Karsastusta lapsen silmässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideaköyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten on hoidettu, laseillako? Meillä kuopuksen toinen silmä karsastaa ulospäin kun tyttö katsoo tarkkaan vähän kauemmas, parin viikon päästä aika silmäpolille. Mietityttää vaan... =)

Mun toinen silmä karsastaa. Kävin pienempänä useasti silmälääkärillä, mutta lasit sain vasta lukiossa, mutta sen takia etten nähnyt mitään. Mä pidin kuulemma pienenä aina päätä vinossa ja silmälääkäri epäili, et oon nähnyt kaiken kahtena, jos pää on ollut suorassa. :whistle:

sai lasit 5v:nä, just tuota karsastusta ja pari tuntia/pv lappu vahvemman silmän päälle, että saa heikompi "liikuntaa". lappuhoidon kanssa kannattaa olla ahkera, sillä voi parantaa tilannetta vain parin vuoden ajan, sitten on jo myöhäistä sille silmälihasjumpalle.
ja tosiaan näkö saattaa hoitamattomana heikentyä.

Meillä on pojan karastus huomattiin 2-vuotisneuvolassa muistaakseni, siitä lähete silmälääkäriin joka määräs silmälasit ja lappuhoitoa. Noin pienen kanssa se lappuhoito oli yhtä tuskaa kun repi sen lapun aina irti joten lääkäri määräs sellaset silmätipat jotka sokasee sen terveen silmän jotta karsastava silmä "opettelee näkemään oikein". Nyt sitten selvisi että pojan näkö on niin huono karsastavassa silmässä että vaikka noita tippoja on käytetty niin terve silmä on nähnyt siitä huolimatta paremmin joten tipoista ei ole ollut mitään hyötyä ja karsastus on pahentunut ja näkö siinä silmässä huonontunut entisestään.

Eli toi lappuhoito ja silmälasit on paras hoito, meillä nyt tehty lappuhoitoa niin että 4 päivää viikossa lappu on koko päivän silmässä ja 3 päivää sitten täysin ilman, näkö parantunut jonkin verran mutta karsastaa yhä selvästi :(. Tulevasta tiedän sen verran että koskaan ei tuo karsastava silmä tule täysin kuntoon, mutta mahollista saada siitä hyvä "kakkossilmä". Niin ja pojalla ikää nyt 3v8kk. Toisilla karsastus paranee täysin, ilmeisesti meillä toi hoito meni alkuun ihan pieleen joten tilanne on nyt sitten tämä :(

meillä on tyttärellä myöskin karsastusta molemmissa silmissä. silmä lasit hän sai jo kaks vuotiaana jotka vetävät silmät suoriksi. välillä on ollut lappuja toisen linssin päällä että vahvistuis heikompi silmä.(teeveetä katsoessa vaan) tyttö kun oli viisi häneltä leikattiin molemmat silmistä niitä lihaksia lyhyemmäksi votta silmät pysyisivät suorassa. sanoivat sitä kosmeettiseksi leikkaukseksi mutta ei se minusta ollut pelkästään sitä kun hänellä kääntyi toinen silmä niinkin paljon että silmämunasta näkyi vaan se valkea osa. ei nähnyt sillä siis mitään ja se aiheitti taas sitä että hän törmäili ja kaatuili aika paljon. nyt hän on kymmenen ja edelleenkin hänellä on lasit karsastukseen sekä kaukonäön korjaamiseen. edelleen näyttää että toista silmää pitäisi hieman korjata. väsyneenä huomaa kuinka toinen silmä karkailee hieman. joskus sattuu hauskoja tilanteita kun hän menee suihkuunkin lasit päässä ja eikä itse huomaa niiden olevan päässä.siitä huomaa että lasit ovat hänelle sopivat kun hän ei edes niitä itse havaitse. ja me käydään kerran vuodessa nykyään silmälääkärissä. aluksi käytiin tosi useasti ,kun hän oli niinkin pieni silloin kun sai ne lasit ei saatu tarkkoja mittaus tuloksia

Mulla on syntymästä asti ollut vasemmassa silmässä silmälihasheikkous, ja lappuhoidolla ja jumpalla sitä hoidettiin. vieläkin joudun jumppauttamaan silmiäni jotta toinen silmä ei karsastaisi pahasti. leikkaukseen haluaisin mutten uskalla.

Alkuperäinen kirjoittaja karsastus:
meillä on tyttärellä myöskin karsastusta molemmissa silmissä. silmä lasit hän sai jo kaks vuotiaana jotka vetävät silmät suoriksi. välillä on ollut lappuja toisen linssin päällä että vahvistuis heikompi silmä.(teeveetä katsoessa vaan) tyttö kun oli viisi häneltä leikattiin molemmat silmistä niitä lihaksia lyhyemmäksi votta silmät pysyisivät suorassa. sanoivat sitä kosmeettiseksi leikkaukseksi mutta ei se minusta ollut pelkästään sitä kun hänellä kääntyi toinen silmä niinkin paljon että silmämunasta näkyi vaan se valkea osa. ei nähnyt sillä siis mitään ja se aiheitti taas sitä että hän törmäili ja kaatuili aika paljon. nyt hän on kymmenen ja edelleenkin hänellä on lasit karsastukseen sekä kaukonäön korjaamiseen. edelleen näyttää että toista silmää pitäisi hieman korjata. väsyneenä huomaa kuinka toinen silmä karkailee hieman. joskus sattuu hauskoja tilanteita kun hän menee suihkuunkin lasit päässä ja eikä itse huomaa niiden olevan päässä.siitä huomaa että lasit ovat hänelle sopivat kun hän ei edes niitä itse havaitse. ja me käydään kerran vuodessa nykyään silmälääkärissä. aluksi käytiin tosi useasti ,kun hän oli niinkin pieni silloin kun sai ne lasit ei saatu tarkkoja mittaus tuloksia

