Karppaan ja lihon - missä vika? (raskaana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pallo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pallo"

Vieras
Olen viikolla 30 ja olen lihonut melkein 20 kg raskauden aikana. Aloin karppaamaan keskivaiheilla ja painonnousu on hidastunut mutta nousee edelleen enemmän kuin raskauden takia kuuluisi... :( Kädet ja jalat ovat lihoneet joten raskautta ei voi syyttää.

Tässä esimerkkipäivän syömiset:

3 karppinen-leipää, päällä voita ja juustoa
500 g turkkilaista jugurttia + marjoja
4 A-luokan makkaraa, ketsuppia ja sinappia tai lihaa tai kalaa + kermaa
Keitettyjä kasviksia 4 kourallista (porkkanaa, lanttua, kaaleja...)
1 l maitoa

Nämä jakaantuvat aamupalaan, lounaaseen, välipalaan, iltaruokaan ja iltapalaan.

Ainakin sä saat aika paljon hiilareita noista. Ja minusta tuossa on hillitön määrä ruokaa. Meinaan ei niitä kaloreitakaan tarvii hillittömästi vetää vaikka karppaisikin.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Jotkut lihoo raskauden aikana sikana vaikka mitä tekisivät. Ensimmäisessä raskaudessa herkuttelin ja lihoin. Toisessa rajoitin syömisiäni ja lihoin ihan yhtä paljon... kyllä potutti ;)

Laihiksella ei saisi raskausaikana olla ja turvotus saattaa varsinkin näin kesähelteillä tuoda jopa lähemmäs 10 kiloa lisäpainoa, minulla ainakin oli keveästi 5+.

Keskittyisit vain siihen, että on hyvä olla etkä turhia herkuttele. Se lapsikin tarvii kaikenlaista ravintoa (enkä nyt tarkoita että pitäisi jotain makaronia vetää joka päivä). Kyllä sen synnytyksen jälkeen laihtuu jos ei syö liikaa/herkuttele.

• Tykkää
Nämä nyt ei varmaan ole ne pääpaholaiset, mutta ketsuppi ja sinappi suurissa määrissä ei ole hyvä asia, niissä on yleensä paaaljon sokeria/hiilareita. Myöskään juurekset eivät ole sitä parasta, mieluummin sitten kaalia, kukkakaalia ja brokkolia ym.
Ja usein sanotaan ettei maitotuotteita saisi paljoa syödä, mutta uskon ettei raskaanaollessa kannata hirveästi ressata noita asioita. Sitte vasta ku muksu on maailmassa ;)

• Tykkää
Ainakin sä saat aika paljon hiilareita noista. Ja minusta tuossa on hillitön määrä ruokaa. Meinaan ei niitä kaloreitakaan tarvii hillittömästi vetää vaikka karppaisikin.

Täh? Tuoko on muka hurjan paljon raskaana olevalle? 3 leipää, jugurttia ja reilu liha-annos + vähän kasviksia? Kyllä raskaana pitää syödäkin.

A-luokan makkara nyt ei välttämättä edes ole karppausruokaa vai onko todella näin? :D
Verrataanpa ruokavalioitamme, oon ite raskaana ja vaihtelevasti tullu painoa..joko ei ollenkaan tai sitten hyvin tasasesti. Viikolla 22 nyt ja lihonnut 4kg.

Aamupala: 2 (ruis)leipää, päällä oivariiniä, kinkkua ja juustoa
Välipala(Lounas): Pinaattikeitto, lasi maitoa
Päivällinen: 2dl riisiä ja paistettu kanan rintafile, maitoa muutama lasi, salaattia jos on :) (tossa ois parannettavaa)
Välipala: Omena
Iltapala: 2 (ruis)leipää, päällä oivariini, kinkkua ja juustoa

Joskus, huom. aika usein, mukaan mahtuu myös jotain herkkua. Saatan keittää ennen iltapalaa vaikka kahvit ja ottaa muutaman kaurakeksin tai sitten mässään illalla ihan kunnolla karkkeja tai poppareita ;)

Tuo ruokavalio jonka kirjoitin ylös, on sellainen että joudun tekemään töitä että muistan syödä kaiken. Siis välipalat varsinkin. Ennen raskautta söin pelkän aamiaisen ja päivällisen ja tosi myöhään illalla jonkun suupalan. Nyt on pitäny siis todella miettiä että täytyy sitä syödäkkin!

