Karppauksesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laihiksella TAAS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laihiksella TAAS

Vieras
Olisin kiinnostunut ja koitan minimoida hiilarit, mutta en tiedä tuosta silti oikein mitään :( Siis vältän perunaa, makarooneja, riisiä jne ja suosin kasviksia ja lihaa. Mitä voisi esim. herkutella (siis sillontällöin). Nyt olen parina aamuna jättänyt puuron pois ja syönyt kananmunia. Jotenkin vaan tuntuu hassulta ja kovin minimaaliselta nyt tuo ruokavalio :( Ja saako esim. makkaraa syödä? Mikä on se raja, siis että paljonko hiilaireita tuotteessa saa olla että lasketaan kuuluvan vähähiilihydraattisiin? Olipas selkeesti esitetty kysymys, mut kai joku osaa neuvoo!?
 
"Karppaus" on elimistölle epäterveellistä... Nuo karppaus-sivustot ym. eivät ole mitään asiantuntijoiden kehittelemiä sivuja ja sisältää aika paljon huuhaata. Monilla tuo karppaus menee överiksi, mikä johtaa pitkässä juoksussa alentuneeseen suorituskykyyn ja terveysongelmiin. Hiilareita voit vähentää HIEMAN ja korostaa HIEMAN proteiinien osuutta ravinnossasi painonpudotuksen aikana. Näin saat vähennettyä kaloreita ja kuitenkin säilytettyä tärkeää lihasmassaa (lihasmassa kuluttaa energiaa). Valitettavasti kuitenkin monet vähentää hiilareita liikaa, ja samalla sitten vähenee kuidut. Ehdotan, että syöt hh-pitoisia ruokia (pasta, peruna riisi, leipä, sokerit) n. 30 % vähemmän kun normaalisti ja tarkistat että ovat täysjyvää/tummaa laatua. Se oikeestaan riittää. Karkit ja makeat minimiin. Puurossa ei ole energiaa juuri nimeksikään, älä ihmeessä jätä sitä pois! Tuoreita kasviksia ja hedelmiä voit syädä niin paljon kun haluat, niiden terveysedut menee kaiken muun edelle! Niissä on kuituja, suojaravintoaineita, fytaatteja ja vain niukasti energiaa. Eli herkuttele esim. porkkanatikuilla, kurkkupaloilla, kukkakaalilla, ym. Voit tehdä kevytkermaviilistä dipin (samaa tavaraa kun sipsidippeihin).
Panosta ruuan laatuun, ja hiukan vähennät annoskokoja, se on ohjeeni. Säilytä ihmeessä monipuolisuus, muuten ne kilot tulee takaisin korkojen kera "kuurin loputtua. Kukaan tusklin kykenee "karppaamaan" lopun ikää. Tsemppiä!!
 
Asiaan hiukan perehtynyt on itse asiassa aika pihalla. Sen voi nähdä ihan kun vaan mietiskelee miten ihmiset syö ja miten paljon on kaikennäkösiä sairauksia. Väität hedelmiäkin terveellisiksi. Ne on vettä ja sokeria, hieman vitamiineja. Parempi on syödä paljon kasviksia. Hiilareita ei ainakaan aikuinen tarvitse koska elimistö valmistaa ne itse. Proteiiniakaan ei pidä saada liikaa, energia pitäisi saada pääosin rasvasta, se on ihmiselle luontaista.
 
