Kasvissyöjät olisi kysymys

Jos on ollut vuosia syömättä lihaa, niin jo pelkästään ne lihasta valuneet nesteet (jotka siirtyy kyll ihan sekunneissa) aiheuttavat elimistölle pahimmassa tapauksessa vakavan reaktion. Ei siis ole kyse nirsoilusta tai siitä etteikö voisi kertaalleen joustaa, vaan kasvissyöjillä poistuu elimistöstä eläinproteiinia pilkkovat entsyymit ja siten lihatuotteet aiheuttavat ihan oikean terveysriskin joka on täysin verrattavissa allergiaan.

En todellakaan söisi, eikä söisi varsinkaan lapsi.

[QUOTE="vieras";27120739]Jos on ollut vuosia syömättä lihaa, niin jo pelkästään ne lihasta valuneet nesteet (jotka siirtyy kyll ihan sekunneissa) aiheuttavat elimistölle pahimmassa tapauksessa vakavan reaktion. Ei siis ole kyse nirsoilusta tai siitä etteikö voisi kertaalleen joustaa, vaan kasvissyöjillä poistuu elimistöstä eläinproteiinia pilkkovat entsyymit ja siten lihatuotteet aiheuttavat ihan oikean terveysriskin joka on täysin verrattavissa allergiaan.

En todellakaan söisi, eikä söisi varsinkaan lapsi.[/QUOTE]

Mites jos syö kuitenkin kalaa ja äyriäisiä. Aiheuttaako silloinkin terveysriskin vaikka lihapullan syönti. Ihan uteliaisuuttani siis kyselen...

Alkuperäinen kirjoittaja Äipykkä;27120815:
Mites jos syö kuitenkin kalaa ja äyriäisiä. Aiheuttaako silloinkin terveysriskin vaikka lihapullan syönti. Ihan uteliaisuuttani siis kyselen...

Kyllä, kaloissa ja äyriäisissä proteiini on erityyppistä kuin lihassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27119207:
Koska ruokailun ei kuulu olla oksettava ja epämiellyttävä tapahtuma, mitä se minulle olisi, jos söisin jotain, joka olisi ollut tuolla lailla kosketuksessa lihan kanssa ja jossa myös maistuisi se liha. Se maku ja haju nimittäin tarttuvat.

Niimpä. Oma lapseni totesikin leivän maistuneen pahalle. Niin ja sitä kinkkua ei heitetty kylläkään pois vaan annettiin opettajalle ( jos nyt jotain se ruuan hukkaan heittäminen niin kamalasti vaivaa).
Mutta jos olisin ollut paikalla, lapseni ei olisi siihen leipään koskenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27119360:
No en todellakaan söisi.

Siinä on kuitenkin sen lihan jättämä maku, mikä maistuu kasvissyöjän suuhun ihan mädäntyneeltä.

Lisäksi olisi erittäin suuri riski joutua tippaletkun jatkoksi. Olen kinkkusuikaleen (tai jonkun muun ruokaani eksyneen) takia yrjönnyt pariin kertaan ensin 10h, sitten joutunut nesteytettäväksi. Paistan kasvikset eri pannuilla/grillillä, pidän eri leikkuulaudat ym. normaalia ruokahygieniaa yllä kotonani. En kylläkään juurikaan tee muillekaan mitään liharuokia, mutta joskus joku muu tekee.

Itse olen kinkkusuikaleen tms takia oksentanut ja ripuloinut 2 vrk, joten tiedän mitä se liha voi teettää pitkänlinjan vegelle.

[QUOTE="Omppu";27119314]
Minusta tärkeintä on, ettei kasvissyöjävieras loukkaannu tarjotusta kinkkuleivästä, eikä tarjoaja siitä, että kasvissyöjä kieltäytyy siitä. Myös hyvät käytöstavat ovat kaiken a ja o. Kieltäytyäkin voi niin monella tapaa.[/QUOTE]

Kyllä silloin on aihetta loukkaantua, jos ruuan tarjoaja on oikeasti tiennyt toisen olevan kasvissyöjä. Eri asia toki, jos ei tiennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27121595:
Itse olen kinkkusuikaleen tms takia oksentanut ja ripuloinut 2 vrk, joten tiedän mitä se liha voi teettää pitkänlinjan vegelle.

Huh, karseaa. Itselleni kävi joskus niin, että sukulaisten tarjoaman sienikeiton jälkeen oli ihan kamalan paha olo koko illan, vatsa sekaisin ja melkein oksensin. En keksinyt muuta selitystä kuin sen, että se ruoka oli tehty lihaliemeen tms. Tosi etovaa. Tämän vuoksi en muuten kauhean mielelläni syö sukulaisten tms. luona, joista en voi olla täysin varma, etteivät ujuta tahallaan tai vahingossa ruokaani mitään, mitä en halua syödä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27119197:
No, ensinnäkin pitäisin tuollaista erittäin moukkamaisena. En tietenkään söisi leipää, eikä söisi lapsenikaan. Jos joku ei ymmärrä miksi, niin miettikää asia näin: söisittekö itse leivän, jonka päällä olisi ollut vaikka paskaa, kunhan se olisi vaan nostettu siitä ensin pois? Itselleni se kinkkuviipale tai makkaranpala tuntuisi suunnilleen yhtä oksettavalta.

*tykkään*

En söisi leipää. Lapsena en syönyt juustoa, joten olin sitten aina nälkäisenä, kun retkieväspussissa oli aina sämpylän välissä juustosiivu. Ei riittänyt, että juusto olisi otettu pois välistä. Ja lihatuotteet ovat vielä pahempi "kontaminoija" minulle.

Mutta mua alkoi myös kiinnostaa tämä lihatuotteiden todellinen vaara pitkään kasvivsyöjänä olleille. Tässä ketjussa oli joitain vastaajia, jotka kertoi olleensa pitkään kasvissyöjiä, mutta syövät nykyään lihaa. Miten mahanne kesti, kun aloitte taas syödä lihaa? Muutkin saa tietty tosi mieluusti vastata :) Tietäisikö joku hyvän linkin aiheesta?

Yhteistyössä