Katetrointi

tööt
minä en tuntenut mitään, spinaali vaikutti sopivasti.
en ole ammattilainen joten en tiedä onko niitä erilaisia ja jos on niin millainen minulle tehtiin. kätilö silti sanoi että ei oo kukaan väittäny että tuntuis hyvältä, kun kysyin että miltä sen tekeminen tuntuu.
 
Siis ei joka synnyttäjää automaattisesti katetroida! Se on ihan tilanteesta kiinni, jos pissaus ei muuten onnistu niin sit vasta. Ja se on kertakatetrointi ei siinä mitään kestokatetria laiteta. Siinä tilanteessa, kun on rakko ihan täynnä ja pissaus ei kertakaikkiaan onnistu se on vaan valtava helpotus koko toimitus. Ei sitä todellakaan tarvitse pelätä :)
 
bona7 harmaana
Se on kertakatetrointi, mikä synnytyksessä tehdään. Eli ohut, liukastettu muoviletku viedään varovasti virtsarakkoon. Annetaan olla paikallaan niin kauan kun pissaa tulee ja otetaan sitten pois. Toimenpide tehdään steriilisti ja virtsaputken suulle laitetaan vielä puudutusgeeliä ennen toimenpidettä. Oikein tehty katetrointi ei satu mutta voi tuntua hiukan epämiellyttävältä, kuten moni muukin alapäähän liittyvä toimenpide. Se päinvastoin helpottaa oloa heti kun rakko pääsee tyhjeneen.
On myös kestokatetreja, joissa letku jätetään rakkoon mutta synnytyksessä sitä ei käytetä.
 
Mulle laitettiin heti katetri ja leikkaustila valmiiksi, kun pääsin sairaalaan. Oli niin kiire(verenvuoto), että sen laittaminen sattui ja minusta se tuntui tosi epämukavalle(ihan kuin pissattaisi koko ajan). Niin ja sain siitä vielä virtsatietulehduksen kaupan päälle :\| Noh, mulla oli siis kestokatetri, ei toistokatetrointia ja toki se letku tuntui aika ikävällekkin, kun piti olla useita tunteja siellä virtsaputkessa. Mutta pääasia nyt kuitenkin, että saatiin terve lapsi maailmaan :) Tosin hoitoalalla nähneenä voisin sanoa,että on tuo naisille ikävempi ja hieman hankalampi toimenpiden kuin miehille...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2006 klo 01:10 bona7 harmaana kirjoitti:
Se on kertakatetrointi, mikä synnytyksessä tehdään. Eli ohut, liukastettu muoviletku viedään varovasti virtsarakkoon. Annetaan olla paikallaan niin kauan kun pissaa tulee ja otetaan sitten pois. Toimenpide tehdään steriilisti ja virtsaputken suulle laitetaan vielä puudutusgeeliä ennen toimenpidettä. Oikein tehty katetrointi ei satu mutta voi tuntua hiukan epämiellyttävältä, kuten moni muukin alapäähän liittyvä toimenpide. Se päinvastoin helpottaa oloa heti kun rakko pääsee tyhjeneen.
On myös kestokatetreja, joissa letku jätetään rakkoon mutta synnytyksessä sitä ei käytetä.

Kylläpä muuten kestokatetriakin käytetään synnytyksessä!! Kuten jo aiemmin sanoin... Noi hommat on niin yksilöllisiä, niinkuin synnytyksetkin jokaisella :)
 
äitee80
mulla laitettiin katetri esikoisen synnytyksen aikana koska oli pelko et joudutaan tekemään hätäsektio, mut ei se tuntunut miltään. Pojan synnytyksessä ei laitettu katetria koska ei ollut tarvetta.
Turha pelätä! :hug:
 
