Karpit,apuja kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aloittelija

Vieras
Miten suhtaudutte spelttiin tai hirssiin? Onko ne myös pannassa?

Entä lapsien turhien hiilareiden karsinta? Meillä ei tietty lapset syö mitään valkoisin jauhoja/pastoja tms. mutta nyt kun asiasta on lukenut enemmän niin lähes hirvittää silti se hiilarimäärä mitä nykyajan lapset sisuksiin ahtavat :/

No suhtaudun niihin (spelttiin ja hirssiin) sillä tavalla ettei meillä ainakaan koskaan käytetä :D en edes tiedä niiden hiilarimääriä. Mutta itsehän ne rajat määrittelet eli jos koet niistä jotain etua saavasi niin käytä toki.

Mä en edes käsitä mitä etua lasten hiilarimätöstä voi olla? Ainakin mitä itse olen nähnyt niin lapset muuttuvat suorastaan enkeleiksi kun karsitaan kaikki turhake pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
En alkaisi lapsista tekemään karppeja.
Ei spelttia, ei hirssia.

Ja syy on se että..... jatka toki. Mua ihan oikeasti kiinnostaa että mitä pahaa on valkoisen leivän, sipsin, limukan, perunan, riisin pois jättämisessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
En alkaisi lapsista tekemään karppeja.
Ei spelttia, ei hirssia.

Ja syy on se että..... jatka toki. Mua ihan oikeasti kiinnostaa että mitä pahaa on valkoisen leivän, sipsin, limukan, perunan, riisin pois jättämisessä?
Eimitän, mut mäkin muistan lukeneeni jostain et lapset tarvitsee hiilareita ihan eri tavalla kuin aikuiset eikä niitä pitäs kauheasti alkaa rajottaa tai radikaalisti vähentää. Sipsit ja limukka ja karkit ja pulla ei ole ruokaa, mut peruna ja riisi on lapsille minusta ihan hyvää syötävää noin lisukkeen muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eimitän, mut mäkin muistan lukeneeni jostain et lapset tarvitsee hiilareita ihan eri tavalla kuin aikuiset eikä niitä pitäs kauheasti alkaa rajottaa tai radikaalisti vähentää. Sipsit ja limukka ja karkit ja pulla ei ole ruokaa, mut peruna ja riisi on lapsille minusta ihan hyvää syötävää noin lisukkeen muodossa.

No tällehän ei ole mitään muuta selitystä kuin että sinä "muistat" lukeneesi jotain jostain joskus. Peruna ja riisi ovat erityisen sokerisia eli nostavat verensokerin pilviin. Eikä niissä ole mitään ravintoaineita (no perunassa on kaliumia muttei kyllä mitään muuta).

Lapset tarvitsevat kahta aminohappoa enempi kuin aikuiset ja siihen se sitten jääkin. Käsi ylös kaikki jotka tietävät mitkä ovat niitä parhaita aminohappolähteitä? Riisi ja peruna? Liha, kala- ja maitotuotteet?

Spelttipuuro voi olla ihan hyvä aamuisin, jos on totuttu syömään puuroa normaalisti. Myös luomumysli luontaistuotekaupasta (pari ruokalusikallista partajogun ja marjojen kera ). Meillä ei hirssiä ole käytetty koska...no. Speltti on tutumpi aines.

Lapset syöpi ihan sitä samaa kuin aikuisetkin. Ei nopeita hiilareita tms. Hyvin toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No tällehän ei ole mitään muuta selitystä kuin että sinä "muistat" lukeneesi jotain jostain joskus. Peruna ja riisi ovat erityisen sokerisia eli nostavat verensokerin pilviin. Eikä niissä ole mitään ravintoaineita (no perunassa on kaliumia muttei kyllä mitään muuta).

Lapset tarvitsevat kahta aminohappoa enempi kuin aikuiset ja siihen se sitten jääkin. Käsi ylös kaikki jotka tietävät mitkä ovat niitä parhaita aminohappolähteitä? Riisi ja peruna? Liha, kala- ja maitotuotteet?
Niin "muistan". Eli keksin ja kehitän pienessä päässäni lämpimikseni. Älä sä anna lapsillesi perunaa ja riisiä. Mä annan. Enkä mä tosiaan noista aminohapoista tiedä mitään, mut koska lapset meillä syö kaikkea niin luulen heidän saavan mitä tarvitsevat.

Yhteistyössä