Kasvikuivurin omistajat hoi!

Täällä on mulla käytössä tuollainen hyötykasvikuivuri, mikä lie, OBH-nordican vehje kuitenkin, joka on kai pääasiassa tarkoitettu hedelmien/kasvisten/sienien kuivaamiseen. Onkos hyviä vinkkejä mitä kannattaisi kuivailla? Nyt on kokeiltu omenaa, päärynää ja mansikkaa, lisäksi tietysti sieniä on joskus kuivattu, ja nyt on kuivumassa minttua. :) Olemme syksyllä menossa vaeltamaan ja ajatus olisi, että sinne ainakin voisi kuivailla jotain herkkuja mukaan :)
 
No luettelit jo kaikki mitä olisin ehdottanut. :D Viime vuonna kokeiltiin kuivata mustaviinimarjoja - epäonnistuimme surkeasti. :snotty:

Sienet ja omenat on meillä suosikkeja. Yrtit kuivataan ihan vaan sisätiloissa roikottamalla, kun kuivuvat niin nopsaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26441033:
No luettelit jo kaikki mitä olisin ehdottanut. :D Viime vuonna kokeiltiin kuivata mustaviinimarjoja - epäonnistuimme surkeasti. :snotty:

Sienet ja omenat on meillä suosikkeja. Yrtit kuivataan ihan vaan sisätiloissa roikottamalla, kun kuivuvat niin nopsaan.
No mä nyt haluan tietenkin vaan hifistellä ton kuivurin kanssa ja törkkäsin mintut sinne :xmas: Mä mietin sipulin kuivaamista, onnistuiskohan se? Paahdettu kuivattu sipuli on mun iänkaiken herkkua, mut onnistuukohan senkään kuivaaminen? :p Omena on kyllä ihanaa kuivattuna, harmi vaan ettei suomalaista ehdi saada ennen reissua. Mitä teidän mustaviinimarjoille kävi? :D
 
"Helekutti"
Eikös toi OBH Nordican malli ole semmoinen, jonka kuumuutta ei voi säätää? Kasveja ei saisi kuivata yli 45 asteen lämmössä, yrttejä pitäisi kuivata reilusti alle 40 asteen lämmössä. Kerran kokeilin tuollaista sienille, ja sehän perkele käräytti ne suppilovahverot. Eli, laita lämpömittari sekaan, ja sen mukaan laitat vaikka niiden tasojen väliin jotain mikä lisää ilmavirtausta eikä kuumua liikaa..... Itellä on säädettävä teho, alimmalla tasolla ei kuumua kuin 35 asteeseen. Kovinta tehoa ei käytännössä koskaan tarvitse.

Nokkosta ajattelin justiinsa mennä keräämään kuivattavaksi, nokkoslettuja kuluu meidän taloudessa jonkin verran.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Sateenkaaren väärässä päässä
Mansikoita ja mustikoita olen kuivannut hyvällä menestyksellä. Pääasiassa kuivuria käytetään sienien kuivaukseen. Syksyisin ei sillä muuta ehdi tekemäänkään. :D

Kuivalihaakin olen kokeillut, siitä tuli ihan hyvää, mies tykkäsi enemmän. Kuivalihan tekeminen kotioloissa - KSX Tuossa yksi ohje.

Aika lailla oon just noita hedelmiä, marjoja ja yrttejä sitten sienien lisäksi kuivaillut. Mikään kokeilemani ei ole vielä mennyt pieleen. Kuivuri on sama kuin sullakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Sateenkaaren väärässä päässä
[QUOTE="Helekutti";26441050]Eikös toi OBH Nordican malli ole semmoinen, jonka kuumuutta ei voi säätää? Kasveja ei saisi kuivata yli 45 asteen lämmössä, yrttejä pitäisi kuivata reilusti alle 40 asteen lämmössä. Kerran kokeilin tuollaista sienille, ja sehän perkele käräytti ne suppilovahverot. Eli, laita lämpömittari sekaan, ja sen mukaan laitat vaikka niiden tasojen väliin jotain mikä lisää ilmavirtausta eikä kuumua liikaa..... Itellä on säädettävä teho, alimmalla tasolla ei kuumua kuin 35 asteeseen. Kovinta tehoa ei käytännössä koskaan tarvitse.

Nokkosta ajattelin justiinsa mennä keräämään kuivattavaksi, nokkoslettuja kuluu meidän taloudessa jonkin verran.[/QUOTE]

Nordican kuivurista säädetään lämpöä sitä ilma-aukkoa säätämällä. Satoja litroja suppiksia olen sillä kuivannut, enkä ole vielä yhtään onnistunut käräyttämään.
 
Nokkonen, totta!! Me ollaan toistaiseksi pakastettu sitä, vähän kuten pinaattia saa pakastettuna.

Pesky; mustaviinimarja muuttuivat sellaisiksi lösähtäneiksi löllysköiksi, joiden kuori kyllä kuivui, muu ei. Mustikoitahan saa kaupasta kuivattuna, en ole uskaltanut kokeilla. Puolukka on valmiiksi jo melko kuiva, se voisi onnistua.
 
"Helekutti"
Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26441065:
Nordican kuivurista säädetään lämpöä sitä ilma-aukkoa säätämällä. Satoja litroja suppiksia olen sillä kuivannut, enkä ole vielä yhtään onnistunut käräyttämään.
Ok, no mulla kärähti sienten ohuimmat kohdat ihan mustaksi vaikka se aukko oli täysin auki. Mikä lie maanantaikappale oli. Joka tapauksessa, laittaisin lämpömittarin sinne sekaan. Mä olen kuivannut myös mustikoita, ja laittanut niitä omatekemään mysliin :p
 
Sateenkaaren väärässä päässä
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26441074:
mustaviinimarja muuttuivat sellaisiksi lösähtäneiksi löllysköiksi, joiden kuori kyllä kuivui, muu ei.
Lilii, sun olisi pitänyt jatkaa vaan sitkeästi kuivaamista tuosta eteenpäin. Mustikallekin käy ensin noin, mutta sitten useamman tunnin päästä ne ovat kuivia. Toisaalta jos on oikein viitseliäs ja mustaviinimarjat ovat meheviä, niin kuvittelisin yhden pikkuisen nuppineulanpiston per marja auttavan kuivumista. Asia vaan erikseen, että jaksaako nähdä vaivaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26441065:
Nordican kuivurista säädetään lämpöä sitä ilma-aukkoa säätämällä. Satoja litroja suppiksia olen sillä kuivannut, enkä ole vielä yhtään onnistunut käräyttämään.
En mäkään ole kyllä onnistunut käräyttämään, eikä kuivurin omistaja. Tosin niitä pitää välillä vähän vahtia ja vaihtaa paikkaa koska ainakin tuossa kuivurissa eri tasot kuivuu vähän eri tahtia. Mut ei se nyt ole ongelma, en mä muutenkaan yksin jättäisi tuotteita sinne kuivumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26441109:
Lilii, sun olisi pitänyt jatkaa vaan sitkeästi kuivaamista tuosta eteenpäin. Mustikallekin käy ensin noin, mutta sitten useamman tunnin päästä ne ovat kuivia. Toisaalta jos on oikein viitseliäs ja mustaviinimarjat ovat meheviä, niin kuvittelisin yhden pikkuisen nuppineulanpiston per marja auttavan kuivumista. Asia vaan erikseen, että jaksaako nähdä vaivaa.
Kiitos lohdusta ja vinkistä! Kokeilen siis tänä kesänä uudestaan, viinimarjoja kun tulee niin niin yli tarpeen ja yli pakastimen kapasiteetin.
 

Yhteistyössä