Karppaajan huomio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Millainen on teidän tyypillinen päivä ruokailun suhteen, mitä syötte ja paljonko?

Tarkoitus olisi laihduttaa ja mietin, että olisikin kokeillut karppausta tällä kertaa. Tykkääkö pää hyvää, kun aivothan tarvitsee kuitenkin hiilihydraatteja vai tuleeko niitä sen suhteen kuitenkin tarpeeksi? Karppaus.infoa olen menossa kahlaamaan seuraavaksi, mutta jos saisi jotain osviittaa jo täältä.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
onko muuten esim puurossa hyviä vai huonoja hiilareita? =)

Myslien ja puurojen tilalle munakkaita ilman suolaa, koska... No, laske tuon avulla:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=999&from=top&portion=100g&lang=fi

Alkuperäinen kirjoittaja siinäpä se:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/karrageeni.htm

BTW, onko nämä sun tekemät sivut? Minusta näile sivuille on viitattu erinäisissä keskusteluissa täällä, niin sillä ajattelin.

Jos on, niin voisitko vähän muuttaa sivujen ulkoasua? Todella vaikea lukea tekstiä kun se on noin leveällä! Jos sen jakaisi palstoihin, tms, niin viitsisi lukeakin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millainen on teidän tyypillinen päivä ruokailun suhteen, mitä syötte ja paljonko?.

Nyt raskauden myötä on ruokaluvälit tihentyneet ja annoskoot pienentyneet, mutta normaalisti kolmen aterian päivärytmi sopiii minulle parhaiten.

Työssäkäydessäni ne kolme ateriaa jakautuivat suurinpiirtein näin: Aamuisin en ole nälkäinen, joten ensimmäinen ateria on lounas. Lounas on ns oikeaa ruokaa joko eväitä tai lounasravintolassa. Pääasiassa siis lihaa eri muodoissaan ja kasviksia. Talvella kasvikset ovat pääasiassa pakastevihanneksia, kesällä tuoreparsakaalia yms. Töiden jälkeen söin välipalaksi nälän ja jääkapin sisällöstä riippuen esim. täysrasvaista jugurttia ja marjoja, leipäjuustoa, salaattia, nitriitittömiä nakkeja, munakasta tms. Iltapala on vastaava kuin välipala, mutta hieman runsaampi. Kasviksia päivän ruokavalioon sisältyy vähintää puoli kiloa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tarkoitus olisi laihduttaa ja mietin, että olisikin kokeillut karppausta tällä kertaa. Tykkääkö pää hyvää, kun aivothan tarvitsee kuitenkin hiilihydraatteja vai tuleeko niitä sen suhteen kuitenkin tarpeeksi? Karppaus.infoa olen menossa kahlaamaan seuraavaksi, mutta jos saisi jotain osviittaa jo täältä.

Alkupäivinä olo voi olla hutera, mutta elimistön oppiessa uuteen ruokavalioon kaikki kirkastuu entisestään. Ns aivohiilarit (terveen ihmisen) elimistö osaa valmistaa, eikä sen vuoksi tarvitse hiilareita tankata. Eli aivojen hyytymistä ei tarvitse pelätä. :D

Karppaus.info on hyvä sivusto, mutta suosittelen perehtymään myös johonkin asiaa käsittelevään kirjaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mua on varovasti ruvennut kiinnostamaan tuo karpppaus, tai ehkei niinkään se, kuin se että laihtuisin.
.Olisko kellään hyvää linkkiä ASIAA sisältävistä sivuista ?

Alkuperäisen mainitsema karppaus.info on aika kattava. Lisäksi on http://www.hiilaritietoiset.net/, mutta se on jäänyt itselleni vieraammaksi. Sielläkin kirjoittelee hyvin asiaan perehtynyttä porukkaa, mm karppausta käsiteleviä kirjojakin kirjoittanut Varpu Tavi.

