Karpit vaativat varmaan kohta päiväkodissa ja koulussa lapsille karppiruokaa

  • Viestiketjun aloittaja Mitä veikkaatte?
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Dr Vanilja:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Tietääkseni päiväkodissa ei saa lapselle pelkää kasvisruokaa, uskonnon perusteella voi saada kala-kasvisruokaa.
Meidän päiväkodissa ainakin saa.
Tyhmä kysyy: miksi lapsi karppaa?
Ei mun lapset karppaakkaan. Periaatteena vaan mun mielestä mulla pitää olla oikeus päättää oman lapsen ruuat, eikä yhdelläkään pk tätillä tai opettajalla ole oikeutta tulla sanomaan että mun ruokavalio on huonompi kun jonkun kasvissyöjän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän sen vakaumuksen, jolla päiväkodissa saa erikoisruokaa, täydy olla aika vakiintunut?

Kärsiikö sen lapsen terveys oikeasti, jos se siellä päiväkodissa syö sitä perunaa tai pastaa? Tuskin pienellä lapsella voi vetää mitään nollahiilarilinjaa muutenkaan. Karsii sitten niistä hiilareista kotona enemmän, jos sen jostain syystä näkee tarpeelliseksi. Koska tuskin hiilarittomalle ruokavaliolle on muuta perustetta kuin sen terveellisyys? Sitä ei siis voi verrata vaikka vakaumukselliseen kasvissyöntiin.
Eikö terveys ole tärkeämpää kun hippien kasvissyönti???
Avainsana tässä onkin, että kasvisruokaa on mahdollista tehdä suht monipuolisesti ja terveellisesti päiväkotienkin ateriabudjetin asettamissa rajoissa ja sitä ilmeisesti joissain päiväkodeissa syö niin moni lapsi, että tämmöisen ateriavaihtoehdon tarjoaminen on kannattavaa.

Luomut, hiilarittomat, lähiruoat, täysviljat ja lisäaineettomat täyslihat taas ylittäisi budjetin, joten niiden suhteen ei voi antaa valinnanvaraa, koska oletettavasti sen enempää vanhemmat kuin kunnan veronmaksajatkaan eivät ole valmiita tätä erotusta maksamaan.
Ei se mitään vaadi. Lapsi voi usein miten valita salaatin joka on melkein aina tarjolla perunan tilalle jos hoitopaikasta vaan löytyy vähän ymmärrystä. Ei aina vaadi mitään erikoisruokaa vaan valinnanvapautta.
Katselin tässä huvikseni googlesta ensimmäisiä sattuneita päiväkotien ruokalistoja, ja ehkä 1-2 päivänä viikosta sen vähähiilarisen vaihtoehdon tarjoaminen onnistuisi noin. Aamiaisella karppilapselle ei yhtenäkään päivänä jää muuta syötävää kuin se vihannespala/hedelmä (vai onko siinäkin liikaa hiilaria?), välipalatkin aika hiilaripitoisia...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tina:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Niin, veget saavat vaatia rehuja mutta karppi ei kasviksia perunoiden tilalle??
Niin, mites ap tähän vastaa? Miksi kasvissyöjät olisivat jotenki paremmassa asemasa?
Siksi, että käytännössä päiväkodin liharuoat eivät ole muutettavissa karppimuotoon ihan noin yksinkertaisesti korvaamalla perunat muilla kasviksilla, vaan koko ruokalista pitäisi laittaa hyvin pitkälle uusiksi ja vähähiilariset versiot kaikista ruoista tulevat paljon kalliimmiksi kuin kasvisversiot. Koska hiilaripitoiset peruna ja viljatuotteet ovat juurikin halvinta saatavilla olevaa ravintoa, mistä syystä ne varmastikin muodostavat kaiken laitosruokailun perustan...
 
Munat on halvempia kun hedelmät. Maustamaton viili ja jugurtti on aika halpaa. Nää on joka äidin helppo sujauttaa lapsen reppuun aamulla välipalaksi. Ei tarvi kenenkään hoitotädin valittaa kustannuksista. Jos on halua, löytää myös keinot. Ei siitä tarvi tehdä noin vaiketa.

Mä vaan en käsitä miksi kaikki vetää herneen nenään karppauksesta mutta kaikkia muita ihme ruokavaliota hyysätään. Mikä ihmeen vakaumus on kasvissyönti???