ja ap, vatajalla on makkaroita, joissa ei oo jauhoja. Ne on myös ainoita makkaroita mitkä soveltuu lapsille. Herkuttele marjarahkalla ja pähkinöillä sekä juustoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asiaan hiukan perehtynyt:
"Karppaus" on elimistölle epäterveellistä... Nuo karppaus-sivustot ym. eivät ole mitään asiantuntijoiden kehittelemiä sivuja ja sisältää aika paljon huuhaata. Monilla tuo karppaus menee överiksi, mikä johtaa pitkässä juoksussa alentuneeseen suorituskykyyn ja terveysongelmiin. Hiilareita voit vähentää HIEMAN ja korostaa HIEMAN proteiinien osuutta ravinnossasi painonpudotuksen aikana. Näin saat vähennettyä kaloreita ja kuitenkin säilytettyä tärkeää lihasmassaa (lihasmassa kuluttaa energiaa). Valitettavasti kuitenkin monet vähentää hiilareita liikaa, ja samalla sitten vähenee kuidut. Ehdotan, että syöt hh-pitoisia ruokia (pasta, peruna riisi, leipä, sokerit) n. 30 % vähemmän kun normaalisti ja tarkistat että ovat täysjyvää/tummaa laatua. Se oikeestaan riittää. Karkit ja makeat minimiin. Puurossa ei ole energiaa juuri nimeksikään, älä ihmeessä jätä sitä pois! Tuoreita kasviksia ja hedelmiä voit syädä niin paljon kun haluat, niiden terveysedut menee kaiken muun edelle! Niissä on kuituja, suojaravintoaineita, fytaatteja ja vain niukasti energiaa. Eli herkuttele esim. porkkanatikuilla, kurkkupaloilla, kukkakaalilla, ym. Voit tehdä kevytkermaviilistä dipin (samaa tavaraa kun sipsidippeihin).
Panosta ruuan laatuun, ja hiukan vähennät annoskokoja, se on ohjeeni. Säilytä ihmeessä monipuolisuus, muuten ne kilot tulee takaisin korkojen kera "kuurin loputtua. Kukaan tusklin kykenee "karppaamaan" lopun ikää. Tsemppiä!!

Täytyy pitkässä juoksussa aikaa viettääkin, jos meinaa laihduttaa runsailla hiilihydraateilla...

Ruokaa syödään jotta siitä saa energiaa (ja ravintoaineita), ei ole mitään järkeä yrittää syödä niin vähän kaloreita ku vaan mahdollista.

Kasviksia kannattaa syödä paljon, kasvikset on tärkeä osa karppausta. Ruuan laadusta olen myös samaa mieltä, ja myös rasvojen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, eli ei mitään margariineja tms teollista mössöä.

Perunassa, leivässä, pastassa, riisissä ja sokerissa ei ole mitään sellaista jota ei vois muualta saada.

Kannattaiskohan perehtyä vähän lisää... "Hiukan" ei näköjään ole ollenkaan riittävää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja Asiaan hiukan perehtynyt:
"Karppaus" on elimistölle epäterveellistä... Nuo karppaus-sivustot ym. eivät ole mitään asiantuntijoiden kehittelemiä sivuja ja sisältää aika paljon huuhaata. Monilla tuo karppaus menee överiksi, mikä johtaa pitkässä juoksussa alentuneeseen suorituskykyyn ja terveysongelmiin. Hiilareita voit vähentää HIEMAN ja korostaa HIEMAN proteiinien osuutta ravinnossasi painonpudotuksen aikana. Näin saat vähennettyä kaloreita ja kuitenkin säilytettyä tärkeää lihasmassaa (lihasmassa kuluttaa energiaa). Valitettavasti kuitenkin monet vähentää hiilareita liikaa, ja samalla sitten vähenee kuidut. Ehdotan, että syöt hh-pitoisia ruokia (pasta, peruna riisi, leipä, sokerit) n. 30 % vähemmän kun normaalisti ja tarkistat että ovat täysjyvää/tummaa laatua. Se oikeestaan riittää. Karkit ja makeat minimiin. Puurossa ei ole energiaa juuri nimeksikään, älä ihmeessä jätä sitä pois! Tuoreita kasviksia ja hedelmiä voit syädä niin paljon kun haluat, niiden terveysedut menee kaiken muun edelle! Niissä on kuituja, suojaravintoaineita, fytaatteja ja vain niukasti energiaa. Eli herkuttele esim. porkkanatikuilla, kurkkupaloilla, kukkakaalilla, ym. Voit tehdä kevytkermaviilistä dipin (samaa tavaraa kun sipsidippeihin).
Panosta ruuan laatuun, ja hiukan vähennät annoskokoja, se on ohjeeni. Säilytä ihmeessä monipuolisuus, muuten ne kilot tulee takaisin korkojen kera "kuurin loputtua. Kukaan tusklin kykenee "karppaamaan" lopun ikää. Tsemppiä!!

