Kantoliina vai reppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysymysmerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kysymysmerkki";26741536]Miten on lapset viihtyny liinassa tai repussa?[/QUOTE]

mun vauva (vajaa 3vkoa) nukahtaa aina heti kun laittaa liinaan ja nukkuu niin kauan, kunnes ottaa sieltä pois

Halparepuilla ei tee minusta mitään, pariakin erilaista olen kokeillut, jos olis varaa ja varmuus siitä että lapsi siinä viihtyy, ostaisin manducan..liinassa meillä ei ole viihtynyt kumpikaan, ne kiristää ja ahistaa ja tulee kuuma kummallekkin ja olen kokeillut muutamaa erilaista liinaakin.

Trikooliina on kätevämpi pienen vauvan kanssa, mutta se soveltuu sitten vain pienelle vauvalle (yleensä alle 6kk), koska painavampaa ja vahvempaa vauvaa on vaikea saada pysymään trikooliinassa hyvässä asennossa. Manduca on pitkäikäisempi, mutta itse tykkään kantaa ehdottomasti mieluummin liinassa kun kannan edessä. Nyt kun kannan 1-vuotiasta selkäpuolella, Manduca on se jota käytän.

Jos päädyt liinaan, kannattaa huomioida että:
1) kehtosidonnat eivät ole niitä ergonomisimpia, itse suosisin alusta pitäen sidontaa jossa vauva on pystyssä, trikooliinalla kietaisuristi2.
2) liinassa kantaessa ei ole tarkoitus roikottaa lasta jalkovälistä kuten tuossa linkkaamassasi mainoskuvassa, jolloin lonkkien asento vääristyy, vaan ideana nimenomaan on että liina levitetään leveässä sammakkoasennossa polvitaipeesta polvitaipeeseen, jolloin tuki on laajemmalla pinnalla ja lonkat luonnollisessa asennossa - ja tämä sitten onnistuu vain kasvot kantajaan päin (kasvot kantajasta poispäin voi kantaa buddha-sidonnassa, mutta tuntuu useimmista mukavalta vain lyhytaikaisessa kannossa, esim. kotitöitä tehdessä).

Itse valitsisin trikooliinan ja opettelisin kietaisuristi2:n (jota löysyttämällä voi imettää). Sitten kun olet hurahtanut kantamiseen ja haluat jatkaa kantamista 5-6kk->, hankit kudotun liinan tai Manducan, tai molemmat ;) Ne säilyttämän jälleenmyyntiarvonsa loistavasti joten sijoitus ei ole niin suuri kuin luulisi (Manducan ostaa uutena satasella ja myy hyväkuntoisena käytettynä 70-80 eurolla). Vaihtoehtoja ergonomiselle kantorepulle on muuten ainakin Ergo ja Tula, joista ainakin Ergoa saa edullisesti käytettynä.

Itse olen kokenut imettämisen helpommaksi rengasliinassa, joka on meillä paljon käytössä kotona pikaliinana (jos lapsi pitää hetkeksi saada kyytiin esim. kotitöiden aikana tai haluaa maitoa just kun kuorin perunoita), mutta sillä taas ei pitkää aikaa jaksa kantaa kun paino ei jakaudu molemmille hartioille (vaikka leviääkin odotettua paremmin pitkin selkää, rengasliinallakin oli minusta yllättävän hyvä kantaa).

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Ai niin, kannattaa kysellä onko paikkakunnallasi kantoliinalainaamoa, kantoliinayhdistyksen kantoliinatukihenkilöitä tai vuokraako esim. imetystukiryhmä liinoja koekäyttöön, jolloin voisi olla mahdollisuus tutustua sekä reppuun että liinaan etukäteen ja/tai saada ohjeistusta käyttöön ja liinaimetykseen. Joillain liinaimetys käy kuin vettä vaan, toiset kaipaavat vinkkejä että löytävät hyvän asennon. Voin yrittää onkia sulle yhteystietoja jos kerrot paikkakunnan?

Mulla on ollut sekä rengasliina, Manduca että Ergo. Rengasliina on ihan pienellä vauvalla näppärin ja kevein, ja siinä voi imettääkin. Isommalla vauvalla ei Ergon ja Manducan välillä juuri eroa ole, Manduca on vähän viimeistellympi ja siinä on sellainen jatko-osa, jolla repun selkäkappaletta saa jatkettua niin että isompikin lapsi pysyy kyydissä. Kuopus on kohta 3, ja Manducassa jaksaa edelleen kevyesti kantaa - rattaita meillä ei ole ollut enää kahteen vuoteen ollenkaan :)

[QUOTE="vieras";26741714]Meillä vauva ei viihtynyt manducassa yhtään, liinassa kyllä. nyt kesällä vaan liina on turkasen kuuma sekä itselle että vauvalle.[/QUOTE]

Onko tänä kesänä jokin jossain "turkasen kuuma"? :D Mut totta, liina voi olla helteellä aika lämmin, varsinkin paksumpi (niitäkin on monenlaisia). Kotona vauva vaippasillaan ja itse ilman paitaa, tai sit ohut kudottu liina ja vähemmän topakka sidonta (esim. tuplaristi, masureppu) kun lapsen ikä siihen piisaa.

