Karppaus

Olen koittanna ettii tietoo ja mielipiteitä karppauksesta. Moni kehuu, toiset haukkuu. Löysin kyllä aikasemmasta topicista linkin karppauksen sivuille, mut haluisin vielä täältä puolen saada kommentteja onko perheen arki esim ruuanlaiton suhteen muuttunut? Onko olo väsynyt vai energinen, nälkäinen, kylläinen...Kaikki mielipiteet otetaan vastaan =)
 
Olo mahtava! Suosittelen lämmöllä. Ei tartte kärsiä vilua ja nälkää ja silti laihtuukin. Mä oon todellinen karkki-narkki ja kärsin vierotusoireista kun luovuin sokerista, mutta kyllä kannatti! Kauheet raivarit ja mieletön väsymys hävisivät sen siliän tien. Reilussa parissa kuukaudessa on hävinnyt myös 8 kiloa.. :D
 
perheen arki ei oel muuttunut..Ruokaa syödään edellenkin :D
Lapselle ja miehelle vaan eri lisukkeet...
Laihtunut olen , makean himo on vähentynyt (hallinnassa). kolmessa viikossa 4.8 kiloa...Suosittelen...Mutta ota asioista selvää ja lue joku kirja.Anteeks painoa olikin tippunut 5.5 kun laskin oikein :D <br><br>
 

Uudessa Yhteishyvässä oli juttua karppauksesta......
Asia mikä pisti silmään oli tämä:

"Tutkimusten mukaan suoliston toimintaongelmat ovat tiukassa karppauksessa yleisiä. Pelkistä kasviksista on vaikea saada riittävästi ravintokuituja, sillä niitä pitäisi silloin syödä useita kiloja päivässä. Lisäksi on oletettavissa, että karppaukseen liittuvä tyydyttyneen kovan rasvan käyttö vaikuttaa pitkään noudatettuna haitallisesti muun muuassa sydämen ja verisuoniston kuntoon"

... ...

" Vähän rennommin otettuna vähähiidihydraattisuus, kuten moni muukin erityiruokavalio, voi olla erittäinkin terveellinen. Kaikkein tiukimmissa muodoissaan sen koostaminen siten, että ravitsemukselliset tarpeet tulee katettua, vaatii kuitenkin tietoa ja perehtymistä. Ihanteellinen ruokavailio ei löydy mistään ääripäästä eikä siten myöskää kaikkein vähähiilihydraattisimmasta versiosta, eikä äärimmäisiä ruokavalioita pidä missään nimessä soveltaa lapsiin. toteaa UKK-instituutin tutkija Patrik Borg."


tässä oli vain ottettaita jutusta. kannattaa lukea kokonaan, jos on asiasta kiinnostunut.
 
Monet syö leseitä tai jotain siemeniä, joista saa kuitua...
Mutta jos haluaa enemmän tietoa suosittelen kyllä lukemaan kirjan tai käymään karppausinfo.fi .Koska toi lehti juttu on aika pintaraapasu...Harvinaisen asiallinen kyllä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 14:09 Veetin äippä kirjoitti:
eikä äärimmäisiä ruokavalioita pidä missään nimessä soveltaa lapsiin. toteaa UKK-instituutin tutkija Patrik Borg."
Mä vaan mietin, että aina ku puhutaan karppauksesta niin kaikki ajattelee sitä tuolta Äärimmäiseltä kannalta. Miksi?
 

