Muita joiden 1,5-v EI SYÖ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija

Vieras
Siis meidän 1,5-v poika ei ole nyt ehkä 1-2 kuukauteen syönyt ruokaa OLLENKAAN. Ei pisaraakaan. Aamulla jukurttia/leipää. Koska ruoka ei mene, ollaan alettu antamaan lounaalla puuro, menee joskus, joskus ei. Välipalaksi leipää tms. Ruualla ei mitään muuta kuin raejuustoa, sitä söis vaikka purkillisen. Iltapalalla puuro, useimmiten menee melko hyvin. Mä oon niin väsynyt tähän pelleilyyn, äskenkin tein puuron sille ruuaksi ja ei muuta hirvee huuto vaan ja taas jäi yks ateria kokonaan väliin. Hän syö itse, enää ei syötetä. Ruokailutilanne on rauhallinen eikä mitään jännitteitä ole päässyt syntymään, syömme yhtäaikaa pöydässä, eli näistä perinteisistä ei ole kyse. Eilen päätin ruveta antamaan iltamaidon sijaan vellin, että tulis edes jotain ravintoaineita. Oli kasvanut tyydyttävästi pituutta, paino menee jartkuvasti käyrällä alaspäin, oli kuitenkin vielä normirajoissa. Mutta en ymmärrä mitä teen, en jaksa tapella jatkuvasti ruuasta, enkä ymmärrä mistä on kyse ja mitä teen kenties väärin. Eikai kukaan voi ilman ruokaa elää? Olisin niin onnellinen jos joku osaisi auttaa, neuvolasta ei paljon ole apuja saanut. "Kyllä se siitä."

Vertaistukea tarvii lapsesi! Mun lapsi ei syönyt yhteen aikaan kanssa. Ystäväperheen tyttö söi hyvin ja huomasin samalla meidänkin tytön syövän siinä samalla samassa pöydässä. Onko sulla muita lapsia lähistöllä, kavereilla tai muuten, että voisi kokeilla tuota. Joillakin auttaa, joillakin ei. Mä kyllä muistelen, että meidän neiti oli syömättömyysaikana jotain 1v8kk tai sinnepäin eli hieman vanhempi kuin sinun.

Kiitos vastauksesta, vähän huonosti on muita lapsia päiväsaikaan lähistöllä=( Sinänsä hyvä idea, vois toimiakin. Mun tekis mieli lopettaa koko ruuan tarjoaminen, kun siitä tulee vaan riita.

Voi kurjaa..

Miten päivätouhut,ootteko ulkona paljon?Että ruokahalu heräisi?Ja tuo maito,juoko sitä paljon?
Eikö mitään muuta lemppari ole kuin tuo raejuusto?Meillä samanikäiselle keitot on in.
Mites joku suolainen pannari?

Jos lapsi saa esim koittaa kuoria perunaa,auttaisko?
Mites joku lastenlaulu esim soimaan ja laulaa loilotat sitä...

Mä tiiän tuskas,mulla ollut kaikilla lapsilla kausi kun ruokaa menee tosi huonosti.Oon jopa antanut ruokapöytään leluja ja kirjoja.
Ja olen syöttänyt naamari naamalla lasta joka tuijottanut suu auki.

Lisää öljyä siihen mitä syö,saa energiaa siitä.

Meidän 1 v on alkanut kanssa päättäväisesti kieltäytyyn ruuasta, puuro ja leipä menevät ja jogurtti ja maito. Mutta nyt huomasin, että suostuu syömään kun antaa lautasen eteen ja laittaa tarpeeksi isoja palasia että saa itse sormin syötyä. Outoa, kun tähän asti on ollut oikea sihtikurkku, soseitten on pitänyt olla sileitä. Mutta kokeilepa antaa ruoka sormiruokana?

Ollaan ulkona. Ja kyllä se nälkäseltä vaikuttaa, tulee riemuissaan pöytään kun pyydän (luulee et saa raejuustoa) ja alkaa sitten raivota kun ei saakaan. Eli selvästi vaan nirsoilee. Maitoa en anna kuin sen verran kun pitääkin. Tietysti jotain kasvissosekeittoa vois kokeilla. Öljyä lisätään aina puuroon ja jukurttiin.

