Kapitalistin ahneus huipussaan - Ahneusinflaatio "greedflation" uhka Suomessakin – Tätä se tarkoittaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ahneusinflaatio uhka Suomessakin – Tätä se tarkoittaa
Yritysten voittomarginaalit ovat kasvaneet monessa maassa, mutta palkat eivät ole nousseet samassa tahdissa. Tämä on voinut johtaa ”greedflationiin”, jota on vaikea hillitä.

"Yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle, pelkää muun muassa Euroopan keskuspankin pääjohtaja.

Greedflation tulee englanninkielisistä sanoista ahneus ja inflaatio.

Ilmiö on nostanut päätään muutaman vuoden ajan.

Se voi johtaa inflaation hidastumisen pitkittymiseen.

Moni on jo huomannut kauppakassinsa kallistuneen inflaation myötä. Sen lisäksi kuluttajia vaanii uusi vaara, kun yritysten tavoittelemat suuremmat voittomarginaalit uhkaavat joissain Euroopan maissa nostaa hintoja edelleen yhä korkeammalle.

Ilmiötä kutsutaan nimellä ”greedflation”. Sana on yhdistetty englanninkielisistä sanoista ”greed” eli ahneus ja ”inflation” eli inflaatio. Termin voisi suomentaa vaikka ”ahneusinflaatioksi”.

Antti Ronkainen, poliittisen talouden tutkija Helsingin yliopistosta, kertoo, että ilmiössä on kyse siitä, että yrityksen tuotteen hintaa nostetaan enemmän kuin mitä tuotantokustannukset todellisuudessa nousevat, ja tämä näkyy myöhemmin yritysten kasvaneessa liikevoitossa.

– Viime aikoina on herätty siihen, että yritysten voittomarginaalien kasvu on monessa Euroopan maassa ollut suurempaa kuin palkkojen kehittyminen. Vielä ei tiedetä, kuinka pysyvä ilmiö on kyseessä. Se voi lietsoa entisestään hinnannousua ja palkannousupaineita. Toisaalta ei ole varmaa, kauanko ihmisillä on varaa maksaa korkeampia hintoja säästöjen vähetessä ja korkojen noustessa, Ronkainen pohtii.

Ilmiöstä on puhuttu jo vuodesta 2021, mutta nyt se on nostanut enemmän päätään. Aiheesta ovat viime aikoina kirjoittaneet useat talouslehdet, kuten Bloomberg ja Financial Times.

Myös Euroopan keskuspankin pääjohtaja Christine Lagarde varoitti maaliskuisessa blogissaan, että yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle."


Käsittämätöntä miten kriisiaikoina kapitalistien rahanahneus on näin räikeää, moraalitonta ja yhteiskuntavastuutonta. Päättäjät ja poliitikot ovat asiasta yllättävän yksimielisen hiljaa.
 
vierailija
Jos nyt jo eletään kriisiaikoja, niin kohta varmaan ajaudutaan kohti panssariseinää ja kaikki romahtaa siihen märäksi läntiksi. Inflaation edetessä hullun lailla muuta ei edes ole luvassa ja yritysten voitot romahtaa, jengi pihalle niin töistä kuin ylivelka/ -vuokra-asunnoistaan, velkaökyautot sekä muut kulutusjuhlatavarat ulosmittaukseen kuten aina aiemminkin on tapahtunut.

Miksi pidetään yllä edes tällaista kapitalistihullunmyllyjärjestelmää? Eikö jengi vaan opi elämään tasapainoista elämää koskaan? Ei ilmeisesti koskaan,vai johdetaanko systeemi aina näin hulluksi tahallaan?
 
vierailija
Ahneus räjähtää aina lopulta käsiin ellei kauppaa jotenkin valvota tai säännöstellä, nyt on käymässä juuri niin.