• Tykkää
jätä ap ne makkarat, sinapit, ketsupit ja liiat kermat ja voit kokonaan pois loppuraskauden ajaksi. ja miksi kukaan muutenkaan vetelee makkaraa??? :x

paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä, vaihtelevasti lihaa ja kalaa, täysjyväviljaa sekä maitotuotteita niin siinä on sulle terveellinen raskaudenaikainen ruokavalio. rupeat sitte karppaamaan kun oot synnyttäny, eikös joo?

ja tosiaan, helle voi turvottaa niinku joku jo sanoikin.

Vaihda luonnollisempiin tuotteisiin, makkarat oikeaksi lihaksi, vältä kaikkia valmisruokia, suosi kasvispitoisia keittoja, patoja..Lisää hedelmiä. Maitoa saat minusta liikaa, paljon vähempi riittää, oikeasti! Maito hidastaa aineenvaihduntaa useilla. Hapatetut maitotuotteet ovat ok. Tuo turkkilainen jugurtti hyvä juttu, ja marjat tosi terveellisiä..

Kiitos vastauksista :)

Huomasiko kukaan että tuossa oli makkaran vaihtoehtoina liha ja kala... En tietysti syö makkaraa joka päivä, vaan ehkä kerran 2 viikossa. Ja onko tuo ruokamäärä kauhea kun se sisältää kaksi lämmintä ateriaa :O En pahemmin syö jos ei ole nälkä. Joku tuossa luetteli että paino ei ole noussut vaikka vetää karkkia ym. No, jotkut eivät vaan liho vaikka syö miten. Itse olen aina lihonut helposti. Ennen raskautta olin kuitenkin normaalipainoinen.

Raskauden puoleen väliin asti söin paljon hedelmiä, ja paino nousi kamalaa vauhtia. Siksi jätin ne pois ja se auttoi jonkun verran. Ehkä voisin vähentää maidonjuontia, vaikka puoleen litraan päivässä? Saan kalsiumia kuitenkin tarpeeksi juustosta ja jugurtista.

Paino on noussut talvesta lähtien joten hellettäkään ei voi oikein syyttää : /

Vielä semmoinen unohtui sanoa, että meillä on n. kerran 2 tai 3 viikossa aina jotain kyläilyjä, jolloin joudumme syömään hiilareita. Aina näiden jälkeen on paino noussut eikä se laske enää. Voiko nämä "herkuttelu"päivät olla syypäitä lihomiseen ja mitä niiden suhteen on tehtävissä?

karppaamisen. Paino ei vaan laskenu, tai aluks laski sen 3kg ja sit nousi takaisin. Täytyy laihduttaa muilla tavoin, sillä olen päättänyt saada sen 5kg pois! :) Tosta karppaamisesta jäi vaan päälle se, etten meinaa syödä leipää, riisiä, pastaa ja perunoita yms, kun se tuntuu niin kielletyltä. Makeisiä/ pulliakaan en syö.. Olen alkanut jo miettimään sydämen vajaatoiminnan häiriöö, kun en meinaa saada tuota nestettä pois. Ck-Mb arvot on meinaan koholla...

karppaamisen. Paino ei vaan laskenu, tai aluks laski sen 3kg ja sit nousi takaisin. Täytyy laihduttaa muilla tavoin, sillä olen päättänyt saada sen 5kg pois! :) Tosta karppaamisesta jäi vaan päälle se, etten meinaa syödä leipää, riisiä, pastaa ja perunoita yms, kun se tuntuu niin kielletyltä. Makeisiä/ pulliakaan en syö.. Olen alkanut jo miettimään sydämen vajaatoiminnan häiriöö, kun en meinaa saada tuota nestettä pois. Ck-Mb arvot on meinaan koholla...