Meilläkin on nyt ollut muutama kuukausi vaihtelevaa. Paino on mennyt omaa käyräänsä, mutta oli laskenut. Nyt -20 käyrältä. Meillä tyttö on kaivellut kovin suutaan ja noita poskihampaita on tullutkin. Nyt on alkanut syömään paremmin. Annoin öljylisää pahimman aikaan. Annatko sinä?
Ja lääkäri sanoi, että puuroon rasvasilmä. Jos et anna raejuustoa tai puuroa, niin kyllä muukin ruoka alkaa taas maistua. Jos ei ensimmäisellä rualla niin kyllä jossain vaiheessa, kun ei anna vaihtoehtoja.
Tiedän tunteen, kun huolestuttaa kovin. Ja jos ei anna maitoa litkiä, että jaksaa ruokaakin syödä.

Sormiruuatkaan ei kelpaa=( Tää on niin raastavaa, en käsitä miten tätä on jatkunut niin kauan, ymmärrän tilapäiset nirsoilut. Ite oon vielä lapsena ollut sellanen, että syönyt ihan kaikkea ja paljon.

VOisko olla korvetulehdusta?
Meillä 3,5 vee tytöllä ei mitään oireita,ei nuhaa ei mitään.
KÄytin lääkärissä kun alkoi yskimään öisin.Eikä syönyt hyvin päivisin.
Siellä selkee tulehdus mut ootin viikon kuitenkin.Kamalaa,viikon!!

Mut en tiennyt mistään mahollista tulehdusta.
Musta olis hyvä tarkastaa että korvat ok.
Aina lapsi ei kilju ja huuda.

Voi luoja miten helpottavaa kuulla, että on muitakin...ottaa niin päähän, kun siskon samanikänen syö ku hevonen, ja sisko muistaa siitä aina mainostaa. Viimeksi näin: "Tänään se söi kolme lautasellista ruokaa!" Ja mä mietin että onko oma syönyt elämänsä aikana niin paljoa yhteensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Voiskohan se olla korvatulehdus. Ei tosiaan kyllä mitään oireita, että ei oo tullut mieleenkään. Poika ei ole edes ollut ikinä kipeä.

Musta olis hyvä tarkastaa,vaikutat aika väsyneeltä tuon syömisen kanssa.
Meillä tyttö söi vain ihan närppimällä,pari lusikallista ruokaa.Ja öisin yski.
Ne ainoat oireet.

Ja koita sitä kipulääkettä jos hampaat vaivaa...

Toisaalta tää ongelma oli ollut jo hyvän aikaa, kun oli 1,5-v lekurin ja siellä korvat ok. Mutta toisaalta...mitä siinä menettääkään. Ja kyllä, olen väsynyt tän asian kanssa. Kipulääkettä kokeilen heti tänään.

Mutta tosiasia on että toiset syö vähemmän vaan.Meillä 3,5 vee syö noin puoli perunaa ja vähän kastiketta.
Velipoika 1 vee 7 kk syö puolitoista perunaa ja kastiketta...

Tyttö syönyt aina vähän,ja koitan aina laittaa niin että saa lautasen syötyä tyhjäksi.
Lisää saa aina.Mut syö todella vähän ja silti kasvaa omaa käyräänsä ihan ok.
Pieniä on kumpikin,poju vielä alle 10 kg....

Mä kans tarkistaisin poskihampaiden puhkeamisen.Anna särkylääkettä ennen ruokailua,puoli tuntia vaikka ennen,jos sit söis.Äläkä anna niitä lemppareita tarjolle,Kyllä se lapsi syö jos on nälkä. Ja maitoa vain ruokajuomaksi.Alkuun jättäisin sen ruuankin kanssa pois,tarjoisin vettä ruuan aikana ja heti ruuan päätteeksi maidon.Japullomaito ja velli pois,sekin antaa energiaa ja täyttää mahaa...
Ja korvat tarkistuttaisin,mut veikkaan,et teillä vaan vaihe,esimhampaisiin liittyen ja omaan tahtoon.

Yhteistyössä