Ja koulu ikäisillä sen pitäis olla vielä helpompaa. Yks ruoka vaan. Ainakin mun kouluaikana tarjolla oli aina salaatti tai joku raaste.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tina:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Niin, veget saavat vaatia rehuja mutta karppi ei kasviksia perunoiden tilalle??
Niin, mites ap tähän vastaa? Miksi kasvissyöjät olisivat jotenki paremmassa asemasa?
Siksi, että käytännössä päiväkodin liharuoat eivät ole muutettavissa karppimuotoon ihan noin yksinkertaisesti korvaamalla perunat muilla kasviksilla, vaan koko ruokalista pitäisi laittaa hyvin pitkälle uusiksi ja vähähiilariset versiot kaikista ruoista tulevat paljon kalliimmiksi kuin kasvisversiot. Koska hiilaripitoiset peruna ja viljatuotteet ovat juurikin halvinta saatavilla olevaa ravintoa, mistä syystä ne varmastikin muodostavat kaiken laitosruokailun perustan...
Miten pirun tiukkaa hiilaritonta linjaa se lapsi muka tarttis? Ei ne ruuat nyt niin erikoisia välttämättä tarttis olla. Kunhan sillä on vapaus valita se salaatti sen perunan tilalla. Kunhan päiväkotitäti ei pakota syömään leipää.
 
vieras
No kyllä sitä musta voi pitää vakaumuksena, ettei tahdo tappaa eläviä olentoja ravinnokseen.

Varmaan karppauksesta vedetään herne nenään niin helposti, kun jotkut karppaajat vouhkaavat siitä niin paljon ja pitävät sitä suunnilleen parannuksena kaikkiin maailman tauteihin. Todisteita karppauksen yleispätevästä terveellisyydestä verrattuna suositusten mukaiseen ruokavalioon ei kuitenkaan ole ja en ole kuullut mitään muutakaan perustetta karppaamiselle kuin terveellisyys. Jotkut ihmiset ovat kuitenkin todenneet itse, että heidän terveydelleen karppaus ei syystä tai toisesta toimi.

Itse en henk. koht. keksi yhtään syytä, miksi kannattaisin lapsilla liki hiilaritonta ruokavaliota, koska epäilen, että se nimenomaan lapsille olisi se terveellisin mahdollinen ruokavalio.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tina:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Niin, veget saavat vaatia rehuja mutta karppi ei kasviksia perunoiden tilalle??
Niin, mites ap tähän vastaa? Miksi kasvissyöjät olisivat jotenki paremmassa asemasa?
Siksi, että käytännössä päiväkodin liharuoat eivät ole muutettavissa karppimuotoon ihan noin yksinkertaisesti korvaamalla perunat muilla kasviksilla, vaan koko ruokalista pitäisi laittaa hyvin pitkälle uusiksi ja vähähiilariset versiot kaikista ruoista tulevat paljon kalliimmiksi kuin kasvisversiot. Koska hiilaripitoiset peruna ja viljatuotteet ovat juurikin halvinta saatavilla olevaa ravintoa, mistä syystä ne varmastikin muodostavat kaiken laitosruokailun perustan...
Miten pirun tiukkaa hiilaritonta linjaa se lapsi muka tarttis? Ei ne ruuat nyt niin erikoisia välttämättä tarttis olla. Kunhan sillä on vapaus valita se salaatti sen perunan tilalla. Kunhan päiväkotitäti ei pakota syömään leipää.
Suurin osa päiväkotiaterian hiilareista varmaan tulee ihan muualta kuin siitä parista leipäpalasta ja perunasta mitä aterialla tarjotaan, joten vähän itsetarkoitukselliselta kiukuttelulta tuo vaatimus sikäli tuntuu.

En vaan tajua, millä logiikalla esim. kun ruokana on perunoita ja jauhelihakastiketta, perunoita ei saa antaa vaan niiden sijaan tulee tarjota vaikka sitä raastetta (mitä päiväkodin salaatti kustannussyistä useimpina päivinä on), mutta sit peruna-liha-kiusauspäivänä onkin ihan ok antaa sitä perunalihakiusausta.

Jos lapsi ei tartte tiukkaa hiilaritonta linjaa, eikö se voi syödä siellä päiväkodissa mitä muutkin ja kotona hiilarittomampaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä sitä musta voi pitää vakaumuksena, ettei tahdo tappaa eläviä olentoja ravinnokseen.

