Kasvot meno suuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turvaistuimessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turvaistuimessa

Vieras
Milloin olette laittaneet lapsenne turvaistuimeen kasvot meno suuntaan?

Me laitoimme kohta 10kk täyttävän tyttömme äskettäin niin päin ja viihtyy kyllä huomattavasti paremmin. Suositus taitaa olla vasta 3-vuotiaana,mutta ...

meillä on alusta asti ollut turvaistuimet (kaksoset) kasvot menosuuntaan. Ei voinut ajatella toisinpäin kun kuskin takana olevaa penkkiä olis pitänyt säädellä jatkuvasti kun minä oon pieni ja mies pitkä ja turvaistuin pitää tukea kuskin penkkiin osittain. Parempi näin kuin ei turvaistuinta ollenkaan. Suositushan on tosiaan 3v, mutta kuinka moni 2-3-vuotias oikeesti viihtyy kasvot taaksepäin, jos ei takana ole viihdyttäjää vieressä??

Meillä lapset matkustaa selkä menosuuntaan n. 2,5-3v saakka (niin kauan kuin sopii), kuten suositukset kuuluu. Ne suositukset eivät nimittäin ole tuulesta temmattuja, vaan tutkittu kolaritesteissä. Mielestäni on edesvastuutonta perustella muunlaista käytöstä ""kun lapsi tykkää"" kommentilla. Vanhemmilla on vastuuu lapsen turvallisuudesta, vaikka sitten pitäisi kuunnella itkua autossa. Aivan älytöntä, että pelataan lapsen turvallisuudella näin. Ja joskus olen kuullut myös perusteluja ""lapsen jalat joutuu olemaan koukussa"". No, herranjestas, onhan ne aikuisenkin jalat koulussa istualtaan.

Parempi mun mielestä kitinä/itku ja jalat koukussa kuin lapselle vamma ja itsesyytökset lopun elämää.

On nyt 2-vuotias ja aina matkustanut selkä menosuuntaan, käännetään varmaan puolen vuoden päästä kun joudutaan ostamaan isompi istuin. Suositukset eivät todellakaan ole kiusaksi tehtyjä, alle 3-vuotiaan niska ei kestä nokkakolarissa (mikä yleisin kolarityyppi) pään retkahdusta eteenpäin. Kumpi on tärkeämpää, lapsen ""viihtyvyys"" vai turvallisuus?

En suosittele, että noin pieniä lapsia kuljetetaan kasvot menosuuntaan. Kolaritilanteessa noin pienen niskan lihakset ei kestä pään painoa, joka nytkähtää voimakkaasti eteenpäin. Pienillä pään koko muuhun vartaloon verrattuna on aivan eri luokkaa kuin aikuisilla. Joku aika oli jossain lehdessäkin esimerkkejä mitä esim. lompakko ""painaa"", kun se kolaritilanteessa sinkoutuu autossa vaikka 60km tuntivauhdissa. Ne oli ihan järjettömiä lukuja ja sai minut ainakin pitämään huolen ettei esim. takapenkin ""hattuhyllyllä"" ole turhaa roinaa. Niin... arvatkaa vaan mitä tuollaisen pienen pää kolarissa painaa... siis eihän se sen enempää paina, mutta törmäyksestä aiheutuva voima.

Ei sitä istuinta valita aina vaan aikuisten mukavuuden perusteella. Mietipä Omppu oikeasti, millaisessa kolaritilanteessa selkä menosuuntaan asento oikeasti auttaa. Se on nimenomaan silloin, kun itse ajat toista autoa päin ja sehän on sellainen asia, mihin sinä itse eniten voit vaikuttaa. Muissa kolarityypeissä kunnolliset istuimet antavat vähintäänkin yhtä hyvät suojat. Eihän kasvot menosuuntaan olevia tuorvaistuimia saisi olla edes myynnissä, elleivät ne olisi hyviä! Ja ainakaan meillä ei ole sellaista laivaa autona, että molemmat lapset mahtuisivat takapenkille selkä menosuuntaan ja me aikuiset (170 ja 190 cm) eteen istumaan!

