G: 10-12kk ruokalista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AAja76 & Minttu kohta 10kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AAja76 & Minttu kohta 10kk

Vieras
Esikoisen ollessa kyseessä aloin tuossa panikoida erästä esitettä lukiessani. Kun sen mukaan 10kk ikäisen pitäisi jo syödä samaa ruokaa kuin perheenkin ja peruna pottuna, liha lihana.. Ei siis sekametelisoppasekoitusmössöjä enää.....

Meillä ollaan asian suhteen kyllä jälkijunassa vissiin sitten ja pahasti kun ruoka koostuu edelleen niistä äidin tekemistä kukkakaali-liha-porkkanasekoituksista ja viime aikoina luvattoman (?) paljon myös kaupan purkkiruuista (niistä 5-6kk ikäisten).

Yritin juuri äsken parantaa tapani ja kokkasin tytölle riisiä, vihannessekoitusta ja pakkasesta otin broileria. Tyttö laittoi kyllä itse muutaman herneen, porkkananpalan ja pavun suuhun mutta sinne ne jäi pyörimään ja piti kaivaa sormella pois. Samat ainekset sauvasekottimella vähän mössöksi (kesken jäi kun tyttö pelästyi sekoittimen ääntä joten ruoka oli aika karkeaa) ja syömättä jäi. Joten saldoksi tuli 100ml maitoa ja muutama lusikallinen tuota mössöä jatkettuna kaupan perunaporkkanamuusilla. Eli taitaa olla kohta kauhea nälkä neidillä ja mulla huono omatunto......

Auttakaa nyt ja kertokaa miten teillä syödään tässä iässä jotta saisin vähän vinkkejä miten me alettas saada tätä ruokalistaa taaperon suuntaan. Ja meidän neidillä on hampaita 2alhaalla, ylös tulossa 5 mutta niiden puhkeaminen ottaa näemmä aikansa.....3 vk jo odoteltu niitä ;o/

Kuule ei ole kiirettä. Meillä meni vielä 1-vuotiaanakin vain soseet, joskus joku 8kk ruoka saattoi upota kun syljeskeli palat pois. Sitten yht'äkkiä (riittävästi hampaita??) alkoi mennä kaikki palat ja pystyi siirtymään tavallisiin ruokiin. Nyt 1,5-v ja teen vieläkin lapsen ruoat yleensä erikseen, mutta samojakin syö esim. kinkkukiusaus tai makaronilaatikko, muusi ja lihapullat jne. Itse panikoin myös tuossa vaiheessa kun neuvolassakin jo ihmettelivät että eikö karkeat mene alas, aivan turhaa vouhkausta, kaikki aikanaan ;)

Jep, täällä neiti kohta vuotta hipoo ja edelleen melko mössöjä syö... itse teen neidille ruokaa. haarukalla muussaan tosin mutta kyllä ne musta soseiks vielä lasketaan.

Sormiruokana kyllä menee kököt mutta heti kun lusikalla antaa niin koittaa niellä ja yökkää tai sylkee pois. Ei oo meilläkään kummoset purukalustot... alhaalla 2 ja ylhäällä neljäs tulossa, että varmaan on osa sen syytä ettei hampaista ole vielä jauhamaan ruokaa.

olen kans sitä mieltä että mukulat oppiivat kyllä syömään jossainvaiheessa, kaveri kerto muksustaan joka oli oikea sihtikurkku aika pitkään (nyt jo koululainen) ja ompa tuo kuulemma oppinu ihan syömään jo kökköjäkin =-)

Kyllä ajattelin jatkaa sitä samaa linjaa kun tähänki saakka (ja viitata kintaalla kaikenmaailman opuksille) ihan meidän omaan tyyliin.

Jatka sinäkin ihan sillai kun parhaaksi näet ;-)

Jotkut lapset eivät voi sietää jos mössön seassa on kokkareita ja isoja paloja. Jos ne pitää erillään, ruoka maistuu. Lastemme pikkuserkku (3,5v) syö edelleen mieluiten ruokansa eroteltuna lautasella. Tarjoa helposti syötävää ruokaa paloina sormiruoaksi, niin lapsi tottuu pikkuhiljaa.

Miten hienonnat kotitekoisen ruoan? Käytä haarukkaa ja vähennä pikkuhiljaa nesteen määrää. Kokeile oikein pehmeäksi keitettyä makaronia.

Lapsellasi on vasta pari hammasta (toivottavasti ylähampaat puhkeavat pian!), joten ei voi odottaakaan että hän pystyisi vielä hienontamaan kovia ruokia ikenillään.

Muuten, riisin ja vihannessekoituksen koostumus ei miellytä monia isompiakaan lapsia, jotka muuten syövät mitä vaan. Ainakin meidän perheessä kyseistä ilmiötä on ollut nähtävissä ja lapset sentään jo 2 ja 3,5v... ;-)

Meillä oli vauvalla allergiaepäilyjä, ja jotenkin mulla jäi päälle se omien soseiden väsääminen. Mikäs siinä, kun hyvin upposivat. Sitten alkoi päiväkoti häämöttää, ja aloitin pikkuhiljaa antamaan lapselle samaa ruokaa kuin mitä itse söimme, jos sellaista pienelle sopivaa sattui olemaan ruokalistalla. Hyvin upposi sekin. Meidän lapsi tykkäsi selvästi vähän enemmän maustetuista ruuista. Purkkimössöistä Semper on suosikki. Päiväkodista kiittelivät, kuinka lapsi syö oikeastaan mitä vain. Kala on oiekin herkkua. Ja tosiaankin ensimmäinen puoli vuotta kiinteitä siihen vuoden ikään saakka mentiin kukkakaali/porkkana/bataatti/peruna/joku muu vihannes-mössöillä ja itse paistetuilla jauhelihoilla ja kanalla. Kalaa maisteli vasta vähän ennen kuin päiväkotiura alkoi.

meillä on ongelmana se, että jos tyttö näkee mun ottavan kattilasta jotain ja hienontavan haarukalla, menee suu heti suppuun ja nenä nyrppään: YÖK en syö! Tämä on ollu koko ajan meillä ongelmana. Keksin vasta kuluvalla viikolla että porkkanan pala eteen ja siitä otan sormilla pienen palan, jo aukee suu. Mutta sinne se jää suuhun pyörimään.

Ja mausteista ei tykkää, johtuu tietenkin siitä etten ole mausteita käyttänyt keittäessäni kasviksia tai lihaa.

Ja kotiruokaa ei siis näin ollen syö joten taidamme jatkaa yhä edelleen näillä ns. vauvaruuilla. Kunhan ne hampaat nyt puhkeis ja saatais maitovalmisteet mukaan niin JOSPA tämä ruokakulttuuri sitten alkas monipuolistua!

Yhteistyössä