Varmaan karppauksesta vedetään herne nenään niin helposti, kun jotkut karppaajat vouhkaavat siitä niin paljon ja pitävät sitä suunnilleen parannuksena kaikkiin maailman tauteihin. Todisteita karppauksen yleispätevästä terveellisyydestä verrattuna suositusten mukaiseen ruokavalioon ei kuitenkaan ole ja en ole kuullut mitään muutakaan perustetta karppaamiselle kuin terveellisyys. Jotkut ihmiset ovat kuitenkin todenneet itse, että heidän terveydelleen karppaus ei syystä tai toisesta toimi.

Itse en henk. koht. keksi yhtään syytä, miksi kannattaisin lapsilla liki hiilaritonta ruokavaliota, koska epäilen, että se nimenomaan lapsille olisi se terveellisin mahdollinen ruokavalio.
Sit kannattaa lukee vähän nykyaikaisempia ravitsemustutkioita ja lääkäreitä. Tiedän että suomessa tullaan aina perässä. Esim sellainen ruotsalainen lääkäri kun Annika Dahlqvist on kirjottanut monta kirjaa hiilarien vähentämisestä perustuen omiin tutkimuksiinsa ja potilaiden kokemuksiin.

Ei peruna ole kaiken pelastus. Missään asiassa ei tarvi olla liian fanaattinen. Mutta pitää antaa muille mahdollisuus elää omien vakaumustensa mukaan. Oli se sitten ruoka, lasten kasvatus, uskonto tai politiikka.

Jokaisella on olikeus pilata omat lapsensa juuri niin kuin parhaaksi näkevät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tina:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Niin, veget saavat vaatia rehuja mutta karppi ei kasviksia perunoiden tilalle??
Niin, mites ap tähän vastaa? Miksi kasvissyöjät olisivat jotenki paremmassa asemasa?
Siksi, että käytännössä päiväkodin liharuoat eivät ole muutettavissa karppimuotoon ihan noin yksinkertaisesti korvaamalla perunat muilla kasviksilla, vaan koko ruokalista pitäisi laittaa hyvin pitkälle uusiksi ja vähähiilariset versiot kaikista ruoista tulevat paljon kalliimmiksi kuin kasvisversiot. Koska hiilaripitoiset peruna ja viljatuotteet ovat juurikin halvinta saatavilla olevaa ravintoa, mistä syystä ne varmastikin muodostavat kaiken laitosruokailun perustan...
Miten pirun tiukkaa hiilaritonta linjaa se lapsi muka tarttis? Ei ne ruuat nyt niin erikoisia välttämättä tarttis olla. Kunhan sillä on vapaus valita se salaatti sen perunan tilalla. Kunhan päiväkotitäti ei pakota syömään leipää.
Suurin osa päiväkotiaterian hiilareista varmaan tulee ihan muualta kuin siitä parista leipäpalasta ja perunasta mitä aterialla tarjotaan, joten vähän itsetarkoitukselliselta kiukuttelulta tuo vaatimus sikäli tuntuu.

En vaan tajua, millä logiikalla esim. kun ruokana on perunoita ja jauhelihakastiketta, perunoita ei saa antaa vaan niiden sijaan tulee tarjota vaikka sitä raastetta (mitä päiväkodin salaatti kustannussyistä useimpina päivinä on), mutta sit peruna-liha-kiusauspäivänä onkin ihan ok antaa sitä perunalihakiusausta.

Jos lapsi ei tartte tiukkaa hiilaritonta linjaa, eikö se voi syödä siellä päiväkodissa mitä muutkin ja kotona hiilarittomampaa?
Tai otaa niinä päivinä omat eväät mukaan kun koulussa ei ole mitään mitä haluaa syödä??

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin osa päiväkotiaterian hiilareista varmaan tulee ihan muualta kuin siitä parista leipäpalasta ja perunasta mitä aterialla tarjotaan, joten vähän itsetarkoitukselliselta kiukuttelulta tuo vaatimus sikäli tuntuu.
Mistä ihmeestä ne hiilarit sitten tulee, jos ne eivät tule leivästä ja perunasta? Mitä hiilihydraattipitoisempaa päiväkoti voi enää tarjota? Puhdasta sokeriako lapsille eteen laitetaan?
 
vieras
Edelleen suurin osa ravitsemustutkimuksesta tukee kuitenkin väitettä, ettei karppaaminen ole sen terveellisempää kuin tämä perinteinenkään ateriamalli. Joidenkin tutkimusten mukaan ei epäterveellisempääkään, joidenkin tutkimusten mukaan taas perinteinen malli on karppaamista terveellisempää.

