Karppaajat miten pääsitte hyvään alkuun karppauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Millipidetär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle ei ole niin justiinsa nuo hiilarimäärät en tosissaan ala niitä laskeskelemaan ainakaan.. osaatkos muuten sanoa alkoholijuomista että mitä kannattais juoda? oliko punaviini ihan ok vai kuiva valkkari?

mulle ei ole niin justiinsa nuo hiilarimäärät en tosissaan ala niitä laskeskelemaan ainakaan.. osaatkos muuten sanoa alkoholijuomista että mitä kannattais juoda? oliko punaviini ihan ok vai kuiva valkkari?

Jos juureksiin "uskallat" lähteä, niin sittenhän sulla on vaan taivas rajana. :D Melkein kaikista voi jalostaa soseen/muussin, kermalla ja voilla ei voi mennä pieleen, mutta henkilökohtaisen näkemykseni mukaan kannattaa käyttää niitä tolkun kanssa. Ja tosiaan uunijuurekset kasvisöljyllä ja mausteilla syntyy mistä tahansa (melkein) juureksista.

Alkoholeista en kyllä osaa sanoa mitään, kun en tosiaan itse karppaa. Miksipä ei mahdollisimman kuiva valkkari kävis? Vaikkapa pitkänä (vichyllä). Tai punkkukin, niitä nyt kuitenkaan tuskin joka päivä kiskoo.

no se :D mutta nuo juurekset vaan jotenki maistuu pahoilta! tai aina kun minä niitä yritän tehdä...joskus köksän tunnilla joku sosekeitto onnistui vaan siitäki niin kauan aikaa etten enää muista miten sen tein :D

Juureksista sosetta. Tai lihan kans keitoksi.
Paprikasta, tomaatista, kesäkurpitsasta ja sipulista pataa.
Kukkakaalista muusia tai sellaisenaan höyrytettynä (voin kera).
Parsakaali ehdottomasti paras höyrytettynä ja voin kera.
Porkkanat raakana tai keitettynä. (Tai soseessa tai keitossa.)
Salaatinlehdet syön nykyään useimmiten sellasenaan, suoraan suuhun...kun en jaksa pilkkoa. :D Kurkkuki isoina paloina.
Kaali laatikkona mieluiten. Salaatissaki ihan ok.
Marjat syön mieluiten rahkassa tai smoothiessa.
Hedelmät sellaisenaan.

En välitä esim kermassa haudutetuista kasviksista. Tai öljytyistä ja maustetuista juureksista. Enkä tykkää öljystä salaatissa. Mieluummin otan sen öljyn vaikka suoraan pullosta suuhun. :D

Viimeksi muokattu:
Ei, ei, ei. Tuo ap:n "karppaus" ei ole mistään kotoisin ja johtaa ruokavalion hylkäämiseen alta aikayksikön. Kun on kyse niinkin suuresta asiasta kuin ruokavalion muutoksesta, oletko sinä hyvä ihminen lukenut edes sitä yhtä kirjaa asiasta? Luulisi että terveys kiinnostaa sen verran. Antti Heikkilän kirjat on selkokielisiä, lue niitä. Tai Varpu Tavin. Googlettamalla löytyy.

Ja pieniä vinkkejä. Kun aloitat, jätä älä nyt millään kakulla aloita! Syöt tavallista karppiruokaa niin että nälkä lähtee. Esimerkkimenu:

- aamulla luonnonjogurttia + kurpitsansiemeniä/marjoja
-lounaaksi uunilohta, smetanaa + iso läjä salaatti, vihanneksia
- päivälliseksi vaikkapa pestoista jauhelihalaatikkoa (reseptejä PALJON täällä karppaus.info :: reseptit)
- iltapalaksi turkkilaista jogurttia + loraus kermaa + marjoja

Pidä huoli että salaateissa on oliiviöljyä, paista ruokasi voissa/kookosöljyssä, kaikki kevyttuotteet pois ja aitoa tavaraa kehiin. Välipalaksi voi nauttia pähkinöitä (hassel, saksan) ja vaikka 50g brietä.

Tässä nyt vain esimerkki. Itse syön todella harvoin munaa ja todella paljon kasviksia, esimerkiksi teen noita juureslaatikoita karppiresepteistä pakkaseen ja sieltä vain lämmittelen.

Normin keiton voi tehdä vaikka pakastekasvissuikaleista (porkkana-lanttu-palsternakka-purjo) ja jauhelihasta/ kalasta/ mitä nyt haluaakaan. Eikä sinne tarvi mitään kermaa laittaa hyvä ihminen...

Yhteistyössä