Sitä mietin vielä kun moni laihtuu tosi nopeeta useita kiloja, aluks tietty nesteitä ja näin, mut onko tää sit oikeesti sellanen terveellinen painonpudotuskeino. Jos tota vauhtii putoo ni eikö siinä saa lihaksetkin sivussa kyytiä? Vai olenko ihan mettässä taas ajatuksieni kanssa. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:51 Steppis80 kirjoitti:
Sitä mietin vielä kun moni laihtuu tosi nopeeta useita kiloja, aluks tietty nesteitä ja näin, mut onko tää sit oikeesti sellanen terveellinen painonpudotuskeino. Jos tota vauhtii putoo ni eikö siinä saa lihaksetkin sivussa kyytiä? Vai olenko ihan mettässä taas ajatuksieni kanssa. :whistle:
Lihakset ei katoa, jos ihminen saa tarpeeksi proteiinia. Mutta jos harrastaa runsaasti liikuntaa hiilihydraatitkin on tärkeitä, että jaksaa vetää rankan treenin läkähtymättä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 14:59 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 14:09 Veetin äippä kirjoitti:
eikä äärimmäisiä ruokavalioita pidä missään nimessä soveltaa lapsiin. toteaa UKK-instituutin tutkija Patrik Borg."
Mä vaan mietin, että aina ku puhutaan karppauksesta niin kaikki ajattelee sitä tuolta Äärimmäiseltä kannalta. Miksi?
siksi, että karppaajat harvoin sanoo mitä alalajia he "edustavat" tai "harjoittavat". jos sieltä tulisi aina se tarkennus, niin ihmiset eivät aina ajattelisi ääripäätä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:56 Ljusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:51 Steppis80 kirjoitti:
Sitä mietin vielä kun moni laihtuu tosi nopeeta useita kiloja, aluks tietty nesteitä ja näin, mut onko tää sit oikeesti sellanen terveellinen painonpudotuskeino. Jos tota vauhtii putoo ni eikö siinä saa lihaksetkin sivussa kyytiä? Vai olenko ihan mettässä taas ajatuksieni kanssa. :whistle:
Lihakset ei katoa, jos ihminen saa tarpeeksi proteiinia. Mutta jos harrastaa runsaasti liikuntaa hiilihydraatitkin on tärkeitä, että jaksaa vetää rankan treenin läkähtymättä.
Eli tällänen tavon tallukka niinku mä :saint: ei tartte olla huolissaan lihasmassansa puolesta kun en ole ns mikää himoliikkuja vaikka olen liikuntaa lisännytkin elämääni viime aikoina aika paljon.
Tää on nimittäin todella mielenkiintoinen asia, onkin tämä päivä mennyt asiaan paneutuneena... B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 16:09 Steppis80 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:56 Ljusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:51 Steppis80 kirjoitti:
Sitä mietin vielä kun moni laihtuu tosi nopeeta useita kiloja, aluks tietty nesteitä ja näin, mut onko tää sit oikeesti sellanen terveellinen painonpudotuskeino. Jos tota vauhtii putoo ni eikö siinä saa lihaksetkin sivussa kyytiä? Vai olenko ihan mettässä taas ajatuksieni kanssa. :whistle:
Lihakset ei katoa, jos ihminen saa tarpeeksi proteiinia. Mutta jos harrastaa runsaasti liikuntaa hiilihydraatitkin on tärkeitä, että jaksaa vetää rankan treenin läkähtymättä.
Eli tällänen tavon tallukka niinku mä :saint: ei tartte olla huolissaan lihasmassansa puolesta kun en ole ns mikää himoliikkuja vaikka olen liikuntaa lisännytkin elämääni viime aikoina aika paljon.
Tää on nimittäin todella mielenkiintoinen asia, onkin tämä päivä mennyt asiaan paneutuneena... B)
Lihakset tarvitsee proteiinia, vaikkei liikuntaa harrastaisikaan.
Jos harrastaa rankkaa liikuntaa useasti silloin hiilihydraatitkin on tärkeitä. Muuten ne voi jättää pois, jos haluaa.
 
Ei ole meillä karppaus vaikuttanut muun perheen syömisiin.

Samaa ruokaa syödään...paitsi...mä jätän perunat, riisit yms. pois omalta lautaseltani.

Olotila on mulla hyvä eli karppilinja jatkuu. Pudonnut on painoo jo 6 kg, saman verran ois vielä pudotettavaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:56 Ljusa kirjoitti:
Lihakset ei katoa, jos ihminen saa tarpeeksi proteiinia. Mutta jos harrastaa runsaasti liikuntaa hiilihydraatitkin on tärkeitä, että jaksaa vetää rankan treenin läkähtymättä.

Mä oon varmaan sitten tosi poikkeus, kun jaksan treenata ja juosta näin vähillä hiilareilla (max 100g/vrk). Ja jopa juosta pari kertaa puolimaratonin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 19:52 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:56 Ljusa kirjoitti:
Lihakset ei katoa, jos ihminen saa tarpeeksi proteiinia. Mutta jos harrastaa runsaasti liikuntaa hiilihydraatitkin on tärkeitä, että jaksaa vetää rankan treenin läkähtymättä.

Mä oon varmaan sitten tosi poikkeus, kun jaksan treenata ja juosta näin vähillä hiilareilla (max 100g/vrk). Ja jopa juosta pari kertaa puolimaratonin...
Sä sit varmaan oot.
 
RUPSUKKA HARMAANA
Nimenomaan on ollennaista lisätä niitä proteiineja sitten. Ite syön aika paljon leseitä kuitujen takia. Luokittelen itteni hyväkarpiksi. Leipää en syö, puuroa joskus aamuisin. Siihenkin lisään vielä leseitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 15:57 Ljusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 14:59 Selenicereus kirjoitti:
Mä vaan mietin, että aina ku puhutaan karppauksesta niin kaikki ajattelee sitä tuolta Äärimmäiseltä kannalta. Miksi?
siksi, että karppaajat harvoin sanoo mitä alalajia he "edustavat" tai "harjoittavat". jos sieltä tulisi aina se tarkennus, niin ihmiset eivät aina ajattelisi ääripäätä. =)
Tähän vielä lisään - paljon te tän palstan karppaajat suurinpiirtein syötte hiilareita päivässä? (grammoina).
 