harmailija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2006 klo 13:37 Milli kirjoitti:
Mulle laitettiin heti katetri ja leikkaustila valmiiksi, kun pääsin sairaalaan. Oli niin kiire(verenvuoto), että sen laittaminen sattui ja minusta se tuntui tosi epämukavalle(ihan kuin pissattaisi koko ajan). Niin ja sain siitä vielä virtsatietulehduksen kaupan päälle :\| Noh, mulla oli siis kestokatetri, ei toistokatetrointia ja toki se letku tuntui aika ikävällekkin, kun piti olla useita tunteja siellä virtsaputkessa. Mutta pääasia nyt kuitenkin, että saatiin terve lapsi maailmaan :) Tosin hoitoalalla nähneenä voisin sanoa,että on tuo naisille ikävempi ja hieman hankalampi toimenpiden kuin miehille...
Naisen virtsaputki on paljon lyhyempi kuin miehen ja naisella ei tee eturauhanen "kiusaa". Olen itse katetroinut sekä naisia että miehiä ja kyllä se on helpompi naiselle tehdä kuin miehelle. Helpompi sekä potilaan että katetroijan näkökulmasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2006 klo 13:37 Milli kirjoitti:
tuntui tosi epämukavalle(ihan kuin pissattaisi koko ajan). Niin ja sain siitä vielä virtsatietulehduksen kaupan päälle :\| Noh, mulla oli siis kestokatetri, ei toistokatetrointia ja toki se letku tuntui aika ikävällekkin, kun piti olla useita tunteja siellä virtsaputkessa.
Mulla oli kestokatetri suunnitellun sektion takia, eikä laittaminen sattunut, saati sen paikallaan olo!! Se ei todella tuntunut yhtään, helppo vain oli olla kun ei pissattanut.
Ja tulehdukset on yksilökohtasia, korjatkaa joku alalla olija jos olen ihan väärässä, mutta sitä tulehdustakin voi ainakin yrittää estää sillä, että katetrin poiston jälkeen käy todella usein vessassa vaikkei pissatakaan!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2006 klo 16:29 harmailija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2006 klo 13:37 Milli kirjoitti:
Mulle laitettiin heti katetri ja leikkaustila valmiiksi, kun pääsin sairaalaan. Oli niin kiire(verenvuoto), että sen laittaminen sattui ja minusta se tuntui tosi epämukavalle(ihan kuin pissattaisi koko ajan). Niin ja sain siitä vielä virtsatietulehduksen kaupan päälle :\| Noh, mulla oli siis kestokatetri, ei toistokatetrointia ja toki se letku tuntui aika ikävällekkin, kun piti olla useita tunteja siellä virtsaputkessa. Mutta pääasia nyt kuitenkin, että saatiin terve lapsi maailmaan :) Tosin hoitoalalla nähneenä voisin sanoa,että on tuo naisille ikävempi ja hieman hankalampi toimenpiden kuin miehille...
Naisen virtsaputki on paljon lyhyempi kuin miehen ja naisella ei tee eturauhanen "kiusaa". Olen itse katetroinut sekä naisia että miehiä ja kyllä se on helpompi naiselle tehdä kuin miehelle. Helpompi sekä potilaan että katetroijan näkökulmasta.
Mun mielestä on taas aina ollut paljon helpompaa katetroida miehiä, katetri menee sinne virtsaputkeen niin helposti :) Varsinkin kotikatetroinnit(toisto) sujuu paljon mutkattomammin mieheltä, etenkin kun yksin on katetroimassa...Useamman kerran olen kuullut naisten valittavan epämukavasta tunteesta kuin miesten...Meillä on sitten mitä ilmeisimmin erilaiset asiakkaat/potilaat ;)
 
Tymä kysymys
Mä en tajua tuota katetrointia, eli tuleeko se pissa jotenkin itsestään sieltä putkesta, vai pitääkö "pissata" erikseen? Jos tulee itsestään, niin mikä siinä aiheuttaa sen, että ei pysty pidättämään?

Itse kauhistelen synnytyksessä nimenomaan tuota katetrointia (en ole aiemmin edes tiennyt, että sellainenkin voidaan tehdä), kun en itse ainakaan edes erota virtsaputkeani alapäästä... Eli tuntuu karmealta, jos sinne vielä tungetaan joku letku. Pelkäisin nimenomaan sitä, että koko ajan ois pissahädän tunne, ja yrittäis pidättää, ja sitten tulis vielä loppujen lopuksi virtsatulehdus. :/

Voiko siitä jäädä jotain pidätysongelmia noin muuten?

Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta on ihan vierasta asiaa. :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 19:33 Tymä kysymys kirjoitti:
Mä en tajua tuota katetrointia, eli tuleeko se pissa jotenkin itsestään sieltä putkesta, vai pitääkö "pissata" erikseen? Jos tulee itsestään, niin mikä siinä aiheuttaa sen, että ei pysty pidättämään?

Itse kauhistelen synnytyksessä nimenomaan tuota katetrointia (en ole aiemmin edes tiennyt, että sellainenkin voidaan tehdä), kun en itse ainakaan edes erota virtsaputkeani alapäästä... Eli tuntuu karmealta, jos sinne vielä tungetaan joku letku. Pelkäisin nimenomaan sitä, että koko ajan ois pissahädän tunne, ja yrittäis pidättää, ja sitten tulis vielä loppujen lopuksi virtsatulehdus. :/

Voiko siitä jäädä jotain pidätysongelmia noin muuten?

Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta on ihan vierasta asiaa. :ashamed:
Ei tyhmiä kysymyksiä ollenkaan, itse pohdin noita samoja ennen sektiota. Eli se katetri (ohut pehmeä kuminen letku) ohjataan sinne rakkoon asti, niin pissa tulee sieltä ihan itsestään! Eli rakko ei ehdi täyttyä ollenkaan. Eikä sitä katetria tunne ollenkaan kun se on paikoillaan (puhun siis kestokatetrista) eikä pissata tai mitään. Helppo on olla!
Pidätysongelmia ei mulle ainakaan tullut, ja tuskin voi ainakaan kertakatetroinnista tullakaan. Kestokatetrin jälkeen ei pissaamisen tarvetta tunne vähään aikaan, eli täytyy vain muistaa käydä pissalla ennenkuin liian kova tarve tulee.
Mutta alatiesynnytyksessähän ei todellakaan aina katetroida, sektiossa sen sijaan aina (ainakin suunnitellussa), mutta on toimenpide jota ei tarvitse jännittää =)
 

Yhteistyössä