Kasteilmoitus lehteen - kielipoliisin apua kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eli missä järjestyksessä kasteilmoitukseen pitäisi laittaa ilmoutettava asia, onko tämä oikein:

1.1.2013 syntynyt rakas poikamme, Manun pikkuveli "Kekkonen" (4500g, 55cm) sai 1.5.2013 Tuomiokirkossa kasteen ja nimekseen Mara Kalevi

Rakas poikamme, Manun pikkuveli (synt. 1.1.2013 mitoin 4500g &55cm ) sai 1.5.2013 Tuomiokirkossa kasteen ja nimekseen Mara Kalevi.

näin itse muotoilisin. =)
ps. nuo päivät ja nimet, eihän ne oo totta B)

Mä laittaisin näin :
Rakas poikamme ja Manun pikkuveli joka syntyi 1.1.2013 mitoin Xcm ja Ykg sai 1.5.2013 Tuomiokirkossa kasteessa nimekseen Mara Kalevi.

Muoks. Tai ...mitoin Xcm ja Ykg sai Tuomiokirkossa 1.toukokuuta.2013 kasteessa nimekseen Mara Kalevi

Viimeksi muokattu:
Makuasia miten tekee :)
target1.html

[QUOTE="Vieras";28673569]Eli missä järjestyksessä kasteilmoitukseen pitäisi laittaa ilmoutettava asia, onko tämä oikein:

1.1.2013 syntynyt rakas poikamme, Manun pikkuveli "Kekkonen" (4500g, 55cm) sai 1.5.2013 Tuomiokirkossa kasteen ja nimekseen Mara Kalevi[/QUOTE]
Tuolla on joitain malli-ilmoituksia:)
Perheuutiset - Savon Sanomat

[QUOTE="Vieras ap";28673686]Kasteessa ei saada nimeä eli ei voida sanoa "sai kasteessa nimen/nimekseen" ![/QUOTE]

Kasteella ja nimen annolla ei tosiaan ole välttämättä yhteyttä. Ehkä paremminkin voi sanoa sai kastetilaisuudessa nimekseen. Moni kun virallisesti sen nimen antaa juuri kasteen aikana. Meilläkin vihkiraamatussa lukee esikoisen kasteesta että sai kasteessa nimen. Hän kun sen nimen sai sillä hetkellä eli vasta sen jälkeen kutsuttiin nimeltä.

[QUOTE="tinkeli";28673783]Näin, tää kuulostaa mun korviin parhaiten muotoillulta.[/QUOTE]

Tai ehkä ottaisin tuon "mitoin"-sanan pois, pelkät luvutkin riittäisi?

[QUOTE="Vieras";28673982]Eikö kukaan osaa suomen kielen sääntöjä paremmin?[/QUOTE]

Minä teen työkseni viestintää ja olen kielipoliisinipo. Silti olen sitä mieltä, että ilmoitus on ilmoitus ja teksti on teksti, eli kasteilmoituksen voi hyvin aloittaa päivämäärällä niin halutessaan.

Jättäisin tekstistä pois tuon isoveli-Manun, koska se tekee siitä turhan monomutkaisen. Allekirjotuksiin voi sitten laittaa vaikkapa Pirkko ja Kalle Lahtinen ja isoveli Manu

Yhteistyössä