Karppauksesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laihiksella TAAS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
:o Miten ihminen voi ymmärtää noin väärin kaiken? KYLLÄ, MINÄ SYÖN JOSKUS LIHAKASTIKKEEN LISÄKKEENÄ PAPRIKAA, IHAN PELKKÄÄKIN PAPRIKAA, YHDEN TAI KAKSI KOKONAISTA PAPRIKAA. Mutta en mä sitä keittele kattilallista, enkä ole koskaan keittänyt perunaakaan kokonaista kattilallista, miksi keittäisinkään kun ei sitä kukaan niin paljoa syö. Miksi sä intät paprikan keittämisestä, kun ei sitä ole mitään tarvetta keittää? Ei, en pilko kattilallista perunaa itselleni yhdelle aterialle, pilkotko sinä kattilallisen perunaa yhdelle aterialle?

Mutta kun se yksi ja kaksi kokonaista paprikaa ei paina läheskään samaa mitä se yksi tai kaksi perunaa painaa. :headwall: Eikä se keittäminen ole tässä se pointti vaan se määrä (kattila) ja aterian valmistaminen (pilkkominen, keittäminen, paistaminen) nyt yleensä.

Aika monet nyt keittävät ruokaa tehdessään kattilassa ainakin puolikkaan kattilalllisen perunoita (jos nyt on ihan mahdotonta ymmärtää se kokonainen kattilallinen). Koetapas pilkkoa paprikoita sinne kattilaan, montako menee, että edes kattilan pohja on peitossa.

En nyt ymmärrä tätä vänkäämistä. Mitä sitten, jos yksi kokoinen paprika ei paina yhtä paljon kuin yksi peruna?

So what?

Paprikan ravintosisältö on kuitenkin perunaa parempi.
 
voi taivas. mitä vitun merkitystä sillä on, jos joku ei halua syödä perunaa??? :o

mä pystyn korvaamaan perunan kyllä kaikella muulla, mä en tartte jauhelihan tai kanan kans perunaa. mulle riittää aivan hyvin vaik täytetyt paprikat, keitetty parsakaali, iso kasa salaattia tms.
 
Ongelma onkin siinä, kun se peruna on niin monikäyttöinen ja niinkuin tälle ajalle on tyypillistä, sitäkin perunaa yksittäinen ihminen syö hirveitä määriä eri muodoissaan ja kun perunaa syö liikaa se lihottaa.
Kyllä minäkin syön 5kertaa viikossa perunaa mutta vain yhden kpl:n päivässä. Eli mitä vähempi sen parempi. Ei sitä perunan syöntiä lopettaa tarvitse, kunhan muistaa sen syönnin vähyyden :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
:o Miten ihminen voi ymmärtää noin väärin kaiken? KYLLÄ, MINÄ SYÖN JOSKUS LIHAKASTIKKEEN LISÄKKEENÄ PAPRIKAA, IHAN PELKKÄÄKIN PAPRIKAA, YHDEN TAI KAKSI KOKONAISTA PAPRIKAA. Mutta en mä sitä keittele kattilallista, enkä ole koskaan keittänyt perunaakaan kokonaista kattilallista, miksi keittäisinkään kun ei sitä kukaan niin paljoa syö. Miksi sä intät paprikan keittämisestä, kun ei sitä ole mitään tarvetta keittää? Ei, en pilko kattilallista perunaa itselleni yhdelle aterialle, pilkotko sinä kattilallisen perunaa yhdelle aterialle?

Mutta kun se yksi ja kaksi kokonaista paprikaa ei paina läheskään samaa mitä se yksi tai kaksi perunaa painaa. :headwall: Eikä se keittäminen ole tässä se pointti vaan se määrä (kattila) ja aterian valmistaminen (pilkkominen, keittäminen, paistaminen) nyt yleensä.

Aika monet nyt keittävät ruokaa tehdessään kattilassa ainakin puolikkaan kattilalllisen perunoita (jos nyt on ihan mahdotonta ymmärtää se kokonainen kattilallinen). Koetapas pilkkoa paprikoita sinne kattilaan, montako menee, että edes kattilan pohja on peitossa.

En nyt ymmärrä tätä vänkäämistä. Mitä sitten, jos yksi kokoinen paprika ei paina yhtä paljon kuin yksi peruna?

So what?

Paprikan ravintosisältö on kuitenkin perunaa parempi.