Sitä ihmettelen miksi tähänkin ongelmaan heti ehdotetaan verojen korotusta, eihän se vaikuta tuohon touhuun muuten kuin enintään nostaa hintoja entisestään! Siinä tulikin sitten se valtion ahneus esille, verojen korotusta tarjotaan ratkaisuksi kaikkiin ongelmiin.
 
vierailija
Suomen työläisten palkat miinus 500€/kk Ruotsiin, miinus 800€/kk Norjaan ja miinus 1000€/kk Tanskaan verrattuna, ylivoimaisesti Pohjoismaiden eli oman viitekehyksemme maiden alhaisimmat. Myös perusturva Euroopan neuvoston mukaan jäänyt pahasti jälkeen ja Suomi saanut tästä useamman kerran noottia. Nyt ahneet kauppiaat kriisejä hyväksikäyttäen aloittivat vielä kuluttajien ryöstön hintojen keinotekoisella nostamisella. Kun mikään ei kapitalisteille riitä. Moraalikato!
 
vierailija
Ahneusinflaatio uhka Suomessakin – Tätä se tarkoittaa
Yritysten voittomarginaalit ovat kasvaneet monessa maassa, mutta palkat eivät ole nousseet samassa tahdissa. Tämä on voinut johtaa ”greedflationiin”, jota on vaikea hillitä.

"Yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle, pelkää muun muassa Euroopan keskuspankin pääjohtaja.

Greedflation tulee englanninkielisistä sanoista ahneus ja inflaatio.

Ilmiö on nostanut päätään muutaman vuoden ajan.

Se voi johtaa inflaation hidastumisen pitkittymiseen.

Moni on jo huomannut kauppakassinsa kallistuneen inflaation myötä. Sen lisäksi kuluttajia vaanii uusi vaara, kun yritysten tavoittelemat suuremmat voittomarginaalit uhkaavat joissain Euroopan maissa nostaa hintoja edelleen yhä korkeammalle.

Ilmiötä kutsutaan nimellä ”greedflation”. Sana on yhdistetty englanninkielisistä sanoista ”greed” eli ahneus ja ”inflation” eli inflaatio. Termin voisi suomentaa vaikka ”ahneusinflaatioksi”.

Antti Ronkainen, poliittisen talouden tutkija Helsingin yliopistosta, kertoo, että ilmiössä on kyse siitä, että yrityksen tuotteen hintaa nostetaan enemmän kuin mitä tuotantokustannukset todellisuudessa nousevat, ja tämä näkyy myöhemmin yritysten kasvaneessa liikevoitossa.

– Viime aikoina on herätty siihen, että yritysten voittomarginaalien kasvu on monessa Euroopan maassa ollut suurempaa kuin palkkojen kehittyminen. Vielä ei tiedetä, kuinka pysyvä ilmiö on kyseessä. Se voi lietsoa entisestään hinnannousua ja palkannousupaineita. Toisaalta ei ole varmaa, kauanko ihmisillä on varaa maksaa korkeampia hintoja säästöjen vähetessä ja korkojen noustessa, Ronkainen pohtii.

Ilmiöstä on puhuttu jo vuodesta 2021, mutta nyt se on nostanut enemmän päätään. Aiheesta ovat viime aikoina kirjoittaneet useat talouslehdet, kuten Bloomberg ja Financial Times.

Myös Euroopan keskuspankin pääjohtaja Christine Lagarde varoitti maaliskuisessa blogissaan, että yritysten voittomarginaalit uhkaavat nostaa kuluttajahintoja yhä korkeammalle."


Käsittämätöntä miten kriisiaikoina kapitalistien rahanahneus on näin räikeää, moraalitonta ja yhteiskuntavastuutonta. Päättäjät ja poliitikot ovat asiasta yllättävän yksimielisen hiljaa.
Nyt vielä cheapflation, jossa ruoan laatua paskotaan mm. huonommilla raska-aineilla ja veden lisäyksellä yritysten voittojen maksimoimiseksi.
On nää toverikapitalistit kieroja ja ahneita.
 
vierailija
Tuotteiden laatua on heikennetty myös Suomessa

Tuotteen hinta voi pysyä ennallaan, mutta laatu heikkenee, kun esimerkiksi terveellisiä raaka-aineita on aiempaa vähemmän.

Euroopassa tällaista elintarvikkeiden laadun heikentämistä on havainnut esimerkiksi kansalaisjärjestö Foodwatch.

Samoin on tapahtunut myös Suomessa. Esimerkiksi Fazer on muuttanut osaa aamiaistuotteistaan niin, että keskeisiä raaka-aineita on vähennetty.

Ilmiön yleisyydestä ei juuri ole tietoa, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Selvityksiä asiasta ei Kuluttajaliiton tietojen mukaan ole Suomessa tehty, ja kuluttajien itsensä on vaikeaa havaita muutoksia.

Lue koko juttu täältä.
 

Yhteistyössä