karppauksen/laihduttamisen olen aloittanut tässä viikko sitten ja en tiedä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "naakka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"naakka"

Vieras
mitä syödä kun salaatit ja vihannekset tulee välillä korvista ulos.En mä oikeestaan karppausta täysin aloittanut kun en edes metodeja täysin tunne mutta laihduttaa yritän ja hiilarit on poissa ruuasta.Voinko mä syödä tavallista hiillosmakkaraa esim jos karppaa?

Jätä ne rehut vähemmälle, syö lihaa! Proteiineja pitää saada paljon ja ehdottomasti kohtuudella myös rasvaa! Sitä se karppaus tarkottaa. Eli ei pelkkiä vihanneksia todellakaan. Syö maitorahkaa, tonnikalaa, kanaa, lihaa, juustoa, kalaa... ONhan tuota. Lisukkeena esim. papuja ja sitten niitä vihanneksia yms.

En muista Hiillosmakkaran hiilarimääriä, mutta ainakin Vatajalla ja UkkoPekalla on hyvin vähähiilarisia grillimakkaroita. Ei kukaan pelkkää salaattia puputa, lihaa sekaan ja hyvää kastiketta paljon mukaan. Munia. Vihannesten kirjo on laaja, jos jaksaa kokeilla reseptejä. Osta karppikeittokirja, saat hyviä vinkkejä.

Kannattaisi ehkä ennemminkin keskittyä syömään esim. grillattua kanaa (muukin kana ja liha käy, mieluiten itse maustettuna), pähkinöitä, soijaa, tofua, hampunsiemeniä, tempehiä, erilaisia papuja ym. Niistä saa paljon proteiinia ja vaihtelua ruokavalioon. Kaikki täysjyvätuotteet taas on hyviä laihduttamiseen. Kannattaa googlettaa ruokaohjeita, niitä on paljon. Ja suosittelen lämpimästi erilaisia smoothieita. Makkaraa toki voi välillä halutessaan herkutella, mutta makkaroiden ravintosisällöt on täysin pielessä; paljon lisäaineita, hiilareita enemmän kuin proteiinia ja rasvaa vielä enemmän (vrt. vaikka Tapolan sivuilla). Ei todellakaan laihdutusruokaa.

Kannattaa perehtyä ensin asiaan. Perusasiat on ainakin hyvä olla tiedossa. karppaus.info ja Ateriamatriisi – KarppausWiki . Täältä voit tarkistaa elintarvikkeiden hiilihydraattipitoisuudet: Fineli : Elintarvikkeiden koostumustietopankki - Terveyden ja hyvinvoinnin laitos :)

Vaihtele syömiäsi kasviksia. Itsellänikin on kokemusta tuosta salaattiin kyllästymisestä, mutta pääsin siitä yli. Itselläni parhaiten toimii se, etten tee salaattia valmiiksi vaan kokoan sen joka kerta suoraan lautaselle haluamallani tavalla. Käytän paljon vihreitä raaka-aineita ja joskus lisään muuta väriä tai proteiinin lähteitä. Kastikkeeksi reilu loraus öljyä ja lisää vaihtelua saa maustamalla yriteillä tai mausteseoksella.

Tavallinen hiillosmakkara taitaa sisältää melkoisen määrän hiilareita, mutta A-luokan makkaroissa on karppaajille sopivia. Itse suosin maustamatonta kokolihaa, jonka maustan sitten mieleni mukaan. Karppaus.infon sivuilla on paljon hyviä reseptejä, joten kannattaa käydä sieltä katsomassa ideoita omiin aterioihin. :)

Jätä ne rehut vähemmälle, syö lihaa! Proteiineja pitää saada paljon ja ehdottomasti kohtuudella myös rasvaa! Sitä se karppaus tarkottaa. Eli ei pelkkiä vihanneksia todellakaan. Syö maitorahkaa, tonnikalaa, kanaa, lihaa, juustoa, kalaa... ONhan tuota. Lisukkeena esim. papuja ja sitten niitä vihanneksia yms.

Nii, no ei se nyt ihan noinkaan saa mennä. Protskuja ei saa syödä liikaa. Oma pituus - 100 suurinpiirtein on hyvä. Varo juustoja, mä sain niistä alkuun ihan hirveesti protskuja, ja protskut oli ihan liian korkeella sillon.
Kasviksia!!

Alkuperäinen kirjoittaja Laihduttaja myös;22985345:
Kannattaisi ehkä ennemminkin keskittyä syömään esim. grillattua kanaa (muukin kana ja liha käy, mieluiten itse maustettuna), pähkinöitä, soijaa, tofua, hampunsiemeniä, tempehiä, erilaisia papuja ym. Niistä saa paljon proteiinia ja vaihtelua ruokavalioon. Kaikki täysjyvätuotteet taas on hyviä laihduttamiseen. Kannattaa googlettaa ruokaohjeita, niitä on paljon. Ja suosittelen lämpimästi erilaisia smoothieita. Makkaraa toki voi välillä halutessaan herkutella, mutta makkaroiden ravintosisällöt on täysin pielessä; paljon lisäaineita, hiilareita enemmän kuin proteiinia ja rasvaa vielä enemmän (vrt. vaikka Tapolan sivuilla). Ei todellakaan laihdutusruokaa.

Nii, tässä oli kyse karppauksesta, ei virallisterveellisestä.

[QUOTE="joku";22985407]mua kans - mua suorastaan naurattaa se kun pullukat vetää kermakastiketta ja pekonia aamupalaks munien kera - ja luulevat että laihtuu ja että niin voi elää lopun ikänsä...[/QUOTE]

ja sitten kun ne ei laihdu ne sanoo "mut mä teenkin tätä sen takia et tästä tulee hyvä olo" .. no mikäs siinä, toisessa kädessä pekoni ja toisessa mutakakku ja kerma suupielestä valuen :D

[QUOTE="joku";22985407]mua kans - mua suorastaan naurattaa se kun pullukat vetää kermakastiketta ja pekonia aamupalaks munien kera - ja luulevat että laihtuu ja että niin voi elää lopun ikänsä...[/QUOTE]

ilmeisesti se laihduttaa ja jotkut on jopa kehuneet että kaikki arvot on parantuneet. mutta silti voiko lopunelämää syödä pelkkää pekonia ja rasvaa ja juustoja ja munia ilman mitään huonoa jossain välissä..vähän epäilyttää!

Alkuperäinen kirjoittaja määä;22985474:
ilmeisesti se laihduttaa ja jotkut on jopa kehuneet että kaikki arvot on parantuneet. mutta silti voiko lopunelämää syödä pelkkää pekonia ja rasvaa ja juustoja ja munia ilman mitään huonoa jossain välissä..vähän epäilyttää!

Eihän karppajat syökään pelkkää rasvaa ja proteiinia. Ne jotka eivät syö riittävästi kasviksia tuleekin pitkällä aikavälillä varmasti vaikeuksia terveyden kanssa. Tämä koskee niin karppaajia kuin virallisterveelistä ruokavaliota mukailevia. Kannattaisi sinunkin perehtyä asiaan ennen kuin älähdät noin tuomitsevasti. ;)

Yhteistyössä