Jokainen saa mun puolesta syödä mitä tahtoo, ja varmaan lapsellekin on mahdollista saada vähähiilarista ruokaa joko tekemällä itse eväät tai laittamalla se vaikka karppipph:lle hoitoon (tämmöisiäkin ihan oikeasti on). Näin esim. vegaanitkin yleensä tekevät, vegaaniruokaa tuskin saa kaikissa päiväkodeissa. Päiväkotien ateriasuunnittelua vaan ohjaavat tietyt taloudelliset ja muut realiteetit, ei siinä ole kyse mistään tarkoituksellisesta syrjinnästä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin osa päiväkotiaterian hiilareista varmaan tulee ihan muualta kuin siitä parista leipäpalasta ja perunasta mitä aterialla tarjotaan, joten vähän itsetarkoitukselliselta kiukuttelulta tuo vaatimus sikäli tuntuu.
Mistä ihmeestä ne hiilarit sitten tulee, jos ne eivät tule leivästä ja perunasta? Mitä hiilihydraattipitoisempaa päiväkoti voi enää tarjota? Puhdasta sokeriako lapsille eteen laitetaan?
Useimmat päiväkodin ruokalajit ovat oletettavasti valmistusteknisistä syistä laatikkotyyppisiä, joten niissä peruna ja viljatuotteet sisältyvät erottamattomasti pääruokaan siten, että niitä ei ole valmiista ruoasta mitenkään mahdollista korvata enää sillä raasteella...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Edelleen suurin osa ravitsemustutkimuksesta tukee kuitenkin väitettä, ettei karppaaminen ole sen terveellisempää kuin tämä perinteinenkään ateriamalli. Joidenkin tutkimusten mukaan ei epäterveellisempääkään, joidenkin tutkimusten mukaan taas perinteinen malli on karppaamista terveellisempää.

Jokainen saa mun puolesta syödä mitä tahtoo, ja varmaan lapsellekin on mahdollista saada vähähiilarista ruokaa joko tekemällä itse eväät tai laittamalla se vaikka karppipph:lle hoitoon (tämmöisiäkin ihan oikeasti on). Näin esim. vegaanitkin yleensä tekevät, vegaaniruokaa tuskin saa kaikissa päiväkodeissa. Päiväkotien ateriasuunnittelua vaan ohjaavat tietyt taloudelliset ja muut realiteetit, ei siinä ole kyse mistään tarkoituksellisesta syrjinnästä.
Ttä mä just meinaan. Vapautta valita. Täällä muutamat on väkisin syöttämässä toisten lapsille pottuja ja leipää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Edelleen suurin osa ravitsemustutkimuksesta tukee kuitenkin väitettä, ettei karppaaminen ole sen terveellisempää kuin tämä perinteinenkään ateriamalli. Joidenkin tutkimusten mukaan ei epäterveellisempääkään, joidenkin tutkimusten mukaan taas perinteinen malli on karppaamista terveellisempää.

Jokainen saa mun puolesta syödä mitä tahtoo, ja varmaan lapsellekin on mahdollista saada vähähiilarista ruokaa joko tekemällä itse eväät tai laittamalla se vaikka karppipph:lle hoitoon (tämmöisiäkin ihan oikeasti on). Näin esim. vegaanitkin yleensä tekevät, vegaaniruokaa tuskin saa kaikissa päiväkodeissa. Päiväkotien ateriasuunnittelua vaan ohjaavat tietyt taloudelliset ja muut realiteetit, ei siinä ole kyse mistään tarkoituksellisesta syrjinnästä.
Ttä mä just meinaan. Vapautta valita. Täällä muutamat on väkisin syöttämässä toisten lapsille pottuja ja leipää.
No vähän pakko päiväkodin on niitä väkisin syöttää, jos vanhemmat eivät anna tilalle mitään päiväkodin määrärahojen kannalta toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa, jolla lapsen maha tulee täyteen (syöttäkää sille raastetta perunan sijaan kun ei joka päivä onnistu). Ymmärtääkseni päiväkodilla on kuitenkin jonkinlainen vastuu siitä, että lapsi saa siellä tarpeeksi energiapitoista syötävää.