Alkuperäinen kirjoittaja tuolla ohje:
http://keskustelu.kaksplus.fi/t932136

Tuossa ketjussa mainittu kommentti

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Vältetään ruuan hiilihydraatteja joko kokonaan tai syödään vaan hyviä hiilareita.

on virheellinen määritelmä. Missään karppauksen muodossa ei pyritä elämään nollahiilareilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja tuolla ohje:
http://keskustelu.kaksplus.fi/t932136

Tuossa ketjussa mainittu kommentti

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Vältetään ruuan hiilihydraatteja joko kokonaan tai syödään vaan hyviä hiilareita.

on virheellinen määritelmä. Missään karppauksen muodossa ei pyritä elämään nollahiilareilla.

Ja lisään vielä, että EI EMME ELÄ LIHALLA!!!!!!!!!!

...anteeksi. :ashamed: Oli pakko. Pääenergianlähde on siis RASVA, ei proteiini eli emme syö vain aamusta iltaan lihaa ja munia. ;)

Mä oon muka kans yrittänyt karpata, nyt viikon. Päätä särkee kokoajan! Hiilareita saanu paivään max. 5! Onko liian vähän? Voisko joku ystävällinen sielu laittaa vähän listaa, mitä kannattaa syödä ja mitä ei?

Alkuperäinen kirjoittaja mukamaskarppi:
Mä oon muka kans yrittänyt karpata, nyt viikon. Päätä särkee kokoajan! Hiilareita saanu paivään max. 5! Onko liian vähän? Voisko joku ystävällinen sielu laittaa vähän listaa, mitä kannattaa syödä ja mitä ei?

max 5 mitä? g? Kg? ...oli mitä oli, vähän on. :/

Kai perehdyit asiaan ennen kuin aloit toteuttamaan jotakin, jota kutsut karppaamiseksi?

Nyt välittömästi (viimeistään) selaamaan www.karppaus.info-sivustoa ja sen perusteella etsimään lisätietoa asiasta.

Siis grammaa. Olen jo useaan otteeseen tutkinut tuon sivuston läpi, mutta jotenkin tuntuu että tarvitsisi lisää tietoa ja juuri nimenomaan jotain listaa mitä muut syö, ettei menisi kovin yksipuoleiseksi tuo ruokavalio! Olen siis kyllä tutustunut asiaan, että ei ole mikään hetken päähänpisto!

Hieman parmemin olisi kannattanut perehtyä. Atkinsin kahden viikom induktiovaiheessakin (ja muussa ketoosiin pyrkivässä karppuksessa) syödään hiilareita n. 20 g/päivä.

Kulunut virsi mutta lue joku asiaa käsittelevää kirja. Lisäksi tutustu karppaus.infoon tai muuhun vastaavaan sivustoon. Infon ateriamatriisissa on lueteltu eri karppaustyylien ns sallitut ruuat. http://www.karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Mitään listaa mitä kannattaa syödä, en ainakaan itse aioi kenellekään kirjata, koska karppaus toimii ehdottomasti parhaiten kuuntelemalla omaa kehoasi ja omia tarpeitasi. Mistään paikkaireiden pisteytyssysteemistähän ei ole kyse.

Siis grammaa. Olen jo useaan otteeseen tutkinut tuon sivuston läpi, mutta jotenkin tuntuu että tarvitsisi lisää tietoa ja juuri nimenomaan jotain listaa mitä muut syö, ettei menisi kovin yksipuoleiseksi tuo ruokavalio! Olen siis kyllä tutustunut asiaan, että ei ole mikään hetken päähänpisto!

Minkä verran syöt kasviksia ja marjoja? Lisää ainakin kasviksia ruokavalioosi. Muista myös juoda riittävästi. Minua ainakin alkuun janotti vietävästi.

Nosta hiilarimäärää jonkun verran. Lisää kasviksia ruokavalioosi. Karppiwikissä on hyvät ohjeet, esim. South Beach dieettiä voisit kokeilla, jos alakarppaus ei ole sinulle sopiva. Alakarpissakin muuten saa syödä 20g hiilareita / päivä.

