Kasvaako siellä kukaan, missä maha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna Suukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anna Suukko

Jäsen
19.09.2009
357
0
16
Mulla on juuri tulossa 16. raskausviikko täyteen, mutta missään ei näy. Mun raskaudesta tietävätkin ovat jo kommentoineet, että ei sulla ole vielä yhtään vauvamahaa. Hyvällä ystävällä, joka on vähän pidemmällä raskauden kanssa, oli tässä vaiheessa jo pieni potkupallo mahan kohdalla. Odotan esikoista, enkä tiedä, että pitäisikö tässä huolestua vai ei.. Farkut pikkasen kiristää ja navan alapuolella on pieni kumpu, mutta siellä taitaa kyllä olla ollut aina sellainen pieni kumpu :) Onko kukaan käynyt tälläisen vuoksi tarkistuttamassa ultrassa tms.? Ja voiko neuvolaan päästä ylimääräiselle käynnille kuuntelemaan sydänääniä? Viimeisin käynti neuvolassa oli pari viikkoa sitten ja silloin oli sydänäänet kunnossa, samoin np-ultra.

Just esikoisesta ihan normaalia, että se masu putkahtaa vasta myöhemmin. Mulla oli tästä kakkosesta suunnilleen rv 14 samanlainen maha kuin esikoisesta rv 24... :D

Ja jos oot pitkä, niin monesti pitkillä ihmisillä se masu muutenkin uppoaa jotenkin enemmän sinne varteen.

ei tosiaan tarvii vielä huolestua :heart: ehkä sun ystävällä on eteenpäin kallistunut kohtu jolloin kumpare alkaa näkyä aiemmin. Noilla viikoilla ei varsinkaan ulkopuolisille yleensä mitään näy. Ensimmäistä odottaessa oli varmaan lähemmäs rv 25 kun joku muukin huomasi raskauden kuin itse :D

Kyllä siinä loppuraskaudessa sitten ehtii sitä isoa mahaa kantaa vaikka toki muistan miten malttamattomasti sitä odotti että se tulee kunnolla esiin :flower:

-Mamacita- rv 36+2 nyt :D

Miul kasvo maha tosi myöhään..raskaaksi miut saattoi mahasta päätellen todeta jossain viikoilla 20 tai reilut... ei se sit kovin isoks kasvanutkaan... toki neuvolaan voi mennä sydänäänet kuuntelee jos huolestuttaa.

Kiitos ihanat ihmiset vastauksistanne! :flower: Meinasin ensin kirjoittaa tuonne Mitäs nyt -puolelle, mutta en uskaltanut, kun pelkäsin, että tätä mun kysymystä pidetään tyhmänä. Oon ihan oikeasti näin epätietoinen ja huolestunut tämän ihmeellisen asian äärellä. Yritän hokea itselleni, että kaikki on kunnossa, kun ei kai se vauvallekaan niin hyvää tee, jos äiti on koko ajan ihan stressaantunut. Nämä teidän vastaukset rauhoittivat kyllä mieltä.

Mä kans odotan esikoista keskenmenoraskauden jälkeen, nyt rv14+1 eikä näy mitään. Tuntuu kyllä.

Työkaverilla viikkoja 20 eikä näy silläkään missään. Ehtii se vielä pompsahtaa esille. :)

Eipä se kaikilla niin isoksi kasvakaan! Mulla oli minimasu koko raskausajan, vaikkakin sf-mitta oli ihan normaali ja vauvakin ihan sopiva. :) Ekat 20 viikkoa odotin kuumeisesti, milloin maha alkaa näkyä. Viikolla 22 kerroin läheisimmille työkavereille, jotka olivat aivan ihmeissään. No, joskus sitten viikolla 27 jumppakaveri huomasi pienen kummun. Töissä osa porukasta oli vielä joskus viikolla 32 ihan ihmeissään, kun kerroin jääväni kohta äippälomalle. Maha pysyi keskivertomahaa pienempänä koko raskausajan, mutta eipä toisaalta tullut sitten raskausarpiakaan, ja synnytyksestä jo seuraavana päivänä maha oli vain muisto. Ilmeisesti kohtu mahtui sitten kasvamaan näpsäkästi lantion sisässä niin, että maha näytti ulkoisesti pieneltä.