Niin ja se ravintosisältö perustuu siihen painoon. ja tuolla jo monta kertaa sanoin, että on ihan varmasti parempi, mutta kun sitä ei nyt vain yleensä käytetä yhtä paljon kuin perunaa. Se on nyt ainoa asia, jota yritän sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
:o Miten ihminen voi ymmärtää noin väärin kaiken? KYLLÄ, MINÄ SYÖN JOSKUS LIHAKASTIKKEEN LISÄKKEENÄ PAPRIKAA, IHAN PELKKÄÄKIN PAPRIKAA, YHDEN TAI KAKSI KOKONAISTA PAPRIKAA. Mutta en mä sitä keittele kattilallista, enkä ole koskaan keittänyt perunaakaan kokonaista kattilallista, miksi keittäisinkään kun ei sitä kukaan niin paljoa syö. Miksi sä intät paprikan keittämisestä, kun ei sitä ole mitään tarvetta keittää? Ei, en pilko kattilallista perunaa itselleni yhdelle aterialle, pilkotko sinä kattilallisen perunaa yhdelle aterialle?

Mutta kun se yksi ja kaksi kokonaista paprikaa ei paina läheskään samaa mitä se yksi tai kaksi perunaa painaa. :headwall: Eikä se keittäminen ole tässä se pointti vaan se määrä (kattila) ja aterian valmistaminen (pilkkominen, keittäminen, paistaminen) nyt yleensä.

Aika monet nyt keittävät ruokaa tehdessään kattilassa ainakin puolikkaan kattilalllisen perunoita (jos nyt on ihan mahdotonta ymmärtää se kokonainen kattilallinen). Koetapas pilkkoa paprikoita sinne kattilaan, montako menee, että edes kattilan pohja on peitossa.

En nyt ymmärrä tätä vänkäämistä. Mitä sitten, jos yksi kokoinen paprika ei paina yhtä paljon kuin yksi peruna?

So what?

Paprikan ravintosisältö on kuitenkin perunaa parempi.

Niin ja se ravintosisältö perustuu siihen painoon. ja tuolla jo monta kertaa sanoin, että on ihan varmasti parempi, mutta kun sitä ei nyt vain yleensä käytetä yhtä paljon kuin perunaa. Se on nyt ainoa asia, jota yritän sanoa.

Mutta jos ei syö sitä kahta perunaa aterian kanssa, vaan korvaa sen kasviksilla, niin silloin siihen ateriaan lisätään muitakin kasviksia kuin sitä paprikaa. Eli sitä perunaa ei korvata pelkällä paprikalla, vaan vaikkapa yhdellä kokonaisella paprikalla ja kahdella desilitralla parsakaalia ja vielä parilla kukkakaalin nupulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja se ravintosisältö perustuu siihen painoon. ja tuolla jo monta kertaa sanoin, että on ihan varmasti parempi, mutta kun sitä ei nyt vain yleensä käytetä yhtä paljon kuin perunaa. Se on nyt ainoa asia, jota yritän sanoa.

Ja se, mitä mä yritän sanoa, on, että monikin ihminen syö helposti yhtä paljon ja enemmän paprikaa kuin perunaa. Jos mä söisin perunaa, niin sitä menisi keitettynä yksi pieni peruna. Kun mä syön paprikaa, sitä menee kaksi kokonaista paprikaa ihan helposti. Joka on enemmän kuin sen yhden pienen perunan paino. Ihan turhaa ruveta sitä kattilaan pilkkomaan, tätä kattilaan pilkkomisen ja keittelemisen pointtia en nyt oikein ymmärrä. Minä käytän paprikaa enemmän kuin perunaa koska se on parempaa ja ravintosisällöltään rikkaampaa.

Joka tapauksessahan tuo paprika oli varmaan alunperin pelkkä esimerkki siitä, kuinka monet kasvikset ja vihannekset ovat ravintosisällöltään rikkaampia kuin peruna. Paprikan lisäksi myös esim. parsa, kaikki kaalilajikkeet, pavut, siemenet, idut jne. Kukaan ei varmaan syö yksinomaan yhtä vihannesta kuten perunaa, mutta siihen perustuukin karppauksen terveellisyys, kun kasviksista saadaan monipuolisesti ravintoaineita kuin vatsaa ei täytetä perunan tyhjillä hiilihydraateilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja se ravintosisältö perustuu siihen painoon. ja tuolla jo monta kertaa sanoin, että on ihan varmasti parempi, mutta kun sitä ei nyt vain yleensä käytetä yhtä paljon kuin perunaa. Se on nyt ainoa asia, jota yritän sanoa.