Täytyy pitkässä juoksussa aikaa viettääkin, jos meinaa laihduttaa runsailla hiilihydraateilla...

Ruokaa syödään jotta siitä saa energiaa (ja ravintoaineita), ei ole mitään järkeä yrittää syödä niin vähän kaloreita ku vaan mahdollista.

Kasviksia kannattaa syödä paljon, kasvikset on tärkeä osa karppausta. Ruuan laadusta olen myös samaa mieltä, ja myös rasvojen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, eli ei mitään margariineja tms teollista mössöä.

Perunassa, leivässä, pastassa, riisissä ja sokerissa ei ole mitään sellaista jota ei vois muualta saada.

Kannattaiskohan perehtyä vähän lisää...

Ja niitäkin karppaajat syö .Kyse on aina määristä.
 
Jätä viljatuotteet kuten leipä pois.
Perunaa max.yksi pieni/päivä ja sama esim. riisin suhteen, vain vähän.
Makaronilla et tee mitään eli siinä ei ole mitään ravinto-arvoa.
Mieti omalla järjelläsi eli
Hiilihydraatti=sokeri ja hiilaripitoisuuden näet tuotteen ravinto-ainetaulukosta.
Mitä enemmän hiilareita jossakin tuotteessa on per100g sen huonompi vaihtoehto se on.
Älä pyri täydelliseen hiilarittomuuteen vaan vähennä tuntuvasti sen saantia ns. tyhjistä hiilareista, joita mm.viljat ovat.
Ja siirry suosiolla käyttämään voita.

Mutta, hiilihydraateissakin on eroja. Osa raaka-aineista on raakoina ok, mutta keitettyinä huono vaihtoehto. Tämä pätee esim. porkkanan suhteen.

Mutta, kohtuus kaikessa. Mitä vähemmän syöt ja mitä ravintorikkaampi tuote on sen parempi.
Ei ole terveellistä koostaa ruokavaliotaan pelkistä hiilareista.

 
Kannattaa muuten joskus vertailla makaronin ja perunan ravintosisältöä ja vitamiinipitoisuutta.

Voipi hieman yllättää... Kukaan tuskin pitää makaronia varsinaisesti terveellisenä, perunaa sen sijaan pidetään. :saint:
 
joo en ajatellutkaan että ihan kokonaan lopettaisin hiilarit ja ajattelin jos söisin joinakin aamuina kuitenkin puuroa ja ruisleipää, mutta en ihan joka aamu. Toisina aamuina sitten vaikka munakasta. Tummaa pastaa ja riisiä olen käyttänyt vallan jo muutaman vuoden, mutta eipä näköjään oo painoon vaikuttanut :( Herkkuja on nyt viime aikoina mennyt liiankin kanssa, niistä tosiaan tarttis päästä eroon kokonaan. Olen vaan semmonen herkkusuu että. Syön sekä iloon että suruun, eli aikas usein. ´Liikkumaankin pitäis päästä enemmän, mutta ei jaksa kun on pieni lapsi hoidettavana joka vie kaiken energian. Yövalvomisten jälkeen sitä on aika kuitti ja helposti palkitsee sitten itsensä herkuilla ja syö mitä ehtii :(
 
Hyvin olen itse pärjännyt ilmeisesti vaistoni varassa ja kuunnellen elimistöäni, koska olen tietämättäni karpannut koko ikäni, lapsesta asti. :)
Veriarvot kolesteroliarvoineen(alle3) olleet aina hyvät ja en ole koskaan ollut ylipainoinen, vaan päinvastoin, kärsinyt hienoisesta alipainosta.
 
