?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11680&lang=fi
Sori se olikin yli 80% se hiilaripitoisuus
Siis tuohan tarkoittaa, että perunan ENERGIASTA on 86 % tulee hiilihydraateista, ei sitä, että koko perunasta 86 % olisi hiilihydraatteja.
Juu, nimenomaan. Kun pieni opiskelu puhdasta ravitsemusoppia solutasolla antaa ymmärtää, että ihmisen polttoaineena on ensisijaisesti rasva ja proteiinit ja hiilarit jää vararavinnoksi hätätilanteiden varalta.
Eli elimistö käyttää syömästämme ateriata vain rasvan ja proteiinit ja säilöö hiilarit myöhempää käyttöä varten ylimääräisenä läskinä vyötäröllä...
Mutta, tämä on erittäin hankala ymmärtää...mullakin meni siihen vuosia![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kuka oikeasti syö paprikaa yhdellä aterialla yhtä paljon kuin yksi peruna painaa?
Yks keskikokoinen peruna painaa n. 70g. Keskikokoinen paprika painaa 170g. Ei todellakaan ole iso työ syödä vaikka puolikas paprika.Ja jos sitä C-vitamiinia ajatellaan, kahdesta keskikokoisesta perunasta saa n. 12mg. Samaan C-vitamiinimäärään tarvitaan alle 10g paprikaa.
Syötkö sinä sen sisuksenkin? Minä en. Juu kyllä varmasti paprika on ylivoimaisesti paljon perunaa parempi, mutta ei voi mielestäni suoraan verrata. Minä en pystyisi koskaan kerralla syömään paprikaa sellaisia määriä kuin perunaa syödään. Närästys nääs..![]()
En syö sisusta, mitä se nyt tähän kuuluu? Eihän sitä tarvikaan syödä 100g paprikaa kerralla, vähempiki riittää.![]()
Kumpi painaa enemmän, 100g paprikaa vai 100g perunaa?
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11680&lang=fi
Sori se olikin yli 80% se hiilaripitoisuus
Siis tuohan tarkoittaa, että perunan ENERGIASTA on 86 % tulee hiilihydraateista, ei sitä, että koko perunasta 86 % olisi hiilihydraatteja.
Juu, nimenomaan. Kun pieni opiskelu puhdasta ravitsemusoppia solutasolla antaa ymmärtää, että ihmisen polttoaineena on ensisijaisesti rasva ja proteiinit ja hiilarit jää vararavinnoksi hätätilanteiden varalta.
Eli elimistö käyttää syömästämme ateriata vain rasvan ja proteiinit ja säilöö hiilarit myöhempää käyttöä varten ylimääräisenä läskinä vyötäröllä...
Mutta, tämä on erittäin hankala ymmärtää...mullakin meni siihen vuosia![]()
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Alkuperäinen kirjoittaja tässä jotain:http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0601/5.htm
Vähäkalorista ja ravitsemuksellisesti arvokasta
Sadasta grammasta perunaa saa energiaa vain 87 kcal (360kJ)! Vaikka perunoita söisi kilon päivässä, laihtuisi melkoista vauhtia. Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.
Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.
Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini.
Ei oikein vedä vertoja esim. parsakaalille. Paitsi jos haluaa syödä hiilarihöttöä.
Mut kun sillä energialla=kaloreilla ja jouleilla ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa saati että liittyisi millään tavalla ruuan ravintorikkauteen.
Karppaus ei ole sama asia kuin laihdutusruokavalio vaan siinä se laihtuminen tulee ikäänkuin kaupanpäällisiksi kaiken muun positiivisen terveysvaikutusten myötä.
Karppaus on oikeastaan tapa syödä terveellistä,ravintorikasta ruokaa joka ei itsessään sairastuta mihinkään elintasosairauteen
Näin ollen mm. lääkkeiden käyttö vähenee huomattavasti jne...
Alkuperäinen kirjoittaja =:Kivennäis ja hivenaineissa peruna paprikaa parempi![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja =:Kivennäis ja hivenaineissa peruna paprikaa parempi![]()
Vertaa seuraavaksi peruna ja parsakaali.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kuka oikeasti syö paprikaa yhdellä aterialla yhtä paljon kuin yksi peruna painaa?
Yks keskikokoinen peruna painaa n. 70g. Keskikokoinen paprika painaa 170g. Ei todellakaan ole iso työ syödä vaikka puolikas paprika.Ja jos sitä C-vitamiinia ajatellaan, kahdesta keskikokoisesta perunasta saa n. 12mg. Samaan C-vitamiinimäärään tarvitaan alle 10g paprikaa.
