karppaajille kyssäri

Kiinnostaisi kovasti päästä eroon näistä kiloista ja kaikkia mahdollisia dieettejä on tullut kokeiltua, paitsi karppausta. Ymmärrän että se vaatii sen elintapamuutoksen jne jne. Mutta kuka hullu haluaa laskea kaloreita ja pointseja koko lopun elämäänsä. Kun olen katsellut noita karppiruoka ohjeita niin nehän on ihan KUNNON ruokaa.
Mutta jotenkin olen hukassa tämän asian kanssa. Kai tässäkin nyt jotkin nyrkkisäännöt lienee. Katselin ja lueskelin hiukan tuota karppausfoorumia ja ymmärsin että jotkut sielläkin laskee jotain makroja?

Miten siis päästä alkuun tähän hommaan?

Kertokaa toki omia kokemuksia ja vinkkä ja neuvoja aloittelevalle.
 
vieras
Alkuun riittää varmastikkin se että jätät valkosen viljan, sokerin ja perunan ruokavaliostasi pois. Tutustut juttuun paremmin ja rupeet tekemään ohjeiden mukasia leipiä yms. Minä käytän jonkin verran ihan 100% ruisleipää, eli olen lähinnä hyväkarppi
 
-30kg
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
Kiinnostaisi kovasti päästä eroon näistä kiloista ja kaikkia mahdollisia dieettejä on tullut kokeiltua, paitsi karppausta. Ymmärrän että se vaatii sen elintapamuutoksen jne jne. Mutta kuka hullu haluaa laskea kaloreita ja pointseja koko lopun elämäänsä. Kun olen katsellut noita karppiruoka ohjeita niin nehän on ihan KUNNON ruokaa.
Mutta jotenkin olen hukassa tämän asian kanssa. Kai tässäkin nyt jotkin nyrkkisäännöt lienee. Katselin ja lueskelin hiukan tuota karppausfoorumia ja ymmärsin että jotkut sielläkin laskee jotain makroja?

Miten siis päästä alkuun tähän hommaan?

Kertokaa toki omia kokemuksia ja vinkkä ja neuvoja aloittelevalle.
no minä olen vain tehnyt niin "tyhmästi" kun en ole jaksanut just laskea, että kasviksilla täytän sen lautasen osan minkä ennen perunalla tai jollain muulla. ja lihaa/kalaa/ kanaa olen ottanut mutu tuntumalla 100-200g per lämmin ateria. hyvin lähti 30kg pois. mutta en syönyt vuoteen ollenkaan karkkia eli kaikki sokerit, jauhot ja pastat olivat pannassa. ihan kaikki.

 
Laskea ei tarvitse makroja, ainakin aluksi ihan vaan alkaa syömään karppiruokaa ja jos jostain syystä ei paino putoakaan niin sitten voi tarkistella, että paljonko niitä hiilareita menee.

Karppifoorumia kannattaa lukea paljon ja tietysti kirjoja.
 
Eli et siis laskenut kalorimääriä tai mitään? Onko paino pysynyt poissa, toisin sanoen oletko jatkanut valitsemallasi tiellä? Viime synnytyksestä on kohta kuusi vuotta ja olen tässä itselleni hokenut että kyllä tämä 15 kiloa jälkikiloja lähtee. välillä lähtee viisi ja tulee kuusi ja sitä rataa.
Olen ymmärtänyt että tässä tulisi syödä myös aika paljon rasvaa?

 
-30kg
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
Eli et siis laskenut kalorimääriä tai mitään? Onko paino pysynyt poissa, toisin sanoen oletko jatkanut valitsemallasi tiellä? Viime synnytyksestä on kohta kuusi vuotta ja olen tässä itselleni hokenut että kyllä tämä 15 kiloa jälkikiloja lähtee. välillä lähtee viisi ja tulee kuusi ja sitä rataa.
Olen ymmärtänyt että tässä tulisi syödä myös aika paljon rasvaa?
jos minua tarkoitit, niin paino on kohta vuoden pysynyt siinä 67-69kg välissä. ja nykyään syön silloin tällöin ruisleipää ja tummaa pastaa. sekä näin helteillä jädeä aina välillä.
rasvana käytän oliviiöljyä ja voita. mutta en läträä niilä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
OK. Eli maltillisesti rasvoja. Kuinka pian aloit saada tuloksia? Oliko pudotus tasaista vai tuliko pysähdyksiä tai takapakkeja?
Onko mitään karppaus kokkauskirjaa mitä suosittelisit?
Et kysynyt minulta, mutta cdon.com myy nyt Laihdu ilman nälkää - hiilihydraattitietoista kotiruokaa -kirjaa hintaan 5,95?. Itse sen ostin ja olen tykännyt, varsinkin viljattoman rahkapiirakan ohje on mainio. :p

Pitkälle kyllä pärjää karppifoorumin resepteillä.
 
Katselin tuota karppausfoorumia jälleen. Siellä oli että hiilarit alle 20 g/vrk. Sehän meinaa jo maalaisjärjellä ajateltuna että rehujenkin kanssa saa olla aika maltillinen, tyyliin puolikiloa päivässä. 1-2g proteiinia painokiloasi kohti/vrk->miten tuokin sitten lasketaan? Paljonko on vaikka jauhelihassa on protskua ? Laskukaava tähän? Jos painan noin 83 kg. Ja loput päivän energiatarpeesta tulisi rasvasta. En tiedä mitä enemmän selaan tuota karppaus saittia sitä enemmän tulee mieleen kysymyksiä. Siellä oli joku aloittelijan fakta paketti jossa neuvottiin juomaan runsaasti kivennäisvettä, voiko sen korvata jollain jos ei pidä kuplajuomista?
 
Tuo 20g hiilareita vuorokaudessa on vain parin viikon (tai jos tykkää niin vähän pidempään) ajalle. Sitä jaksoa ei oo tietenkään pakko ottaa, jos tuntuu että toimii ilmankin. Esim 40-60g hiilareita päivässä on sekin hyvä, ja monilla kai niissä lukemissa pyöriikin.

Rasvaa ois hyvä saada ainaki 100g päivässä. Ite en kyllä laske sitäkään, voi olla että saan turhankin vähän kun ei juustoa tms syö, ja rasvan kans en muutenkaan läträä. Maitotuotteitakin kovin vähän.

Maitotuotteista valitaan täysrasvaiset.

Kun jättää hiilareita vähemmälle, kalorinsaanti tippuu reilusti, joten on tärkeää nostaa sitä rasvan määrää jotta ei mee kituuttamiseksi. Rasvalla on tärkeä osuus nälänhallinnassa.
 

Yhteistyössä