Karppaaminen on hullujen hommaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pään pudistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mistä minä sen tiedän, kun ei ole mitään muuta infoa kuin tuo ap:n päivittely. Mutta tarkoitat siis, että 'epäterveellisen' ruokavalion seurauksena 'terveellisen' karppaamisen alettua suoli olisi mennyt tukkoon takautuvasti, 'epäterveellisestä' valiosta johtuen?

Vai tarkoitankohan lähinnä sitä, että se suoli olisi joka tapauksessa mennyt tukkoon? Ehkä hänen "karppaamisensa " edesauttoi asiaa huomattavasti, jos se on toisaan tehty proteiinia liikaa lisäämällä ja unohtamalla kasvikset ja kuidut, kuituja saa muualtakin kuin viljasta. Rasvakin lienee ollut kovaa eläinrasvaa, karppauksessa suositus on kasvisrasva.

[QUOTE="vieras";25310106]Vai tarkoitankohan lähinnä sitä, että se suoli olisi joka tapauksessa mennyt tukkoon? Ehkä hänen "karppaamisensa " edesauttoi asiaa huomattavasti, jos se on toisaan tehty proteiinia liikaa lisäämällä ja unohtamalla kasvikset ja kuidut, kuituja saa muualtakin kuin viljasta. Rasvakin lienee ollut kovaa eläinrasvaa, karppauksessa suositus on kasvisrasva.[/QUOTE]

No enhän mä voi tietää mitä sä tarkoitat. Sitäpaitsi en mä ole mikään karppauksen asiantuntija joten siksi kyselen. Mutta ole hyvä ja kyrpiinny ihan vapaasti.

[QUOTE="vieras";25310160]Mutta sinun mielestäsi on täysin oikein ja suotavaa että ap leimaa tällätavalla karppaamisen, vaikka tällä henkilöllä ja karppaamisella ei ole luultavasti ollut mitään tekemistä keskenään?[/QUOTE]

Eihän tuosta aloituksesta saa mitään tolkkua, tai tietoa. Se voi olla totta tai tarua, ihan kuten joulupukkikin. Riippuu mihin uskoo ja luottaa.

Jos karppaa niin, että vähentää höttöhiilareita sekä täyttää aina puolet lautasesta kasviksilla ja lorauttaa kunnolla oliiviöljyä päälle, niin tuskin tulee suolitukoksia. Tosin jos ei vedä muuta kuin lihaa ja kermaa, niin en ihmettele jos tuleekin. Silloin suoliston lisäksi aivoissakin taitaa olla jokin tukos?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";25310160]Mutta sinun mielestäsi on täysin oikein ja suotavaa että ap leimaa tällätavalla karppaamisen, vaikka tällä henkilöllä ja karppaamisella ei ole luultavasti ollut mitään tekemistä keskenään?[/QUOTE]

Karppaus tuskin tästä aloituksesta leimaantuu kenenkään silmissä sen kummemmin, sen verran pinnalla aihe on koko syksyn ollut.

Mutta olisihan se mukava, että välillä pysyttäisiin faktoissa. Esimerkiksi muistettaisiin, että täysjyvävilja, runsas päivittäin kasvismäärä ja sokerin välttäminen ovat kuuluneet virallisterveelliseen ruokavalioon jo kauan ennen kuin karppausta edes sanottiin karppaukseksi.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Karppaus tuskin tästä aloituksesta leimaantuu kenenkään silmissä sen kummemmin, sen verran pinnalla aihe on koko syksyn ollut.

Mutta olisihan se mukava, että välillä pysyttäisiin faktoissa. Esimerkiksi muistettaisiin, että täysjyvävilja, runsas päivittäin kasvismäärä ja sokerin välttäminen ovat kuuluneet virallisterveelliseen ruokavalioon jo kauan ennen kuin karppausta edes sanottiin karppaukseksi.

Virallisterveelliseen ruokavalioon ovat myös kuuluneet esimerkiksi kevyttuotteet, jotka perustuvat rasvan korvaamiseen lisäaineilla, sokerilla tai keinotekoisilla makeutusaineilla. Mikä taas on johtanut kansan lihoamiseen entisestään, kun sekoitetaan aineenvaihdunta, suoliston toiminta ja normaalin kylläisyyden tunteen muodostuminen. Aitoa ruokaa mieluummin, voi voina ja sokeri sokerina, kohtuus kaikessa.

Virallisterveelliseen ruokavalioon ovat myös kuuluneet esimerkiksi kevyttuotteet, jotka perustuvat rasvan korvaamiseen lisäaineilla, sokerilla tai keinotekoisilla makeutusaineilla. Mikä taas on johtanut kansan lihoamiseen entisestään, kun sekoitetaan aineenvaihdunta, suoliston toiminta ja normaalin kylläisyyden tunteen muodostuminen. Aitoa ruokaa mieluummin, voi voina ja sokeri sokerina, kohtuus kaikessa.

Tässä on sulle kuva virallisterveellisestä ruokapyramidista.

