Alkuperäinen kirjoittaja äide;28004032:
Ei varmaan ole kamalampaa asiaa kuin kuulla olleensa huono äiti. Jokainen haluaisi olla hyvä äiti, sitä on äidin rakkaus. Toiset onnistuvat paremmin toiset taas saattavat onnistua jopa todella huonosti.
On todella satuttavaa tajuta olleensa huono äiti tai tehneensä virheitä jotka ovat olleet vahingollisia omalle lapselle. Sen myöntäminen edes itselleen voi olla tuskallista. Voi olla helpompi kieltää asia tai keksiä syyllisiä muualta. Jos jossain asiassa niin äitiydessä ihminen ei haluaisi epäonnistua.
Et ehkä ole tarkoittanut sanoa äidillesi, että hän on epäonnistunut, olet ehkä vain halunnut puhua asioista. Hän on kuitenkin ehkä sisällään tuskallisen tietoinen ja häpeissäänkin virheistään ja siksi kuulee asioiden esille oton heti syyttelynä.
juuri samaa mieltä. Uskotko, ettet ikinä itse tule tekemään mitään, minkä oma lapsesi saattaa kokea virheenä? Miltä sinusta sitten tuntuisi, kun lapsi vaatisi sinua tilille niistä, jos kerran kokonaisuus on ollut ihan ok?
Mä en usko, että tuon asian keskusteleminen äitisi kanssa auttaa sua yhtään mitenkään. Mitä sä haluat? Että äiti myöntäisi olleensa huono äiti, ja pyytäisi anteeksi? Ja sä sillä pääsisit menneisyyden painolastista vai?
Ja jos se tosiaan olisikin sitä mieltä, että teki kaiken oikein, mitä siitä riiteleminen teitä auttaisi?
Musta sun pitäisi vaan antaa äitisi olla.
Eiköhän sille ole jo tullut selväksi, että sulla on jotain hampaankolossa sen äitiyden suhteen.
En tiedä, mulla on ollut oikeastaan aivan hirvittävä lapsuus, alkoholiongelmien ja väkivallan varjossa, mutta mä en jostain syystä ole jaksanut siitä traumatisoitua. Tai siis mun oma elämä on mennyt ihan perseelleen, ja musta on tullut mt-ongelmainen ihmisraunio, ja siihen varmaan terapeutit hakevat mielellään syitä lapsuudesta.
Mä en tiedä, mutta ei se kenenkään syyttely auta mua tippaakaan. Mä olen kai vain antanut anteeksi vanhemmilleni, he olivat vajavaisia, sairaita ihmisiä, kuten minäkin nyt. Toivottavasti myös omat lapseni antavat minulle anteeksi, jos kokevat minun tehneen virheitä.