Olen joskus aiemmin karpannut, ja silloin se kyllä toimi. Erona silloiseen ruokavalioon on nyt, että syön enemmän maitotuotteita.

Hei, neljä makkaraa :D Ja litra maitoo, puoli kiloa jogurttia :D Ei raskaana ollessa se energiantarve NIIN paljoa kasva.
Eihän se sitä makkaraa joka päivä syö. Kaksi makkaraa/kala- tai kanafilettä lounaaksi, kaksi päivälliseksi. 1½ leipää aamu- ja iltapalaksi. 5dl jugurttia välipalaksi (se on kaksi pikku purkkia). Maitoa lasillinen per ateria.

Sori vaan, en näe tuota annosta mitenkään älyttömän isona, ellei ap vaan makaa kaikki päivät.

Eihän se sitä makkaraa joka päivä syö. Kaksi makkaraa/kala- tai kanafilettä lounaaksi, kaksi päivälliseksi. 1½ leipää aamu- ja iltapalaksi. 5dl jugurttia välipalaksi (se on kaksi pikku purkkia). Maitoa lasillinen per ateria.

Sori vaan, en näe tuota annosta mitenkään älyttömän isona, ellei ap vaan makaa kaikki päivät.

Mitään liikuntaa en varsinaisesti harrasta, mutta en laiskottelekaan joka päivä eli hyötyliikuntaa tulee tehtyä.

[QUOTE="a p";24220450]Kiitos vastauksista :)

Huomasiko kukaan että tuossa oli makkaran vaihtoehtoina liha ja kala... En tietysti syö makkaraa joka päivä, vaan ehkä kerran 2 viikossa. Ja onko tuo ruokamäärä kauhea kun se sisältää kaksi lämmintä ateriaa :O En pahemmin syö jos ei ole nälkä. Joku tuossa luetteli että paino ei ole noussut vaikka vetää karkkia ym. No, jotkut eivät vaan liho vaikka syö miten. Itse olen aina lihonut helposti. Ennen raskautta olin kuitenkin normaalipainoinen.

Raskauden puoleen väliin asti söin paljon hedelmiä, ja paino nousi kamalaa vauhtia. Siksi jätin ne pois ja se auttoi jonkun verran. Ehkä voisin vähentää maidonjuontia, vaikka puoleen litraan päivässä? Saan kalsiumia kuitenkin tarpeeksi juustosta ja jugurtista.

Paino on noussut talvesta lähtien joten hellettäkään ei voi oikein syyttää : /

Vielä semmoinen unohtui sanoa, että meillä on n. kerran 2 tai 3 viikossa aina jotain kyläilyjä, jolloin joudumme syömään hiilareita. Aina näiden jälkeen on paino noussut eikä se laske enää. Voiko nämä "herkuttelu"päivät olla syypäitä lihomiseen ja mitä niiden suhteen on tehtävissä?[/QUOTE]

"Vedän karkkia" ...ehkäpä nimenomaan minulla on varaa vetää karkkeja, koska en syö sitten päivässä vastaavasti 4 makkaraa. En kerran kahteen viikkoon, enkä koskaan. Makkaraa kyllä syön, mutta max. 2.
Ja jos korreloit sen 4 makkaraa jonkun lihan ja kalan kanssa, niin sillon täytyy näiden liha- ja kala-annostenkin olla todella isoja, jos tuo 4 makkaraa on vertaus lihan/kalansaannistasi päivässä.
Kun syön miten syön (huom. myös 2 lämmintä ateriaa päivässä) niin voin huoletta ottaa rinnalle karkkeja. Uskon että kalorien saanti on mulla paljon vähäisempää jopa noiden herkkujen kera kuin sulla.