FoodPyramid.jpg

Terveenä ja hoikkana pysynyt. Huonoja lisäaineita ei virallisterveelliseenkään ruokavalioon kuulu.

Kyllä kansa on lihonut siksi, että hyötyliikunta on vähentynyt ja napostelu lisääntynyt. Puhdas kunnon ruoka, maltilliset annoskoot ja kohtuus kaikessa on fiksuin tie terveeseen elämään mutta karppaus ei vastaa minun käsitystäni kohtuudesta.

Jaa, mulla ainakin hävisi kaikki vatsavaivat (ja yli 10 muuta vaivaa) karppauksen myötä. Rasvan ansiosta maha toimii niin hyvin että wc-käynnit ovat nopeita ja hajuttomia enkä juurikaan tarvitse vessapaperia toisin kuin ennen... Viljat (varsinkin täysjyvät) laittaa mun suoliston ihan tukkoon.

Jos parantunut terveys on hullua, niin sittenpä olen hullu!

mun tuntemat karpit kyllä korvaa margariininkin voilla ja käyttävät punaista maitoa joten eipä se kovin trvellistä ruokavaliota ole nähnytkään.

Terveellisiä luonnon ruokia, ihminen tarvitsee rasvaa moneen asiaan, se on taas noita 70 luvulla alkaneita kevythihhulointeja, jotka lihomiseen on myöskin vaikuttaneet, vatsat venytetään jolloin täyttöaineilla yms. muodottomiksi kuin sen sijaan syötäis luonnon tuotteita oikea määrä.

Eikö muka THL suosittele kevyttuotteiden käyttöä? Näin olen käsittänyt, että virallinen linja on se, että suositaan esim. mahdollisimman rasvattomia maitotuotteita.

Vaikken ole karppaaja, niin tuon pyramidissa olevan leivän määrä on minusta valtava :)

[QUOTE="vieras";25310390]Terveellisiä luonnon ruokia, ihminen tarvitsee rasvaa moneen asiaan, se on taas noita 70 luvulla alkaneita kevythihhulointeja, jotka lihomiseen on myöskin vaikuttaneet, vatsat venytetään jolloin täyttöaineilla yms. muodottomiksi kuin sen sijaan syötäis luonnon tuotteita oikea määrä.[/QUOTE] no tuota voita ei ole pakko käyttää, margariini tai öljy ajaa saman asian. Tietenki ihminen tarvitsee rasvaa ja annoskoot pitää ola ohdallaan.

minäkän en karppaa, mutta syön hyvin vähän perunaa, pastaa ja riisiä. salaattia syön hirveät määrät ja aamusiin kaurapuuroa.
Annoskoot olen pienentänyt ja voin paljon psremmin, mutta IKINÄ en siirry enää syömään kukutusmaitoa tai oikeaa voita, en halua että perheeni sairastuu. Mun miehellä on jo sepelvaltimotauti ja jos hän säis vaan noita kovia rasvoja ym häne olis jo kuollut!

Jaa, mulla ainakin hävisi kaikki vatsavaivat (ja yli 10 muuta vaivaa) karppauksen myötä. Rasvan ansiosta maha toimii niin hyvin että wc-käynnit ovat nopeita ja hajuttomia enkä juurikaan tarvitse vessapaperia toisin kuin ennen... Viljat (varsinkin täysjyvät) laittaa mun suoliston ihan tukkoon.

Jos parantunut terveys on hullua, niin sittenpä olen hullu!

No sanotaanko että nämä karppivihaajat ovat näitä jotka eivät tiedä karppaamisesta tuon taivaallista, ovat kuulleet kaverinsa karppaavan, syö pekonia, munia ja lihaa... ja saa suolitukoksen. Unohtaa kyllä sen mainita että tämä karppaaja ei ymmärtämnyt juoda riittävästi tähän lisääntyneeseen proteiinin saantiin, proteiini tarvii 6 kertaa nenmmän vettä kuin hiilarit, joten paska jäipi sitten tuonne suoleen pankkoon ja pannaan kaupan päälle vähän pekonisiivuja, niin avot johan on ihme ettei koko suoli haljennut...

no tuota voita ei ole pakko käyttää, margariini tai öljy ajaa saman asian. Tietenki ihminen tarvitsee rasvaa ja annoskoot pitää ola ohdallaan.

minäkän en karppaa, mutta syön hyvin vähän perunaa, pastaa ja riisiä. salaattia syön hirveät määrät ja aamusiin kaurapuuroa.
Annoskoot olen pienentänyt ja voin paljon psremmin, mutta IKINÄ en siirry enää syömään kukutusmaitoa tai oikeaa voita, en halua että perheeni sairastuu. Mun miehellä on jo sepelvaltimotauti ja jos hän säis vaan noita kovia rasvoja ym häne olis jo kuollut!

Naulan kantaan, naulan kantaan, taikasanasi on vain! Karppaamisessa suositaan saamaan molempia rasvoja, jotta HDLD voi muodostua ja poistua verestä, tarvitaan siihen myös LDL:llää

Eikö muka THL suosittele kevyttuotteiden käyttöä? Näin olen käsittänyt, että virallinen linja on se, että suositaan esim. mahdollisimman rasvattomia maitotuotteita.

