Karmein tietämäsi synnytys?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
hätäsektio olisi siis luonnollisesti pitänyt tehdä kun sydänäänet kadoksissa niin pitkän aikaa. Mutta kun ei, siinä vaiheessa ei ole tietysti väliä vaikka äiti katkeaisi kahtia..
Toi sun kertomus on kamala! Kovia olet kokenut!!! Mulla myös lapsi joutui tehohoitoon ja oli älyttömän itkuinen pitkään mutta mulle sanoivat että voi hyvin olla vierotusoireita kun oli niin kova lääkitys. Mulla myös imetys meni ihan persiilleen luultavasti syynä stressi.
 
bud
Niitä on kaksi. Ensimmäisessä hätäsektio raskausmyrkytyksen takia, äiti ja vauva meinasivat molemmat kuolla, joutuivat teholle kumpikin synnytyksen jälkeen. Vauvalle munuaisvika loppuiäksi käsittääkseni. Syytä en tiedä.

Toisessa äidiltä vaurioitui virtsarakko, ei tunne hätää kuin kipuna/paineen tunteena. Virtsaaminen onnistuu kohtalaisesti.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On siis oltava sinun/jonkun tutun, ei mtn huhupuheita.

Mitä tapahtui?
En tiedä onko nyt niin kamala tää mun synnytys. Paikat eivät millään meinanneet ruveta aukemaan, sain sit ilmeisesti liikaa oksitosiinia.
Supistukset olivat aivan kamalat, vaikka sain epiduraalia useampaa otteeseen. Lopussa kohdunsuu aukes 5 sentistä 10 senttiin viidessä minuutissa. Sain sit IV:n asteen repeämät, molemmat sulkijalihakset repesivät. Kaks kirurgia ompeli leikkaussalissa toosaa 1,5tuntia, kuulemma tuli n 180 tikkiä. Nyt synnytyksestä 3,5vuotta ja kaikki kuitenkin ok.
 
Jiippari
Nainen repesi ihan täysin alapäästä. Siis edestä taakse ihan auki.Kuulemma joutuu käyttämään loppuelämänsä vaippoja.Tämän kertoi lääkäri joka oli ollut synnytyksessä mukana. Oli pitänyt ehdottomasti saada synnyttää alakautta.
 
JL
Alkuperäinen kirjoittaja Joxu:
Mulla itelläni oli aika kamala synntys. Synnytys käynnisty 22.3, ensin tuli limatulppa ja sen jälkeen heti perään meni lapsivedet ja klo oli jotain 02.00. Tulin vessasta ja menin herättelee miestä ja sanoin et lapsivedet meni. Soitin sairaalaan ja ne käski tulee heti, kun oli kyse ekasta synnytyksestä. Supistukset alko vasta sairaalassa ja ne koveni pikku hiljaa ne kivut koko aika. Sit jossakin vaiheessa oltiin miehen kanssa lepäilemässä jossakin syrjässä ja kohta kätilö tulee hakee tutkittavaks ja sen jälkeen sano että oon sen verran jo auki, et suoraan vaan synnytys saliin. Ensinnäkin mua ärsytti se vanha nais kätilö, joka viime metreillä alko lässyttää jostain kenkien vaihdosta. Odoteltiin sitä kun kävi hakee meille sairaala tossut ja mua raivostutti se turha odottaminen. Sit alko neuvoo et tee näin ja näin ja tää kuule auttaa siihen kipuun kun hytkyt näin. Sanoin vaan en nyt todellaka jaksa kun muhun sattuu. Synnytyssaliin mentäessä kysyttiin haluatko ilokaasua, vastasin vaan et en ja samalla kätilö sano et kohta saan kivunlievitystä. Kivunlievitystä sainkin sit paljon ja ja sit käviki niin et supistukset hävis välillä kokonaan ja sit niitä lisättiin lääkkeellisesti ja tota rataa mentiin monen tunnin ajan. Sit pysähty avautuminen ja kävi niin et oli jo siinä vaiheessa monta tuntia vesien menosta. Sain infektion ja sit mulle tuotiin antibiootti tippa ja sit lisättiin taas lääkkeellisesti supistusten tehoa, sit vaan odoteltiin. Avautuminen tapahtu hitaasti. Olin niin väsyny valvotun yön takia ja niistä kaikista lääkkeistä aika tokkurassa, en siinä vaiheessa jaksanu vessaankaan mennä, joten katetroitiin muutaman kerran. Infektion takia nousi kuume ja sit olinkin jo ihan väsyny, itketti vaan koko aika ja sanoin miehelle et lähetään kotiin. Lääkäri ja kätilö ravas alvariinsa selittämässä et vauvan sydän äänissä on jotain häikkää ja se säikäytti ja teki levottomaks. Pelotti et menetän meijän pienokaisen. Sit sanottiin et jos avautuminen ei nopeudu niin joudun sektioon ja sit tuli pettymyksen tunne ja sanoin et en halua sektiota. Onneks avauduin sen verran että sain luvan ponnistaa, mutta sitä en meinannu jaksaa enää kuume, lääke tokkura ja väsymys valvotun yön takia teki olon aivan järkyttäväks. Tytär synty 21.58 ja sen jälkeinen olo oli itkunen ja onnellinen. Synnytys kesti 18h 30min. Seuraavana päivänä pelkästään nukuin, en pystyny kävelee kuin seinistä tukee ottamalla, hoitajat oli huolissaan ja kävi ottaa vauvan toimistolle. Joku lääkäri tuli ottaa hirveesti verikokeita. Sit jossakin vaiheessa iltapäivällä tuli hoitaja kertoo että syy selvis mun todella huonoon kuntoon. Mun tulehdus arvot oli 170 ja ne pisti mut antibiootti tippaan ja sitä jatku sen koko sairaalassa olo ajan ja kotona jatku tablettien syönnillä.
Hmm, ei tämä nyt niin erityisen kauhea tarina ole.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja snif:
Alkuperäinen kirjoittaja rv12:
Alkuperäinen kirjoittaja snif:
hätäsektio, herättyäni ja vierihoito-osastolle päästyäni mies kertoo, että vauvalla on teholla downin syndrooma -epäily. Silloin tuntui, että elämä loppuu siihen. Ja vauvalla oli se downin syndrooma.. :(
menittekö np-ultran yms.????
kaikki mahdolliset otettin, verikokeita myöten, mutta ei jäänyt missään testeissä "kiinni"..
No voi kamala... :(

