Karjaa (keskusta) asuinpaikkana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lakukisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lakukisu

Jäsen
14.07.2011
285
0
16
Harkitaan muuttoa Espoosta Karjaalle, omaan kotiin. Onko täällä ketään sieltä päin, minkälainen paikka on, yhteydet, kunnan palvelut jne. Aika paljon kaiketi ruotsinkielistä..? Toinen kotimainen ei kyllä ole meillä kovin vahva;)

Olisi aika iso loikka kaupungista ns. maalle.

Eli oletteko jo muuttaneet ja jos olette, niin mitä kokemuksia tähän mennessä? Itsellä sama harkinnassa, Espoon asuntohinnat harmittavat ja Karjaalta löytyisi ihana vanha puutalo edullisesti :)
Harmi, ettei yhtään vastausta tähän ketjuun ole vielä tullut..

kyllä siellä pärjää suomenkiellellä hyvin ja saa suomenkielistä palvelua tosin terveyskeskukseen kun menet niin siellä voi olla jotain ulkomaalaisia lääkäreitä jotka eivät sitten osaa ja heidän kanssa jutellessa tarvitsee tulkin.Minulla oli kerran näin mutt auskon että tämä on vain väliaikasta koska eivät ole löytäneet vielä suomenkielisiä lääkäreitä töihin, ennen kyllä on saanut ihan normisti suomenkielistä palvelua joten en teidä mistä on kysymys..

Paikkana karjaa on ihan ok hyvät kulkuyhteydet bussilla ja junalla pääkaupunkiseudulle ja ties minne, itse olen vain helsinkiin matkustellut..

Ruokakauppoja löytyy k-market, 2 s-markettia ja lidl, myös hesburger ja abc-ravintola löytyy jonkin matkan päästä ei ihan keskustasta mutta kyllä sinne pyörällä ajaa jos vaan jaksaa :D

Kirjasto, leffateatteri, pankkeja,terveyskeskus,hammashoitola(+ yksityinen), kampaamoita, urheilukauppa, pari kirpparia, kenkäkauppa, kioskeja, päväkoteja, palvelutalo, remonttireiska-liikkeitä, kouluja..
Kaikki peruspalvelut kyllä tietääkseni löytyy..

Tutustu raaseporin sivuihin http://www.raasepori.fi/palvelut

Itse muutin Karjaalle kolme vuotta sitten Kirkkonummelta. Aluksi oli vaikeuksia sopeutua. Olen töissä, jossa tarvitaan kahta kotimaista kieltä ja suomi on minulla paljon vahvempi kun ruotsi, tunsin etten kuulu tänne. Aika nopeasti kuitenkin sopeuduin, Karjaalla on paljon ystävällisempää väkeä kuin Kirkkonummella, avoimempia ja iloisempia. Täällä on sellanen lämmin henki ja kiva tunnelma. Keskustaa kun katselee niin rauhallista on. Karjaan ylä aste on erittäin mukava, todella kiva henkilökunta ja siellä on hyvä ja rento tunnelma. Olin siellä työharjoittelussa. Itse veisin omat lapseni sinne kouluun jos sellaisia olisi.
Huono puoli täällä on kauppojen aukioloajat, kaupat menevät kiinni viiden-kuuden aikaan jokapäivä, paitsi ruokakaupat. Siihen on ollut totuttelemista. Eikä se enään häiritse :) Nyt kolmen vuoden jälkeen joudumme muuttamaan takaisin pääkaupunki seudulle töiden perässä, mutta luulen että muutamme tänne vielä takaisin :)

Edellisten lisäksi näitä: Kahviloita, kukkakauppoja, ruokaravintoloita, kansalasiopistossa voi harrastaa monenlaista, pizzerioita,
sisustuskauppoja, huonekalukauppoja, yökerhoja yms, lounaspaikkoja, R-kioski, Kotipizza, elektroniikkakauppoja, kirjakauppa, divari, kauneushoitola, korukauppoja, vaatekauppoja, hierojia, suutari, ompelija, entisöijä, polkupyöräkauppa, kemikaalio, kangaskauppoja, shell, leikkipuistoja, aamupäivä-ja iltapäiväkerho koululaisille. Karjaalla voi harrastaa monenlaista. Lähikunnissa lisää erilaisia palveluja lyhyen ajomatkan päässä. Lohjalla Prisma, lähistöllä golfkenttiä ja ratsastustalleja hyviä uimarantoja, järvellä ja merellä. Luontoa on paljon.
Hyvä paikka asua jos saa työpaikan läheltä. Helsinkiin sieltä on kallista ja raskasta ja aikaavievää kulkea. (pienellä palkalla se ei kannata eikä siihen ole varaakaan, hyvällä palkalla eri asia.)
Nämä muistan ainakin. Varmasti muutakin, kaikkea en muista. Karjaalla on siis kaikkea, paitsi ihan erikoisjuttuja. Samat asiat saa sieltä kuin suuremmista kaupungeistakin.

Karjaa on hyvä paikka asua. Suomenkielisiä on noin puolet asukkaista. Erityisesti Kiilan alue suomenkielistä (siellä sijaitsee myös suomenkieliset koulut, päiväkoti ja lukio). Tunnin ajomatka Helsinkiin. Myös junilla pääsee kivasti. Lähellä merta ja kaunis luonto. Paljon tapahtumia, erityisesti kesällä. Varsinkin lapsille.

Yhteistyössä