Karppauksesta; en ole hommassa ihan kärryillä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirre*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirre*

Vieras
Eli jos olen ennen syönyt vaikka aamulla puuron ja iltapalaksi leipää, niin vaihdanko ne esim hedelmiin? Eli voiko tuollaisella muutoksella saada "karppauksen hyödyt", siis että paino alkais tippumaan?

Hedelmissä on aika paljon hedelmäsokeria eli hiilareita, ainakaan mihinkään banaaniin tai viinirypäleisiin ei kannata vaihtaa, tai et saa hyötyjä aikaiseksi. Parempi olisi syödä esim. kasviksia ja kananmunaa.

Laihduin itse parhaiten lopettamalla karppauksen ja nostamalla sen laiskan perseen ylös siitä kotisohvalta lukemasta Me Naiset-lehteä. Sopii myös niille jotka lueskelevat kaksplus-foorumia.

Älä missään nimessä poista puuroa ja ruisleipää ruokavaliostasi. Ne ovat yksi terveellisen ruokavalion perustoista. Tuloksia tulee, kunhan lopetat sokerin ja valkoisen vehnäjauhon mässäämisen, ja vaihdat kovat rasvat pehmeiksi.

Tuolla ei vielä hirveän paljon ole karppauksen kanssa tekemistä, mutta saattaahan tuo painonhallinnassa auttaa. Tosin, mä olisin pelkän hedelmäaamupalan jälkeen niin pian niin nälkäinen, että loppupäivä tulisi ahdettua kitusiinsa yhtä ja toista. Lisäisin aamupalaan jotain proteiinipitoista, rahkaa, raejuustoa, kananmunaa jne., voisi pitää sitten paremmin nälkää. Kannattaa lueskella karppausfoorumia, sieltä saa paljon vinkkejä ja alkaa päästä jyvälle. Tietysti siellä se homma menee helposti äärimmäisyyteen, eli vain vähän hiilihydraattien vähentämistä kokeileva ei välttämättä koe omaksi paikakseen, kuten en minäkään.

Tsemppiä kestävään ruokavaliomuutokseen!

[QUOTE="Sanna";25775777]Älä missään nimessä poista puuroa ja ruisleipää ruokavaliostasi. Ne ovat yksi terveellisen ruokavalion perustoista. Tuloksia tulee, kunhan lopetat sokerin ja valkoisen vehnäjauhon mässäämisen, ja vaihdat kovat rasvat pehmeiksi.[/QUOTE]

Ylipaino saattaa kuitenkin viitata siihen, ettei viljat sovi sillä ne lihottavat. Tietenkään yksi pala leipää ei kesää tee ja menee vielä hyväkarppauksen piiriin, mutta turha kuvitella laihtuvansa jos ahmii monta palaa leipää päivässä + puuro päälle.

Jos leivän poisjättö ahdistaa, syö vaikka hapankorpun aamulla + päälle hyvät täytteet; leikkelettä, voita, juustoa, kurkkua, salaattia. Lisäksi maustamatonta jukurttia.

[QUOTE="vieras";25776252]Mitäs munien tilalle, jos on korkea kolestroli?[/QUOTE]

Tämä hypetetty yhteys perustuu virheelliseen tutkimukseen, jossa "unohdettiin" kananmúnien sisältävän elintärkeitä aminohappoja. Koko kolesteroliasian voi unohtaa, ihminen tarvitsee sitäkin ainetta kehossaan.

Googetapa Antti Heikkilä.

Tämä hypetetty yhteys perustuu virheelliseen tutkimukseen, jossa "unohdettiin" kananmúnien sisältävän elintärkeitä aminohappoja. Koko kolesteroliasian voi unohtaa, ihminen tarvitsee sitäkin ainetta kehossaan.

Googetapa Antti Heikkilä.

Ei kannata ilman kritiikkiä uskoa ihan kaikkea, mitä yksittäinen ortopediaan ja traumatologiaan erikoistunut lääkäri sanoo. Heikkilä on hyvä vastavoima ja herättää keskustelua, mutta en nostaisi guruksi.

[QUOTE="hmm";25776307]Ei kannata ilman kritiikkiä uskoa ihan kaikkea, mitä yksittäinen ortopediaan ja traumatologiaan erikoistunut lääkäri sanoo. Heikkilä on hyvä vastavoima ja herättää keskustelua, mutta en nostaisi guruksi.[/QUOTE]

Eihän ne Heikkilän keksimiä juttuja olekaan; asia tulee eteen monissa muissakin yhteyksissä kun vähän kaivelee, katsoo ohjelmia ja lukee artikkeleita.

Aina on hyvä suhtautua kritiikillä, mutta eipä tää nykymenokaan oikein vakuuta.

Eli jos olen ennen syönyt vaikka aamulla puuron ja iltapalaksi leipää, niin vaihdanko ne esim hedelmiin? Eli voiko tuollaisella muutoksella saada "karppauksen hyödyt", siis että paino alkais tippumaan?

Itse juuri "karppauksen" lopettaneena voin sanoa ettei se ole noin yksinkertaista.

Itse jätin 1,5kk kokeiluluontoisesti leivät,puurot,pastat,perunat ja kaikki selkeästi erittäin hiilaripitoiset pois ja lopputulos -200 grammaa kevyempi.

Ilmeisesti sain taas liikaa rasvaa muusta ruokavaliosta? En tiedä miksi ei tosiaankaan toiminut.

Hyvä puoli oli se että tuon ajan tunsin itseni huomattavasti energisemmäksi ja jaksoin paljon paremmin, jopa pomoni huomasi asian. :)

Huono puoli oli se ettei vatsani kestänyt tuota ruokavaliota.

Eli kannattaa lukea joku karppikirja ja opiskella,muuten voi olla ihan turhaa.

Yhteistyössä