Karies ja vauvan pussailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bad Tooth Fairy :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bad Tooth Fairy :(

Vieras
*HUOH* mokasin nyt sit vissiin...olen pussaillut vauvanköllykkää myös suulle (tosin ei mitään "sylkipusuja") kun se on niiiiiiiiin söpö. Ja nyttenpä olen antanut itselleni kertoa, että noin ei olisi suotavaa tehdä kun siinä voi karies tarttua. Onko jotain asialle vihkiytynyttä, mä kuvittelisin että siihen tartuntaan vaadittaisi kuitenkin jonkun verran (paljon?) syljenvaihtoa, eli ei saisi samasta lusikasta syödä/jätskiä nuolla/putsata tutia omassa suussa. Nämä jälkimmäiset olen kyllä sisäistänyt mutta ne suukot ne suukot...

Itse olen sitä mieltä, ettei tuosta kannata stressata. Oma lapseni syö toisten lusikoilla kun silmä välttää ja juo toisten mukeista. Uskon että riittävä hampaiden pesu karkottaa hammaspeikot.

en kyllä tiedä mikä on "oikein" mutta ymmärtääkseni karies kyllä tarttuu helposti jos esim. käytetään samoja ruokailuvälineitä.. Toisaalta en kuitenkaan usko että äidin ja vauvan "huulikontaktissa" eli pusuttelussa vaihtuisi nämä pöpöt koska tosiaan syljenvaihtoahan tähän ei liity...

Itse en pussaile suulle, kyllä siinä voi sylkeä vaihtua kun vauva se ainakin kuolaa aina! Toisaalta jos äiti pesee hyvin hampaitaan ja käyttää xylitol-tuotteita niin riski pienenee roimasti. Tartuntavaara on pahimmillaan 1-3-vuotiaana, mutta mahdollinen heti kun vauvan suussa on pienikin hampaanalku.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajaa:
Itse en pussaile suulle, kyllä siinä voi sylkeä vaihtua kun vauva se ainakin kuolaa aina!

No joo mut mitä se sua haittaa, jos vauva kuolaa sun huulille, kunhan et itse kuolaa sen huulille! Äidin syljestähän se bakteeri tulee eikä toisin päin.

Niin...tuijotin aikanaan neuvolantätiä ihan äimistyneenä, kun hän sanoi ihan pokalla naamalla että lasta ei saisi suukottaa suulle nyt sitten - en muista olisiko ollut 4-vuotiaaksi asti! Siis KUKA muka on pussaamatta omaa lastaan???? Meidän tyttö ainakin tykkää ylikaiken pussata minua ja isiään, sekä mummuja yms... Tulkoon sitten karies, mutta ei me kyllä pussaamista ruveta karttamaan. Naurettavaa minun mielestäni!

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Niin...tuijotin aikanaan neuvolantätiä ihan äimistyneenä, kun hän sanoi ihan pokalla naamalla että lasta ei saisi suukottaa suulle nyt sitten - en muista olisiko ollut 4-vuotiaaksi asti! Siis KUKA muka on pussaamatta omaa lastaan???? Meidän tyttö ainakin tykkää ylikaiken pussata minua ja isiään, sekä mummuja yms... Tulkoon sitten karies, mutta ei me kyllä pussaamista ruveta karttamaan. Naurettavaa minun mielestäni!

suulle tarvitse pussata!! Jokainen vanhempi päättää toki mitä lapselleen haluaa, mutta kun lapsen suussa on ensimmäiset hampaanalut niin sen jälkeen karieksen tarttuminen on hyvin todennäköistä. Poskihampaiden tultua tartunriski kasvaa vielä enemmän. Jos lapsi ei kahteen ikävuoteen mennessä ole saanut kariesta vanhemmiltaa tai esim. isovanhemiltaan niin silloin on hyvin todennäköistä, että normaalilla hammashygienialla hänelle ei tule reikiä hampaisiin.

