Kansan paisumisen huomaa vaatekaupoissa

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Mä olen nykyään kokoa XS, vaikken ole kutistunut mihinkään suuntaan. Aiemmin olin S. Aiemmin olin 36, nyt 32/42. Kuppikokokin on pienentynyt yhdellä kirjaimella, vaikka tissit ovat tasan samanlaiset kuin aiemminkin ja vanhat liivit vanhalla koolla istuvat yhtä hyvin kuin ostohetkelläkin (kokonsa puolesta siis).

Kalsarihyllyille on löytänyt 52 kokoisia kalsareita, ne eivät ole enää pikkuhousuja, vaan kalsareita.

Isokokoisissa vaatteissa on enemmän valinnanvaraa kuin pienissä, niitä löytää myös aletangoista (joskin onhan niitä kokoja myös määrällisesti enemmän) jnejnejnejnejne.
Tilataanko ne aina niin että 1kpl xs, 2kpl s, 3kpl m, 4kpl l, 5kpl xl, 6kpl xxl, 7kpl xxxl...?

Ennen 38 taisi olla yleisin koko, nykyään se on 42.

Ja kyllä, mua ottaa tämä asia kaaliin, koska mun on nykyään helvetin vaikeaa löytää vaatteita joista pitäisin. Ja jos joku on vähänkin alennuksessa, niin kokoja ei ole. Omaa kokoa löytyy toki lastenosastolta ja jostain Lindexin pissaliisa -mallistosta, mutta kun en välttämättä aina pidä niistä (Hello Kittykin on mielestäni tyhmä tyyppi).

Tulkoon vaan isompia kokoja kun kansan kasvaminen sitä vaatii, mutta pakkoko on supistaa sieltä toisesta päästä siinä sivussa? Ja joo, mä tiedän että mitä enemmän isoja ihmisiä on, sitä kannatavampaa on ottaa myyntiin enemmän isoja vaatteita kuin normaalikokoisia, mutta saa kai mua silti harmittaa.

Jep, vaikeaa on löytää sopivia vaatteita kun on siro aikuinen nainen. Erityisesti housut on hankala tapaus. Naisten osaston farkut näyttää usein alkavan tuumakoosta 27 joka on kerrassaan aivan liian iso.

[QUOTE="kohtalotoveri";23124482]Jep, vaikeaa on löytää sopivia vaatteita kun on siro aikuinen nainen. Erityisesti housut on hankala tapaus. Naisten osaston farkut näyttää usein alkavan tuumakoosta 27 joka on kerrassaan aivan liian iso.[/QUOTE]

Joo, ja kun en mä ainakaan ihan välttämättä halua semmosia valmiiksi revittyjä farkkuja tai semmosia missä on peace-merkki perseessä.

[QUOTE="viekku";23124483]:( ikävää et kansa "läskistyyyyy".:,/[/QUOTE]

On se. Pitäisi ihan totta aloitella kampanja tai pari, tässä kärsii kansanterveys ja fyrkkaa palaa tulevaisuudessa entistä enemmän kun hoidetaan sitten näitä paisumisen seurauksia.

Mullakin on niin että koko on 32/34 ja joidenkin kauppojen pienin koko on liian iso! Mutta se hyvä puoli tuossa isokokoisten vaatteiden suosiossa on se, että ne pienet jää kauppaan ja ne on alennuksessa sitten eli pienet saa vaatteita halvemmalla 8)

No mä sitten käyn vissiin aivan väärissä vaatekaupoissa ja kattelen vaatteita vääristä nettikaupoosta koska nimenomaan normaalikokoosille löytyy paljon helpommin vaatteita kuin isommille ihmisille.

Todella asiallista muuten tuo lainapeite. :kieh:

No kyllä se niin on, että ei noita lainapeitteitä oo kaupoissa mitenkään maailman sivu ollut, ihan ovat lähimenneisyydessä sinne ilmaantuneet.

Näin lainapeitteen kokoisia vaatteitä käyttävänä sanoisin, että kyllä ne kaupat ovat pullollaan niitä pienempiä vaatteita ja isokokoisia on vähän. Ja sitten ne tosiaan on niitä lainapeitteitä - on joku ihme käsitys, että kun ihminen on iso hän käyttää vain telttoja ja mustia vaatteita. Minä en tee kumpaakaan - ja vaatteiden ostaminen on välillä tosi vaikeaa.

No mä sitten käyn vissiin aivan väärissä vaatekaupoissa ja kattelen vaatteita vääristä nettikaupoosta koska nimenomaan normaalikokoosille löytyy paljon helpommin vaatteita kuin isommille ihmisille.

Todella asiallista muuten tuo lainapeite. :kieh:

No ilmeisesti, menisit H&M:lle, Kappahlille (vai miten ikinä se kirjoitetaankaan, kappali! :D ), Seppälään, Anttilaan ja... Missäs mä mahdoinkaan vielä käydä. Siellä on ihan oikein omia mallistoja, LAAJOJA mallistoja (enkä tarkoita laajalla nyt pinta-alaa, vaan lukumäärää).

