Karppaako kukaan tänäpäivänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "halloo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä siinä niin vaikeaa on? Voin kyllä tehdä sen ruoan niin että ittelle tulee se ilman perunaa, riisiä ja makaronia versio. JOs teen makaronilaatikkoa tms. varaan itselle jauhlihaa vaikka papumössöön, siihen vähän kananmunaa yms. Aamupala on yleensä rahkaa ja marjoja vaikka muut söisivät pannaria.

Eilispäivänä, tänäpäivänä ja varmasti vielä huomennakin :)
Kahden raskauden aikana tosin söin just sitä mitä mieli teki, mutta muuten on ollut jo vuosia mulle (ja nykyisin myös miehelle) se toimivin ruokavalio.

Täällä myös on karpattu jo pari vuotta. Mies on hyväkarppi ja lapset syövät ns normaalisti. En koe vaikeana tehdä useammanlaista eri ruokaa, on se sen arvoista :)

miten karppaus on vaikuttanut vointiinne?

Iltainen vatsan kipeä turvotus ja ilmavaivat on poissa, verenpaineet laski, sokerit laski (olin riskirajoilla), monirakkulaiset munasarjat eli PCO parani, väsymys ja päänsärky väheni, hampaiden reikiintyminen pysähtyi. Paino putosi 12kg. Ja se iänikuinen sokerihimo, se on poissa :)
Mun miehellä, joka hyväkarppaa, ainakin vuosia jatkuneet vatsakivut on poissa ja voi taas syödä sellaisia ruoka-aineita, joita ei ennen voinut vilkaistakkaan (kuten valkosipuli ja paprika). Paino laski 10kg.

[QUOTE="Elli";26419051]Mä olen hyväkarppi, paitsi juhlissa ja kyläilllessä en tee ruokavaliostani mitään numeroa. Otan silloin pöydästä, mitä tarjolla on.[/QUOTE]

Sama täällä. Hyväkarppi noudattaa "vapaampaa karppauslinjaa", jolloin ruokavalioon voi kuulua rajoitetusti esim. hapankorppua tai muita täysjyvätuotteita. Usein hyväkarppi ei laihdutakaan vaan syö terveyden vuoksi. Laihduttaessa vaaditaan yleensä tiukempaa linjaa hiilareiden suhteen.

Muutaman päivän päästä tulee vuosi täyteen karppausta. Uudet pohjoismaiset ravintosuositukset näkyvät olevan askel karppauksen suuntaan, sillä paljon on samaa kuin karppauksessa.

Mä tässä seilaan edestakasin ja huomaan että aamullinen kipu ja jäykkyys on ihan poissa, kun ei käytä vehnää ja sokeria, pääkipu on poissa, niskat aukeavat, aivan sen tuntee kun syö sokeria ja vehnää, kuinka se niska jämähtää taas.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26419178:
Iltainen vatsan kipeä turvotus ja ilmavaivat on poissa, verenpaineet laski, sokerit laski (olin riskirajoilla), monirakkulaiset munasarjat eli PCO parani, väsymys ja päänsärky väheni, hampaiden reikiintyminen pysähtyi. Paino putosi 12kg. Ja se iänikuinen sokerihimo, se on poissa :)
Mun miehellä, joka hyväkarppaa, ainakin vuosia jatkuneet vatsakivut on poissa ja voi taas syödä sellaisia ruoka-aineita, joita ei ennen voinut vilkaistakkaan (kuten valkosipuli ja paprika). Paino laski 10kg.

Missä ajassa tuo 12 kg lähti? Kerro vähän esimerkki päivä aamupalasta iltapalaan mitä syöt?

Mulla: verensokerit kunnossa, aiemmin oli esidiabetes. Paino putosi kahden eka kuukauden aikana normaalipainon ylärajoille. Vyötärö kapenee edelleen hiljaista vauhtia.
Miehellä: paino laskee hiljalleen, pääsi eroon verenpainelääkkeistä, närästyslääkkeistä, vatsahappolääkkeistä, antibioottikuureista ja hiivasta, pystyy juomaan kahvia ja monia ruokia jotka ennen aiheuttivat vatsaoireita.

Yhteistyössä