Kasvatuksellista pohdintaa, neuvoja otan mieluusti vastaan. Teini-ikä on nyt täällä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Monasti olen kuullut, että mitä suurempi lapsi, sen suuremmat ovat myös huolet ja murheet. Toistaiseksi ollaan vielä huolilta ja murheilta melko hyvin vältytty, mutta nyt alkaa tulemaan eteen ajat, jolloin en enää olekkaan aivan niin varma itsestäni kasvattajana, kuin mitä olen ollut tähän saakka. Joten ei haittaa, jos joku jakaa kanssani ajatuksiaan. Koitan pysyä avoimin mielin ja kuunnella monenlaisia mielipiteitä. Jospa niistä sitten löytyisi jokin kultainen keskitie kuljettavaksi :)

Tyttö täyttää pian 12v. Hän lienee itsekin hieman ristiriitaisessa elämänvaiheessa, sillä hän on lapsi, mutta myös jo vähän nuori. Äitinä haluaisin tietenkin pitää hänet lapsena vielä vuoden-pari, mutta toisaalta haluan antaa hänelle myös mahdollisuuden "tulla" nuoreksi.

En ole nyt aivan varma kaikenmaailman rajavedoista. Olen ilmeisesti varsin tiukkaa sorttia oleva kasvattaja...mutta kun en haluaisi höllätä ohjaksia myöskään liikaa. Tässäpä siis pulma, joka näkyy käytännön asioissa näin:

Meikit on jo vähän alkanut kiinnostamaan tyttöä ja puolisalaa on meikkejä alkanut kotiin ilmestymään. Puolisalaa siksi, että tyttö on kyllä niistä kertonut, mutta vasta sen jälkeen, kun ne on jo hankittu. Hän tietää varsin hyvin, että meillä ensin jutellaan ja vasta sitten toimitaan, kun on kyse jostakin uudesta asiasta, johon äidillä saattaa olla vahva mielipide. Tyttö myönsi itsekin, että osti meikit ensin ja kertoi vasta sitten, koska epäili äidillä olevan melko jyrkkä kanta meikkejä kohtaan. Kuten onkin. Vai onko?

Sovimme, että meikkejä (hillityt luomivärit) voi käyttä esim. koulun discossa tai kaverin synttäreillä. Eli ei arkena, vaan erityistilaisuuksissa. Tämä sopi tytölle. Ainakin toistaiseksi. Mutta miten sitten jatkossa?

Meikkaaminen ei todellakaan ole maailman suurin synti, vaan asia, jota mielestäni kaikki naiset saavat halutessaan tehdä. Mutta kyseessä on nyt kuitenkin vielä 11v tyttö, ei aikuinen nainen. En toisaalta taas haluaisi olla liian tiukka, sillä jos ihoa kuitenkin huoltaa hyvin, en varsinaisesti näe meikeistä olevan järin suurta haittaa ja hallaa. Joten miksi ei?

Kyse nyt kuitenkin on ehkä enemmän siitä, että haluaisin opettaa lapsilleni sen, että meikkaaminen on ihan jees silloin, kun tilanne ei mene siihen, ettei voi lähteä viemään edes roskapussia, koska "iik, joku voi nähdä mun ilman meikkiä!!" ja vaikka meikkaamalla saa tosiaan korostettua kasvojensa hyviä piirteitä ja meikin avulla ihan tavallisesta tallukastakin voi loihtia todella kauniin naisen, niin ilman meikkiäkin on silti hyvä. Haluan siis sinne meikkien taakse hyvän itsetunnon. Ettei tilanne lipsuisi siihen, että nuoren on "pakko meikata", koska hän kokee olevansa ilman meikkiä ruma. Tai jotain sinnepäin.