Ja se, mitä mä yritän sanoa, on, että monikin ihminen syö helposti yhtä paljon ja enemmän paprikaa kuin perunaa. Jos mä söisin perunaa, niin sitä menisi keitettynä yksi pieni peruna. Kun mä syön paprikaa, sitä menee kaksi kokonaista paprikaa ihan helposti. Joka on enemmän kuin sen yhden pienen perunan paino. Ihan turhaa ruveta sitä kattilaan pilkkomaan, tätä kattilaan pilkkomisen ja keittelemisen pointtia en nyt oikein ymmärrä. Minä käytän paprikaa enemmän kuin perunaa koska se on parempaa ja ravintosisällöltään rikkaampaa.

Joka tapauksessahan tuo paprika oli varmaan alunperin pelkkä esimerkki siitä, kuinka monet kasvikset ja vihannekset ovat ravintosisällöltään rikkaampia kuin peruna. Paprikan lisäksi myös esim. parsa, kaikki kaalilajikkeet, pavut, siemenet, idut jne. Kukaan ei varmaan syö yksinomaan yhtä vihannesta kuten perunaa, mutta siihen perustuukin karppauksen terveellisyys, kun kasviksista saadaan monipuolisesti ravintoaineita kuin vatsaa ei täytetä perunan tyhjillä hiilihydraateilla.

Tyhjiä kaloreita ei suinkaan ole perunassa, vaan pitälle jalostetuissa tuotteissa.Ota selvää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja se ravintosisältö perustuu siihen painoon. ja tuolla jo monta kertaa sanoin, että on ihan varmasti parempi, mutta kun sitä ei nyt vain yleensä käytetä yhtä paljon kuin perunaa. Se on nyt ainoa asia, jota yritän sanoa.

Ja se, mitä mä yritän sanoa, on, että monikin ihminen syö helposti yhtä paljon ja enemmän paprikaa kuin perunaa. Jos mä söisin perunaa, niin sitä menisi keitettynä yksi pieni peruna. Kun mä syön paprikaa, sitä menee kaksi kokonaista paprikaa ihan helposti. Joka on enemmän kuin sen yhden pienen perunan paino. Ihan turhaa ruveta sitä kattilaan pilkkomaan, tätä kattilaan pilkkomisen ja keittelemisen pointtia en nyt oikein ymmärrä. Minä käytän paprikaa enemmän kuin perunaa koska se on parempaa ja ravintosisällöltään rikkaampaa.

Joka tapauksessahan tuo paprika oli varmaan alunperin pelkkä esimerkki siitä, kuinka monet kasvikset ja vihannekset ovat ravintosisällöltään rikkaampia kuin peruna. Paprikan lisäksi myös esim. parsa, kaikki kaalilajikkeet, pavut, siemenet, idut jne. Kukaan ei varmaan syö yksinomaan yhtä vihannesta kuten perunaa, mutta siihen perustuukin karppauksen terveellisyys, kun kasviksista saadaan monipuolisesti ravintoaineita kuin vatsaa ei täytetä perunan tyhjillä hiilihydraateilla.

Ai monikin ihminen? Mikähän siinä sitten on, että kaupan kassalla joka toisella on se kahden kilon perunasäkki, mutta paprikaa vain se puolisen kiloa, jos sitäkään?

Juu paprika oli yksi esimerkki, mutta mielestäni ei voi suoraan verrata perunaan kuten esim kukka- tai parsakaalia, joita useimmat voisi syödä pelkästään samassa suhteessa kuin perunaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Tyhjiä kaloreita ei suinkaan ole perunassa, vaan pitälle jalostetuissa tuotteissa.Ota selvää.

Kalorien "tyhjyys" tarkoittaa sitä että tuotteesta saadaan lähinnä vain kaloreita ilman hyötyäaineita eli vitamiineja ja hivenaineita. Peruna on juuri tämmöinen, kaloreja ilman hyötyaineita. Eli tyhjiä kaloreita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja se ravintosisältö perustuu siihen painoon. ja tuolla jo monta kertaa sanoin, että on ihan varmasti parempi, mutta kun sitä ei nyt vain yleensä käytetä yhtä paljon kuin perunaa. Se on nyt ainoa asia, jota yritän sanoa.