Tuolla kaikkien karppityylien perusateriamatriisit.
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Nii, ja väsy saattaa alkuunsa kestää jopa 3 viikkoa, ainaki mulla, kun olin yks sokerihiiri ennen karppausta :/

Kulunut virsi mutta lue joku asiaa käsittelevää kirja. Lisäksi tutustu karppaus.infoon tai muuhun vastaavaan sivustoon. Infon ateriamatriisissa on lueteltu eri karppaustyylien ns sallitut ruuat. http://www.karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Nimenomaan. Pitää perehtyä siihen, mitä on tekemässä. Veikkaan, että aika monet karppausta moittivat ovat juuri niitä, jotka suin päin alkavat "karppaamaan" ilman mitään tietoa siitä, mistä on kyse, ja pieleen menee. Sitten valitetaan, että karppaus on syvältä...

Sori, meni vähän ohi aiheen, ehkä, mutta tulipa tällainen vaan mieleen... :ashamed:

yrittänyt syödä sen noin puolikiloa päivään. Ja vähintään 2 litraa vettä. Tänään vaan ei ole oikeen mikään tuntunut menevän alas tai maistunut, päätä särkee niin vietävsti.

Alkuperäinen kirjoittaja tiu tau tulkku:

Nimenomaan. Pitää perehtyä siihen, mitä on tekemässä. Veikkaan, että aika monet karppausta moittivat ovat juuri niitä, jotka suin päin alkavat "karppaamaan" ilman mitään tietoa siitä, mistä on kyse, ja pieleen menee. Sitten valitetaan, että karppaus on syvältä...

Sori, meni vähän ohi aiheen, ehkä, mutta tulipa tällainen vaan mieleen... :ashamed:

Heitän vielä oman korteni tähän kekoon ja sanon, että olen täysin samaa mieltä.

...niin jo kyllästyttää tämä: ei karppaus toimi, sovi mulle jne. -valitus, mitä vastaan tulee ja kun tarkemmin alkaa kysellä, paljastuu, että tämä "karppaaja" ei ole yhtään perillä siitä, mitä on tekemässä. Heitetään vaan suin päin toiset ruoat pannaan ja jäljelle jätetään hät'hätää kananmunat ja lihat. :/ Ihme, kun ei toimi...

Ja niitä kirjoja kannattaa selata siksikin, että monessa niissä on niitä monien kaipaamia valmiita ruokapäiväkirjoja. Tai ehdotelmia niille ekoille päiville. Jos sen kirjan lukee, sitä listaa osaa sitten itse lähteä muokkaamaan ja tekemään omakseen. Eli tarkotus ei ole, että joku toinen sanoo sulle, et syöt nyt 2 munaa ja päivällä salaatin, jossa on sitä ja tätä ja illalla sit 50 g sitä ja tota. Vaan tarkoitus on ELÄÄ normaalia elämää ja siinä sivussa tehdä vähän valintoja sen suhteen, että enpäs otakaan tuota, vaan syön tuon. Itse en ole vielä koskaan mitään mitannut, laskenut tai punninnut, mutta kummasti homma toimii. Menen sen mukaan, että jos on nälkä, tarvitsen ruokaa ja jos ei ole, en tarvitse.

yrittänyt syödä sen noin puolikiloa päivään. Ja vähintään 2 litraa vettä. Tänään vaan ei ole oikeen mikään tuntunut menevän alas tai maistunut, päätä särkee niin vietävsti.

Ketoosissahan se nälkä monilla katoaa. Nosta hiilarit ainakin siihen ketokarpin ylärajalle n. 20 g, jos et halua tehdä heti alkuun suuria muutoksia uuteen rytmiisi.

Otahan Buranaa, äläkä lannistu! :hug: =)

Mitä sä syöt?