Manduka ehdottomasti kätevämpi. Olen imettänyt vauvaa siinä esim. Oikeassa eikä kukaan huomannut mitään... Alla imetystoppi sitten lapsi mandukassa ja päällä neuletakki... Myös sairasta lasta joka ei viihdy muualla kuin sylissä on kätevä kantaa mandukassa ja edes jotain kotihommia tehtyä. Harmi että ehdin myydä Mandukan. Nyt sitä ois kuitenkin vielä tarvittu kun kolmonen ilmoitti tulostaan. No ostan uuden, mandukalla tosi hyvä jälleenmyynti arvo... Jos ostaa itse käytettynä saa varmasti omansa pois.

Trikooliina ei oo oo isolla lapsella hyvä, manduca on ergonomisempi. Ainakin manducassa om ihan hyvä jälleenmyyntihinta,joten ei siinä paljon häviä jos lapsi ei siinä viihdykään, ja vaikkei vastasyntyneenä viihdy niin myöhemmin se voi silti olla kätevä jos on tarvetta tai halua selässä kantaa esim metsäretkillä tms missä rattaat ei toimi.
Ihan hyvä jälleenmyyntihinta varmasti on trikooliinallakin on, joten jos nyt ensisijaisesti tarvitset välineen missä voit imettää niin sitten hankit sen, tarvittaessa myöhemmin jonkun toisen.

Mun huomenna 4 viikkoa täyttävä nuorimmaiseni vihaa kantoliinassa olemista, ainakin kietaisuristissä olemista |O (ja se olisi taas puolestaan mun lempiasento kantamiselle, keskimmäinen mukelo suorastaan asui siinä - söi, nukkui hyvin).

"Pikaliinassa" (sellainen kantopussi tms) viihtyy, joskus: joinakin päivinä on siinä 12 h tyytyväisenä, joskus ei tykkää yhtään. Mutta siinä kantaminen käy raskaaksi mulle, vaikka vauva ei painakaan vasta kuin 3.8 kg.

Baby Björnin rintarepussa tykkää olla, mutta se ei ole järin hyvä väline tuntikausien kantamiseen, joten tuollaista Manducaa olen hankkimassa lisäksi. Eilisiltana täältä kyselin kantoreppuasiaa & Manduca sai kehuja :)

Meillä on sekä Manduca kantoreppu että Hug a bub-kantoliina. Kantoreppua käytettiin päivittäin ekat 6kk. Kantoliina oli musta kuuma ja sitominen hankalampaa kuin manducan kanssa. Tyttö viihtyi manducassa monta tuntia kerralla, nukahti helposti siihen.

Vauvalle liina on hyvä, sitten kun lapsi on liikkuvaisempi ja painaa enemmän ni on helpompi napata repussa selkään. Mä kannoin tyttöä n. 1,5 vuotiaaksi etupuolella liinassa, viihtyi siinä parhaiten ja sit siitä eteenpäin repussa selässä. Mä en koskaan jaksanut opetella selkäsidontoja liinalla kun tyttö oli niin eläväinen, reppu oli vaan niin nopee ja helppo.

[QUOTE="vieras";26742225]http://www.ipanainen.fi/product/1/tula-kantoreppu

Meillä tämä. Tuohon saa ostettua sellaisen tuen millä sitä voi käyttää ihan vastasyntyneenkin kanssa.[/QUOTE]
Näitä katselin netistä, mutta missään ei ollut mainintaa tuosta tuesta jonka avulla reppu sopii jo vastasyntyneelle...tämä Tula olisi meinaan paljon nätimpi kuin Manduca :p

Näitä katselin netistä, mutta missään ei ollut mainintaa tuosta tuesta jonka avulla reppu sopii jo vastasyntyneelle...tämä Tula olisi meinaan paljon nätimpi kuin Manduca :p

Bongasin tämän kerran yhdestä blogista. Minustakin noissa on ihanat kuosit. <3

Tula-kantoreppu | Magicpoks

täällä näkyy tuo tuki ja tuolta verkkokaupasta niitä löytyy ja, jos joku kiinnostui.

[QUOTE="vieras";26742262]Bongasin tämän kerran yhdestä blogista. Minustakin noissa on ihanat kuosit. <3

Tula-kantoreppu | Magicpoks

täällä näkyy tuo tuki ja tuolta verkkokaupasta niitä löytyy ja, jos joku kiinnostui.[/QUOTE]
Taidan ekana ottaa verkkokaupasta tuollaisen repun lainaksi :). Kokeilumielessä. Ja jos se tuntuu meidän jutulta niin pitää tilata sellainen ihan ikiomaksi.

Pienillä, alle puolivuotiailla tykkäsin käyttää trikooliinaa. Kotioloissa oli hyvä rengasliina, ja sitä käytin isommillakin pikaliinana esim kaupassa, kun piti saada lapsi talteen. Isommilla pitkäaikaiseen kantamiseen oli neliöliina paras. En löytänyt kantoreppua, joissa olisi ollut minulle sopivat säädöt(tosin silloin ei ollut vielä manducaa, olen kuullut että voisi sopia myös pienikokoisille).

Yhteistyössä