Jos sinä äiti näet, että sinun ei tästä tosi seikasta tarvitse välittää niin se on tietenkin sinun oma asiasi, mutta kannattaa pistää se lapsi etusijalle tässäkin. Lapsi ei varmasti kärsi siitä, että sitä ei pussata suulle! Pidätkö itse hampaiden poraamisesta? Jos et niin älä aiheuta suotta tätä ongelmaa lapsellesi

Uusimpien tutkimusten mukaan lapseen on mahdollisuus tartuttaa myös ientulehdukset jne noin 7 ikävuoteen asti. Hyvät suuhygieniatavat olisi aina pidettävä alusta alkaen sillä vanhoista tavoista poisoppiminen on aina vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:

En minä ainakaan suulle lapsiani suutele, vaan poskelle, nenän päähän,,, mihin vaan noin. Enkä anna kyllä mummojenkaan suulle suukottaa. Ihan jo ilkeemissyistä: kun suudelmat vaihdetaan rakastetun kanssa ja pusut vauvojen ja muiden rakkaiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei pusuttelua karttaa tarvi:
En minä ainakaan suulle lapsiani suutele, vaan poskelle, nenän päähän,,, mihin vaan noin. Enkä anna kyllä mummojenkaan suulle suukottaa. Ihan jo ilkeemissyistä: kun suudelmat vaihdetaan rakastetun kanssa ja pusut vauvojen ja muiden rakkaiden kanssa.

Kyllä omia lapsiaankin voi pusutella suulle, ei se mitään "irstasta" ole... Ei ne mitään suudelmia ole, siis verrattavissa oman miehen suutelemiseen. Mäkin olen kyllä miettinyt tota karies-juttua, enkä siksi kovasti suulle viitsi pussailla. Pari kertaa on tullut kyllä vauvelia suulle pussattua kun se nyt vaan on niin suloinen! Muuten pusuttelen poskille ja nenänpäähän ym.
Jenkeissä vaihto-oppilaana ollessani muuten pussailin "vanhempiani" suulle, sekä isää että äitiä. Se vaan on siellä tapana. En kyllä kauheasti siitä tavasta tykännyt, mutta eipä siinä päätään tohdi poiskaan kääntää kun toinen tulee ja antaa pusun. Eikä niissä pusuissa siis ollut mitään seksuaalista tms.

..pikapikaa sen luin, eikä siinä mainittu suukottamisesta mitään (en ainakaan huomannut). Siis peräänkuulutan, että tietääkö joku ihan "aikuisten oikeasti" että pusun suikauttamalla voisi karieksen siirtää? Kuten joku tuolla sanoikin, ei se äiti siinä kuolaa pärski vaikka vauva pärskisikin, eli olen ollut siinä käsityksessä ettei omaa sylkeäni siinä kyllä just mihinkään kulje. Ja niille kauhistelijoille: kyse ei siis TODELLAKAAN ole mistään kielareista tai nuoleskelusta vaan pusun suikkaisuista silloin tällöin.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Tooth Fairy:
..pikapikaa sen luin, eikä siinä mainittu suukottamisesta mitään (en ainakaan huomannut). Siis peräänkuulutan, että tietääkö joku ihan "aikuisten oikeasti" että pusun suikauttamalla voisi karieksen siirtää? Kuten joku tuolla sanoikin, ei se äiti siinä kuolaa pärski vaikka vauva pärskisikin, eli olen ollut siinä käsityksessä ettei omaa sylkeäni siinä kyllä just mihinkään kulje. Ja niille kauhistelijoille: kyse ei siis TODELLAKAAN ole mistään kielareista tai nuoleskelusta vaan pusun suikkaisuista silloin tällöin.

Hammaskaries eli reikiintyminen tarttuu. Hampaiden reikiintymistä aiheuttavat streptococcus mutans -bakteerit tarttuvat syljen mukana aikuisesta lapseen.

jos sinun sylkeä jää lapsen huulille jne eli pienikin sylkikontakti tartuttaa karieksen. Ihan jo flunssakauttakin ajatellen on parempi pussata johonkin muualle kuin suuhun.

Meillä pusutellaan paljon, mutta ei kuitenkaan suulle. Ihan yhtä mukavaa on pusutella poskelle, eikä tarvitse pelätä 'hammasbakteerin' tarttumista. Asiasta olen myös tiedottanut mummoille, joista toisen on vaikea hyväksyä asiaa, mutta hän ajattelee muutenkin enemmän itseään kuin lapsen parasta. Bakteeri tarttuu herkimmin 2-3 ikävuoden tienoilla.

Eli jos nyt olen mennyt pusuttelemaan pari kertaa lastani suulle niin tiedossa karies! Mitään ei siis ole enää tehtävissä, nyt varmaan voin siis jatkaa pusuttelua kun se "tartunnan" on jo saanut...

