Katsoin Teinipomon ja järkytyin - paljonko teineihn oikeasti menee rahaa per kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
13 v. tyttö

Syömiset noin 200 e
kk-raha 30 e
harrastukset noin 120 e
vaatteet ja kengät n. 100 e
puhelin 20 e
kaikki muu 150 e ainakin(hygienia, tilpehööri, huonekalut jne.)

Asumiskustannuksia en laske.

[QUOTE="vieras";27144784]Ei se oli joku kertaluontoinen jäsenmaksu.

Mutta äiti kertoi siinä että kesällä eivät voi lähteä ulkomaanreissuun kun pojalla on kolme maksullista jääkiekkoleiriä, joista yksi on jääkiekkoripari ( ripari siis 800euroa).[/QUOTE]

Niin no eihän sit voi sanoa että lapseen menis joka kk 1800e, mä käsitin otsikosta niin...

Kalliit on leirit jos 800e maksaa mun tänä vuonna 15 täyttävä pelaa jääkiekkoa ja on ollut monilla leireillä vuosien varrella, kallein viikon leiri ollut 550e (johon sisältyy siis majoitus ja täysihoito).

Äitini maksaa kuukausirahaa 80e/ teini eli 160e menee siihen. Lisäksi ehkä keskimäärin 50e vaaterahaa kuussa. Äiti sanoi että heillä menee 300e ruokaan kuussa joten poikien osuus siitä olisi n. 120e eli 60e/lärvi. Siinä kait ne noilla. Yhteensä siis 190e/nassu eli 380e per kaksi teinipoikaa.

Ainiin plus jalkapalloharrastus molemmilla, hintaa en tiedä

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27144785:
Kannattaa aloittaa jo ajoissa se lapsen opettaminen siihen et kaikkee ei saa, teininä se ei enää onnistu jos 12v on kaiken saanut =)

(ja ei, 25 joululahjaa tai 5 synttärilahjaa EI tee siitä lapsesta sellaista joka luulee saavansa kaiken, kyllä se pitää opettaa ihan jokaisena päivänä, ihan arkielämässä )

Meillä ollaan hyvää vauhtia oppimassa siihen,että aina ei saa sitä mitä tahtoo..Lapset 7v,5v, ja 3v. ja ei todellakaan ostella heti sitä mikä just sillon sattuu lapsella tekeen mieli tai siks ku kaverillaki on..
Joululahjoja,,ei todellakaan tuu oleen tommosia määriä meiltä yhelle.Saati,että synttärilahjoja.Synttäreiksi kelvannu 1per vieras..

Vuosia vuosia sitte tiesin yhen perheen,jossa lapsille haettiin vaikka kuu taivaalta jos oisivat osanneet sitä pyytää..Oli vesisänky ala-aste ikäsellä tytöllä,pääsi heppaleirille(silmätulehduksessa!) ihan vaan siks ku tahto ja ikävä äitiä ja kotia iski samantien ku päästiin sinne paikalle,eikä oltu ees laukkuja keretty ylisille viedä huoneeseen.
Nykyään en tiedä missä mennään siinä perheessä,mutta ainahan voi olettaa kuin siinä käy,kun lapsi saa kaiken minkä tahtoo.

[QUOTE="Sirkkeli";27144818]13 v. tyttö

Syömiset noin 200 e
kk-raha 30 e
harrastukset noin 120 e
puhelin 20 e

Asumiskustannuksia en laske.[/QUOTE]

13. vuotias tyttö syö ruokaa samalla rahalla kuin minä, kehonrakennusta harrastava aikuinen mies?

[QUOTE="Sirkkeli";27144818]13 v. tyttö

Syömiset noin 200 e
kk-raha 30 e
harrastukset noin 120 e
puhelin 20 e

Asumiskustannuksia en laske.[/QUOTE]

250€ kuukaudessa vaatteidiin ka hygieeniaan? What!
Ja syö puolet meidän kolmen hengen ruokalaskudta. Taivas varjele.

