessä pienessä pitäjässä ei ole töitä tai edes haavetta työpaikan saamisesta vaikka kuinka ollaan avopuolisoni kanssa kumpikin työtä haettu ja avopuolisoni on käynyt muutamassa haastattelussakin.
Emme usko että sosiaalitoimisto suostuisi tukemaan muuttoamme toiselle paikkakunnalle ( kyseessä iso kaupunki ) ja antamaan taas vuokravakuutta joten päätimme maksaa vähistä rahoistamme 500e vakuuden itse rahana vuokranantajan tilille.
Meillä jää ensi kuuksi aivan todella vähän rahaa varsinaisen vuokran ja itse maksamamme vuokravakuuden jälkeen ja mietin että jos haemme uuden asuinpaikkamme sosiaalitoimistosta toimeentulotukea vuokravakuuden maksamisen vuoksi niin tuleekohan sieltä rahaa vai katsovatko että meidän ei olisi ollut tarpeellista muuttaa? Onko kokemusta kenelläkään?
Lapsia ei ole, asumme kahdestaan.
Emme kuulu muuten toimeentulotuen piiriin vaikka yhteenlasketut tulomme on n. 1600e/kk.
Eli kannattaakohan edes hakea tuota toimeentulotukea ensi kuulle sieltä?

Jatkan vielä, eli tuohon 1600 euroon on laskettu asumistuki mukaan eli tuosta vähennetään vuokra+laskut+eläminen tietty.
Eli ensi kuulle vuokran ja vakuuden jälkeen jäisi meillle koko kuukaudeksi n. 300-400 e yhteensä.

Vaikea vastata kun siihen vaikutta monet asiat
Uudet asiakkaat ottavat aina ensin yhteyttä palvelupisteen neuvontaan.
Asiakkaan sosiaalinen tilanne sekä tulot, menot ja muu varallisuus kartoitetaan hakemuksen ja/ tai haastattelun perusteella.

Menot joko hyväksytään kokonaan tai osittain tai menoja ei hyväksytä toimeentulotukeen kuuluviksi. Ennen tuen myöntämistä selvitetään hakijan mahdollisuudet muihin etuuksiin.

[QUOTE="hjkl";29927381]Ne katsoo sen tuloksi teille sitten kun muutatte sieltä pois, nyt sitä ei huomioida lainkaan[/QUOTE]

Eli nyt ei huomioida menona vaikka se vakuuden maksaminen syö suuren osan meidän kesäkuun tuloistamme? :( No kiva, pakko se on vaan pärjätä, eihänt uo rahattomuus/vähällä pärjääminen ikuisuuksia kestä. Maksetaan se mieluummin itse ja syödään kuukaus kaurapuuroa kuin mentäs sosiaaliluukulle kerjäämään sitä paperia kun oli viimeksikin niin hiton vaikeeta..näin kaikki hoituu paremmin..

Jos joskus muutamme niin sehän menee uuteen vuokravakuuteen, toiv. ei ota tulona sit huomioon..

Kannattaa ainakin kokeilla, mulla huomioitiin menona ja siten avustettiin siinä jonkin verran. Paikkakunnilla on eri käytäntöjä joten ei voi tietää miten siellä sitten.

Yhteistyössä