Katetroinnista

Eli millä perusteella teillä on katetroitu synnytystilanteessa? Kun itse olin synnyttämässä ja tuntui että rakko oikeasti halkeaa, mutta kätilö totesi vain että voithan yrittää pissata, mutta tuskin sieltä mitään tulee.... :/

Mä tuumasin kätilölle että meinaa tulla pissahätä, mutta supisteli jo niin kovasti että vessaan kävely tuntui ihan mahdottomalta ajatukselta... No, kätilö sitten kokeili rakkoa ja totesi että juu, tuntuu kyllä aika täydeltä että katetroidaan jos sieltä tulis jotain. Eihän sieltä tullutkaan kuin vajaa litra :D Joutui katetroimaan tunnin päästä vielä uudestaankin kun mulla lähti vissiin nesteet liikeelle ja taas tuli vaikka kuinka paljon nestettä.

Oudolta kyllä kuulostaa tuo sun juttu kun ei mulle kyllä ehdotettukaan muuta kuin tuota katetrointia. Siinä sängylläkö sun ois pitäny alkaa pissalle?!

mulla katetroitiin ekan epiduraalin jälkeen kun kävin vessassa mutta ei sinne mitään tullut.ennen ponnistusta siis.
seuraavan kerran katetroivat osastolla ja saalis oli yli 1.5 litraa!siinä sit menikin 2 päivää ennenkuin virtsaus sujui ongelmitta....

ja kyllä mun käsittääkseni rakko pitää tavalla tai toisella tyhjentää ennen ponnistusta koska muutenhan rakko voi olla tiellä.aika jännä että kätilö suhtautui sun pissahätään noin.olishan sen pitänyt tarkistaa mikä tilanne on.

Onko muut huomanneet, että katetroinnin jälkeen olisi herkemmin virtsatientulehduksia tai muuten herkemmät paikat? :|

Itsellä on ollut aika usein näitä pissatulehduksia, vähintään yksi vuodessa, mutta ei siis estolääkitystä. Pitkään ennen raskautta ja sen aikana ei tosin ollut mitään kyseisiä ongelmia, mutta nyt synnytyksen jälkeen (synnytin n. 2 kk sitten) on ollut pari hanakkaa tulehdusta ja muutenkin paikat tuntuu todella herkille sillä alueella. Peililläkin katsoessa virtsatien suu näkyy selvänä aukkona, ennen synnytystä en ollut sitä koskaan varmaan kunnolla nähnytkään.. Aivan kuin olisi siis venynyt suuremmaksi. :x Eli onko muilla ollut vastaavia havaintoja, ja voisiko venyminen johtua katetroinnista vai onko se ihan normaalia synnytyksen jälkeen? ...Venyyhän siinä toki muutkin paikat. Juu, toivotaan vaan et tuokin aukko palautuu joskus normaaiksi.. :saint:

tyhmänä tässä kyselen,mut mites se katetrointi tehdään?
edessä sektio ja katetrointi siis myös. ihmetyttää et miten ne saa tungettuu virtsarakkoon jotain,kun kai se reikä aika pieni on? ei oo tullu koskaan kateltuu :LOL:

Ei kait mulla tuo katetrointi oo aiheuttanu mitään "jälkiseurauksia" :| Virtsatientulehdusta mulla ei oo ollu ikinä ja no koko alapää tuntui kummalliselta ja kipeältä monta kuukautta synnytyksen jälkeen että ajattelin sen johtuvan vaan itse synnytyksestä...

Ja tuosta en kyllä tiiä että miten se ihan tarkalleen tehdään :whistle: Kovasti mua pelotti että se käy kipeää kun tunkevat jotain sisään siitä pienestä aukosta, mutta eihän se tuntunu miltään kun mulla oli jo puudutus laitettu... Helposti se kyllä onnistu ja aika äkkiä hoitui :)

Alkuperäinen kirjoittaja krisu:
tyhmänä tässä kyselen,mut mites se katetrointi tehdään?
edessä sektio ja katetrointi siis myös. ihmetyttää et miten ne saa tungettuu virtsarakkoon jotain,kun kai se reikä aika pieni on? ei oo tullu koskaan kateltuu :LOL:
Kyllähän sinne se letku kummasti vaan mahtuu :). Ei se mulla ainakaan ole sattunut ollenkaan.

Katetroinnista: näin sairaanhoitajana voin kertoa muutamia faktatietoja katetroinnista.. Eli ensin alapäätä pestää, varsinkin siitä virtsarakon seudulta. Katetriin voidaan laittaa liukastus/puudutegeeliä ellei sitä ole jo valmiina katetrissa. Katetri viedään virtsaputken aukosta sisään noin 5-10cm. Itse katetri ei ole kovinkaan paksu, noin 3mm halkaisijaltaan eli hyvin mahtuu sisään eikä venytä paikkoja :wave: . Periaattessa oikein tehty kertakatetrointi ei lisää kovinkaan paljoa infektioriskiä. Eri asia jos joutuu laittamaan kestokatetrin, joka voi olla parikin viikkoa paikallaan.

Afu ja mini 23+3

Kimppa
Sillä perusteella katetroitiin, että virtsarakko oli suht täynnä enkä pystynyt pissaamaan. Ekalla kerralla olin saanut epiduralin enkä pystynyt pissaamaan vaikka yritin vessassa. Toisella kerralla katetroitiin juuri ennen ponnistusvaihetta, jotta saadaan täysi virtsarakko "pois tieltä".

Ihan pikkujuttu koko katetrointi.

Minulla kanssa katetroitiin tuon epiduraalin takia, yritin 2 kertaa siihen "kannettavaan veessaan" pissiä, mutta ei tullut kuin tira, niin kateroivat kun olin kuitenkin juonut ja edellisestä pissasta oli kulunut jo aikaa, taisi sieltä tullakin ihan hyvä määrä...ei tuntunut missään kun nehän laittaa sitä puudutusainetta

mulla katetroitiin, koska olin saanut epiduraalin ja jalat sen vuoksi aika "tönköt", joten vessaan ei lähdetty yrittämään ja vaikka yritin tehdä portatiiviin (se kannettava wc-istuin :LOL: ), niin ei tullut pissaa..

Mä pelkäsin ihan hulluna tota katetrointia, ku olin kuullu aika paljo negatiivista siitä. Mulla oli epiduraali, ja sen takia en sit saanu ite pissattuu. Melkeen hävetti ku aloin vaan hulluna nauraa ku lorina kuulu.
Siis luulin et se sattus tai ees jotenki tuntus, mut ei mitään...hirvee lorina vaan sitä metallikippoa vasten! :D
Eikä kyllä mitään jälkeenpäin oo tuntunu!

Katetroitiin kaksi kertaa, ekalla kertaa toivat pöntön sängyn viereen mutta en saanut tulemaan (outo tilanne)
ja toisella ei mitään pönttöä tuotukaan kun enää pystynyt sängystä nousemaan. Pystyssä olo aiheutti oksentelua.

mulla katedroitiin synnytystä seuraavana aamuna kun en pysynyt pystyssä, olin menny niin heikkoon kuntoon. tuli 1.2l huh eivät kyllä mitenkään puhdistaneet ennen sitä. ennen sairaalasta lähtöä piti kuitenkin antaa virtsa näyte josta sitten kahtovat että onko tulehdusta

Yhteistyössä