Syötkö sinä sen sisuksenkin? Minä en. Juu kyllä varmasti paprika on ylivoimaisesti paljon perunaa parempi, mutta ei voi mielestäni suoraan verrata. Minä en pystyisi koskaan kerralla syömään paprikaa sellaisia määriä kuin perunaa syödään. Närästys nääs..![]()
En syö sisusta, mitä se nyt tähän kuuluu? Eihän sitä tarvikaan syödä 100g paprikaa kerralla, vähempiki riittää.![]()
Kumpi painaa enemmän, 100g paprikaa vai 100g perunaa?
Siis tarkoitin vain, ettei voi verrata suoraan perunaa ja paprikaa, kun niitä syödään yleensä eri määriä. Tai ainakin meillä. Ja sinä itse vertasit paprikan ja perunan painoa, niin sen takia tuosta sisuksesta kysyin. Eli kun ottaa sisuksen pois ei se paprika paina enää sitä 170 grammaa.
Alkuperäinen kirjoittaja km:Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja =:Kivennäis ja hivenaineissa peruna paprikaa parempi![]()
Vertaa seuraavaksi peruna ja parsakaali.
Vertaa seuraavaksi lihapullat ja makarooni ja silakka ja vesi vaikka.
Ihme säätäjä ;D
Aivan. Peruna on mukana ravitsemussuosituksissa paljolti politiikan ansiosta. Sillä on Suomessa hyvä saatavuus ja edullinen hinta. Sinällään hyviä pointteja mutta niillä ei ole mitään tekemistä ravitsemuksen]/i] kanssa. Kuten ei silläkään, että se on käyttötavoiltaan monipuolinen ruoka-aine.Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Tarvii säätää jotta edes joku ymmärtäisi että peruna ei ole missään suhteessa välttämätön.
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Tarvii säätää jotta edes joku ymmärtäisi että peruna ei ole missään suhteessa välttämätön.
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja km:Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Alkuperäinen kirjoittaja =:Kivennäis ja hivenaineissa peruna paprikaa parempi![]()
Vertaa seuraavaksi peruna ja parsakaali.
Vertaa seuraavaksi lihapullat ja makarooni ja silakka ja vesi vaikka.
Ihme säätäjä ;D
Tarvii säätää jotta edes joku ymmärtäisi että peruna ei ole missään suhteessa välttämätön.
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:No tottakai energiansaannillakin on merkityksensä? Vai luuleeko neljän äiti, että syömällä vaikka karrikoidusti 5000 kcal päivässä laihtuu? kunhan vain on karppiruokavaliolla? Voi tuota tyhmyyden määrää.....
Mä tiedän ruokavalion, jolla moni pääsee lääkkeistä kopkonaan, ja on terveellisempi ja monipuolisempi kuin karppaus. Huom, en ole karppauksen vastustaja.
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Alkuperäinen kirjoittaja tässä jotain:http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0601/5.htm
Vähäkalorista ja ravitsemuksellisesti arvokasta
Sadasta grammasta perunaa saa energiaa vain 87 kcal (360kJ)! Vaikka perunoita söisi kilon päivässä, laihtuisi melkoista vauhtia. Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.
Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.
Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini.
Ei oikein vedä vertoja esim. parsakaalille. Paitsi jos haluaa syödä hiilarihöttöä.
Mut kun sillä energialla=kaloreilla ja jouleilla ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa saati että liittyisi millään tavalla ruuan ravintorikkauteen.
Karppaus ei ole sama asia kuin laihdutusruokavalio vaan siinä se laihtuminen tulee ikäänkuin kaupanpäällisiksi kaiken muun positiivisen terveysvaikutusten myötä.
Karppaus on oikeastaan tapa syödä terveellistä,ravintorikasta ruokaa joka ei itsessään sairastuta mihinkään elintasosairauteen
Näin ollen mm. lääkkeiden käyttö vähenee huomattavasti jne...
No tottakai energiansaannillakin on merkityksensä? Vai luuleeko neljän äiti, että syömällä vaikka karrikoidusti 5000 kcal päivässä laihtuu? kunhan vain on karppiruokavaliolla? Voi tuota tyhmyyden määrää.....
