karjalanpaistin teko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaa-a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaa-a

Vieras
Hei!
Mulla ois huomiselle paistettavana 1,4kg karjalanpaistilihoja ja ajattelin et oiskohan muree paisti jos paistelis sähköuunissa sen 5tuntia eka 200c hetki ja sitten joku 150c loppu aika, kannellisessa vuuassa toki, miten muilla?

Ei karjalanpaistia tarvitse kypsentää noin pitkään. Aina ei määrä korvaa laatua. Ei siis muutu paremmaksi vaikka kypsentäisi päiviä. Kyllä pari-kolme tuntia riittää.

paistan aina yön yli,,,huoneen lämpösien lihojen päälle kiehuva c´vesi,,kaadan 1 veden pois ja laitan uudeen. Tulee kirkkaampi liemi,,,min olis varmaan toi apaut 6h,,,

Minä ruukaan ensin kevyesti ruskistaa lihat ja sitten hauduttaa uunissa 4 tuntia (ensin 200 ja sitten pienennän) osan aikaa ilman kantta ja lopussa kansi päällä. Mielestäni on parasta, kun on niin kypsää että lihat alkaa murenemaan. Nyt kokeilen parhaillaan ensimmäistä kertaa varaavan takan jälkilämmössä (saapa nähdä mitä tulee).

Meillä on karjalanpaisti takassa paistumassa ja annetaan olla sen siellä yön yli. Mun mielestä tulee parempaa mitä kauemmin se saa uunissa muhia... :p (Kunhan pitää huolen ettei lihat kuivaha )
Uskon että noin siitä ap:n paististakin tulee tosi hyvää!

Me myös kärytetään lihat kuumalla pannulla ennen uuniin laittoa, näin lihat sitovat nesteen ja niistä tulee mureita ja hyviä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei karjalanpaistia tarvitse kypsentää noin pitkään. Aina ei määrä korvaa laatua. Ei siis muutu paremmaksi vaikka kypsentäisi päiviä. Kyllä pari-kolme tuntia riittää.

höpöhöpö kaikkihan sen tietää et mureempi liha tulee kun aikaa on enempi oppikouluun siitä. hus,

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

höpöhöpö kaikkihan sen tietää et mureempi liha tulee kun aikaa on enempi oppikouluun siitä. hus,

Höpönlöpön, riippuu ihan lihan laadusta ja joku raja siinäkin. Toiset lihat voi pilatakin liiallisella haudutuksella. Jos normaaliuunissa ei viidessä tunnissa tule mureaa, ei siitä lihasta koskaan tule. Ps. Silloin kun oli oppikoulut, kotitalousopetusta ei esimerkiksi pojille ollut lainkaan. Nykyään sitä opiskellaan yliopistossa...

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ollaankohan me ainoot jotka ei syö karjalanpaistii jouluna. :whistle: hyväähän se on mut ku ei mahu pöytään niin ei mahu. :D
Mun lapsuuden kodissakaan ei syödä... Ja musta oli jotenki outo ajatus koko karjanpaisti joulupöydässä. Mutta mies välttämättä halus ku niillä on ollu aina, ja nyt en minäkään enää ilman osais olla :D

Yhteistyössä