Eli ei huolta. :)

Anna Suukko Arvaa olenko itse kans miettinyt :ashamed: Np-ultrassa kaikki hyvin pari viikkoa sitten, mutta nyt olen saanut taas päähäni, että pikkuinen on kuollut. Torstaina onneksi neuvola.

Onnellista masunkasvatusta! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Anna Suukko Arvaa olenko itse kans miettinyt :ashamed: Np-ultrassa kaikki hyvin pari viikkoa sitten, mutta nyt olen saanut taas päähäni, että pikkuinen on kuollut. Torstaina onneksi neuvola.

Onnellista masunkasvatusta! =)

Kiitos ja Sulle kans, onnellista masunkasvatusta! Kai tämän menettämisen pelon kanssa on vaan opittava elämään.

Täällä kanssa yksi pienimasuinen. Olen myös ollut välillä huolissani, kun masu on niin pieni. Eikä se ole vieläkään kovin iso, vaikka laskettuaika on jo ensi viikolla. Määräaikaisen työn loppuvaiheessa töissä kyseltiin, että "mitäs seuraavaksi aion tehdä?" Olivat ihmeissään, kun kerroin, että pian jään äitiyslomalle. Ja nytkin äitiyslomalla ollessani, kun olen kertonut koska vauvan pitäisi syntyä, on asiaa ihmetelty ja luultu, että olen vasta synnyttämässä monen kuukauden päästä. Välillä nämä kommentit tietenkin vaivaavat itseäkin, mutta kiva tietää, että muitakin pienimasuisia on olemassa.

Minulla myös pieni maha, nyt menossa rv 33 ja töistä oon jäämässä pois. Eräs työkaverini kyseli syytä että olenko vaihtamassa työpaikkaa vai miksi jään pois :o Vauva on kyllä ihan normaalin kokoinen ultrien mukaan mutta kait kohtu on vaan taaksepäin kallellaan eikä paljoa ulospäin näy =) Monet päivittelevät myös että kuinka sun maha on noin pieni? Siihen on hyvä vastata että eipähän tuota roikkuvaa vatsaa jää paljoa kun vauva syntyy ja raskausarviltakin olen säästynyt :D

-Tiinuli- rv32+5

Itse jäin kesälomalle rv 17, ja silloin ehkä tarkkasilmäisimmät olisivat huomanneet mun lihonneen pikkasen, ei mitään muuta. Nyt mennään rv 32+5 ja maha on edelleen pieni - ja siitä saan kuulla monessa paikassa. Sf-mitta kasvaa tasaisesti keski - ja alakäyrän välissä, joten ei täältä taida tulla mitään jättivauvaa, ja ihan hyvä niin.

Mutta ei oo aina kiva kuulla kommentteja pienestä mahastaan ( jos ei ole kiva kuulla niitä varmasti isostakaan ) - oma pieni kulta siellä kummiskin kasvaa :heart:

Eli don't worry - kyllä se masu sieltä tulee näkyviin ennemmin tai myöhemmin - isompana tai pienempänä :), ja pienen masun etuja on se, että se on vähemmin tiellä... kengännauhatkin saan vielä suht hyvin kiinni :kieh:

Esikoisesta massu alkoi selkeästi näkymään vasta rv20 jälkeen jolloin se suorastaan hyppäsi silmille...sitä ennen sitä ei erottanut muut kuin he jotka asiasta tiesivät. =)
Potkut kuitenkin alkoi tuntua ennen rv20, mutta tuo meidän esikko nyt on aina muutenkin ollut ihan hyper aktiivinen :D

Tässä toisessa sitten putkahti maha esille jo ennen rv15 ja potkut alkoi tuntua samoihin aikoihin. =)

Ja tosiaan itse olen toosi lyhyt, joten jos olet vähänkin pidempi tai omaat pitkän selän, niin massu voi piilotella varsin pitkäänkin tulematta välttämättä koskaan mahdottoman suureksi rantapalloksi :D

Onnea raskauteesi :hug:

paapelo+poju+tyty-I 3vk 5pv

Yhteistyössä