Katso TÄNÄÄN: YLE1 Prisma klo 10:05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Capoti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Capoti

Vieras
26.3.06
Prisma: Elämä ennen syntymää

1/2. Hämmästyttävä ohjelmasarja elämän alusta, solunjakautumisesta lapsen syntymään. Moderni tekniikka näyttää, mitä kohdussa tapahtuu sikiön kehittyessä lapseksi.

Katsoiko kukaan ensisynnyttäjä? Mitä tykkäsitte esim. synnytyksestä, se vähä mitä siitä näytettiin? Herättikö minkälaisia ajatuksia?
Kiinnostaa vaan mielipiteet, itse olen jo synnyttänyt.

odotan ensimmäistä ja viikkoja jo noin 33 kasassa. mielestäni olisi voitu näyttää synnytystä enemmän. ja jäin miettimään, et venyykö paikat oikeasti niin paljon.

Kyllähän ne paikat venyy, sen 10 senttiä mitä vauva pää on. Mutta siihen on naisen alapää suunniteltukin, venymään ja palautumaan. Eli ei siellä alhaalla sitten heti synnytyksen jälkeen mitään 10 sentin läpimittaista ""onkaloa"" ole, vaan pikemminkin paikat ovat tiukat kun turpoavat. Kyllä minäkin jaksan (yhä) ihmetellä, miten se vauva sieltä tulee :) Hyvä ohjelma oli, vaikkakin tuosta synnytyksestä olisi voinut olla tarkemminkin, tai oikeastaan siitä pitäisi olla ihan oma ohjelmansa...

t. 2 lasta synnyttänyt

kakkosen syntymä on ihan käsillä, esikoinen kun tuli sektiolla niin ensisynnyttäjä olen.
Vähän ""karmi"" synnytyksen katsominen, eläydyin liikaa...
Ihan ok dokkari kaikenkaikkiaan, mutta jotensakin melko hidastempoinen ja välillä puhetta ei nimeksikään. Tietoa olisi voinut jakaa enemmän!

Aika ""helpon"" näköinen oli tuo synnytys, ei tainnut olla ihan eka tuolle ihmiselle... Mies ainakin sanoi, että ei se meidän tyttö ihan tuon näköisesti ja noin nopeasti tullut. No, ponnistuvaihe kestikin pari tuntia ja lopussa supistuksia oli vain n. 15 min. välein, joten hiustupsu ehdi vilkkua aika kauan.

Minun mielestäni, onneksi ei näytetty synnytystä tuon enempää, ja onneksi oli tuollainen helpon näköinen synnytys. Itse en olisi halunnut nähdä edes sitä sairaalassa näytettyä (synnytysvalmennukseen kuulunutta) synnytysvideota. Minut sen näkeminen sai jotenkin pelkäämään, sitä ennen en ollut pelännyt. Eikä siinä näytetty kuitenkaan juuri sen enempää kuin tuossa dokumentissa.
Turha on etukäteen synnytyksiä katsoa, oma voi kuitenkin olla iiihaaan erilainen =)

Ohjelman nimihän oli ""Elämä ennen syntymää"" eli sen takia ei näytetty tuon enempää synnyttämisestä ja hyvä niin. Tarpeeksi pelottavannäköistä jo tuokin! Eniten pelottaa vauvan hapensaanti jos se jää liian kauaksi aikaa ""jumiin"" synnytyskanavaan. Taidan pyytää sektiota kun ensimmäinenkin syntyi niin...

Kakkososa tulee ylen sivujen mukaan sunnuntaina 2.4. klo 10.05. Mutta telkku.comin mukaan sunnuntaina 2.4. klo 14.20. Eli kannattaa vielä tarkistaa oikea esitysaika lähempänä sunnuntaita. Lisäksi se tulee digikanava Yle teemalta torstaina 30.3. klo 21.00.

Sanottiinko siinä eka osassa, että jos äiti on saanut poika lapsen, keskenmenon riski kasvaa?? Ihan kuin kertoja olisi näin sanonut ja nyt sit ihmettelen, että jos näin sanoi, niin mihin toi tieto perustuu???

Meitä oli useampi ekaa osaa katsomassa ja sanoi kyllä näin, mutta ei perusteltu mitenkään. Myös stressin sanottiin vaikuttavan asiaan. Olisi ollut kiva kuulla enemmänkin asiasta...

Yhden lapsen synnyttäneenä edelleenkin noista synnytyspätkistä jää aina inohottava olo. Pitääkö se olla sellasta hirveetä huutoa aina mitä näytetään? Tuossa dokumentissa nyt oli melko vähän huutoa onneks. Muutenkin jää aina sellanen kuva, että se synnyttäminen on hirveetä sählinkiä. Itse yllätyin siitä miten suuri osa synnytyksestä on sitä vaihetta kun oikeastaan mitään ei tapahdu edes (avautuminen), sitä vaan odotellaan ja odotellaan. Kaverikin pelasi miehensä kanssa jotain peliä ja mullekin kätilöt tarjotteli lehtiä luettavaksi. Ai tässäkö synnytetään muka?!?

Kun olin synnyttämässä niin aikalailla hijaista oli naapurihuoneissakin ja kyllä se vauva itki synnyttyään enemmän, kuin äiti huusi synnyttäessään. Kivunlievitys on kuitenkin sitä luokkaa ettei tarvitse heikkopäisenä ärjyä koko toimituksen ajan. Hyvinhän ne myös seuraa vauvan tilannetta ja sydänääniä juuri tuon jumiin jäämisen varalta ja jos näyttää pahalta, niin toimiin ryhdytään ripeästi.

Mulla sama juttu...odotin synntykseltä huutoa,karjumista yms.yms. no siinä sitä melkein vitsiä vedettiin supistusten välillä mm. siitä kuinka kuulemma venäläiset ovat kaikista kovimpia esittämään synnyttäessään,hah! ja itseasiassa huutaminen vie ponnistukselta tehon (sanoivat kätilöt) ja ei meilläkään kuulunut mitään huutoa muistakaan saleista.. ainoastaan vauvojen huutoa synnyttyään.

mulla poika(9kk) ja nyt toista odottelen viikolla15.
Vähän säikäytti tuommoinen kommentti kun sit ei edes mitenkään perusteltu. Mies meinas et kai se johtuu jotenkin niistä hormoneista. Siis et voiskohan poika erittää äidin kehoon mies hormonia...Joo mut toi oli vaan meidän omaa pohdintaa. Pitäis varmaan kysästä jostain joltain tietävämmältä.

Joo, kyllä toi kommentti jäi mietityttämään ja kun ei perusteluja tullut. Ihan kiva toi dokkari muuten oli, hidastempoinen tosin. Itse (jo synnyttäneenä) koko ajan odotti sitä, kun se nainen pääsee synnyttämään. Sitten kun siitä näytettiin niin vähän oli se vähän pettymys. Kun nyt ois voinut omakohtaisesti verrata =). Ennen synnytystä onnekseni en nähnyt noita synnytyksiä, sit ois saattanut pelottaa...