No meill poika nyt just 2,5v. ja molemmat karsastaa, toinen enemmän kuin toinen. Lappuhoito ei meillä onnistunut sitten millään:(. Nyt saadaan viikonpäästä lasit. Pojalla kanssa huono kaukonäkö, kaiketi? Jäi vähän epselväksi että paljonko nyt sitten näkee kun ei vielä kunnolla puhukaan. Pelottaa niin toisen pienen puolesta et jos näkö menee ihan huonoksi tai yms. ikävää..

meillä ainakin parani tytön liikkuminen tosi paljon leikkauksen jälkeen paljon. enään ei tarvitse ollenkaan jumppauttaa heikompaa silmää. hänellä myöskin on ollut syntymästä asti karsastusta. tosi nopeasti hän siitä leikkauksesta parani.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja karsastus:

No meill poika nyt just 2,5v. ja molemmat karsastaa, toinen enemmän kuin toinen. Lappuhoito ei meillä onnistunut sitten millään:(. Nyt saadaan viikonpäästä lasit. Pojalla kanssa huono kaukonäkö, kaiketi? Jäi vähän epselväksi että paljonko nyt sitten näkee kun ei vielä kunnolla puhukaan. Pelottaa niin toisen pienen puolesta et jos näkö menee ihan huonoksi tai yms. ikävää..

Suosittelen että sinnikkäästi yritätte pitää sitä lappua, se on karsastuksen paras hoito, juurikin siis sen näön kannalta. Tiedän että se on tuon ikäisen kanssa hankalaa :/ Meillä jopa syötiin mehujäätä aina kun lappu oli silmässä, oli lapsi ainakin hiljaa ja lipitti jätskiä ja katsoi telkkaria, mehujäitä kyllä meni päivässäkin useampi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuinka pienille se leikkaus tehdään jos mikään muu ei auta?

no mulle on sanottu ettei sitä tehdä jollei sitä näköä saada parantumaan lappuhoidolla ensin, jos siis silmien näkökyvyt eroaa paljon. kuulemma se silmä karkaa uudestaan karsastamaan jos näkökyky silmissä on kovin erilainen eli se huonompi silmä jää yksinkertaisesti käyttämättä. Ilmeisesti leikataan sitten hieman ennen kouluikää jos mahd.

vähän vanhempana saavat paremmin mitattua näön tarkkuutta. meillä ikävä kyllä on tullut paljon paksummat lasit kun alkuun laitettiin vahvuuksia. vasta noin neljä vuotiaana tuli oikeampia tuloksia näön tarkkuuteen kun osasi itse jo enemmän sanoa mitä näkyy. mutta nykyään onneksi on ohennettuja laseja etteivät näytä niin paksuilta linssit ja hän ei itse koe niitä haitaksi

kirjoitin vähän väärin tuolla aikaisemmin. piti ihan alkaa miettimään tytön ikää silloin uudestaan kyllä hän on ollut kuusi eikä viisi niin aiemmin kirjoitin. just oli täyttänyt sen kuusi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
sai lasit 5v:nä, just tuota karsastusta ja pari tuntia/pv lappu vahvemman silmän päälle, että saa heikompi "liikuntaa". lappuhoidon kanssa kannattaa olla ahkera, sillä voi parantaa tilannetta vain parin vuoden ajan, sitten on jo myöhäistä sille silmälihasjumpalle.
ja tosiaan näkö saattaa hoitamattomana heikentyä.

Just niinku mä olisin kirjottanu,paitsi tyttö on 6v. sai nyt pari kuukautta sitte lasit ja lappuhoito aloitettiin.

Lappua todellakin kannattaa pitää. Kun heikompi silmä joutuu ponnistelemaan enemmän, aivoissa muodostuu uusia synapsiyhteyksiä. Näin aivojen plastisiteetti mahdollistaa kuntoutumisen. Mikäli näin ei tehdä, terve silmä "kaappaa" kaiken .

Meillä karsastava heikkonäköinen, lasit on tilattu ja lappuhoito aloitetaan vajaan parin kuun päästä.

Vasen silmä on kääntynyt sisäänpäin ja usein poika tosiaan katselee pää vinossa asioita ja tiedän, että kaksoiskuvia on ollut, koska välillä menee tarttuminen esimerkiksi hutiin.

Ikää 2 v 11 kk ja kauhulla odotan tulevia aikoja.

Meillä tyttö meni silmäpolille karsastuksen ja toisen silmän heikon näön vuoksi neljän vanhanan ja lappuhoitoa koetettiin, ei mitää tulosta ja lisä tutkimuksissa sit huomattiin että silmässä on synnynäinen näköhermonpään kehittymättömyys. Lasit saatiin mutta näkö ei tule koskaan korjaantumaan, nyt on vaan pidettävä huoli että terveempi silmä pysyy kunnossa. vasemmalla silmällä ei näe oikeastaan juuri mitään. Nyt tyttö 9v.

Yhteistyössä