Mä tiedän ruokavalion, jolla moni pääsee lääkkeistä kopkonaan, ja on terveellisempi ja monipuolisempi kuin karppaus. Huom, en ole karppauksen vastustaja.
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Ihan totta. Itse vedin tuon parsakaalin mukaan juurikin siksi, kun joku sanoi, että peruna on laihduttajalle terveellistä. Minä kysyn miksi. Miksi se olisi terveellisempää kuin vaikkapa parsakaali tai kukkakaali.Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Tarvii säätää jotta edes joku ymmärtäisi että peruna ei ole missään suhteessa välttämätön.
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:Aivan. Peruna on mukana ravitsemussuosituksissa paljolti politiikan ansiosta. Sillä on Suomessa hyvä saatavuus ja edullinen hinta. Sinällään hyviä pointteja mutta niillä ei ole mitään tekemistä ravitsemuksen]/i] kanssa. Kuten ei silläkään, että se on käyttötavoiltaan monipuolinen ruoka-aine.Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Tarvii säätää jotta edes joku ymmärtäisi että peruna ei ole missään suhteessa välttämätön.
Mitään merkittävää ravitsemuksellista sisältöä sillä ei ole.
Kerrotko nyt ihan oikeasti että MITÄ? Muuta kuin tyhjää tärkkelystä.Alkuperäinen kirjoittaja niinpä .8:Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:Aivan. Peruna on mukana ravitsemussuosituksissa paljolti politiikan ansiosta. Sillä on Suomessa hyvä saatavuus ja edullinen hinta. Sinällään hyviä pointteja mutta niillä ei ole mitään tekemistä ravitsemuksen kanssa. Kuten ei silläkään, että se on käyttötavoiltaan monipuolinen ruoka-aine.Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Tarvii säätää jotta edes joku ymmärtäisi että peruna ei ole missään suhteessa välttämätön.
Mitään merkittävää ravitsemuksellista sisältöä sillä ei ole.
ON![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Ei painakaan, mutta silti on todella helppo syödä esim 70g paprikaa.
Mitä yleensä syödään..aivan.. Ei sitä paprikaa tarvikaan syödä perunan lisäksi, vaan perunan sijasta. Ehkä mulle paprikan syönti onkin niin helppoa, kun en ole ensin täyttänyt mahaa perunalla.Meni nyt silti vähän väärille raiteille, kun kyse oli c-vitamiinin määrästä paprika vs peruna.
Niin ja ne määrät otin vain havainnollistaakseni asiaa. No, tästä on turha jatkaa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Ei painakaan, mutta silti on todella helppo syödä esim 70g paprikaa.
Mitä yleensä syödään..aivan.. Ei sitä paprikaa tarvikaan syödä perunan lisäksi, vaan perunan sijasta. Ehkä mulle paprikan syönti onkin niin helppoa, kun en ole ensin täyttänyt mahaa perunalla.Meni nyt silti vähän väärille raiteille, kun kyse oli c-vitamiinin määrästä paprika vs peruna.
Niin ja ne määrät otin vain havainnollistaakseni asiaa. No, tästä on turha jatkaa.
Tunnut nyt ymmärtävän kaikki sanomani väärin. Siis minä en ainakaan pysty syömään paprikaa perunan sijasta, siis en pysty syömään sitä yhtä paljon kuin perunaa. En ole missään vaiheessa sanonut, että sitä syötäisiin perunan LISÄKSI. Esim usein kun tehdään ruokaa kuoritaan kattilallinen perunoita. Teetkö sinä oikeasti paprikaa kattilallisen johonkin ateriaan?
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä .8:Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:Aivan. Peruna on mukana ravitsemussuosituksissa paljolti politiikan ansiosta. Sillä on Suomessa hyvä saatavuus ja edullinen hinta. Sinällään hyviä pointteja mutta niillä ei ole mitään tekemistä ravitsemuksen]/i] kanssa. Kuten ei silläkään, että se on käyttötavoiltaan monipuolinen ruoka-aine.Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:Tarvii säätää jotta edes joku ymmärtäisi että peruna ei ole missään suhteessa välttämätön.
Mitään merkittävää ravitsemuksellista sisältöä sillä ei ole.
ON![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:Mäkin haluan tietää, mikä on se ruokavalio, jolla pääsee lääkkeistä kokonaan ja on terveellisempi ja monipuolisempi kuin karppaus. Ihme ja kumma, ettei tätä käytetä laajemmin kun sairaalat on täynnä lääkkeitä käyttäviä ihmisiä.