Minulla on aina karsastanut. En tiedä koska tai miten se huomattiin, mutta leikkauksia tehtiin kolme. Viimeinen joskus noin 9v. ikäisenä. Vanhempani tuskin kertaa enempää yrittivät mitään kotijumppia tai lampputreenejä, mikä on kyllä sääli. Vanhemmat väittävät että leikkaukset heikensivät näköäni, mutta he nyt vain sysäävät vastuun muualle. Kyse on ollut siitä että olen katsellut toisella silmällä toisen heikentyessä. Aivot oppivat jättämään sen samean seinän kuvan pois siitä tarkemmasta ja kiinnostuksen kohteena olevasta jäätelöstä. Silmät siis kehittyvät huonosti. Minulla on vielä sellainen outous että katselen lähelle toisella silmällä ja kauas toisella.
Olen aina ollut surkea pelaamaan pallopelejä. En näe kunnolla ja etäisyyksien ja liikkeen hahmottaminen on ollut hankalaa. Lisäksi lukemiseen keskittyminen on vaikeaa, kun käytän tiedostamatta vain toista silmää, mutta lukiessa sen toisenkin silmän informaatio sotkee ajatukset. Lapsena sitä luuli olevansa muuten vain kömpelö ja huono.
Koulussa olisi pitänyt pitää laseja, mutten kehdannut. Mitään en ikinä nähnyt. Jotenkin sähläsin kuitenkin peruskoulun kasin toikkarilla läpi. Piilareiden ansiosta lukio ja yliopisto menivät vähän paremmin, mutta keskittyminen lukemiseen on edelleen joskus todella vaikeaa. Lukihäiriötä tuskin on ja olen melko vakuuttunut että "käyttämätön" silmä se ajatukset sotkee. Siltä se ainakin tuntuu.
Autolla ajo ei ole vaikeaa. Ongelmia tuottaa ainoastaan tienvarsikylttien luku. C-kortti minulla on, mutta koska olen huono etäisyyksien kanssa, pysyn henkilöauton ratissa.
Vähän vituttaa kieltämättä että vanhempien laiskuus on osaltaan vaikuttanut moniin ongelmiini. Karsastus on enemmän tai vähemmän suoraan vaikuttanut keskittymiseen, koulumenestykseen ja itsetuntoon. Pojalla olisi koulussa ollut paljon helpompaa jos olisi hahmottanut sen hemmetin pesä-, kori- ja jalkapallon. Olin muuten ihan sporttinen juniori, vaan kun en nähnyt ja olin kömpelö, niin sitä sitten lintsasi ja oppi huonoille tavoille.
Nyt 1v. pojan silmät ovat alkaneet haritella ihan minne sattuu. Heppu selvästi kallistelee päätään välillä ja ottaa tavallaan uuden katseen kääntämällä päätä hetkeksi pois. Harmittaa hänen puolestansa kyllä, mutta jospa tässä viisaampana osaisi hoitaa asiaa mahdollisimman hyvin.