Ulkonäköön liittyvistä asioista on pinnalle viime aikoina noussut myös valokuvissa "poseeraaminen". Tyttö esitteli eilen kuviaan, joita olivat ystävänsä kanssa ottaneet. Kuvat olivat kyllä sinänsä ihan ok, mutta oli silti vähän yllätys nähdä, miten tyttö todella poseeraa kuvissa. Ei siellä nyt sentään vielä mitään ankannaamaa näkynyt, mutta eiköhän senkin aika sitten jossakin vaiheessa tule. Voi apua! :D

Tässäkin kohtaa aloin pohtimaan itsetuntoa ja minäkuvaa. Poseeratkoot ihan rauhassa kaverin kanssa. Mutta siinä kohtaa, kun ikää tulee vähän lisää ja kuvia ladataan nettiin, en toivoisi törmääväni kuvaan, jossa lapseni poseeraa puolialastomana, duckface-ilme naamallaan. Aina ei tietenkään sen äidin halua kysellä, mutta jotenkin sitä vaan toivoisi voivansa kasvattaa lapselleen hyvän itsetunnon, joka ei tarvitsisi ulkopuolista pönkitystä (esim. tykkäämiset somessa) ja ainaista piiloutumista meikkikerroksen alle.

Vielä ei taida olla hätä, sillä eilisen päivän tyttö vietti ystävänsä kanssa keppihevosilla leikkien. Muta tosiaan, sieltä aina välillä pilkahtaa myös se teini...ja sitä tullaan näkemään jatkossa varmasti enenevissä määrin.

Miten kasvattajana selvitä tästä? Meillä on kyllä tytön kanssa todella hyvä keskusteluyhteys (jota hän on itsekin kiitellyt) mutta miten osaan vetää ne rajat oikeisiin kohtiin? Miten auttaa nuorta kehittämään hyvää itsetuntoa?

Aikoinaan koulun vanhempainilloissa puhuttiin näistä nettikuvista ja rehtori sanoi aika hyvin.
Jos kehtaat laittaa kuvan rehtorin seinälle niin silloin kuva on ok.
Keskustelkaa asioista

Mulla neiti joka täyttää pian 11, meikkaa salaa kavereiden kanssa ja yrittää sitten pestä pois ennen kotiintuloa, rikkoo toistuvasti sääntöjä (mihin saa mennä, mitä saa tehä yms.) eikä kotiarestit tai kännykkä jäähylle tms. toimi.
En varmaan tiedä puoliakaan siitä mitä neiti touhuaa mun selän takana.
Uloskin pitäisi mennä puolialasti ja jos en ole vahtimassa niin neidin vaatetus saattaa olla semmoista luokkaa että kyllä hirvittää.
Ottavat kavereiden kanssa kuvia ja videoita kännyköillä, tyttö on laittanut kännykkään numerokoodin mikä ei ole minun tiedossa ja olen nyt miettinyt että onko oikein jos pyydän tyttöä avaamaan puhelimen ja katson läpi viestit ja kuvat puhelimesta? Olen keskustellt tytön kanssa monenmonituiset kerrat ihan yhteisymmärryksessä ja silti vain tämä kapinointi jatkuu, olen tullut siihen lopputulokseen että voin yrittää vahtia sen minkä pystyn ja luomaan rajat,säännöt sekä rangaistukset niiden rikkomisesta mutta enempää en kai voi? En odottanut tätä murrosiän alkamista näin pian.

Minä muistan hyvin tuon ajan, kun alkoi meikkaaminen kiinnostaa. Viatontahan se loppujen lopuksi on verrattuna siihen, mitä kaikkea muuta on tulossa mahdollisesti... Mutta hyvä on keskustella juuri tuosta mikä on sopivaa mihinkin tilaisuuteen. Itse meikkasin salassa enkä tietenkään ymmärtänyt mistään ihon puhdistuksesta. Tätini sitten osti mulle lahjaksi ihon puhdistustuotteet ja valisti, että jos meikata meinaat päivittäin niin silloin myös päivittäinen ihonhoito kuuluu asiaan.

Chef, saako liittyä kerhoon? Tosin mun tyttö on vasta 9... Mutta hänellä on pari vuotta vanhemmat kaverit, joita tietty ihannoi. Mä itse aloin meikata muistaakseni neljännellä luokalla. Ainakin koulukuvassa on jo ripsivärit ja huulipunat :). Teini-iässä se ulkonäkö oli tietty elämää tärkeämpi asia, mutta ei sitä vouhottamista sen pitempään jatkunut. Tänä päivänä voin hyvin lähteä kaupungille ilman värin väriä missään, ja mä olen oikeasti todella väritön ja harmaa ilman meikkiä :).