"Vedän karkkia" ...ehkäpä nimenomaan minulla on varaa vetää karkkeja, koska en syö sitten päivässä vastaavasti 4 makkaraa. En kerran kahteen viikkoon, enkä koskaan. Makkaraa kyllä syön, mutta max. 2.
Ja jos korreloit sen 4 makkaraa jonkun lihan ja kalan kanssa, niin sillon täytyy näiden liha- ja kala-annostenkin olla todella isoja, jos tuo 4 makkaraa on vertaus lihan/kalansaannistasi päivässä.
Kun syön miten syön (huom. myös 2 lämmintä ateriaa päivässä) niin voin huoletta ottaa rinnalle karkkeja. Uskon että kalorien saanti on mulla paljon vähäisempää jopa noiden herkkujen kera kuin sulla.

Hyvät sulle, mutta luuletko että tämä auttaa jotenkin ongelmaani? Syön nälkääni, en huvikseni ja karpatessa ei kuulu nähdä nälkää. Eikä tuo määrä oikeasti ole isompi kuin mitä ihmisen "kuuluu" syödä.

Aika paljon tuota jogurttia ja sitä myöten hiilihydraattejakin. Maidossa on myös hiilihydraattia paljon, litra on iso määrä karppaajalle. Ois hyvä kun hiilihydraatit pysyis jossain sadan hujakoilla tai alle. Raskaana ei kannata kovin alaskaan niitä vetää. Enemmän esim. salaattia lihan oheen ja maitotuotteita vähemmälle. Maitotuotteet aiheuttaa monilla karppaajilla painon jumitusta tai nousua. Kylässä ei kannata kauheesti vetää herkkuja, syö ennen sinne menoa karpisti. Luulen että raskaana ollessa voi verensokerit heitellä voimakkaammin ja kroppa reagoida hiilihydraatteihin herkemmin. Oletko esim. kiloklubin avulla laskenut päivittäistä hiilihydraattimäärää? Luulen että sulla on nyt ongelmana runsas määrä maitotuotteita ja vähän liian suuri hiilihydraattimäärä.

Luulin auttavani sillä että vertaat vaikka kirjoittamaani ruokavalioon tuota omaasi ja pohdit asioita... kuitenkin itsekin syön 2 lämmintä ateriaa ja välipaloja enkä näe nälkää, päinvastoin. Neuvolastakin saanut kuulla että syön todella riittävästi...

[QUOTE="lotta";24220722]Aika paljon tuota jogurttia ja sitä myöten hiilihydraattejakin. Maidossa on myös hiilihydraattia paljon, litra on iso määrä karppaajalle. Ois hyvä kun hiilihydraatit pysyis jossain sadan hujakoilla tai alle. Raskaana ei kannata kovin alaskaan niitä vetää. Enemmän esim. salaattia lihan oheen ja maitotuotteita vähemmälle. Maitotuotteet aiheuttaa monilla karppaajilla painon jumitusta tai nousua. Kylässä ei kannata kauheesti vetää herkkuja, syö ennen sinne menoa karpisti. Luulen että raskaana ollessa voi verensokerit heitellä voimakkaammin ja kroppa reagoida hiilihydraatteihin herkemmin. Oletko esim. kiloklubin avulla laskenut päivittäistä hiilihydraattimäärää? Luulen että sulla on nyt ongelmana runsas määrä maitotuotteita ja vähän liian suuri hiilihydraattimäärä.[/QUOTE]

En ole laskenut, pitääkin koittaa. Kiitos hyvistä neuvoista! :)

Kuulostaako se hyvältä jos vähennän sen maidon max. puoleen litraan, jugurtin 250 grammaan ja korvaan niitä salaateilla. Entä leivänpäällisjuusto, olen laittanut 4 siivua per leipä, kannattaisiko sitä vähentää vai saanko sitten liian vähän rasvaa?