Ja se, mitä mä yritän sanoa, on, että monikin ihminen syö helposti yhtä paljon ja enemmän paprikaa kuin perunaa. Jos mä söisin perunaa, niin sitä menisi keitettynä yksi pieni peruna. Kun mä syön paprikaa, sitä menee kaksi kokonaista paprikaa ihan helposti. Joka on enemmän kuin sen yhden pienen perunan paino. Ihan turhaa ruveta sitä kattilaan pilkkomaan, tätä kattilaan pilkkomisen ja keittelemisen pointtia en nyt oikein ymmärrä. Minä käytän paprikaa enemmän kuin perunaa koska se on parempaa ja ravintosisällöltään rikkaampaa.

Joka tapauksessahan tuo paprika oli varmaan alunperin pelkkä esimerkki siitä, kuinka monet kasvikset ja vihannekset ovat ravintosisällöltään rikkaampia kuin peruna. Paprikan lisäksi myös esim. parsa, kaikki kaalilajikkeet, pavut, siemenet, idut jne. Kukaan ei varmaan syö yksinomaan yhtä vihannesta kuten perunaa, mutta siihen perustuukin karppauksen terveellisyys, kun kasviksista saadaan monipuolisesti ravintoaineita kuin vatsaa ei täytetä perunan tyhjillä hiilihydraateilla.

Ai monikin ihminen? Mikähän siinä sitten on, että kaupan kassalla joka toisella on se kahden kilon perunasäkki, mutta paprikaa vain se puolisen kiloa, jos sitäkään?

Juu paprika oli yksi esimerkki, mutta mielestäni ei voi suoraan verrata perunaan kuten esim kukka- tai parsakaalia, joita useimmat voisi syödä pelkästään samassa suhteessa kuin perunaa.

Ja tuossa kattilaan pilkkomisessa ei nyt ole sen ihmeellisempää pointtia kuin se, että tehdään nämä kaksi ruoka-ainetta vertailukelpoisiksi! Sehän tässä nyt juuri onkin pointtini, että jos lähdetään ruoka-aineita vertailemaan, niin pitää myös olettaa että niitä käytetään yhtä paljon ja samassa tarkoituksessa. Ihan niin kuin tuo pippuriesimerkki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja se ravintosisältö perustuu siihen painoon. ja tuolla jo monta kertaa sanoin, että on ihan varmasti parempi, mutta kun sitä ei nyt vain yleensä käytetä yhtä paljon kuin perunaa. Se on nyt ainoa asia, jota yritän sanoa.

Ja se, mitä mä yritän sanoa, on, että monikin ihminen syö helposti yhtä paljon ja enemmän paprikaa kuin perunaa. Jos mä söisin perunaa, niin sitä menisi keitettynä yksi pieni peruna. Kun mä syön paprikaa, sitä menee kaksi kokonaista paprikaa ihan helposti. Joka on enemmän kuin sen yhden pienen perunan paino. Ihan turhaa ruveta sitä kattilaan pilkkomaan, tätä kattilaan pilkkomisen ja keittelemisen pointtia en nyt oikein ymmärrä. Minä käytän paprikaa enemmän kuin perunaa koska se on parempaa ja ravintosisällöltään rikkaampaa.

Joka tapauksessahan tuo paprika oli varmaan alunperin pelkkä esimerkki siitä, kuinka monet kasvikset ja vihannekset ovat ravintosisällöltään rikkaampia kuin peruna. Paprikan lisäksi myös esim. parsa, kaikki kaalilajikkeet, pavut, siemenet, idut jne. Kukaan ei varmaan syö yksinomaan yhtä vihannesta kuten perunaa, mutta siihen perustuukin karppauksen terveellisyys, kun kasviksista saadaan monipuolisesti ravintoaineita kuin vatsaa ei täytetä perunan tyhjillä hiilihydraateilla.

Tyhjiä kaloreita ei suinkaan ole perunassa, vaan pitälle jalostetuissa tuotteissa.Ota selvää.

Minä en sanonut, että perunassa on tyhjiä kaloreita vaan että siinä on tyhjiä hiilihydraatteja. Lue.
 

Yhteistyössä