Se on aika hyvää ajattelua jo, kun pääsee siihen asti mietinnöissään, että ihminen pärjää hyvin vähällä ravinnolla ja hädän tullen pystyy elämään vaikka pelkillä herneillä :)
Tuon kun kykenee allekirjoittamaan, on ymmärtänyt olennaisen :)
 
Mulla taas ylipainoa PALJON, lihoin raskausaikana hurjasti ja niistä saanut vain 3 kg pois. Eli nyt kun maitoa ei enää tule, niin haluaisin äkkiä saada kilot pois. VArsinkin nyt kun on kesä ja kaikkee...
 
mä söin äskön keitettyä parsakaalia ja sit paistoin broilerin fileesuikaleita (naturell), heitin mausteita sekaan ja lorauksen kermaa ja sinihomejuustoo :p ett ei tullu kastike mut ei ihan kuivaa puppuakaan. Nii ja kurkkua ja raejuustoo oli myös. Oli HYVÄÄ :p :p :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Nimenomaan peruna on laihduttajan ruokaa ja sisältää paljon kaikkea elimistölle hyvää. Jopas on ihme oletuksia liikkeellä perunan suhteen :D

Peruna ok, mutta siinäkin pätee kohtuus.
Liika perunan saanti on sama kuin söisit sokeria, joka taas varastoituu elimistöön rasvaksi vararavinnoksi.
Rasvan elimistö käyttää ensisijaisena energianlähteenä ja varastoi ne hiilarit tulevaa käyttöä varten. Jota ei kuitenkaan tule, kun ihminen syö koko ajan.
Yksinkertaista ravitsemusoppia solutasolla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Nimenomaan peruna on laihduttajan ruokaa ja sisältää paljon kaikkea elimistölle hyvää. Jopas on ihme oletuksia liikkeellä perunan suhteen :D

Kuten mitä?

Tämän haluaisin minäkin tietää, että mitä niin tärkeää ja elimistölle hyvää on perunassa.

Osaat vissiin googlettaa asiasta?
 
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0601/5.htm


Vähäkalorista ja ravitsemuksellisesti arvokasta
Sadasta grammasta perunaa saa energiaa vain 87 kcal (360kJ)! Vaikka perunoita söisi kilon päivässä, laihtuisi melkoista vauhtia. Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.

Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.

Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
mä söin äskön keitettyä parsakaalia ja sit paistoin broilerin fileesuikaleita (naturell), heitin mausteita sekaan ja lorauksen kermaa ja sinihomejuustoo :p ett ei tullu kastike mut ei ihan kuivaa puppuakaan. Nii ja kurkkua ja raejuustoo oli myös. Oli HYVÄÄ :p :p :p

Musta karppiruokavalio on niin HYVÄÄ. :p Mä söin itsetehtyjä lihapullia (ilman jauhoja), kanafilettä ja paljon salaattia, ja siihen reilusti vielä kermaviilikastiketta päälle ettei ole kuivaa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Nimenomaan peruna on laihduttajan ruokaa ja sisältää paljon kaikkea elimistölle hyvää. Jopas on ihme oletuksia liikkeellä perunan suhteen :D

Kuten mitä?

Mä en tiedä kuin C-vitamiinin ja solaniinin ja jokin kivennäinen taisi olla, mutta sen kivennäisenkin saa mm. parsakaalista
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
mä söin äskön keitettyä parsakaalia ja sit paistoin broilerin fileesuikaleita (naturell), heitin mausteita sekaan ja lorauksen kermaa ja sinihomejuustoo :p ett ei tullu kastike mut ei ihan kuivaa puppuakaan. Nii ja kurkkua ja raejuustoo oli myös. Oli HYVÄÄ :p :p :p

Musta karppiruokavalio on niin HYVÄÄ. :p Mä söin itsetehtyjä lihapullia (ilman jauhoja), kanafilettä ja paljon salaattia, ja siihen reilusti vielä kermaviilikastiketta päälle ettei ole kuivaa. :D

:p mä teen huomenna kanaa kera tsatsikin ja vuohenjuuston :p
 

Yhteistyössä