[QUOTE="vieras";27144846]13. vuotias tyttö syö ruokaa samalla rahalla kuin minä, kehonrakennusta harrastava aikuinen mies?[/QUOTE]

No aivan varmasti. On moniallerginen ja lisäksi on vielä jokapäiväiset eväät kouluun, herkut jne. Tuskin edes riittää 200 euroa. Asumme kahdestaan, ja ruokavalio on allergioista ja mieltymyksistä johtuen eri.

[QUOTE="Viima";27144872]250€ kuukaudessa vaatteidiin ka hygieeniaan? What!
Ja syö puolet meidän kolmen hengen ruokalaskudta. Taivas varjele.[/QUOTE]

No helvetti :) Yhdet kengät saattaa maksaa sen 80 euroa, collegehuppari 30 e, paita 19,90 e, rintsikat 12-15 e jne.

Enhän mä sanonut, että hygieni maksaa 150 e, vaan kaikki muu mahdollinen mitä immeinen elämässä tarvitsee :)

Mitä mä tota katsoin niin ajattelin että:
A) Onpa huonosti kasvatettu ja itsekäs lapsi.
B) Vanhemmat ovat kyllä ihan itse, omin kätösinsä tilanteen rakentaneet.
C) Tyttöä kävi todella sääliksi.
D) En usko että poika oppi yhtään mitään, tai vanhemmatkaan. Se pikkusiskolle ostettu huivikin oli selvästi tuotantoyhtiön piffaama.

Meillä 4-vuotiaskin tietää jo mistä raha tulee, ja että mieliteoista keskustellaan, eikä kaikkea todellakaan aina voi saada. (Jopa isovanhempia on pyydetty hillitsemään hemmottelua. Meni nimittäin vähän yli.)

No nii'i. Meillä ostetaan kaikki uutena, ja vaatteita on joka lähtöön. Partioon(esim. sadekamat, vaelluskengät yms.), sisäliikkaan, ulkoliikkaan kenkineen, juhlavaatteet kenkineen, arkivaatteita joka lähtöön jne. Ja kenkiä on aina useammat kaudelle. Ja sitten ku tota... niin tietty. Vähemmälläkin määrällä saattais selvitä... mut se ei olis musta mielekästä. ku tota, mä joutuisin niin vajaita koneellisiakin pesemään, kun meitä on vain kaks...ja tota seli seli... Mut en mä törsää! Kaikki tulee käytetyksi :D Mun tytär ei itseasiassa ole ikän välittänyt vaatteista. Mutta ostan hyviä vaatteita, jotka ei ole halvimpia, muttei kalleimpiakaan.

[QUOTE="mmmm";27145047]Mitä mä tota katsoin niin ajattelin että:
A) Onpa huonosti kasvatettu ja itsekäs lapsi.
B) Vanhemmat ovat kyllä ihan itse, omin kätösinsä tilanteen rakentaneet.
C) Tyttöä kävi todella sääliksi.
D) En usko että poika oppi yhtään mitään, tai vanhemmatkaan. Se pikkusiskolle ostettu huivikin oli selvästi tuotantoyhtiön piffaama.

Meillä 4-vuotiaskin tietää jo mistä raha tulee, ja että mieliteoista keskustellaan, eikä kaikkea todellakaan aina voi saada. (Jopa isovanhempia on pyydetty hillitsemään hemmottelua. Meni nimittäin vähän yli.)[/QUOTE]

Peesi..Toi poika sietäs kunnon opetuksen,oli niin omahyväsen olonenki..Todellakin kävi sääliksi sitä tyttöä.

Ostoskeskuksissa nähtyjen, Louis Vuittonin tusinakassia kiikuttavien nuorten naisten lukumäärästä voisi päätellä ainakin sen, että ihan liikaa rahaa niihin tulevaisuuden toivoihin syydetään...

