karkin makuun?

:D tulipas tuossa kauppareissulla virpojien varalle karkkia ostaessani mieleen, että heitänpä kysymyksen kehiin: minkälaisia periaatteita teillä muilla on taaperoittenne karkinsyönnin suhteen? tai herkkujen yleensä? onko/ovatko jo maistaneet varsinaisia karamelleja, suklaata?

meillä nti siis 1v9kk ja olemme toistaiseksi karkin suhteen noudattaneet hammashuoltajan ohjetta, että annetaan vasta sitten kun osaa pyytää. jätskiä, leivonnaisia, keksiä yms hyvä on kyllä saanut ja tietenkin perso sellaiselle...kehen lie tullut?! :whistle: ei vielä ole minua karkinsyönnistä kiinni saanut ;)
 
Chokolate
Meillä tyttö on 1.3 vuotias eikä vielä ole karkkia saanut.Kahvipöydässä on kyllä kylässä varsinkin herkkuja saanut maistella.mutta kohtuudella.Oon omasta pullasta vaan nirhannu pieniä suupaloja.Eihän tyttö vielä karkista mitään ymmärrä enkä kyllä tohtis antaakaan kun hampaitakaan ei vielä pestä tahnalla ni tuntus jotenkin hullulta sit antaa karkkii..Itelleki tulee nii "inhottava"olo hampaisiin karkinsyönnin jälkeen jos niitä ei saa tahnalla pestä.
Kaikki ajallaan eiköhän hän vielä karkin makuun pääse kun aika.Nii ollaan aateltu että sittenkun tyttö vähän kasvaa ni pidettäs aina lauantaita karkkipäivänä eikä muina päivinä syötäs ni säilys joku järki sitten siinäkin asiassa =)
 
Meillä tyty kohta 1v7kk. Karkkia ei ole vielä saanut. Saa kans varmaan sitten kun osaa itse pyytää ja alkaa tajuaan jutun päälle. Jäätelön mukana on saanut sitä suklaata kyllä. Kekseistä maistuu marie keksit, voileipäkeksit,kaurakeksit, suklaapisarat..mitään oikein suklaisia ei ole annettu. Ite kun syödään karkkia, ni tulee kyllä kinuaan, mut tyytyy kun saa keksiä tai esim. cheerios muroja kuppiin, niitä neljän viljan. Onhan niissäkin sokeria, mut olen aatellut et pienenpi paha sillon tällön kuin karkki. Hyvä vinkki muuten!!! :D
 
meillä neiti pian 1v4kk, karkkia on saanut....yritetään pitää tiukkaa linjaa, mutta jos neiti näkee että äiti ja isi syö, hänelle on myös annettava.Ollaan yritetty ettei syödä silloin kun neiti näkee.Ei oo mitenkään jokapäiväistä, mutta silloin tällöin..

 
yxz
Esikoisen suhteen tuo karkin syönti meni todella myöhään, mutta kuopus aloitti jo pienenä, oli alle vuoden vanha, kun kärppänä ryösti isommilta karkit. Lattialle tippuneella suklaamunan palasella taisi alkaa, isommalta tippui vahingossa pala lattialle, eikä ehtinyt pelastaa sitä ennen nuorimmaisen syöksyä. Suuhun meni ja siellä pysyi ja ilme oli mitä tyytyväisin.
 
äiti-70
Meillä lapsi syönyt jäätelöä, suklaata ja muita herkkuja jo alle vuoden ikäisestä. Yritetty kylläkin pysyä kohtuudessa... Eli äiti syö herkut "pois alta" mahdollisimman nopeasti =)

Tähän saakka ei ole karkit maistuneet, vaikka muut ovat niitä popsineet. Mutta kas! Tänään ryhtyi meidän 1v 6kk vetämään hedelmäkarkkia isomman kaverina ihan kuin tosta vaan. Aiemmin on sylkenyt karkin pois suusta. Eli nyt on sitten karkit aloitettu - eikä paluuta taida olla :)
 
Meillä äiti on sellanen herkkupeppu, ettei voi joka kerta salassa syödä... Eli kaikki kolme pirpanaa on jo reilun vuoden vanhana saaneet "esimakua" karkkiin ja muihin herkkuihin. 1,5 vuotiaina ovat jo osanneet itse vaatia namia, mutta vain silloin, kun näkevät herkkuja esillä. 2 vuotiaina ovat osanneet vaatia jo, vaikkei näkyvillä herkkuja oliskaan. Mutta ei meillä karkit ja suklaat kuulu pävittäiseen ruokavalioon :) . Silloin tällöin ja kohtuudella. En ole asiasta stressannut. Hampaita pestään eikä liikalihavuus tms. ole geeneissä.
 