Anteeksi se lainapeite, mua vaan kiukuttaa pirusti kun en löytänyt kivoja vaatteita.

[QUOTE="iso";23124586]Näin lainapeitteen kokoisia vaatteitä käyttävänä sanoisin, että kyllä ne kaupat ovat pullollaan niitä pienempiä vaatteita ja isokokoisia on vähän. Ja sitten ne tosiaan on niitä lainapeitteitä - on joku ihme käsitys, että kun ihminen on iso hän käyttää vain telttoja ja mustia vaatteita. Minä en tee kumpaakaan - ja vaatteiden ostaminen on välillä tosi vaikeaa.[/QUOTE]

Melkein jo mietin että oisko tässä sama efekti kuin luonnostaan kiharissa hiuksissa: jos omistat sellaiset niin inhoat niitä, jos taas et niin toivoisit että sulla olisi sellaiset -> jos tarvitset pienempää kokoa niin kaupat näyttää olevan täynnä isoja kokoja ja toisinpäin.

Mutta ei se voi niin mennä, koska mä olen ennen löytänyt vaatteita aina. Tai sitten mä olen jämähtänyt aikaan kun en halua semmosia saakelin talitintti ja Hello Kitty tai Rolling Stones -kuteita. Se voi kyllä olla ihan mahdollista.

Noista aletankojen vaatteista, mä luulen että isoja (ja tosi pieniä) kokoja löytyy juuri siksi, että niille on vähemmän ostajia kuin niille keskikokoisille vaatteille. Esimerkiksi viimeksi kun katselin alennusmyynnin farkkuja, löytyi tuumakoossa 23" ja 24" (!) ja sitten seuraavat oli jo 30" ylöspäin. Semmoiset keskikokoiset vaan viedään ensimmäisinä, kun niille on eniten käyttäjiä. Itse olen suht hoikka, mm. farkuissa tuumakoko on 26", mutta ei ole ollut ongelmia löytää sopivia vaatteita, ei edes silloin kun olin huomattavasti nykyistä laihempi. Mutta ehkä mä olen vielä vähän teini ja shoppailen aika teinejä vaatteitakin. :D

No ilmeisesti, menisit H&M:lle, Kappahlille (vai miten ikinä se kirjoitetaankaan, kappali! :D ), Seppälään, Anttilaan ja... Missäs mä mahdoinkaan vielä käydä. Siellä on ihan oikein omia mallistoja, LAAJOJA mallistoja (enkä tarkoita laajalla nyt pinta-alaa, vaan lukumäärää).

Anteeksi se lainapeite, mua vaan kiukuttaa pirusti kun en löytänyt kivoja vaatteita.

No kuule just noissa on normaalipainoosille sopivia vaatteita. Ihan turha väittä, että ylipainoosen on helpompi löytää vaatteita. Eiköhän mulla ole tästä parempaa tietoa kuin sulla.

Ei ole ylipainoosten vika jos sä et osaa kattella sopivia vaatteita joten ivaamisen vois jättää pois.

H&M on teini vaatteita, Seppälässä joskus harvoin joku vaate, jota voi käyttää - viimeksi ostanut sieltä jotain miltei 10 vuotta sitten, Anttilassa ei todentotta ole yhtään mitään nykyään, Kappahl on ainoa liike noista, josta joskus löytyy jotain, mutta isot vaatteet siinäkin liikkeessä ovat alle 10 prosenttia muusta valikoimasta. Esim. viimeksi ei liikkeestä löytynyt yhtä ainutta tavallista kaarituellista VALKOISTA rintaliiviä. Ja olen katsonut nykyisen KappAhlin malliston läpi - siellä ei ole mitään ostettavaa - kun taas pienemmissä malleissa olisi minua miellyttäviä vaatteita.

[QUOTE="vieras";23124619]Noista aletankojen vaatteista, mä luulen että isoja (ja tosi pieniä) kokoja löytyy juuri siksi, että niille on vähemmän ostajia kuin niille keskikokoisille vaatteille. Esimerkiksi viimeksi kun katselin alennusmyynnin farkkuja, löytyi tuumakoossa 23" ja 24" (!) ja sitten seuraavat oli jo 30" ylöspäin. Semmoiset keskikokoiset vaan viedään ensimmäisinä, kun niille on eniten käyttäjiä. Itse olen suht hoikka, mm. farkuissa tuumakoko on 26", mutta ei ole ollut ongelmia löytää sopivia vaatteita, ei edes silloin kun olin huomattavasti nykyistä laihempi. Mutta ehkä mä olen vielä vähän teini ja shoppailen aika teinejä vaatteitakin. :D[/QUOTE]

...onks Hello Kitty & Sponge Bob sun mielestä kivoja? Snoopy on vissiin kans kova juttu... :D Eikä tää nyt ollut sitten millään muotoa mitään vittuilua, älä vaan käsitä niin. Huomasin vaan että näitä tyyppejä vilkkui vaatteissa aika paljon.