Varmaan melkein minkälaisen tahansa ruokavalion toteuttaminen päiväkodissa onnistuu, kunhan vanhemmat ovat itse valmiit tulemaan vastaan tarpeeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mun lapsi syö kyllä ihan normaalia ruokaa ihan kaikkialla, vaikka mä olen sentäs ollut henkeen ja vereen karppi kohta 2 vuotta. Joten...
Lisään perään että mun lapsi saa itse valita, mikäli haluaa alkaa seurata jotain tiettyä ruokalinjausta sitten kun on sen aika.
Mä en edes ole henkeen ja vereen. Olen vaan vähitellen vähentänyt turhia hiilareita. Korvannut perunan kukkakaalilla ja limpparit ja mehut vissyllä. Kylässä syön mitä tarjotaan. Mutta olen vain vierestä nähnyt miten paljon ihmisen terveys voi parantua karppaamala. Sukulaiseni joka painoi ennen abaut 160kg on nyt parin vuoden jälkeen elämänsä kunnossa. Lääkärin todistamanan kaikki arvot ovat parantuneet houmattavasti ja painoa lähtenyt 80kg!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mun lapsi syö kyllä ihan normaalia ruokaa ihan kaikkialla, vaikka mä olen sentäs ollut henkeen ja vereen karppi kohta 2 vuotta. Joten...
Lisään perään että mun lapsi saa itse valita, mikäli haluaa alkaa seurata jotain tiettyä ruokalinjausta sitten kun on sen aika.
Mä en edes ole henkeen ja vereen. Olen vaan vähitellen vähentänyt turhia hiilareita. Korvannut perunan kukkakaalilla ja limpparit ja mehut vissyllä. Kylässä syön mitä tarjotaan. Mutta olen vain vierestä nähnyt miten paljon ihmisen terveys voi parantua karppaamala. Sukulaiseni joka painoi ennen abaut 160kg on nyt parin vuoden jälkeen elämänsä kunnossa. Lääkärin todistamanan kaikki arvot ovat parantuneet houmattavasti ja painoa lähtenyt 80kg!
No meidän perheestä lähti yhteensä semmoinen 60 kiloa mikä on jo hyvin yhden ihmisen paino. Mun mieltä on aika vaikea lähteä kääntämään nykyisestä.
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mun lapsi syö kyllä ihan normaalia ruokaa ihan kaikkialla, vaikka mä olen sentäs ollut henkeen ja vereen karppi kohta 2 vuotta. Joten...
Lisään perään että mun lapsi saa itse valita, mikäli haluaa alkaa seurata jotain tiettyä ruokalinjausta sitten kun on sen aika.
Mä en edes ole henkeen ja vereen. Olen vaan vähitellen vähentänyt turhia hiilareita. Korvannut perunan kukkakaalilla ja limpparit ja mehut vissyllä. Kylässä syön mitä tarjotaan. Mutta olen vain vierestä nähnyt miten paljon ihmisen terveys voi parantua karppaamala. Sukulaiseni joka painoi ennen abaut 160kg on nyt parin vuoden jälkeen elämänsä kunnossa. Lääkärin todistamanan kaikki arvot ovat parantuneet houmattavasti ja painoa lähtenyt 80kg!
No meidän perheestä lähti yhteensä semmoinen 60 kiloa mikä on jo hyvin yhden ihmisen paino. Mun mieltä on aika vaikea lähteä kääntämään nykyisestä.
:D
Niinpä. Vaikka meilläkin lapset syövät kohtuu normaalisti, en koskaan halua opetaa heille samoja huonoja ruokatottumuksia joita minulle on opetettu. Koska karppaus ainakin todistetusti toimii aijon edelleenkin korvata kotona kaiken mahdollisen turhan perunan jollain paremmalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Niinpä. Vaikka meilläkin lapset syövät kohtuu normaalisti, en koskaan halua opetaa heille samoja huonoja ruokatottumuksia joita minulle on opetettu. Koska karppaus ainakin todistetusti toimii aijon edelleenkin korvata kotona kaiken mahdollisen turhan perunan jollain paremmalla.
No eipä meilläkään arkena peruna/pasta/riisi -ruokia juuri laitella, eikä ostella vaaleaa leipää enää. Kasviksien osuus on lisääntynyt huimasti.
 

Yhteistyössä