Unelma Anelma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2005 klo 00:27 tiinu83 kirjoitti:
meillä neiti pian 1v3kk, karkkia on saanut....yritetään pitää tiukkaa linjaa, mutta jos neiti näkee että äiti ja isi syö, hänelle on myös annettava.Ollaan yritetty ettei syödä silloin kun neiti näkee.Ei oo mitenkään jokapäiväistä, mutta silloin tällöin..
Meillä aika hyvin samoin, mutta poika 1½ vuoden ikäinen.
 
anli
Tyttömme on 2v3kk eikä saa vielä karkkia. Eilen söi elämänsä kaksi ensimmäistä karkkia synttärijuhlilla kylässä. Ei tule saamaan vielä ellei osaa ruveta itse pyytämään meidän nuorimmaisen takia. Ei ole kiva, jos hän alkaa haluamaan makeaa alle vuoteisena. Muuten tyttö saa keksejä, kakkua, jädee ym kahvipöydästä. Kaakaota juo ihan muutenkin. Itse kyllä mussutan päivittäin karkkia. Syön sitä silloin kun muksut nukkuvat :p
 
Meillä poika vajaa 2vee ja saanut maistella, osaa jo vaatia jos muut syö.. mun kaunis periaate oli että makeat jutut vasta 2vee jälkeen mut paha noudattaa kun kylässä ja isovanhemmilla aina tarjotaan!! mut ikinä en oo pojalle ostanu karkkia tai vanukkaita tms. maistaa saa äidin&isin syömisiä mut vaan n.kerran vkossa =) helposti tulee tavaks jos liikaa saa..
 
lazy
Meillä on tyttö saanut keksejä,leivonnaisia,jäätelöä ja suklaavanukastakin. Suklaata on myös toisinaan saanut pienen palan. Hän in nyt 1v 9kk.
Kovin tiukkaa linjaa on vaikea enää ottaa,olis pitäny ottaa se jo paljon aikasemmin. :whistle:
 
mursunaama harmaana
Poika 1v2kk on jo maistanut kaikkea mahdollista..kohtuuden rajoissa ollaan pysytty ja tavallinen ruoka maistuu hyvin,joten en näe siinä mitään pahaa vaikka vähän "mässytetään"!
 
Meillä esikoinen sai n. puolitoista vuotiaana, kun jossain oli tarjolla. Kuopus siinä vuoden iässä. Itse en juuri koskaan osta lapsille karkkia. Xylitol karkkeja joskus. Synttäreillä, omilla ja muiden, saavat ja tietty mummolassa... toisessa varsinkin... Mut kotona eivät juuri saa. Nyt olen muutaman kerran ostanut viikonlopun kunniaksi pätkikset tai muuta pientä. Ja pääsiäisenä, joo oon kyllä munia antanut. Lapset siis nyt 3v.9kk ja 2v.2kk.

Itse olen tosi perso karkille.... mut pussit rapisee vasta sit kun lapset on menneet nukkumaan. Karua... Mut lasten parasta kuitenkin. Ehtiväthän nuo syödä niitä karkkeja sitten isompana. Nyt onnellista kun voi vielä itse vaikuttaa asiaan.
 
Niin ja ihan noita mussukkani hampaita ajattelen, karua luettavaa nykypäivän lasten hampaiden kunto, 2vuotiailla jo reikiä??!! Siinä kyllä syyttävä sormi osuu vanhempiin.. ja meillä poika oppinut aamu/ilta hampaanpesut hyvin, ei kitise enää =) Ja ihan oikeessa olit sinä joka kirjoitit että ehtiväthän ne sitten myöhemminkin sitä karkkia syödä!!
 
piipii
Poju täytti viime viikolla kaks vuotta ja vielä ei ole karkkia saanut kertaakaan. Eikä ole tarviskaan. Suklaamakeista maistoi kerran ja sylki pois, ei tainnut maittaa. Maitojäätelöpuikkoa pyytää silloin tällöin jälkiruoaksi ja aina on saanut kun on halunnut. Keksejä kyllä syö, semmosia missä ei ole suklaata eikä mitään, mutta ei mihin aikaan tahansa päivästä, vaan sillai välipalaksi jonkun hedelmän tai tuoremehun kanssa. Että semmosia.
 
annukka75
Ei ole meilläkään nameja annettu, neiti on nyt 1 v 8 kk. On kyllä tosi järkyttävää, miten huonossa kunnossa nykyään ovat jo aivan pienten lasten hampaat. Tosin luulen, että aika suuri syy on siinäkin, että vanhemmat syövät surutta samalla lusikalla lasten kanssa. Enpä ole itsekään lapsena karkkeja syönyt, eikä ole ollut kyllä reikiäkään hampaissa.
 
Meillä poika 1v 3kk ei ole vielä karkkia saanut, saa sitten joskus kun osaa itse pyytää eikä mikään terveellisempi kelpaa tilalle.

Pyytää kyllä jo kaikenlaista kun äiti istuu mimmilla kahvipöydässä, mutta on onnellinen jos saa omenaa, klementiiniä, banaania, viinirypäleitä, leipää yms. (tässä myös hyvä vinkki) Niin kauan kuin ne kelpaavat niin en näe syytä antaa keksejä. Mummit ja isomummit pidän tiukasti kurissa.

Syy näinkin tiukkaan meininkiin on meillä se ettei poitsu anna oikein pestä hampaitaan. Pureskelee kyllä harjaa ja alahampaita saa joskus harjata.
 

Yhteistyössä