Olisi kiva tietää, että kuka oikeasti pystyy olemaan niin tarkka, ettei ikinä käytä samaa lusikkaa jne omassa ja vauvan suussa, ja aina muistaa olla pussaamatta lasta suulle... Oppiikohan se lapsi myöhemmälläkään iällä suukottamaan suulle, jos on oppinut ettei niin tehdä?! Kyllä meillä ainakin typy tulee välittömästi vaatimaan isiltä pusuja myös, kun näkee minun ja mieheni suukottelevan! Selosta siinä sitten reilun vuoden ikäiselle että ei isi nyt pussaa sinua...

Ystäväni suuhygienisti sanoi, että jotta pöpö tarttuu on suussa oltava hampaita. Ettei se ikeniin kiinni jää. MEillä eka hammas tuli 10kk ikäisenä. Tiedä sitten sen tarkemmin en asiasta. Meillä pussaillaan ja samalla lusikalla syöty jne.. Mun maalaisjärjellä suurempaa tuhoa tekevät karkit yms. herkut.

Alkuperäinen kirjoittaja hampaita pitää olla:
Mun maalaisjärjellä suurempaa tuhoa tekevät karkit yms. herkut.
Erilaiset hapot kuluttaa kiillettä, mutta ei karkit aiheuta reikiä hampaisiin, jos ei kariesbakteeria ole suussa.
Aika harvinaista kai oikeasti suulle moiskauksesta on saada tartuntaa, vaikka riski onkin olemassa, pahempi on samalla lusikalla syöminen yms.
Mut jokainen valitsee itse, mihin vetää lapsen kohdalla riskirajan. Hampaita voi paikata eikä kariekseen kuole, joten mun mielestä on turha hössöttää mihin "saa" vauvaa pussata ja mihin ei, kun on semmoisiakin äitejä jotka dokaa ja/tai käyttää huumeita/ röökaa koko raskausajan piittaamatta pätkääkään, mitä se lapselle tekee.

Meillä pussaillaan kyllä ihan suulle. Musta on luonnotonta olla pussailematta omia lapsia, mutta jokainen tekee niinku tekee. Pojalla kaks vuotiaana oli sylkitestissä pikkasen kohollaan bakteerit. Nyt pussaillaan kuitenki esikoisen sekä vauvan kanssa. Mä ainakin teen usein niin, kun syötän vauvaa, että kokeilen alahuuleen onko ruoka liian lämmintä. Nuolasen ruuan pois ja vähän ajan päästä erehdyn uudestaan kokeilemaan, ettei oo liian lämmintä. Mulla on paljon reikiä hampaissa. Miehellä on ollu maitohampaissa, mutta rautahampaissa ei yhtäkään ja se ei pese hampaita ku kerran päivässä. Meillä siis pussaillaan kaikki! Ja suudelmat, eli kielarit on kyllä ihan miehen ja mun välinen juttu :)

Juuri käytiin hammashoitajan luona ja oli puehtta tuosta kariesbakteerista. Oletteko tienneet että se tarttuu myös jos äiti jäähdyttää lapsen ruokaa puhaltamalla... En tästä tiennyt mitään ja pidin tätä ihan käsittämättömänä asiana kunnes hoitaja kaivoi papereistaan esiin tuonkin maininnan. Pakko se oli uskoa kun oli mustaa valkoisella.

taitaa kyllä edelleen löytyä. Luuletteko te, että näitä karies ym tutkimuksia tehdään ihan turhaan ja sitten kun ollaan saatu tutkimustulokset niin osa täälläkin palstalla kertoo, että mä kyllä teen näin .... Luotetaan siihen omaan "maalaisjärkeen" jossa ei tunnu olevan sitten sitä pienintäkään älyn häivää. Miksi jotkut kokevat, että heidän maalaisjärkensä on parempi kuin suuren tutkimuksen tulos siitä, että lapset saavat karieksen usein vanhemmiltaan. Noh, eipä ollut pitkä aika kun eräs lehti kirjoitti siitä, että nykylasten hampaat ovat tällä hetkellä hyvin huonossa kunnossa ja se johtuu täysin vanhemmista.
On varmasti huomattavasti pahempi, että käyttää huumeita ja alkoholia raskausaikana jne kuin joku täällä kirjoitti, mutta jos karieksen pystyy välttämään näin helposti niin miksi ihmeessä sitä ei sitten vältä.
Minä maistan aina omalla lusikalla ruuan, että onko se sopivan lämpöistä ja jos pitää maistaa toistamiseen huuhdon aina lusikan huolella. Tähän mennessä meillä ei ole ollut tuon asian suhteen mitään ongelmaa ja lapsi on nyt 1v.