Vaikken ole karppaaja, niin tuon pyramidissa olevan leivän määrä on minusta valtava :)

Niin, siinä esitetään varmaan vaan suhteita: 50% viljaa ja loput muista. On tossa muutenkin vähintään kahden viikon ruuat. :D Rasvattomia maitotuotteita kai suositellaan? Mutta rasvattomaan maitoon ei kyllä ole lisätty lisäaineita tai sokeria.

En usko että virallisterveellisessä suositellaan jotain lisäainekevytjogurtteja (joissa täysrasvaiset ovat yhtälailla lisäainesokeripommeja). Esim. rasvaton maustamaton luonnonjogurttikaan ei sisällä lisättyä sokeria tai lisäaineita. Maitotuotteista suositellaan rasvattomia siksi, että tyydyttyneitä eläinrasvoja tulisi välttää. Rasvat voi sitten sen sijaan ottaa öljystä ja muista monityydyttymättömistä lähteistä.

Oma kantani on vain kohtuus kaikessa lisäaineita vältellen :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25310106] Rasvakin lienee ollut kovaa eläinrasvaa, karppauksessa suositus on kasvisrasva.[/QUOTE]

No ei todellakaan ole. Sillä vasta saat ongelmia aikaa kun alat korvata hiilareita kasvirasvalla. Aivan liikaa tulehdusta aiheuttavaa omega 6.

Monipuolisesti luonnollisia rasvoja kannattaa käyttää. Eläinrasva on paras ja öljyistä ehkä oliivi ja kookos (niissä vähän omega 6).

THL suosittelee, että maidosta ja juustoista valitaan vähärasvaiset vaihtoehdot. Haluaisitko tässä ihan esimerkinomaisesti kertoa, kuinka paljon esim. rasvaton maito sisältää sokeria, makeutusaineita ja lisäaineita?

mun tuntemat karpit kyllä korvaa margariininkin voilla ja käyttävät punaista maitoa joten eipä se kovin trvellistä ruokavaliota ole nähnytkään.

Minä uskon että se juuri on terveellistä. Maitorasvan terveellisyydestä on jo paljon tutkimuksiakin. Ainut epäterveellinen kova rasva on teollisesti kovetettu kasvirasva. Harmi vaan että monissa tutkimuksissa näitä rasvoja ei eritellä....

Niin, siinä esitetään varmaan vaan suhteita: 50% viljaa ja loput muista. On tossa muutenkin vähintään kahden viikon ruuat. :D Rasvattomia maitotuotteita kai suositellaan? Mutta rasvattomaan maitoon ei kyllä ole lisätty lisäaineita tai sokeria.

En usko että virallisterveellisessä suositellaan jotain lisäainekevytjogurtteja (joissa täysrasvaiset ovat yhtälailla lisäainesokeripommeja). Esim. rasvaton maustamaton luonnonjogurttikaan ei sisällä lisättyä sokeria tai rasvaa. Maitotuotteista suositellaan rasvattomia siksi, että tyydyttyneitä eläinrasvoja tulisi välttää. Rasvat voi sitten sen sijaan ottaa öljystä ja muista monityydyttymättömistä lähteistä.

Oma kantani on vain kohtuus kaikessa lisäaineita vältellen :)

Ymmärrän kyllä, että pyramidi esittää suhteita, mutta silti!

Vähärasvaisissa juustoissa, kevyt-margariineissa, mukakermoissa ja juuri esim noissa litkuteissa on valtavasti lisäaineita, jotka laittavat elimistön sekaisin. Sinä ilmeisesti myös näet tämän eron, mutta kun moni ihminen ei kun sitä laittia on hoettu jo pari vuosikymmentä ainakin. Sitten on vähärasvaisia lihajalosteita, eineksiä jne. Kyllä tämä "lightin" hokeminen on mennyt aika monella kaaliin, vaikkakin nyt monet ovat tulleet järkiinsä. Monessa kohtaa vain se muka niin kamala rasva on korvattu haitallisilla lisäaineilla, koska rasvan mukana ruoka mm menettää makuaan ja koostumustaan.

Tyydyttyneiden rasvojen vaarallisuudesta ollaan monta mieltä maailmalla. Mä en vain usko, että jos ranskalaiseen tyyliin käyttää ihan oikeaa voita kalan paistamisessa, niin kuolee sydän- ja verisuonisairauksiin. Jos siis ei polta, juo kohtuudella, ei stressaa ja harrastaa liikuntaa.

THL suosittelee, että maidosta ja juustoista valitaan vähärasvaiset vaihtoehdot. Haluaisitko tässä ihan esimerkinomaisesti kertoa, kuinka paljon esim. rasvaton maito sisältää sokeria, makeutusaineita ja lisäaineita?

Kumijuustot, muovimargariinit, mukakermat, litkutit. Eikös ne margariinitkin kuulu THL:n suosikkeihin. Siinä muutama esimerkki, joista löytyy pitkä litania lisäaineita.

Uusimmat

Yhteistyössä