lisäännypä tässä sitten
 
k
kaverini vauva kuoli 6 tuntia synnytyksen jälkeen kun oli menettäny liikaa verta synnytyksessä kalvokiinnitteisen istukan takia. ja synnytys päätyi hätäsektioon.eka kärvisteli synnytyskivut,sit ponnistusvaiheessa hätäsektioon ja sen jälkeen vauva vielä kuoli...
 
tuulis
Miksi pitää vähätellä toisen tunnetta? Joxun synnytys oli hänen mielestään kamala,vaikka teillä muilla onkin hurjempia tarinoita. Ei kai tää kuitenkaan ole mikään kilpailu?
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jep, Joxun tarina on melkolailla normaali tarina. Mutta ehkä se on hänen tuttavapiirissään juuri se kauhein synnytys.
Niinpä, ihan normaalin kuuloinen tarina. Onhan se dramaattinen kokemus synnyttää ensimmäistä kertaa, vaikkei mitään ihmeellistä olisikaan..
 
Esikoiseni synnytys.
Valvoin kaksi vuorokautta, synnytyksen virallinen kesto 26tuntia. Epiduraali, oksitosiini, kalvojen puhkaisu. Pää ihan sekaisin, en tajunnut mitään.
Ponnistus kesti 1,5tuntia, en osannut ponnistaa, en tuntenut muuta kuin kamalaa kipua. Supistuksia oli koko ajan. Lopulta vauva autettiin imukupilla ulos ja vietiin heti elottomana pois. Minua tikattiin tunti, välillä kätilö mietti että pistäisinköhän tuohon vielä tikin... :headwall: Luulin vauvani kuolleen.
Kolmen tunnin päästä pojan syntymästä tuotiin vauva rinnalle. Kätilö häipyi saman tien, jäin siihen sitten ihmettelemään että kenenköhän vauvan ne mulle toi..
 