Mä olen antanut tytön laittaa esim. koulun discoon ja joihinkin juhliin meikkiä. Luomiväriä ja huulikiiltoa lähinnä. Ripsiväriä on pari kertaa ollut, mutta inhoaa sen poisottoa, joten ei sitä kovin usein pyydä. Ja mä olen painottanut sitä, että jos meikkaa, ne meikit pitää jaksaa poistaa illalla. Meikkivoiteita tai puutereita ei vielä ole käyttänyt, kun ei tuon iho sellaista vielä tarvitse.

Mä olen myös sanonut, että mieluummin ostan hänelle sitten kunnon meikit kuin että meikkaa niillä leikkimeikeillä. Oikeat meikit on taatusti paremmin tutkittuja kuin nuo kiinalaiset halpisvärit. Eikä ne leikkimeikit edes tahdo lähteä ihosta irti.

Meillä myös poseerataan. Ei onneksi vähissä vaatteissa, mutta kuitenkin. Mä en pidä sitä niin pahana, mutta jos huomaan, että ne poseeraukset alkaa muistuttaa enemmän Playboyn poseerauksia kuin Cosmopolitanin, niin sitten on keskustelun paikka.

Toisaalta taas tuolla väritetään värityskirjoja, leikitään Pet Shopeilla ja katsotaan piirrettyjä. Niin iso, niin pieni :). Pääasia kai, että osaa ohjata oikeaan suuntaan ja niin kuin sanoit, tehdä selväksi, ettei se ulkonäkö ole tärkein juttu maailmassa.

Meillä saa kotona kokeilla meikkejä. Kouluun ei meikata. Joihinkin juhliin, kuten naamiaisiin, saa meikata. Kynsilakkaa saa käyttää koulussakin, kunhan kynnet ovat siistit, eivätkä ylimittaiset tms. Mitään pissismeininkiä en katsele, enkä anna edes sellaisessa seurassa liikkua. Myös vaatteissa mulla veto-oikeus, eikä mitään luntun pukuja tänne hommata. Tytöt 11v ja 13v.

Mun mielestä liian nuorena meikkaamisessa on se vaara, että se helposti vanhentaa lasta usealla vuodella ja näin lapsi saa sen mukaista kohtelua.
Murrosiän alkuvaiheessa oleva lapsi ei ole henkisesti siihen vielä valmis, siis noihin vanhempien teinien juttuihin ja kohteluun, joka liian nuorena tälläytymisestä voi seurata.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mun äiti on aina meikannut (aikuisena) runsaasti. Kauniisti ja huolellisesti onneksi :D! Mutta muistan omat ekat kokeilut niin nehän oli ihan hirveitä!!! Kulmakarvoihin asti pinkkiä väriä ja melkein valkoista huulipunaa ja sitä kakkumaskaraa johon syljettiin ennen levittämistä (yööökkk). Ja omasta mielestäni olin aiwan ihana ja kuul :D
Äidin kanssa otettiin yhteen monesti tästä asiasta koska hän yritti tietenkin selventää ettei noin nuoret tytöt meikkaa kuten aikuiset. Tietenkään en kuunnellut kunnes äiti oli varannut meille yhteisen kosmetologiajan jossa naiset puhdistivat, kertoivat ja meikkasivat mulle meikin jossa näytin ikäiseltäni ja kauniilta.
Samalla reissulla ostettiin uudet (syljettömät) omat meikit; ripsari, poskipuna ja huulipuna. Muistan vielä merkin ja värin; anytime nro 138!! Se oli jotenkin tärkeä "teiniriitti" mulle silloin ja varmaan toimisin nyt samallalailla jos mulla olisi tytär. Tai jos tuo poika aloittaa meikkaamisen :O who knowes....

Yhteistyössä