Meillä 11 kk lähtien kasvot menosuuntaan. Meillä asian ratkaisi kun lapsi vain itki kaikki automatkat. Mietittiin voisikohan noin pienellä olla matkapahoinvointia, itselläni on ollut aina mahdotonta istua edes junassa selkä menosuuntaan. Kun vaihtoimme istuimen toisin päin itku loppui.

En koe olevani vastuuntunnoton äiti kun lapseni noin matkustaa. Ei suosituksia kiusaksi tehdä, mutta aina ei voi elää suosituksien mukaan, ihmiset ovat yksilöitä. Ja tuo suositushan on voimassa miltei vain Skandinaviassa, eli kaikkialla muualla maailmassa ollaan sitä mieltä että kasvot menosuuntaan on yhtä turvallista.

Liikenneturvan sivuilta kopsattua:

Selkä ajosuuntaan on pienille lapsille turvallisin

Pienille lapsille turvallisimpia ovat selkä ajosuuntaan asennettavat turvaistuimet tai -kaukalot. Valtaosa onnettomuuksista on etupäätörmäyksiä, jotka ovat myös voimakkaimpia. Lapsen kaularakenne ei ole riittävän vahva kestämään kolarivoimia, sillä aikuisiin verrattuna heidän päänsä on painavampi suhteessa kehoon. Selkä ajosuuntaan olevassa turvaistuimessa lapsen kaula saa tarvitsemansa tuen.

Tutkimusten mukaan kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa riski kuolla ja loukkaantua vakavasti on suurempi kuin selkä ajosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa.

Kuinka kauan selkä ajosuuntaan

Lasta suositellaan kuljetettavaksi selkä ajosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta ainakin kolmeen ikävuoteen saakka. Turvalaitteen kiinnitysohjeista selviää, onko laite hyväksytty kiinnitettäväksi selkä ajosuuntaan.

Tutkimustuloksia lasten kuljettamisesta turvaistuimissa

Ruotsalaiset kehittivät jo vuonna 1964 selkä menosuuntaan -lasten turvaistuimen. Se on osoittautunut kaikkein turvallisimmaksi turvaistuintyypiksi alle viisivuotiaille lapsille. Toinen yleinen turvaistuintyyppi on kasvot eteenpäin -istuin. Liikenneturvallisuuden käsikirjassa, jonka laskelmat perustuvat usean tutkimuksen yhteisarvioon, on näiden istuinten turvallisuusvaikutuksiksi saatu seuraava tulos:

Henkilövahinkoriskin prosenttinen muutos 0-4 -vuotiailla lapsilla autossa:

Kasvot menosuuntaan turvaistuin - 50 %
Selkä menosuuntaan turvaistuin - 80 %

Tutkimukset perustuvat sekä kolaritesteihin että tilastoihin.

Tehkää ihan mitä haluatte, mutta miettikää vielä asiaa kerran ennen ku seuraavan kerran laitatte lapsenne kasvot menosuuntaan. Eikä nokkakolareihin aina itse pysty vaikuttamaan.. joku tulee kolmion takaa sun eteen pam!!

Te jotka olette kääntäneet istuimen muksun viihtyvyyden vuoksi,annatteko myös lastenne valvoa yömyöhään siksi,että muksu ei nyt halua mennä vielä nukkumaan ku leikit on kesken,siitähä vois tulla vaikka itku? Ja saavatko itse päättää milloin syövät,mitä syövät jne.?

Meillä ainakin turvallisuus ensin,enpä pojalta kysele haluaisiko olla toisinpäin...äiti päättää,ei pieni poika...

Meillä 1 vee tyttö ja istuu selkä menosuuntaan. En kyllä hirveesti tykkää nyt mennä autolla, kun raukalla on matkapahoinvointia. Tosin saattas sitä olla, vaikka istuis toisinkinpäin. Yritetään matkustaa pidemmät matkat päikkäriaikaan, mutta eihän se aina onnistu. Sitten puklaillaan...

