Karppaajat, mitä ihmettä te oikein syötte...???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkea kokki

Vieras
Olen yrittänyt tässä pari viikkoa olla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Ongelma vain on, että en osaa oikein tehdä mitään ruokaa ja nyt kun en sitten voi tehdä niitä peruspastoja ja peruna-sipulivuokia, niin menee päiviä, jollon en keksi syödä muuta kun kananmunia... Hemmetti, kun pitäkin olla tällainen tumpelo ruuanlaiton kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja surkea kokki:
Olen yrittänyt tässä pari viikkoa olla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Ongelma vain on, että en osaa oikein tehdä mitään ruokaa ja nyt kun en sitten voi tehdä niitä peruspastoja ja peruna-sipulivuokia, niin menee päiviä, jollon en keksi syödä muuta kun kananmunia... Hemmetti, kun pitäkin olla tällainen tumpelo ruuanlaiton kanssa...

Tai siis teen niitä edelleen muulle perheelle, mutta kun en syö itse. No, toisaalta on kyllä kilotkin lähtenyt, kun en ole keksinyt mitään syömistä... :D

Olen lihaton karppi. Syön kalaa, soijarouhetta, linssejä. Paljon kasviksia.
Esim. kaalilaatikkoa soijarouheella (ilman riisiä tietenkin), uunilohta, tonnikala-pakastevihanneslaatikkoa, linssikasvispataa. Tonnikalasalaattia. Fetasalaattia. Vaikka mitä herkkuja :)

Kun investoi vaikka yhteenkin hyvää karppiruokakirjaan, niin sen jälkeen osaa kyllä muunnella kaikenlaista. Ja koko perheelle. Mies ainakin syö meillä kaikkea, lapsellekaan ei ole vaikea muokata vaikka lisäämällä sitä perunaa tai pastaa jos välttämättä haluaa. Keitot on helpoimpia. Muniin totisesti kyllästyy, jos ei muuta keksi.
Yksi oma suosikkini, joka miehelle maistuu erinomaisesti on lihapata: possunsuikaleita, kylkisiivuja, sipulia, kermaa, tuorejuustoa, paprikaa ja uuniin pariksi tunniksi ruskistamisen jälkeen. Heitän usein mukaan aurinkokuivattuja tomaatteja ja hillosipuleja, munakoisoa ja kesäkurpitsaa. Sitten maistuu sellaisenaan patana tai vaikka parsakaali/kukkakaalin kanssa.
Toinen hyvä on kanakeitto: kanaa, keittojuureksia, papuja,parsaa, kookoskerma, hyvät mausteet (mistä tykkää, curry, chili jne). Naminami. Ei ihan ketoosilinjalle, mut myöhemmin molemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Kun investoi vaikka yhteenkin hyvää karppiruokakirjaan, niin sen jälkeen osaa kyllä muunnella kaikenlaista. Ja koko perheelle. Mies ainakin syö meillä kaikkea, lapsellekaan ei ole vaikea muokata vaikka lisäämällä sitä perunaa tai pastaa jos välttämättä haluaa. Keitot on helpoimpia. Muniin totisesti kyllästyy, jos ei muuta keksi.
Yksi oma suosikkini, joka miehelle maistuu erinomaisesti on lihapata: possunsuikaleita, kylkisiivuja, sipulia, kermaa, tuorejuustoa, paprikaa ja uuniin pariksi tunniksi ruskistamisen jälkeen. Heitän usein mukaan aurinkokuivattuja tomaatteja ja hillosipuleja, munakoisoa ja kesäkurpitsaa. Sitten maistuu sellaisenaan patana tai vaikka parsakaali/kukkakaalin kanssa.
Toinen hyvä on kanakeitto: kanaa, keittojuureksia, papuja,parsaa, kookoskerma, hyvät mausteet (mistä tykkää, curry, chili jne). Naminami. Ei ihan ketoosilinjalle, mut myöhemmin molemmat.

Kuulostaa kyllä ihanalta! Täytyisi varmaan vain alkaa yrittää opetella todella "tekemään" sitä ruokaa. :) Mikä sinusta olisi hyvä ja ennenkaikkea HELPPO karppiruokakirja?

Eniten tykkään niistä, missä on kuvia! Nimet kai mm. KARPIN ateriakirja, helppoa KARRPIruokaa tms. Löytyy myös sieltä karppi-infosta paljon reseptejä kun vain viitsii etsiä! Sitten kun pääsee jyvällä, niin ei tarvitse niin niitä ohjeita. Itse selailen inspiraatioksi. Ja jälkkäreitä en oikein osaa tehdä samalla tavalla lonkalta kuin ennen...

Ja niin se toki on, että ruoka on TEHTÄVÄ :D Valmiista eineksistä ei oikein löydy mitään. Mutta kun siihenkin tottuu, niin kannattaa tehdä kerralla enemmän, niin ei tarvitse jokapäivä sentään tuntikausia uunin edessä hikoilla. Kunnon salaatit on tietysti helppoja myös, niitä meillä ainakin syövät kaikki. Munia, juustoa, lihaa tms. reilusti vain sekaan.

Aamuisin mun iloni -ja usein iltaisin, miksei välipalaksikin- on partajugurtti, johon laitan lorauksen sokeritonta mehukeittoa ja itsetehtyä mysliä =paahdoin pikkutilkassa kookosöljyä mantelilastuja, kurpitsan- ja auringonkukan siemeniä, lisäsin vähän makeutusainetta; sitten vain kuivatetaan ja säilyy huoneenlämmössä. Ei tarvitse välttämättä öljyä, paahtuu ilmankin. Ja jos ei ole ihan puritaani, voi käyttää myös hunajaa. Ja tietty kaikkia muitakn pähkinöitä ja siemeniä.

Yhteistyössä