[QUOTE="vieras";23124619]Noista aletankojen vaatteista, mä luulen että isoja (ja tosi pieniä) kokoja löytyy juuri siksi, että niille on vähemmän ostajia kuin niille keskikokoisille vaatteille. Esimerkiksi viimeksi kun katselin alennusmyynnin farkkuja, löytyi tuumakoossa 23" ja 24" (!) ja sitten seuraavat oli jo 30" ylöspäin. Semmoiset keskikokoiset vaan viedään ensimmäisinä, kun niille on eniten käyttäjiä. Itse olen suht hoikka, mm. farkuissa tuumakoko on 26", mutta ei ole ollut ongelmia löytää sopivia vaatteita, ei edes silloin kun olin huomattavasti nykyistä laihempi. Mutta ehkä mä olen vielä vähän teini ja shoppailen aika teinejä vaatteitakin. :D[/QUOTE]

Mä luulen samaa, että ne pienemmät koot menee ekana eikä niitä edes pakosta riitä alerekkiin.

No kuule just noissa on normaalipainoosille sopivia vaatteita. Ihan turha väittä, että ylipainoosen on helpompi löytää vaatteita. Eiköhän mulla ole tästä parempaa tietoa kuin sulla.

Ei ole ylipainoosten vika jos sä et osaa kattella sopivia vaatteita joten ivaamisen vois jättää pois.

Tiätkö mitä, täällä lännessä koko 52 ei enää ole normaali koko, vaan se on iso koko. En tiedä onko pohoojanmaalla toisin sitten. Ehkä siellä ollaan suurempia. Minä en ivaa, pyysin jo anteeksi sitä lainapeitettä.

[QUOTE="iso";23124630]H&M on teini vaatteita, Seppälässä joskus harvoin joku vaate, jota voi käyttää - viimeksi ostanut sieltä jotain miltei 10 vuotta sitten, Anttilassa ei todentotta ole yhtään mitään nykyään, Kappahl on ainoa liike noista, josta joskus löytyy jotain, mutta isot vaatteet siinäkin liikkeessä ovat alle 10 prosenttia muusta valikoimasta. Esim. viimeksi ei liikkeestä löytynyt yhtä ainutta tavallista kaarituellista VALKOISTA rintaliiviä. Ja olen katsonut nykyisen KappAhlin malliston läpi - siellä ei ole mitään ostettavaa - kun taas pienemmissä malleissa olisi minua miellyttäviä vaatteita.[/QUOTE]

Mä olin tänään etsimässä sieltä rintaliivejä ja paitoja. Löysin yhden perusmustan paidan omaa kokoani. 36/38-> oli kokoja kyllä, kaikissa vaatteissa, mutta ei pienempää. Ja liiveissä... (siellä oli joku "kaikki rintaliivit 9,95e" -alennus) siellä oli joku uusi mallisto, ihanat värit ja sopiva malli, kupit alkoivatkin sitten D:stä. D:stä!!! Joka on käsittääkseni keskivertotissikoon yläpuolella jo.

Mun on ihan mahdoton löytää sopia jakku- tai juhlapukuja tästä keskikoisesta kaupungista. Olen ihan normaalin painoinen (BMI 19) mutta pienin koko (yleensä 34) on suuri. Samoin saapikkaat. Mun pohkeita niihin menee kaksi.

Minusta isokokoisen (ei siis välttämättä lihavan) on vaikea löytää MUODIKKAITA vaatteita. Kyllähän niitä 6-kymppisille rouville löytyy isokukallista tunikaa, mutta 3-kymppiselle ei nuo teltat sovi. XLNT-mallistot ja vastaavat eivät mielestäni välttämättä nuorekkaalle sovi! Eikä mitkään trikoo/tunika -yhdistelmät sovi ollekaan pulleammalle!

Pienimpiä kokoja ei tilata paljoa - ne menee heti. Kaikkein parhaiten myy koot 36-42, eli ne kaikkein normaalimmat. Koot toki ovat vähän isontuneet, mutta se ei johdu suomalaisista vaan vaateketjuista jotka yhtenäistävät linjojaan läpi rajojen (vaatteiden tekeminen on siis vielä halvempaa kun niitä tehdään vain niitä samoja kokoja).

Samaan aikaan kun normaalipaino häilyy, media ym. pitää yllä kuvaa ihannevartalosta joka on alipainoinen. Tämä vääristää toiset luulemaan, että jokaisen pitäisi olla samanlainen, vaikka se käytännössä on mahdotonta. Tavallisesta naisesta tulee lihava, ja sen sijaan että ihmiset katsoisivat kokonaisuutta, he keskittyvät kauhistelemaan lihavuuden lisääntymistä. Mikä sitten on lihavaa, kun täälläkin taistellaan vastaan vähän viisaampien laatimia BMI-rajoja? Se, mikä teistä näyttää hyvältä, ei tarkoita sitä että se on se kaikkein tavoiteltavin ja terveellisin malli.

Kohtuus kunniaan. Täällä mennään äärirajoilta toiselle, on vain laihoja ja vain liikalihavia. Jos asia todella huolettaa, vaikuttakaa vaikka verotukseen: karkit ja epäterveellinen ruoka verolle, liikunnasta bonusta ja ennen kaikkea: asenneilmasto uusiksi!

Yhteistyössä