mirkkis
Alkuperäinen kirjoittaja JL:
Alkuperäinen kirjoittaja Joxu:
Mulla itelläni oli aika kamala synntys. Synnytys käynnisty 22.3, ensin tuli limatulppa ja sen jälkeen heti perään meni lapsivedet ja klo oli jotain 02.00. Tulin vessasta ja menin herättelee miestä ja sanoin et lapsivedet meni. Soitin sairaalaan ja ne käski tulee heti, kun oli kyse ekasta synnytyksestä. Supistukset alko vasta sairaalassa ja ne koveni pikku hiljaa ne kivut koko aika. Sit jossakin vaiheessa oltiin miehen kanssa lepäilemässä jossakin syrjässä ja kohta kätilö tulee hakee tutkittavaks ja sen jälkeen sano että oon sen verran jo auki, et suoraan vaan synnytys saliin. Ensinnäkin mua ärsytti se vanha nais kätilö, joka viime metreillä alko lässyttää jostain kenkien vaihdosta. Odoteltiin sitä kun kävi hakee meille sairaala tossut ja mua raivostutti se turha odottaminen. Sit alko neuvoo et tee näin ja näin ja tää kuule auttaa siihen kipuun kun hytkyt näin. Sanoin vaan en nyt todellaka jaksa kun muhun sattuu. Synnytyssaliin mentäessä kysyttiin haluatko ilokaasua, vastasin vaan et en ja samalla kätilö sano et kohta saan kivunlievitystä. Kivunlievitystä sainkin sit paljon ja ja sit käviki niin et supistukset hävis välillä kokonaan ja sit niitä lisättiin lääkkeellisesti ja tota rataa mentiin monen tunnin ajan. Sit pysähty avautuminen ja kävi niin et oli jo siinä vaiheessa monta tuntia vesien menosta. Sain infektion ja sit mulle tuotiin antibiootti tippa ja sit lisättiin taas lääkkeellisesti supistusten tehoa, sit vaan odoteltiin. Avautuminen tapahtu hitaasti. Olin niin väsyny valvotun yön takia ja niistä kaikista lääkkeistä aika tokkurassa, en siinä vaiheessa jaksanu vessaankaan mennä, joten katetroitiin muutaman kerran. Infektion takia nousi kuume ja sit olinkin jo ihan väsyny, itketti vaan koko aika ja sanoin miehelle et lähetään kotiin. Lääkäri ja kätilö ravas alvariinsa selittämässä et vauvan sydän äänissä on jotain häikkää ja se säikäytti ja teki levottomaks. Pelotti et menetän meijän pienokaisen. Sit sanottiin et jos avautuminen ei nopeudu niin joudun sektioon ja sit tuli pettymyksen tunne ja sanoin et en halua sektiota. Onneks avauduin sen verran että sain luvan ponnistaa, mutta sitä en meinannu jaksaa enää kuume, lääke tokkura ja väsymys valvotun yön takia teki olon aivan järkyttäväks. Tytär synty 21.58 ja sen jälkeinen olo oli itkunen ja onnellinen. Synnytys kesti 18h 30min. Seuraavana päivänä pelkästään nukuin, en pystyny kävelee kuin seinistä tukee ottamalla, hoitajat oli huolissaan ja kävi ottaa vauvan toimistolle. Joku lääkäri tuli ottaa hirveesti verikokeita. Sit jossakin vaiheessa iltapäivällä tuli hoitaja kertoo että syy selvis mun todella huonoon kuntoon. Mun tulehdus arvot oli 170 ja ne pisti mut antibiootti tippaan ja sitä jatku sen koko sairaalassa olo ajan ja kotona jatku tablettien syönnillä.
Hmm, ei tämä nyt niin erityisen kauhea tarina ole.
joo munki mielestä aika perus ensisynnytys!
 
vieras
"Karmein tietämäsi synnytys" on otsikko. Eikö tänne saakaan kirjoittaa siitä, vaan täytyy todeta vaan, että pahin on varmaan se, kun ensin kärsitään helvetin tuskia 2vrk, revetään kahtia täysin ja sitten molemmat kuolee? Ok.
 
uskaltaa vielä synnyttää joskus
karmeimpia tietämiäni on omani, kiireellinen sektio ja siskoni hätäsektio,
koska nehän ne on lähinnä mua koskettaneet

tiedän kyllä muitakin karmeita stooreja kavereiltani, repeämiä, imukuppia jne. mutta niistä tietoni ovat kuitenki kuulopuheita, eikä ihan tarkkaa kuvaa koko tilanteen kulusta voi olla.
pahimpia on kuitenkin nuo repeämät joita korjaillaan vielä pitkään.
oma synnytykseni oli karsea, mutt ainakin selvisin ja vauvanikin, ja on ihan terve nuori mies nyt, eli ei hapenpuutteita yms. niin pahoja että olisi vaikuttanut aivoihin - me ollaan niitä onnekkaita! siinä olisi voinut vauva kuolla tai vammautua pahasti kun lääkärit eivät kuunnelleet toiveitani laisinkaan. itse sektio meni hyvin, ennen ja jälkeen ei mennyt hyvin.
 
Oma synnytykseni taitaa olla karmein minkä tiedän, muiden synnytyksistä en juuri tiedäkään joten siinä lienee syy :D Vaikka aika perus tämä on.

Vesien mentyä järkytyin pahasti, sänky ja lattia olivat veressä (istukka ilm. irronnut siinä vaiheessa jo osittain). Kätilö vain karjui vihaisena minulle että pitää olla liikkumatta jotta en sotke paikkoja, säikähti kai tilannetta kun noin reagoi?

Lääkärin käsi jäi jumiin sisälleni supistuksen takia joka ei loppunut ikuisuuteen vaan jäi päälle.

Minulta meinasi loppua happi kunnes sain maskin kasvoilleni, joka sekin asetettiin siinä kiireessä väärin.

Sain paniikkikohtauksen kipujen takia jonka jälkeen en muista enää mitään, onneksi mies oli paikalla.

Istukka ilmeisesti repesi jossain vaiheessa kokonaan.

Lapsen sydänäänet romahtivat joten minut kiidättiin hätäsektioon.
 

Yhteistyössä