Kapaloa vauvalla käyttävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onkelmaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onkelmaa...

Vieras
Meillä 2kk vauva huitoo itsensä hereille vähän väliä ja olenkin hänet kapaloon kietonut (uniliina). Yöllä tisutellaan kerran tai kaksi ja jatketaan sitten unia. Mietin, että pitääkö kapalo aukaista imetyksen ajaksi vai antaisinko vaan olla kiinni. Vauva herää, jos aukaisen kapalon ja puen imetyksen jälkeen uudestaan. Nukahtamiseen menee taas aikansa. Jos en aukaise, jatkaa uniansa kun masu on täysi, saman tien. Mitenkä sinä olet tehnyt/tekisist tässä tilanteessa? Liinan ohjeissa kun lukee, että vauvan tulisi saada tunnustella käsillään äidin rintaa imetyksen aikana...

tiukassa kapalossa pidin poikaa 3,5kk, en tod. ottanut yöllä auki, ennen kuin lähellä tota neljää kuukautta, sellainen huitominen ja levottomuus muutenkin päällä kaiken aikaa... mut mikä kenellekin parhaiten sopii ;)

Meillä vasta 3kk jälkeen alkoi yölevottomuus, kädet viuhtoo ja jalat nousee ylös. Mitä se haittaa vaikka vaavi unissaan touhuaa? Eikö sellainen ole aika kuuma pakkaus, meillä ainakin on välillä pää märkänä vaikkei peittona ole kuin lakana?

[QUOTE="vieras";24207650]Meillä vasta 3kk jälkeen alkoi yölevottomuus, kädet viuhtoo ja jalat nousee ylös. Mitä se haittaa vaikka vaavi unissaan touhuaa? Eikö sellainen ole aika kuuma pakkaus, meillä ainakin on välillä pää märkänä vaikkei peittona ole kuin lakana?[/QUOTE]

Meillä on kesälläkin nukkunut kapalossa eikä ole ollut kuumissaan. Vaippasillaan olen käärinyt ohueen aluslakanaan ja hyvin ovat nukkuneet:)

Meillä lapsi heräsi itse viuhtomiseensa ja esti häntä nukahtamasta. Laitettiin siis kapaloon illalla jo ennen imetystä, jolloin nukahti. Enkä luonnollisesti avannut yöllä. Tosin meidän houdini viuhtoi niin tarmokkaasti kapalosta huolimatta, että sitä sai olla korjaamassa useamman kerran yössä ja silti oli yleensä aamulla kapalosta pihalla. Eikä meillä lapsi hikoillut, nyt vanhempanakin kesähelteillä nukkuu pitkä yöpuku päällä ja peiton alla eikä hikoile.

Mä oon tota kapaloa miettinyt ja osittain käytettiinkin edellisen kohdalla. Mutta edellinen lapsi ei voinut sietää märkää vaippaa, niin siksi koin hankalaksi sen yöllisen kapaloinnin...

Tuli siis avattua pakettia vaipanvaihdon takia.

Mä koitin tota kapaloa ja auttoihan se. Mutta meillä toimi lopulta parhaiten mahallaan nukuttaminen...

Joo, ei sais, ei suositella. Mutta pikku-ukko on aina nukkunut parhaiten mahallaan, koska muuten säpsähteli hereille ihan koko ajan. Tuossa asennossa, jos säpsähti, nukahti samantien uudelleen. Lisäksi ilmat tulivat helpommin ulos noin, joten ei ole ollut masuvaivoja sen vuoksi. Nyt, kun osaa itse kääntyä, kääntyy itse mahalleen, jos yritänkään pistää kyljelleen tms.

Mutta en varmaan avais kapaloa, jos vauva sillä nukkuu paremmin. Hamuilkoon tissiä sitten päiväsaikaan...

Meillä kanssa kapalo on ollut paljon käytössä, sekä myös mahallaan nukuttaminen. Varsinkin aamuyöstä vauvojemme masut ovat alkaneet möyristellä enemmän ja masullaan on saanut paremmin nukuttua. En kanssa suosittele kenellekään, kun sitä ei kerran suositella. Mutta meillä toimi hyvin.

Kapaloa en avannut yöllä imettäessä, koska tarkoitus on yöllä jatkaa unia mahdollisimman nopeasti. Tissi suuhun ja unta luumuun vaan :)

Meillä ainakin vauva itse herää tuohon ähräämiseen ja haluaa uudestaan tissille.
Kapalon kanssa syö kaksi kertaa yössä kun ilman saattaa olloa tissillä vähän väliä. Molemmat, niin äiti kuin vauvakin, on päivisin paremmalla tuulella kun ollaan saatu nukuttua yöllä paremmin.
Pidän siis kapalon kiinni syötöillä. Kiitos kaikille vastauksista!

Yhteistyössä