Veljeni on hammaslääkäri ja hän on kovasti ihmetellyt sitä, että kun neuvolassa kaikki saavat esitteen hammashygieniasta ja tästä karieksen tarttumisesta niin silti näkee edelleen sitä, että äiti laittaa lapsen tutin suuhunsa kun se on pudottu maahan. Suuhan on täynnä bakteereita ja todennäköisesti siihen tuttiin tulee enemmän bakteereita kun äiti sen suuhunsa laittaa kuin, että se tipahti maahan.

Ohessa linkki jossa lukee lasten hampaista.

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1154801

No voi elämä, kun taas viisaammat äidit heristelevät kotona koneen ääressä syyttävää sormea!

Itse en ole pussaillut lasta suulle, mutta en ole voinut estää hammaspöpön tarttumista enkä edes liiaksi asti yrittänyt. Itse mietin asiaa näin: voin ottaa hurjasti stressiä siitä ettei lapsi vahingossakaan juo toisten mukeista, syö toisten tuttia, imeskele toisten kanssa samoja leluja.. ja sitten yks kaks kaikki stressaaminen voi osoittautua turhaksi kun kerran en huomaa ja onkin kaverin tutti suussa. Joten olen antanut tytön juoda kaverin mukista yms. Joskus jopa maistaa lusikallani ruokaani.

Itse ajattelen että tärkeintä on, että opetan lapselleni säännöllisen hampaiden harjauksen. Lisäksi annan usein ksylitolipastillin ruuan päätteeksi eikä meillä napostella paljon aterioiden välissä. Usein kun käydään kavereilla kylässä on heidän lapset jo opettu hyvän päälle, eli juovat mehuja ja syövät sipsiä, karkkia yms. Voi myös olla että heidän hampaidenhoitorutiinit on vähäiset. Luulen että juuri tuosta syystä suomalaiset lapset ovat huonohampaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja liuku.:
No voi elämä, kun taas viisaammat äidit heristelevät kotona koneen ääressä syyttävää sormea!

Itse en ole pussaillut lasta suulle, mutta en ole voinut estää hammaspöpön tarttumista enkä edes liiaksi asti yrittänyt. Itse mietin asiaa näin: voin ottaa hurjasti stressiä siitä ettei lapsi vahingossakaan juo toisten mukeista, syö toisten tuttia, imeskele toisten kanssa samoja leluja.. ja sitten yks kaks kaikki stressaaminen voi osoittautua turhaksi kun kerran en huomaa ja onkin kaverin tutti suussa. Joten olen antanut tytön juoda kaverin mukista yms. Joskus jopa maistaa lusikallani ruokaani.

Itse ajattelen että tärkeintä on, että opetan lapselleni säännöllisen hampaiden harjauksen. Lisäksi annan usein ksylitolipastillin ruuan päätteeksi eikä meillä napostella paljon aterioiden välissä. Usein kun käydään kavereilla kylässä on heidän lapset jo opettu hyvän päälle, eli juovat mehuja ja syövät sipsiä, karkkia yms. Voi myös olla että heidän hampaidenhoitorutiinit on vähäiset. Luulen että juuri tuosta syystä suomalaiset lapset ovat huonohampaisia.

Jos meistä jokain omalla käytöksellään huolehtii siitä, että lapsi ei saa kariesta meiltä niin se olisi hienoa, mutta toiset kun eivät näe tätä asiaa niin tärkeänä niin siksi sillä sinun kaverisi vauvalla on se karies ja sinun vauva saa sen hänen tutistaan.

Parhaansa kun yrittää niin sen pitäisi riittää, enempään kun ei pysty.

meillä on lapsilla tosi hyvässä kunnossa hampaat vaikka ovat saaneet pusut äidiltä, isiltä, mummeilta jne.. ja esim. mulla on reikä hampaassa ja miehellä on vielä huonommat hampaat... mun mielestä tää on taas tätä pilkunviilamista, ihan maalaisjärjellä ja normaalilla hampaiden hoidolla homma toimii. en varmasti jätä lapsiani pusuttelemasta jonkun ehkä-tulen-ehkä-en- pöpön takia. mä vaan ihmettelen miten ihmeessä te meinaatte valvoa että lapsenne ei maista kaverin tikkaria, tai hörppää samasta pullosta, mukista tms.. siinä sitten olette vahtineet silmä kovana ettei vain tule pöpöä ja yhdellä tikkarin nuolaisulla se pilattu... relatkaa nyt taas vähän =)

Yhteistyössä