karsatus lapsessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vierailija";22339916]Hei, minulla on lapsi jolla on karsastusta ja silmälasit. Onko muilla kokemusta karsastuksesta lapsen silmissä onko parantunut vai huonontunut iän myötä.[/QUOTE]

Anteeksi kirjoitusvirhe otsikossa oli tarkoitus laittaa karsastus lapsella

Itsellä on karastusta. Ihan pienestä asti ollut lasit. Nyt ei enää huomaa lasien kanssa. Korjaantunut hyvin. Ikinä en laseista pääse pois. Mutta en kyllä haluaisikaan. :)

Mulla edelleen silmälasit ja karsastusta vaikka molemmat leikattu ja lappuhoidettu kakruna jne. Toinen silmä on suht hyvin näkevä ja toinen ei kovinkaan hyvä. Linssit on aika eriparia.

Minkä ikäinen lapsi ap sinulla on? Onko karsastuksen syy heikko näkö toisessa silmässä?
Meillä poika sai juur 2v "lahjaksi" kesällä silmälasit. Karsastuksen todettiin jotuvan toisen silmän huomattavan heikosta näöstä. Lasien vahvuudet ovatkin +6 toisessa ja toisessa huomattavasti vähemmän. Silmä suoristui huimasti jo pelkästään laseilla, mutta kuukauden lasien käytön jälkeen oli kontrolli ja määrättiin lappuhoitoa. Lappua on nyt pidetty reilu kaks kuukautta tunti päivässä, viisi päivää viikossa.
Nyt taas jänskättää kun parin viikon kuluttua on kontrolli, määrätäänkö lappuhoidota pidemmiksi jaksoiksi kuin tuo tunti päivässä. Myös kokemukset pienten lappuhoidosta kiinnsotaisi minua kovasti!
Itseäni tämä aihe kovasti myös kiinnostaa ja toivonkin muilta kommentteja, minä en osaa tuosta paramenisesta sanoa mitään. Toivon kovasti että pojan silmät korjaanutvat.

Mulla oli lapsena. Lappuhoito pitkään ja koko päivä kerralla. Leikkaukset 5v ja 6v ja lasit oli noin 14-15vuotiaaksi. Sen jälkeen laseja ei tarvinnut, mutta karsastus jäi, mutta näköhyvä. Itse halusin 18vuotiaana uudelleen kosmeettiseen leikkaukseen, taas leikattiin kahdesti ja karsastus lähti.

Joten kannattaa ainakin yrittää useampaa leikkausta. Mun elämänlaatu olisi ollut paljon huonompaa, jos karsastusta ei olisi hoidettu "loppuun". Kierot silmät oli hankala vaiva sosiaalisessa kanssa käymisessä. Kaikkia ei häiritse, mutta mua häiritsi.

Myös veljellä oli karsastusta, mutta sillä hoitui homma itestään ja mitään lappuhoitoa tai laseja ei tarvittu. Aikuisena karsastaa vain väsyneenä ja sitä tuskin kukaan huomaa.

Veljen tytöllä on karsastusta, nyt 3v. Hoidetaan lappuhoidolla, näkö hyvä, joten laseja ei ole tarvinnut. Lappuhoitoa 2h/päivä. Karsastus ilmeni vasta 1,5v lääkäritarkastuksessa. Kerran jo leikattu 2vuotiaana, mutta ei auttanut karsastuskulmaan mitenkään, joten vähän turhaleikkaus. Seuraava leikkaus ehkä ennen kouluikää. Onhan se semmoinen vaiva, että voi aiheuttaa (ja aiheuttaakin) kiusaamista koulussa, joten siksi kai yritetään leikata vielä ennen koulua.

AP: Minkä ikäisenä teillä karsastus ilmeni ja miten? Huomasitteko itse vai neuvola/lääkäri?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Ja onko teillä suvussa karsastusta?

Yhteistyössä