[QUOTE="vieras";27145135]Eiikös teinit yleensä ole itsekkäitä? Jospa ei nyt kuitenkaan haukkuttaisi teinipoikaa täällä.[/QUOTE]

Ei saa yleistää..Ikinä en oo törmänny noin itsekkääseen teiniin,jolle tärkein on oma napa...

Ja kyllä saa sanoa mielipiteen,ite se on perheensä kans lähteny tuohon ohjelmaan.Jos ei kestä kritiikkiä,nii voivoi...

[QUOTE="vieras";27145140]Ostoskeskuksissa nähtyjen, Louis Vuittonin tusinakassia kiikuttavien nuorten naisten lukumäärästä voisi päätellä ainakin sen, että ihan liikaa rahaa niihin tulevaisuuden toivoihin syydetään...[/QUOTE]

Ei ne naiset niin haittaa, mutta jumantsuikka ku varsinkin tuolla etelässä meinaa ne "miehetkin" niitä kanniskella naistenvaatteissa ja yltäpäältä meikissä.

Onko ne homoja vai mistä kehitysmaasta ne on saapuneet?

[QUOTE="Viima";27144980]Mut joka kuukausi! Mulla menee omiin vaatteisiin ton verran vuodessa.[/QUOTE]

kaikki ei ole perseaukisia,mut vuodessa 250 e vaatteisiin?taidat kulkea rääsyissä.ite ostin just 300 euron nahkatakin.perusfarkut maksaa uutetana n 70 e.

[QUOTE="huh huh";27145291]kaikki ei ole perseaukisia,mut vuodessa 250 e vaatteisiin?taidat kulkea rääsyissä.ite ostin just 300 euron nahkatakin.perusfarkut maksaa uutetana n 70 e.[/QUOTE]

Mulla ei mee ees tota summaa vuodessa.En ees tiedä paljoa. Eikä tasan maksa perus farkut ton verran..Tai no riippuu mistä ostaa,ite makson 20e farkuista,ku viimeks ostin moiset..

Se,että ei kuluta vaatteisiin huimia summia rahaa,ei tarkota ett kulkee rääsyissä. Tosin nykyään taitaa olla melkeen sääntö,että jos sulla ei oo päällä just sitä tiettyä merkkiä oot köyhä.

[QUOTE="vieras";27145156]No sinäpä vaikutat mukavalta ihmiseltä :)[/QUOTE]

Kiitos samoin. :D

Mutta ihanko oikeesti tollanen käytös on hyväksyttävää? Mä en kattelis oman lapsen kohdalla moista käytöstä..Veli sanoo pikkusiskolle että et sä saa huivia ja kuluttaa omiin vaatteisiin yli satkun. Ja ostaa perheelle ruokaa ja päättää,että nyt syödään 4 päivää pastaa..Sekö ei oo sun mielestä itsekästä?
Saihan se sen lopulta,mutta paljoko se parantaa tän tytön oloa enää.

Jaa...likka oli 15v kun meni töihin joten sen jälkeen ei juuri rahaa mennyt kuin ruokaan ja asumiseen. Hankki muutoin kaikki omilla rahoillaan. Asuntoon on uponnut ja niihin huonekaluihin ja tarvikkeisiin mitä nyt tarvitsi ja joita ei ollut vielä ehtinyt itse hankkia. Esimerkiksi siis uusi sänky, pyykkikone, kahvinkeitin ja mikro. Harrastukseen meni vuodessa 15e+kengät 100e+puvut 1000e ja karnevaalit majoituksineen noin 20e. Nämä siis vuosimaksuja. Treenit ennen showryhmää oli 55e/10kertaa ja nythän ne ovat ilmaisia. Toiseen harrastukseen meni tarvikkeineen 100e/vuosi. Vaatteet, kengät, meikit tosiaan hankki itse kun täyti tuon 15v. Sitä ennen lapsilisällään hankki kaiken tuon.

Yhteistyössä