Katetrointi ja virtsarakon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..vaivat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

..vaivat

Vieras
Hei,

Satuin jostain lukemaan etta jos synnytyksessa kaytetaan katetrointia niin on suurempi riski karsia myohemmista virtsanpidatyksen - ja virtsarakon ongelmista. Onko kenellakaan tietoa taikka omakohtaista kokemusta?

Kiitos vastauksista
Janniina

Tämä on vain yksi kokemus: Minut katetroitiin synnytyksessä kun pissahätä yllätti loppusuoralla ja vauva oli jo niin alhaalla että en pystynyt pissaamaan vaikka kuinka yritin. Katetrointi oli _suuri_ helpotus. Ei aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia tai oireita.

minut katetroitiin myös ennen synnytystä kun en enää vessaan saanut/voinut nousta ja olihan minulla ensimmäisinä päivinä vaikeuksia pidätellä mutta en kyllä ajatellut että sillä katetroimisella sen kanssa mitään tekemistä olisi ollut.

Mut katetroitiin myös, ilman että mua edes pissatti, kätilö ihmetteli että eihän sieltä oikein mitään tullutkaan...sattu enemmän kuin synnytys...seurauksena virtsatientulehdus. Mutta en huomannut mitään pidätys ongelmia.
Neuvo: En suosittele tehtäväksi jos ei ihan pakko. Mulle jäi oikea kammo tosta toimituksesta. :(

Mut katetroitiin sektion yhteydessä ja katetri oli paikallaan koko sektion jälkeisen päivän, kun en päässyt vessaan. Katetrin poisto ei vastoin pelkojani sattunut, eikä jälkeenpäin ole tullut mitään pidätysongelmia.

Yhteistyössä