[QUOTE="a p";24220786]En ole laskenut, pitääkin koittaa. Kiitos hyvistä neuvoista! :)

Kuulostaako se hyvältä jos vähennän sen maidon max. puoleen litraan, jugurtin 250 grammaan ja korvaan niitä salaateilla. Entä leivänpäällisjuusto, olen laittanut 4 siivua per leipä, kannattaisiko sitä vähentää vai saanko sitten liian vähän rasvaa?[/QUOTE]

Siis anteeks nyt suora ilmaisu mutta EI JESTAS SENTÄÄN!
Kaipaat siis niitä hyviä neuvoja ja koitat nostaa ketjua, jospa joku viimein kirjoittelis niitäkin. Tää ketju on täynnä hyviä neuvoja. Nimittäin suoraansanoen syöt liikaa. Ei raskaanaolevakaan tarvitse 4 makkaraa.
Oliko tuo vitsi että kysyit onko 4 siivua liikaa?? Ja pelkäät että saat liian vähän rasvaa jos vähennät siivuja? :D
Etköhän saa jo noista makkaroista ylikin sen rasvamäärän mitä päivässä tarvitsisit.
4 siivua on todellakin liikaan, enkä edes ymmärrä kenen makunystyröillä sellaisia määriä vedetään. Ehkäpä sitten ylipainoisen, joka on tottunut syömään tuollaisia määriä rasvaa, makkaraa, juustoa.. yh hyh hyh!!!
Kuule, en usko että auttaa yhtään jos vähennät jotain maitoa tai jogurttia. Vaikka pitäisit ne määrät samoina mutta vähennät sitä voin käyttöä, kermaa, makkaraa, rasvaista lihaa ja juustoa!

Siis anteeks nyt suora ilmaisu mutta EI JESTAS SENTÄÄN!
Kaipaat siis niitä hyviä neuvoja ja koitat nostaa ketjua, jospa joku viimein kirjoittelis niitäkin. Tää ketju on täynnä hyviä neuvoja. Nimittäin suoraansanoen syöt liikaa. Ei raskaanaolevakaan tarvitse 4 makkaraa.
Oliko tuo vitsi että kysyit onko 4 siivua liikaa?? Ja pelkäät että saat liian vähän rasvaa jos vähennät siivuja? :D
Etköhän saa jo noista makkaroista ylikin sen rasvamäärän mitä päivässä tarvitsisit.
4 siivua on todellakin liikaan, enkä edes ymmärrä kenen makunystyröillä sellaisia määriä vedetään. Ehkäpä sitten ylipainoisen, joka on tottunut syömään tuollaisia määriä rasvaa, makkaraa, juustoa.. yh hyh hyh!!!
Kuule, en usko että auttaa yhtään jos vähennät jotain maitoa tai jogurttia. Vaikka pitäisit ne määrät samoina mutta vähennät sitä voin käyttöä, kermaa, makkaraa, rasvaista lihaa ja juustoa!

Aika inhottava kommentti. Sinäkö olet muka karppaaja tai tiedät jotain karppauksesta? Kuten sanoin, olin normaalipainoinen ennen raskautta. En ole raskausaikanakaan syönyt muuten kuin nälkääni, mutta olen alkanut lihota. Tämä karppaaminen on nyt hidastanut painonnousua.

kun luin tämän ketjun ja ap:n ruokavalion ja kommentit että "jotkut vaan lihoo herkemmin" -uskon siihen väitteeseen vielä vähemmän kun koskaan. ihminen lihoaa näköjään aina syystä, niinkuin tässäkin tapauksessa. mutta jos ei itse edes ymmärrä sitä, ollaan surullisella tiellä kohti liikalihavuutta. jota varmaan puolustellaan sitten "mä vaan lihon, en voi sille mitään"

"Eiootosi" nyt ei taida karppauksesta tietää ihan hirveesti... Siinähän rasvalla korvataan hiilihydraatti.

Mutta joo ap, voit varmaankin vähentää kaikkia maitotuotteita aika roimasti, myös juustoa. Salaattiin sitten loraus oliiviöljyä.

Yhteistyössä