Keskivertopäivänä syön hiilareita n. 60g. Jos vetelen normaalia enemmän jugua ja/tai pähkinöitä ja ehkä jopa kunnon kermajäätelöä, niin silloin saattaa kavuta 100g tuntumaan, vähän molemmin puolin.

Tietty mainitsematta niitä päiviä, jolloin syöpäsen siivun pari Uotilan ruisleipää =) Suosittelen tuota leipää muuten kaikille, ruokavaliosta riippumatta. Siinä ei ole yhtään vehnäjauhoja eikä hiivaa(!). Monelle leivissä käytetty hiiva aiheuttaa hiivatulehduksen, minä olen yksi niistä "onnettomista". Alapäässä näkyy alta aikayksikön, jos syön siivun pari tavallista ruispalaa parina päivänä peräkkäin.

Pieni mainos: http://www.vaasan.com/public/fi/01_tuotteet/02_tummat/index.jsp?tt_view=10047

Uotilassa on paljon vähemmän kaloreitakin / 100g ku ruispaloissa ;)

http://www.vaasan.com/public/fi/01_tuotteet/02_tummat/index.jsp?tt_view=12005<br><br>
 
Mäkin oon tästä kiinnostunut, mutta olis kiva saada ihan suoria ruokia mitä syötte, kirjoittaisitte vaikka muutaman päivän ateriat. Mitä saa syödä ja mitä ei, nää mua mietityttää aina vaan..Sitäkin oon miettiny että mitä sit syö aamupalaks..Tuntuu kauheen vaikeelta, vaikka ei varmaankaan oo...
Atkinsin uusin dieetti, sellasen kirjan lainasin kirjastosta..Täytyis perehtyä tarkemmin.
 
aamupalaksi syön joko munaa , paistettuna, tai keitettynä...joksus pekonia (harvoin)
Tai maitorahkaa/luonnonjugua marjoilla tai ilman... teetä tai kahvia.

Päivällä broilerin rintafilettä ja parsaa...
tonnikalasalaattia jossa fetaa tms...
esim...
 
Tässä tämän viikon syömisiä. Kuten muillakin ihmisillä, ne vaihtelevat.. Joskus ehtii laittamaan ruokaa, joskus ei.

Viikonloppuisin syön tuhdimman aamiaisen esim. munia tai jogurttia, arkena en ehdi. Nämäkin "aamupalat" on töissä syöty.

MA
7:30 Sentin viipale juustoa, kaakaota (van houten), maitoa, kookosrasvaa (n. 0,5tl). Muutama manteli (n. 10, en laskenut).
*step*
12:30 Kahden munan pinaattimunakas, tomaattia, kurkkua, oliiviöljyä
16:30 Tonnikalasalaatti (yo:n ruokalassa, ilman oliiviöljyä, oli loppunut *grrr*)
20:30 Kanan rintafilee, tomaattia, kurkkua, paprikaa, oliiviöljyä. Kaakaota + kookosrasvaa

TI
7:30 Sentin viipale juustoa, kaakaota, maitoa + kookosrasvaa.
11:30 Tonnikalasalaatti (tomaatti, kurkku, salaatti, tonnikala öljyssä), oliiviöljyä. Kaakaota + kookosrasvaa
16:30 Juustosalaatti (yo:n ruokalassa, eikä vieläkään oliiviöljyä)
20:30 n. 200g maustamatonta jogurttia (10%), kourallinen pähkinöitä, desin verran hilloja. Kaakaota, maitoa + kookosrasvaa

Nämä tuplasalaattiruoat päivässä johtuvat siitä, että olen mennyt töistä suoraan opiskelemaan. Koulun ruokalassa ei ole karpille juuri muuta vaihtoehtoa kuin salaatti. Pottu, riisi, pasta ja leipä jyllää.

Ja jos ihmettelette kaakaon (ja kookosrasvan) määrää, täällä on aivan sikakylmä ja kuuma juoma rasvalla höystettynä lämmittää mukavasti :D <br><br>
 
hiilari
Siis kaakaota ja kookosrasvaa! mahtaa olla melkoinen makuelämys. sulatetaan kuumaan kaakaoon? vai siitä vaan kookosrasvan siivuja poskeen suoraan paketista... Mä olen kans jonku sortin karppaaja. Mä teen salaattia esim. kurkkua ,vihersalaatteja, kiinankaalta tms. ja sit koko perheelle tarkoitettua kastiketta päälle. Vaikka broiler-kermakastisketta tai jauhelihasoosia. Hyvää on ja aika vähän hiilareita. Mä olen vaan niin monesti jo "aloittanut " laihduttamisen jotta ei meinaa alkaa pudota paino kovin helposti. Taitaa olla kroppa niin peljästyksiin vähästä energiasta jotta on menny säästöliekille. No kai se joskus uskoo jotta nyt ei kaloreita tule ja sit alkaa paino tippua. Se on kans taito osata syödä tarpeeksi mut ei liikaa.
 

Yhteistyössä