karkeakarvainen saksanseisoja

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja polgara:
sopii hyvin, ainakin meidän perheeseen=) Superkiltti lapsille, vaikka tuli vasta vaille vuoden vanhana meille perheestä, jossa ei ollut lapsia lainkaan..

Kerro luonteesta enemmän.
Kuinka suuri riistavietti on?
Voiko pihassa pitää irti ollenkaan?
Onko helppo kouluttaa?Onko vartioimisviettiä?

Kiitos jos viitsit vastata!
 
hups, meni ohi=)

Eli On riistaviettiä, meillä emme uskalla vapaana pitää, en tiedä jos pennusta kouluttaisi pysymään pihalla, mutta meidän narttu tosiaan tuli vasta vajaa vuodenvanhana meille, niin "huonot" tavat oli jo tarttuneet. Joskus pääsee ovesta karkuun, niin ei kyllä kovin pitkälle karkaa, kiertelee lähinnä korttelia ympäri ja haiskuttelee tunkioita. Kenellekkään ei vielä ole mitään pahaa aiheuttanut. Vahtii kyllä ja huomaa jos pihalla hiiri tai isompi eläin liikkuu.. Mutta en varsinaista vartionti viettiä ole huomannut. Meillä tuo koiruus on nyt neljävuotias ja on pikkasen jo rauhoittunut siitä mitä oli tullessaan. Hyvin viihtyy sylikoiranakin :D Ja lapsille tosiaan kiltti.
 
Jos seisovaksi lintukoiraksi meinaa kouluttaa niin tarvii tooosiii hyvän koulutuksen, että pysähtyy pienimmästäkin käsimerkistä, osaa käsimerkkien mukaan liikkua. Eli toko puoli kuntoon ihan pienestä pitäen. Eli kannattaa miettiä onko aikaa resursseja ja halua panostaa sen parin ekan elinvuoden aikana tosi paljon siihen koulutukseen. Oon meinaan sivusta seurannut tuota koulutusta, toisessa perheessä missä ei saannut kunnon koulutusta(kuviteltiin et koira on luoto seisovaks ja se osaa ilman koulutusta kaikki kommervenkit)ni koira ei todellakaan toimi metsällä ja toisessa missä on tehty oikeesti töitä koiran kanssa ni koira toimii. Muuten oikein lutusia sylikoiria... Uroksilla ehken enemmän sit puolustusviettiä omaa kohtaan. Kasvattajalta kannattaa myös pyytä sit hyvät evästykset tohon kouluttamiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos seisovaksi lintukoiraksi meinaa kouluttaa niin tarvii tooosiii hyvän koulutuksen, että pysähtyy pienimmästäkin käsimerkistä, osaa käsimerkkien mukaan liikkua. Eli toko puoli kuntoon ihan pienestä pitäen. Eli kannattaa miettiä onko aikaa resursseja ja halua panostaa sen parin ekan elinvuoden aikana tosi paljon siihen koulutukseen. Oon meinaan sivusta seurannut tuota koulutusta, toisessa perheessä missä ei saannut kunnon koulutusta(kuviteltiin et koira on luoto seisovaks ja se osaa ilman koulutusta kaikki kommervenkit)ni koira ei todellakaan toimi metsällä ja toisessa missä on tehty oikeesti töitä koiran kanssa ni koira toimii. Muuten oikein lutusia sylikoiria... Uroksilla ehken enemmän sit puolustusviettiä omaa kohtaan. Kasvattajalta kannattaa myös pyytä sit hyvät evästykset tohon kouluttamiseen.

Meillä kiikarissa aikuinen jo koulutettu koiruus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos seisovaksi lintukoiraksi meinaa kouluttaa niin tarvii tooosiii hyvän koulutuksen, että pysähtyy pienimmästäkin käsimerkistä, osaa käsimerkkien mukaan liikkua. Eli toko puoli kuntoon ihan pienestä pitäen. Eli kannattaa miettiä onko aikaa resursseja ja halua panostaa sen parin ekan elinvuoden aikana tosi paljon siihen koulutukseen. Oon meinaan sivusta seurannut tuota koulutusta, toisessa perheessä missä ei saannut kunnon koulutusta(kuviteltiin et koira on luoto seisovaks ja se osaa ilman koulutusta kaikki kommervenkit)ni koira ei todellakaan toimi metsällä ja toisessa missä on tehty oikeesti töitä koiran kanssa ni koira toimii. Muuten oikein lutusia sylikoiria... Uroksilla ehken enemmän sit puolustusviettiä omaa kohtaan. Kasvattajalta kannattaa myös pyytä sit hyvät evästykset tohon kouluttamiseen.

Meillä kiikarissa aikuinen jo koulutettu koiruus.

Se onkin ihan fiksua. Mä en ite ainakaan jaksas tehä niin tarkkaa työtä mitä toi saksanseisoja vaatii :) Paljon helpompaa ton puolpöhelön kettarin kouluttaminen.
 
Aikuinen karkkari saattaa kyllä olla ongelmallinenkin hankinta. Ne on monesti sellaisia "yhden miehen/naisen"koiria, eli saattaa olla hankalaa totuttaa se uuteen laumanjohtajaan. Luottamuksen saatuasi on kyllä ikiuskollinen, varsinkin kolleilla kyllä sitä puolustamistaipumustakin. Joillakin myös ikääntyessä taipumusta ärtyneisyyteen, eli toivottavasti on tottunut lapsiin. Tosi aktiivinen rotu, turhautuu helposti toimettomuuteen, eli vaatii päivittäistä liikuntaa.
 

Yhteistyössä