Mä en vielä uskaltaisi kääntää istuinta. Yritetään pitää mahd. pitkään noin päin.

En antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos hänelle kävisi huonosti siitä syystä, että istuin on käännetty liian aikaisin kasvot menosuuntaan!!

ja vielä.. jos lapsi ei autossa viihdy: tehkää matkan varrella pysähdyksiä, laittakaa lämpöä pienemmälle, laulakaa lapsen lempilauluja, pientä naposteltavaa rusinoita tms. voi auttaa myös pahoinvointiin. tai antakaa lapsen huutaa jos tilanne on sellainen että mitkään keinot ei vaan auta tai itseään ei huvita. tuskin itsekään ajaisitte ilman turvavyötä jos yhtäkkiä huomaisitte, että kas Justiina rauhoittui heti kun avasin turvavyön!!! ;)

Joo tiedän, ei pitäisi alkaa läpistä kuinka asiat ennen oli, mutta alanpa silti. Nykyään on asiat tosi hyvin, kun ylipäänsä ON noita istuimia -oli se mukula niissä suuntaan tai toiseen.

Lapsuudessani 70-luvulla ei ollut edes turvavöitä takapenkillä. Niinpä vauva/minä itsekkin oli takapenkillä vaununkopassa, joka oli irti! Hengissä olen, hyvällä tuurilla. Siispä eiköhän ole tärkeintä, että se mukula on sinne turvaistuimeen laitettu ja kiinni kyötetty. Ei viitittäis riidellä täällä mikä suunta on oikein, ihan turhaa touhua. Jokainen tekee itse valintansa ja varmasti useimmilla on silti faktat tiedossa. Turvallista autoilua kaikille!

Niin 70-luvulla ei ollut turvaistuimia eikä turvavöitä, mutta mahdatkohan tietää, miten paljon lasten tapaturmaiset kuolemat ovat sen ajan jälkeen vähentyneet? En tiedä minäkään, mutta joskus olen sen luvun kuullut, ja se oli kyllä huima. Kyllä meilläkin olis kesällä anoppi ja appiukko lähteneet autolla ajamaan, vaikka meidän tytön kaukalo ei sopinut heidän autoonsa. Niin, ovathan heidänkin lapsensa säilyneet hengissä. Voi herranen aika. Pitäkää nyt lapsistanne vähän parempaa huolta! Säälittää ihan turhat vammautumiset ja kuolemat.

Lepo vaan, nyt sinä Jaana et ollenkaan ymmärtänyt pointtiani :). En suinkaan ihaillut 70-lukua, vaan NIMENOMAAN totesin, että NYKYÄÄN ON HYVIN, kun on noita istuimia, ollaan niissä suuntaa tai toiseen. Kyllä minäkin lapseni turvaistuimiin kiinni köytän :). Turvallista autoilua sinullekin Jaana!

Joo,mutta kyse taisi olla siitä,että ennen muinoin EI OLLUT MINKÄÄNLAISIA istuimia,joten OLEMME ONNEKKAITA,että nykyään on istuimia ja VALINNAN VARAA!!!
Oli sitten miten päin tahansa niin USKON lapsen olevan turvallista matkustaa...
Mua itseeni kismittää tuo,lapsi ei ole turvassa,kun on kasvot menosuuntaan,MITEN NIIN?????
Jos kolarin meinaat joskus ajaa,oletko varma,että se on nokkakolari????
Oli millainen kolari tahansa ei koskaan tiedä millaista jälkeä tulee.
Nim. kokemusta on...

Ennen oli ennen ja nyt on nyt... silloin ei ollu vöitä eikä istuimia, joten niitä ei voinut käyttää. nyt on! ja jokainen tehköön niinkuin huvittaa, mutta jos ei muuta ajattele niin ajatelkaa edes omaa pahaa oloa jos jotain tapahtuu ja tietää miten tämänkin olisi voinut ehkäistä.

nykyajan istuimet on suunniteltu niin, että tukevat myös sivuiskuissa vauvan päätä mutta ihan oikeastihan se nokkakolari on se yleisin! Tilastoja kehiin jos joku löytää.

