Kasvissosekeitto Ohje!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
minä teen sen ihan vaan aina perunasta, porkkanasta, sipulista, valkosipulista ja ruokakermasta. Suolaa ja ihan pikkuriikkisen valkopippuria..

Yleensä nuo kaikki aineet löytyy jääkaapista - siksi näin.
 
h.
peruna, porkkana, kukkakaali, bataatti, purjoa, punajuuri, lanttu..mitä nyt sattuu tekee mieli.
kanalientä, kermaa, mausteita (esim. rakuuna sopii erinomaisesti).
päälle vielä nokare ranskankermaa tai pekonipaloja/kylmäsavuporoa. :p
 
mä tykkään ehkä eniten peruna-porkkana-kukkakaali-purjo ja ruohosipulituorejuusto sosekeitosta (päälle fetajuustoa). Laiskana/kiireessä jostain pakastekasvissekotuksesta, ei tuu niin hyvää mutta parempi pikaruoaks ku joku nakki ja leipä systeemi.
 
"mie vaan"
Tällä ohjeella teen aina, kaikki kehuu :) Melko tarkka ohje tässä:

1 l vettä
2 kasvisliemikuutiota
1 bataatti
2 porkkanaa
3 jauhohoista perunaa
1/2 tl suolaa
Lisää soseutuksen jälkeen ja kuumenna (älä keitä enää):
200g italian yrtit tuorejuustoa (osan voi korvata sulatejuustolla)
 
"mie vaan"
[QUOTE="mie vaan";22890894]Tällä ohjeella teen aina, kaikki kehuu :) Melko tarkka ohje tässä:

1 l vettä
2 kasvisliemikuutiota
1 bataatti
2 porkkanaa
3 jauhohoista perunaa
1/2 tl suolaa
Lisää soseutuksen jälkeen ja kuumenna (älä keitä enää):
200g italian yrtit tuorejuustoa (osan voi korvata sulatejuustolla)[/QUOTE]

Niin ja olen lisännyt myös vähän basilikaa joukkoon. Vauvalle teen samalla ohjeella, tietysti ilman liemikuutioita, suolaa ja juustoja.
 
käpyli
Kaikkia käsillä olevia juureksia pataan, vettä sen verran että peittyvät. Kiehuttelen niin kauan, kunnes kaikki tuntuvat kypsiltä.

Osa vedestä kaadetaan pois, sekaan heitetään purkki soijakermaa ja fiiliksen mukaan mausteita. Sauvasekoittimella soseeksi, jos jää liian paksuksi voi lisätä kermaa/vettä. Tai sitten vaan syödä vähän kiinteämpää soppaa.

Joskus teen myös ilman kermaa, ei ole välttämätön. Jos keiton pääosassa on bataatti, on kookoskerma ihan ältsihyvää muun kerman tilalta. Namnam :)
 
Mulla on erittäin helppo ja nopea keitto. Kaupasta semmoinen valmis juuressosepötkö tai kaksi, sit vaan kattilaan ja sekaan hieman vettä, mausteita antaa kiehua ja sit sekaan ruokakermaa :D eikä mene ku 10 min ku keitto on valmis.
 

Yhteistyössä