Karjalanpiirakat, hyvä ja helppo ohje....mistä?

"..."
Siis periaatteessahan kaikki karjalanpiirakan ohjeet on helppoja ja selkeitä, kyse on aika yksinkertaisesta tuotteesta. Se hankaluus tulee siitä, että vie tuhottomasti aikaa ja piirakoiden kaulitseminen on todella työlästä, eli ei kannata tähän aikaan enää aloittaa.

Mutta vastaisuuden varalle:
Kuoritaikina
2 1/2 dl vettä
1 tl suolaa
1 1/2 dl vehnäjauhoja
5 dl ruisjauhoja

+ normaali riisipuuro, vähän paksumpana versiona.

kiitos näistä ohjeista.
kaikissa tuppaa olemaan vaan tuo et tee pötkö ja jaa sitten paloiksi ja pulikoi.
miksi mulla mielikuva et mun mummon kanssa aina kaulittiin levy ja siitä sitten sai painaa jauhoon kastetulla lasilla pyöreän piirakan joka tietenkin sit viel pulikoitiin hiukan ovaalin malliin..eikö kukaan muu ole moista tekniikkaa käyttäny??

"juu"
[QUOTE="...";23559945]Siis periaatteessahan kaikki karjalanpiirakan ohjeet on helppoja ja selkeitä, kyse on aika yksinkertaisesta tuotteesta. Se hankaluus tulee siitä, että vie tuhottomasti aikaa ja piirakoiden kaulitseminen on todella työlästä, eli ei kannata tähän aikaan enää aloittaa.

Mutta vastaisuuden varalle:
Kuoritaikina
2 1/2 dl vettä
1 tl suolaa
1 1/2 dl vehnäjauhoja
5 dl ruisjauhoja

+ normaali riisipuuro, vähän paksumpana versiona.[/QUOTE]

Ja puuroon sekotetaan muna lisäksi. Ja kaulitseminen ei ole työlästä jos oikoo vähän, eli kaulii ison levyn ja leikkaa siitä sopivalla muotilla ympyröitä.

minä,
Resepti: Kalitka-piirakat
(noin 30 kpl)
Kuoritaikina:
* 1 1/2 dl smetanaa
* 1/2 dl maitoa
* 3–4 dl ruisjauhoja
* 1/2 tl suolaa

Täyte:

* 1 1/2 dl hirssiryynejä
* 5 dl vettä
* 5 dl maitoa
* 1 tl suolaa
* 1 rkl sokeria

* 1 keltuainen

Voiteluun:

* 1 dl smetanaa
* 1–2 rkl kirkastettua voita

Tee ensin täyte. Keitä hirssiryynejä vedessä 10 minuuttia. Lisää maito, suola ja sokeri ja hauduta kypsäksi noin 20–25 minuuttia. Anna jäähtyä. Sekoita joukkoon keltuainen.

Sekoita kuoritaikinan smetanaan suola ja ruisjauhot. Jauhoja tarvitaan niin paljon, että taikina on pehmeää muttei tartu käsiin.

Jaa taikina pieniksi paloiksi. Kauli pulikalla jokaisesta palasesta ohut, pyöreähkö lettu. Käytä tarvittaessa jauhoja apuna kaulimisessa.

Levitä täytettä letun keskelle. Jätä reunoille noin 2–3 senttiä tilaa. Käännä taikinan reunat neljästä tai kuudesta kohdasta täytteen päälle. Jätä keskelle iso osa täytettä näkyviin. Rypytä reuna.

Voitele kalitkat smetanan ja kirkastetun voin seoksella ja paista 200 asteessa noin 15 minuuttia.

Khimaira
kiitos näistä ohjeista.
kaikissa tuppaa olemaan vaan tuo et tee pötkö ja jaa sitten paloiksi ja pulikoi.
miksi mulla mielikuva et mun mummon kanssa aina kaulittiin levy ja siitä sitten sai painaa jauhoon kastetulla lasilla pyöreän piirakan joka tietenkin sit viel pulikoitiin hiukan ovaalin malliin..eikö kukaan muu ole moista tekniikkaa käyttäny??
Sehän on ihan makuasia miten tekee, ei vaikuta lopputulokseen millään lailla.
Mä olen tottunut tekemään mummon ohjeen mukaan ensin pötkön ja siitä kuoret, koska sillä tavalla taikinan hävikki jää pienemmäksi.

kyllä käy
kiitos näistä ohjeista.
Tuolla tyylillä on oltava aika sukkela ettei ne kuoret kuivu siinä pöydällä kun sitten repeävät, tietty jauhoja päälle. Mä teen niitä pikku palloja joita vähän litistän, jauhotan ja laitan kelmun alle piiloon. Saa siinä rauhassa pulikkaa heiluttaa ja yksi kerrallaan täyttää. Kun ei käy mulla niin nopeaan kuin mummon taikasormilla ;)

Yhteistyössä