Tässä aiheessa taas älähtää vain ne, jotka tekevät vastoin suosituksia... Jos olette itse tyytyväisiä ratkaisuunne, että pidätte vauvat kasvot menosuuntaan niin miksi suuttua jos joku sanoo että se ei ole niin turvallista.. koska eihän se ole?

En halunnut kuulostaa töykeältä. Mutta lapsen turvallisuus on tärkeää. Aina voi tapahtua mitä tahansa, mutta minä ainakin haluan minimoida riskin siinä mielessä, että meillä istuu tyttö oksentelusta huolimatta selkä menosuuntaan.

""..Eihän kasvot menosuuntaan olevia tuorvaistuimia saisi olla edes myynnissä, elleivät ne olisi hyviä! ..""

Kyllähän ne hyviä ovat, mutta kyse on siitä, minkä ikäisenä lapsi laitetaan kasvot menosuuntaan..

Meillä tyttö 1v6kk ja selkämenosuuntaan autossa mennään! Uskon, että suositukset eivät todellakaan ole tuulesta temattuja! Kyllä niitä on tutkimalla tutkittu. Tiedän, että on paljon ihmisiä, jotka on selvinneet hengissä/ vammautumatta, vaikka ilman turvaistuimia ovatkin matkustelleet, mutta tosi asia on se, että kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri! Aina on joku, jolle sattuu onnettomuus. Ei pitäisi ajatella, ettei se omalle kohdalle voisi sattua. Toki on turvallisempaa istua turvaistuimessa kasvot menosuuntaan, kuin olla kokonaan ilman istuinta. Siinä on vai se, että jos haluaa maksimoida lapsensa turvallisuuden kannatta kääntää se istuin selkämenosuuntaan...ompahan se pienen heikko niska ainakin paremmassa turvassa. Mut jokaisen vanhemman oma valinta on miten lastansa kuljettaa ym. kasvatus-asiat. Itsellä turvallisuus on aina ykkösenä, vaikka kitinää tuleekin, lapsi kun ei itse kykene vielä päättämään omasta turvallisuudestaan, niin on se vanhempien tehtävä!

Tytölle ostettiin kasvot menosuuntaan istuin n.9kk iässä, on ollut todella hyvä ja tyttö viihtyy siinä hyvin. Istuin oli voittanut Saksassa turvaisuintestin ja kehuttiin parhaaksi. On tehty monia 4000 km:n reissuja ympäri eurooppaa ja mukavaa matkantekoa on ollut kun tyttö näkee ulos maisemia.

Emme koe mieheni kanssa huonoa omaatuntoa valinnasta, olemme juuri ostamassa toiseen autoon myös kasvot menosuuntaan istuinta.

Vahinko voi sattua missä vain ja miten vain ja monastihan nuo testit on maksettuja jollain tavalla, vaikka myönnän että voi olla että samoilla testicaseilla testattuna selkä menosuuntaan voi olla hieman parempi.

Niin, minä olen huoleton ja peloton ja vastuuton äiti :-(
En mieti kun lasken esim. offareilla, kuolenko lumivyöryyn seuraavan laskun aikana vai en. Elämä on sellaista millainen olet. En pelkää-en osaa. Toivottavasti tyttöni oppii tämän saman, varmasti joitakin ärsyttävän (sori) luonteeni.

Tavallisestihan auto menee eteenpäin. Kolaritilanteessa auto pysähtyy tai sen vauhti merkittävästi hidastuu, mutta auton sisällä olevat jatkavat matkaansa auton menosuuntaan samalla nopeudella millä auto liikkui ennen kolaria. Kunnes pysähtyvät turvavöihin tai turvaistuimeen. Eli tämähän on ihan päivänselvää, että selkä menosuuntaan oleva istuin on huomattavasti turvallisempi. Mitä siitä siis tappelemaan, jokainen vanhempi tekee itse päätöksen mihin lapsensa autossa laittaa.

Yhteistyössä